Ala za UM Koszalin - 11 Lutego 2021 godz. 5:46
- Dworzec kolejowy w Koszalinie to niezwykle istotna dla miasta inwestycja, brama, przez którą turyści wchodzą do naszego miasta. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, więc cieszę się, że już wkrótce to pierwsze wrażenie przestanie być naszą wstydliwą wizytówką. Ta radość jest podwójna, bo współpraca z PKP jest na dobrym poziomie i nasze uwagi dotyczące nowych rozwiązań na koszalińskim dworcu są traktowane z odpowiednią uwagą oraz powagą – mówi prezydent Piotr Jedliński 9 lutego odbyło się spotkanie koordynacyjne on-line, w którym wzięli udział przedstawicieli PKP S. A. i Gminy Miasto Koszalin. Spotkanie dotyczyło projektów technicznych budynku nowego dworca kolejowego w Koszalinie.
W spotkaniu brali udział przedstawiciele PKP S. A. Centrala Biuro Inwestycji (Inwestor), PKP S. A. Nieruchomości Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Poznań (Zarządca obiektu) oraz Projektant – TBiArchitekci z Gdańska. Miasto było reprezentowane przez Prezydenta i Zastępców, przedstawicieli Rady Miejskiej w Koszalinie oraz komórki merytoryczne m.in. Zarząd Dróg i Transportu, Wydział Inwestycji, Wydział Architektury i Urbanistyki, Wydział Rozwoju i Współpracy Terytorialnej.
Celem spotkania było poznanie opinii Miasta nt. dwóch rozpatrywanych wariantów połączenia przyszłego budynku dworca z miejskim przejściem podziemnym: chodnikiem zadaszonym nowoczesną wiatą lub tunelem.
Projektanci przedstawili plusy i minusy każdego z rozwiązań: wariant przejścia naziemnego z wiatą jest łatwiejszy do wykonania, szybszy, tańszy w budowie oraz późniejszej eksploatacji. Stąd bardziej przychylnie są do niego nastawione Spółki PKP.
Budowa tunelu łączącego bezpośrednio przejście podziemne z hallem dworca byłaby bardziej uciążliwa dla otoczenia, droższa i skomplikowana z uwagi na konieczność przebudowy licznych sieci technicznych, niezbędne byłoby również wykonanie dodatkowych ekspertyz (np. związanych posadowieniem obecnych fundamentów), prac projektowych i budowlanych.
Wariant tunelu preferuje Miasto, argumentując, że dworzec jest budowany na dekady, dlatego też rozwiązania komunikacyjne wokół niego muszą być docelowe i trwałe. Miejskie przejście podziemne od początku powinno doprowadzać pasażerów bezpośrednio do dworca, obecnie kończy się przedwcześnie. Przedłużenie przejścia podziemnego tunelem do dworca zapewniłoby zintegrowany i funkcjonalny układ komunikacyjny dla całego węzła transportowego, podobnie jak to ma miejsce w większych ośrodkach miejskich.
Kwestia wyboru jednego z ww. wymienionych wariantów będzie przedmiotem dalszych uzgodnień Miasta i PKP, po bardziej szczegółowych analizach.
Ponadto rozmawiano m.in. o możliwości wynajęcia przez samorząd lokali użytkowych w nowym budynku dworca. Jednym z pomysłów jest możliwość przeniesienia tam miejskiego centrum informacji turystycznej.
Stan faktyczny:
Gmina Miasto Koszalin od wielu lat podejmowała starania w PKP S. A. o modernizację lub budowę nowego dworca PKP w Koszalinie, który od bardzo dawna nie przeszedł kompleksowej rewitalizacji i nie jest dobrą wizytówką nowoczesnego i sprawnego komunikacyjnie miasta.
W 2018 r. doszło do przełomu i wpisania projektu modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 r."
W październiku 2018 r. odbyły się zorganizowane przez PKP S. A. konsultacje społeczne z mieszkańcami, radnymi, przedstawicielami organizacji pozarządowych, działaczami i aktywistami społecznymi w sprawie modernizacji dworca kolejowego, podczas których dyskutowano o potrzebach i oczekiwaniach mieszkańców związanych z obiektem oraz przedstawiano przykłady wybranych realizacji z kraju.
W chwili obecnej wybrana we wrześniu 2020 r. w przetargu firma TBiArchitekci z Gdańska opracowuje na zlecenie Centrali PKP S. A. koncepcję i projekt techniczny nowego dworca kolejowego w Koszalinie.
Zgodnie z planowanym harmonogramem, do końca bieżącego roku miałby zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 r. ma nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 r.