Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Rusza szynobus Koszalin- Mielno

Autor Ala za UM Koszalin 25 Czerwca 2021 godz. 11:27
Szynobus kursuje od 26.06 do 31.08.2021 r.

Przewozy pasażerskie w sezonie letnim na trasie kolejowej Koszalin – Mielno Koszalińskie realizowane są przez Miasto Koszalin począwszy od 2008 roku. Uruchomienie w okresie wakacji kursów szynobusu na tej trasie to przede wszystkim szybkie i ekologiczne połączenie kolejowe miasta Koszalina z morzem (czas podróży to ok. 15 minut).

 

Partnerami przedsięwzięcia  są:

-        Województwo Zachodniopomorskie;

-        Gmina Miasto Koszalin;

-        Gmina Mielno;

-        Zarządca linii kolejowej nr 427 Mścice-Mielno Koszalińskie – PMT Linie Kolejowe Sp.  z o. o. z miejscowości Owczary;

-        Operator – POLREGIO Sp. z o. o.

 

Cena za bilet zostanie utrzymana na poziomie zeszłorocznym i będzie wynosić 5zł, 
z zachowaniem wszystkich ulg stosowanych u Operatora „POLREGIO"

 

·       Bilety normalne oraz z ustawowymi zniżkami będzie można nabyć w kasach biletowych na terenie dworca w Koszalinie.

 

·       Ponadto w kasach biletowych w całej Polsce będzie można nabyć wszystkie rodzaje biletów do i z Mielna.

 

·        Bilety też można będzie nabyć przez aplikację mobilną do sprzedażybiletów 
i oczywiście w pociągu u drużyny konduktorskiej. 

 

Rozkład jazdy:

 

Szynobus kursować będzie codziennie przez 7 dni w tygodniu  dodatkowo będą uruchomione jak co roku dodatkowe kursy od piątku do niedzieli, ułatwiając tym samy dojazd  nad morze.

 

Szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest na stronie internetowej Miasta, Operatora 
oraz na plakatach rozmieszczonych na terenie Miasta a także terenie Gminy Mielno.

 

Szynobus został skorelowany z pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi do/z Koszalina. 

 

Rozkład został dopasowany do potrzeb  pracujących zarówno w Koszalinie jak i w Mielnie. 

 

Z uwagi na obecną sytuację dotyczącą pandemii oszacowano i założono, że w sezonie letnim 2021 łącznie w przeciągu 67 dni z jazdy szynobusem skorzysta około 34 tys

 

Korzyści wynikające z uruchomienia połączenia kolejowego  

 

·        Rozładowanie tłoku motoryzacyjnego na drodze krajowej Nr 11 i wojewódzkiej nr 165 
w okresie letnim.

·        Alternatywna forma komunikacji oraz krótsza podróż do miejscowości nadmorskich.

·        Zwiększenie bezpieczeństwa podróży.

·        Poszanowanie  środowiska naturalnego. 

·        Ułatwienie ruchu turystycznego oraz wygoda i komfort jazdy (w tym osób niepełnosprawnych).

·        Niższy koszt dojazdu do Mielna (wysokie koszty paliwa i miejsc parkingowych).

 

Całkowity szacunkowy koszt przedsięwzięcia wyniesie 384.688,85 zł w tym koszt Gminy Mielno 
– 35 tys. zł, 
a  Miasta Koszalin -  349.688,85 zł.

Czytaj też

Koszalin: 330 tysięcy złotych na szynobus. Bilety w cenie 7 złotych

Ala - 29 Maj 2024 godz. 6:57
Radni zdecydowali przeznaczyć na pokrycie wypłacanej operatorowi szynobusu kursującego na linii Koszalin - Mielno rekompensaty w wysokości 330 tysięcy złotych. Szynobus wyruszy 22 czerwca br. Cena biletu to 7 zł. Rekompensata stanowi iloczyn wykonywanej pracy eksploatacyjnej oraz stawki dopłaty do jednego pociągokilometra z tytułu realizowania w okresie od 22.06.2024 r. do 1.09.2024 r. połączenia kolejowego na trasie Koszalin-Mielno Koszalińskie do kwoty 330.000,00 złPrzewozy pasażerskie w sezonie letnim na trasie kolejowej Koszalin – Mielno Koszalińskie realizowane są przez Miasto Koszalin począwszy od 2008 r. Uruchomienie w okresie wakacji kursów szynobusu na tej trasie to przede wszystkim szybkie i ekologiczne połączenie kolejowe miasta Koszalina z morzem (czas podróży to ok. 15 minut). Jednym z celów tego przedsięwzięcia jest wzbogacenie i uatrakcyjnienie form komunikacji Koszalina z miejscowościami wypoczynkowymi, a przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i umożliwienie wzrostu przepustowości dróg wojewódzkich nr 11 oraz 165.   Odjazdy z Koszalina: 8.55 (soboty, niedziele i święta), 10.10, 11.25, 12.15 (soboty, niedziele i święta), 12.27 (poniedziałek-piątek), 13.20 (soboty, niedziele i święta), 14.50 (soboty, niedziele i święta), 15.49, 17.28, 18.33, 19.27, 21.30 (piątek-niedziela oraz 15 sierpnia). Odjazdy z Mielna Koszalińskiego: 9.35 (soboty, niedziele i święta), 11.03, 11.50, 12.53, 13.50 (soboty, niedziele i święta), 15.28 (soboty, niedziele i święta), 16.40, 17.50, 18.54, 20.00, 21.58 (piątek-niedziela oraz 15 sierpnia).   Podejmując się corocznej kontynuacji tego przedsięwzięcia należy liczyć się z koniecznością pokrywania kosztów związanych z jego realizacją. Szynobus ułatwia dostęp do pasa nadmorskiego zarówno dla mieszkańców Koszalina jak i turystów. Dlatego nie powinno się tego projektu oceniać wyłącznie z perspektywy opłacalności ekonomicznej. Mając na uwadze wyniki realizacji projektu z lat ubiegłych, należy podkreślić, iż jest to przedsięwzięcie zasadne do kontynuacji, ponieważ szynobus wpisał się już jako coroczny i alternatywny środek lokomocji w czasie sezonu letniego. Tegoroczne przewozy pasażerskie na trasie kolejowej Koszalin-Mielno Koszalińskie proponuje się uruchomić według obowiązującego dotychczas modelu, który przedstawiony został poniżej a szczegółowy jego zakres opisany jest w opracowaniu pn. „Kontynuacja przewozów pasażerskich szynobusem na trasie Koszalin-Mielno Koszalińskie w sezonie letnim 2024” stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego uzasadnienia. Główne założenia przedsięwzięcia to: Partnerzy: - Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego; - Gmina Miasto Koszalin; - Gmina Mielno; - Zarządca linii kolejowej nr 427 Mścice-Mielno Koszalińskie – PMT Linie Kolejowe Sp. z o. o.; - Operator – POLREGIO S.A. – Zachodniopomorski Zakład w Szczecinie. Założenia realizacyjne: 1. Uruchomienie przewozów pasażerskich od 22.06.2024 r. do 1.09.2024 r. (łącznie 72 dni – suma poc.km 16.283,220)* 2. Stawka za 1 poc.km. w bieżącym roku wynosi 22,41 zł**, wzrosła o 1,26 zł do roku ubiegłego. 3. Cena biletu wzrosła w stosunku do roku ubiegłego do 7,00 zł. 4. Realizacja przewozów osób na podstawie Umowy Nr WIiT.II–90/2020 z dnia 08 grudnia 2020 r. „o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, dla których organizatorem jest Województwo Zachodniopomorskie w okresie obowiązywania dziesięciu kolejnych Rocznych Rozkładów Jazdy pociągów od 13.12.2020 roku do 14.12.2030 roku” zawartej pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a POLREGIO S.A. 5. Przygotowanie, zarządzanie i utrzymywanie przez PMT Linie Kolejowe Sp. z o.o. linii kolejowej nr 427 Mścice-Mielno Koszalińskie – zgodnie z Umową Nr IKW.4.JP/2023 z dnia 21.12.2023 r. pomiędzy Miastem Koszalin a PMT Linie Kolejowe Sp. z o. o. 6. Pokrycie przez Miasto Koszalin kosztów związanych z przygotowaniem, zarządzaniem i utrzymywaniem linii kolejowej nr 427 na podstawie ww. Umowy. 7. Przekazanie przez Miasto dla Województwa na podstawie umowy środków finansowych w formie dotacji celowej w wysokości do 330.000,00 zł na pokrycie wypłacanej Operatorowi rekompensaty stanowiącej iloczyn wykonywanej pracy eksploatacyjnej oraz stawki dopłaty do 1 poc.km z tytułu realizowania w okresie od 22.06.2024 r. do 1.09.2024 r. połączenia kolejowego na trasie Koszalin-Mielno Koszalińskie (załącznik nr 2 do uzasadnienia - projekt umowy). Wydział Obsługi Inwestorów Kluczowych i Wspierania Przedsiębiorczości str. 3 8. Przekazanie przez Gminę Mielno dla Województwa dotacji w wysokości 50.000,00 zł na pokrycie wypłacanej Operatorowi rekompensaty z tytułu uruchomienia połączenia kolejowego na trasie Koszalin-Mielno Koszalińskie (Uchwała NR LXXVII/916/2024) Rady Miejskiej Mielna w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Województwa Zachodniopomorskiego – załącznik nr 3 do uzasadnienia). 9. Wypromowanie przewozów pasażerskich przez wszystkich Partnerów przedsięwzięcia. 10. Skorelowanie kursów szynobusu z pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. 11. Z uwagi na zgłaszane potrzeby osób odnośnie godzin kursowania szynobusu, po raz kolejny dopasowano rozkład szynobusu umożliwiając wyjazd pociągu do Mielna po godzinie 15:00, a powrót do Koszalina w godzinach wieczornych. Koszty realizacji: Biorąc pod uwagę przyjęte założenia realizacyjne - na szacunkową sumę całkowitych kosztów realizacji przedsięwzięcia w 2024 r. składają się następujące kwoty:  koszt uruchomienia tegorocznych przewozów osób na trasie kolejowej Koszalin-Mielno Koszalińskie – 364.906,96 zł; (tj. 50.000,00 zł - Mielno a 314.906,96 zł - Miasto Koszalin)  koszt zarządzania linią kolejową nr 427 - 249.892,99 zł; (w budżecie Miasta Koszalin zabezpieczono kwotę 250.00,00zł)  koszt energii elektrycznej zużytej na potrzeby przejazdu kategorii B – ok. 7.000,00 zł (zabezpieczone środki w budżecie Miasta Koszalina) Łączny wydatek na realizację 621.799,95 zł Natomiast aby uzyskać poziom kosztów Miasta Koszalina związany z realizacją tego przedsięwzięcia w 2024 r. należy wskazany wydatek pomniejszyć o kwotę w wysokości 91.918,40 zł, na którą składa się:  przychód dla Miasta za udostępnienie przez Zarządzającego dla Operatora linii Mścice - Mielno Koszalińskie do prowadzenia przewozów osób – 41.918,40 zł (dokładna kwota będzie znana po zakończeniu kursowania szynobusu - uzależniona jest bowiem m.in. od liczby kursów);  dotacja Mielna dla Województwa - 50.000,00 zł Łączny koszt Miasta Koszalina wyniesie 529 881,55 zł W budżecie Miasta Koszalina na rok 2024 została zabezpieczona kwota 330.000,00 zł celem udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu.