Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Festiwal Młodzi i Film: tegoroczni jurorzy!

2019-05-28 08:35:00 Ala za CK 105 Koszalin
Joanna Kos-Krauze oraz Piotr Domalewski będą przewodniczącymi jury podczas tegorocznego Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 10-15 czerwca 2019 roku.

Przewodniczącą jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych jest Joanna Kos-Krazue.  Wraz z nią najlepsze filmy pełnometrażowe wybiorą: aktor, laureat ubiegłorocznego Jantara za najlepszą rolę męską - Grzegorz Damięcki, operator Radek Ładczuk, dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. A. Wajdy w Warszawie Joanna Rożen-Wojciechowska oraz producent, scenarzysta i dramaturg Krzysztof Rak. 


Z kolei reżyser głośnej "Cichej Nocy" oraz licznych krótkich metraży, w tym nagrodzonych w Koszalinie  "60 kilo niczego" Piotr Domalewski będzie przewodniczył jury Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych. O tym do kogo trafią nagrody za najlepsze krótkie metraże zdecydują również: reżyserka Emi Buchwald - ubiegłoroczna laureatka festiwalu Młodzi i Film za film „Heimat”, przedstawicielka stacji Canal+ Alicja Gancarz, graficzka Julia Mirny oraz laureat Jantara za najlepsze zdjęcia do filmu "Królewicz Olch" - operator Adam Palenta. 

 

JURY KONKURSU PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH 


JOANNA KOS-KRAUZE (przewodnicząca) 


Reżyserka, scenarzystka i producentka. Współautorka obsypanych nagrodami „Papuszy”, „Placu Zbawiciela” i „Mojego Nikifora”. Przewodnicząca Związku Zawodowego Reżyserów Polskich w latach 2013-2018, obecne wiceprzewodnicząca. W latach 2006-2013 Przewodnicząca Sekcji Scenarzystów Polskich, członkini Rady Artystycznej Studia Munka-SFP oraz Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej. Ekspertka PISF, Silesia Film Fund, Gdynia Film Fund i Euroimages. Jej najnowszy film, „Ptaki śpiewają w Kigali”, został nagrodzony na kilkudziesięciu krajowych i zagranicznych festiwalach, w tym w Karlowych Warach, Chicago, Locarno, Luksemburgu, Kalkucie, Stambule i Gdyni. 

 

GRZEGORZ DAMIĘCKI 


Absolwent PWST w Warszawie. Debiutował na deskach teatru w 1991 roku w sztuce Mariana Hemara „Firma” w reżyserii Edwarda Dziewońskiego. Od tamtej pory wystąpił w kilkudziesięciu rolach w Teatrze Ateneum – obecnie gra m.in. w „Scenach niemalże małżeńskich”, „Demonie teatru, czyli mniejsza o to”, „Nastasji Filipownej” i „Grze w życie”. Za kreację w „Albumie rodzinnym” otrzymał w 2007 roku Feliksa Warszawskiego. Regularnie pojawia się również w telewizji i kinie – zagrał m.in. w „Liście Schindlera”, „Pornografii”, „Jasminum”, „Podatku od miłości” i „Ataku paniki”, a także w serialach „Wataha”, „Pakt”, „Belfer”, „Nielegalni” i „Szóstka”. Często pracuje w dubbingu – podkładał głos m.in. w „102 dalmatyńczykach”, „Opowieściach z Narnii” i „Gwiezdnych wojnach. Przebudzeniu mocy”. 

 

RADEK ŁADCZUK 


Operator filmów fabularnych, dokumentalnych i reklamowych. Ukończył Szkołę Filmową w Łodzi oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor zdjęć do „Sali samobójców” Jana Komasy i „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida. Od 2012 roku pracuje przy produkcjach zagranicznych w Australii, Izraelu, Stanach Zjednoczonych oraz Turcji. Wykonał m.in. zdjęcia do filmów Jennifer Kent („The Nightingale” i „Babadook”), Tali Shalom-Ezer („Surrogate”, „Princess” i „My Days of Mercy”), a także Ceylan Özçelik („Inflame”). Laureat Nagrody za najlepszy debiut operatorski na festiwalu Camerimage w 2011 roku. 

 

JOANNA ROŻEN-WOJCIECHOWSKA 


Dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. A. Wajdy w Warszawie. Absolwentka filmoznawstwa na UJ, Doc Lab Poland i Szkoły Mistrzów Pióra w Collegium Civitas. Studiowała też w Polskiej Szkole Reportażu. Kierowniczka Działu Projekcji i Wydarzeń Filmowych NCKF w EC1 Łódź – Miasto Kultury (2017-2018). Dyrektorka programowa Telewizji Kino Polska (2009-2017) – w 2010 roku odebrała Hot Bird TV Award za autorską wizję programową stacji. Wydawczyni licznych programów o tematyce filmowej, inicjatorka „Roku Krzysztofa Kieślowskiego w Telewizji Kino Polska” (2016) oraz konkursów scenariuszowych: „Przypadek” i „Młode kadry – Debiutanci”. Producentka filmu Katarzyny Klimkiewicz „Hanoi-Warszawa”, nagrodzonego w 2010 roku Europejską Nagrodą Filmową. 

 

KRZYSZTOF RAK 

 

Producent, scenarzysta, dramaturg. Absolwent Wydział Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie. Finalista i kilkukrotny juror konkursu scenariuszowego Hartley-Merrill. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Ekspert PISF. Członek Rady Programowej Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Laureat Nagrody za scenariusz w Gdyni oraz Orła – Polskiej Nagrody Filmowej za scenariusz filmu „Bogowie” w reżyserii Łukasza Palkowskiego. Autor scenariusza „Sztuki kochania. Historii Michaliny Wisłockiej” w reżyserii Marii Sadowskiej. Współautor „Ostatniej akcji” Michała Rogalskiego. Pracował też nad spektaklem „G.E.N.” Grzegorza Jarzyny. Producent „Big Love” Barbary Białowąs oraz „Mazurka” Julii Kolberger. Producent kreatywny serialu „Rojst” Jana Holoubka i filmu „Boże Ciało” Jana Komasy. 

 

JURY KONKURSU KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH 


PIOTR DOMALEWSKI (przewodniczący) 


Reżyser, scenarzysta, aktor. Swoje umiejętności w pracy nad filmem rozwijał najpierw jako asystent reżysera na planie głośnego „Demona” Marcina Wrony. W trakcie studiów reżyserskich na WRiTv UŚ w Katowicach nakręcił kilka krótkich metraży, które zdobyły nagrody na wielu festiwalach. Jego pełnometrażowy debiut reżyserski – „Cicha Noc“ – zdobył szerokie uznanie na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2017 roku i został uhonorowany Złotymi Lwami. Film zdobył również 10 Polskich Nagród Filmowych – Orły. Obecnie pracuje nad swoją drugą fabułą: „Jak najdalej stąd”. 

 

EMI BUCHWALD 


Wychowała się w małej miejscowości na Mazowszu, w Dąbrowicach. Absolwentka reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi. Wcześniej ukończyła kurs dokumentalny w Szkole Wajdy, gdzie zrealizowała krótkometrażowy dokument „Bracia”. Jej kolejne etiudy fabularne i dokumentalne, w tym dyplomowe „Nauka” (2016) i „Heimat” (2017), były pokazywane i nagradzane na wielu polskich i zagranicznych festiwalach. Finalistka konkursu Talenty Trójki w kategorii Film. Tworzy blog fotograficzny: zwyklaki.tumblr.com oraz instagram @dobrestylowkistarszychpan. 

 

ALICJA GANCARZ 


Do 2007 roku związana z serwisami filmowymi Onet.pl, gdzie kierowała m.in. projektem „Film w minutkę”, mającym na celu promocję krótkich niezależnych produkcji. Od 2008 roku pracuje dla kanału filmowego Ale kino+ , dla którego przygotowuje m.in. blok poświęcony filmowi krótkometrażowemu „Ale krótkie”. Selekcjonuje również filmy krótkometrażowe dla stacji CANAL+ , a od 2018 roku zasiada w Radzie Artystycznej Programu 60 Minut Studia Munka-SFP, skierowanego do młodych reżyserów przed pełnometrażowym debiutem fabularnym. 

 

JULIA MIRNY 


Wielokrotnie nagradzana ilustratorka, graficzka, art director. Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej ASP. Tworzy ilustracje, animacje, plakaty festiwalowe i filmowe, okładki płyt muzycznych. Autorka opraw wizualnych TVP Kultura. Współautorka czołówek do filmów „Córki Dancingu” i „Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej. Jej ilustracje promowały kampanię pierwszego polskiego wydania magazynu „Vogue”. Autorka oprawy corocznego wydarzenia kulturalnego „Imieniny Jana Kochanowskiego” dla Biblioteki Narodowej. Współpracowała też z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, WFDiF, Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Instytutem Adama Mickiewicza, a także z magazynami „Kukbuk”, „Przekrój”, czy „Kikimora”. 

 

ADAM PALENTA 


Operator filmowy, reżyser filmów dokumentalnych, fotograf. Ukończył Realizację obrazu telewizyjno-filmowego i fotografii na WRiTv UŚ w Katowicach. Studiował również w Szkole Wajdy. Laureat licznych wyróżnień, w tym Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego za zdjęcia do filmu „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” z 2009 roku. Twórca wielokrotnie nagradzanych krótkometrażowych filmów dokumentalnych, z których na szczególną uwagę zasługuje „Życie stylem dowolnym” z 2012 roku. Autor zdjęć do filmów w reżyserii Kuby Czekaja, w tym głośnych „Baby Bump” i „Królewicz Olch”. Ten ostatni przyniósł mu Nagrodę za zdjęcia na festiwalu Młodzi i Film. 

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Zamiast AZS-u będzie Żak

19 Lipca 2019 godz. 7:03 Ekoszalin z mat. informacyjnych / fot. FB Żak Koszalin
W efekcie upadłości AZS Koszalin koszykówka w naszym mieście będzie budowana od podstaw. - Będziemy to robić w oparciu o naszą młodzież. Urząd miasta przekazuje na razie na funkcjonowanie klubu 90 tysięcy złotych. Naszym głównym celem na najbliższe lata będzie powrót do ekstraklasy.- powiedział na konferencji zastępca prezydenta miasta Przemysław Krzyżanowski.   Po tym jak Żak Koszalin wywalczył awans do II ligi to właśnie Żak będzie, obok I-ligowej Energi Kotwicy Kołobrzeg, jedyną drużyną koszykarską szczebla centralnego w naszym regionie.   Byli już zawodnicy AZS-u Koszalin nie otrzymali wynagrodzeń za prawie pół sezonu. Jak podkreślił wiceprezydent Koszalina, ta kwestia należy do rady nadzorczej spółki, która rozpoczęła już procedury związane z ogłoszeniem upadłości klubu: - AZS jest dłużnikiem wobec miasta.     Jacek Imiołek, szkoleniowiec Żaka Koszalin, poinformował, że przygotowania do sezonu rozpoczną się w połowie sierpnia: - W drugim tygodniu będą badania, a następnie zaczniemy trenować. Teraz spotykamy się z chłopakami, którzy mają wakacje i chcą poćwiczyć nad techniką indywidualną oraz siłą. Mogą oni też zmierzyć się z ekstraklasowymi zawodnikami. Sezon rozpocznie się we wrześniu.     Żak na grę w II lidze będzie potrzebował około od 300 do 500 tysięcy złotych - W grudniu tego roku Żak złoży ofertę dotyczącą dofinansowania dla stowarzyszeń sportowych. Zakładamy, że będzie ona powiększona o kwotę, która pozwoli występować w rozgrywkach drugoligowych i zabezpieczymy te środki, by klub mógł realizować swoje założenia sportowe w II lidze – zakończył Przemysław Krzyżanowski.    ...
 

Oświadczenie Piłka Ręczna Koszalin S.A.

15 Lipca 2019 godz. 16:17 Art za Piłka Ręczna S.A.
Roman Granosik, prezes iłka Ręczna S.A., która prowadzi występującą w Superlidze Piłki Ręcznej kobiecą drużynę Energa AZS Koszalin wydał następujące oświadczenie: „Mając na uwadze informacje pojawiające się w ostatnich dniach w mediach dotyczące działalności Fundacji Ali Sports Promotion oraz byłego Zarządu Spółki Piłka Ręczna Koszalin S.A., pragniemy wyrazić swoje ubolewanie z powodu ich możliwej błędnej interpretacji w kontekście działań obecnego Zarządu. Doniesienia te, pomimo że dotyczą okresu do 2014 roku, wciąż godzą w wizerunek Spółki. Po zmianach personalnych w organach Klubu w 2015 roku, Zarząd jako cel nadrzędny stawiał i stawia sobie dbałość o dobre imię Spółki, transparentność i przejrzystość wydatkowanych środków finansowych przeznaczonych na bieżącą działalność klubu sportowego Piłka Ręczna Koszalin SA. Środki te dedykowane są na rzecz Spółki przez Sponsorów i Partnerów. Zauważyć należy, że od 31 sierpnia 2015 roku Fundacja All Sports Promotion przestała być akcjonariuszem Spółki, zaś zmiany personalne w Zarządzie nastąpiły w dniu 24 marca 2015 roku.Równocześnie Zarząd Piłka Ręczna Koszalina SA informuje, że wszystkie umowy sponsoringowe podpisywane są bezpośrednio pomiędzy Spółką reprezentowaną wyłącznie przez jej Zarząd a danymi Partnerami. Przypomnieć potrzeba, że drużyna Energa AZS Koszalin przez dwa kolejne lata - w sezonach 2017/2018 oraz 2018/2019 zdobyła III miejsce Mistrzostw Polski PGNiG Superligi Kobiet. Spółka pozostaje aktualnie w trakcie przygotowań do rozgrywek w sezonie 2019/2020 w ramach ligi zawodowej. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie dotychczasowa współpraca ze wszystkimi Partnerami, którzy swoim wsparciem czynią możliwym uczestnictwo Energa AZS Koszalin w rozgrywkach ligowych na najwyższym szczeblu i przyczyniają się do popularyzacji piłki ręcznej wśród lokalnej społeczności oraz na arenie ogólnopolskiej. Potwierdza to przede wszystkim frekwencja na meczach Energa AZS Koszalin w koszalińskiej Hali Widowiskowo-Sportowej, która w poprzednim sezonie sportowym wynosiła ponad 1.200 osób na mecz i była jedną z najwyższych w kraju. Zarząd pragnie zapobiec sytuacji, w której doniesienia medialne dotyczące działalności Spółki przed 2015 rokiem negatywnie wpłyną na Jej nienaganną współpracę z obecnymi Partnerami.” ...
 

Mistrzostwa na medal

9 Lipca 2019 godz. 6:52 Ekoszalin z mat. informacyjnych klubów
Bałtyckie Igrzyska Młodzieży w szwedzkim, Karlstad, dla judoków z klubów Judo Samuraj Koszalin, Judo Gwardia Koszalin i Akademii Judo Szczecin- jako reprezentantów Województwa Zachodniopomorskiego oraz Polski - przyniosły w sumie 8 medali. Zawody uznawane są za Mistrzostwa Europy Państw Nadbałtyckich Kadetów. W zawodach startowały Reprezentacje Rosji, Białorusi, Niemiec, Szwecji, Danii, Litwy i Polski. Zawody stały na bardzo wysokim poziomie sportowym, gdyż większość krajów wystawiło swoje pierwsze reprezentacje.     W zawodach najlepiej wypadł zawodnik Gwardii Koszalin Filip Bieliński w kat. 60 kg, który wywalczył I miejsce. W finale, przed czasem, pokonał zawodnika Reprezentacji Niemiec.     II miejsce wywalczyli: Anika Łozińska (Samuraj Koszalin) w kat. 63 kg. Aleksandra Szulc (Gwardia Koszalin) w kat. 48 kg. Dominik Jagusz (Gwardia Koszalin) w kat. 50 kg.   III miejsce wywalczyli: Julia Piertuszyńska (Samuraj Koszalin) w kat. 48 kg. Kamil Kustryzcki ( Gwardia Koszalin) w kat. 55 kg. Zuzanna Mikołajczak (Gwardia Koszalin) w kat. +70 kg. Wojtek Szulc (Gwardia Koszalin) w kat. +90 kg.   Tuż za podium, IV miejsce wywalczyli: Kinga Białecka (Gwardia Koszalin)  w kat. 63 kg. Szymon Łastowski (Gwardia Koszalin) w kat. +90 kg.   V miejsce wywalczyli: Agnieszka Sosnowska ( Gwardia Koszalin) w kat. 57 kg. Kornelia Duszczak (Gwardia Koszalin) w kat. 70 kg. Grzegorz Babierecki ( Samuraj Koszalin) w kat. 60 kg.   VII miejsce wywalczyli: Wiktoria Tytoń ( Akademia Szczecin) w kat. 52 kg Hubert Siudowski  (Samuraj Koszalin) w kat. 66 kg Krzysztof Magdziński (Samuraj Koszalin) w kat. 73 kg Szymon Marko (Samuraj Koszalin) w kat. 60 kg.   Trenerami wyżej wymienionych zawodników są: Cezary Wojniusz i Marian Standowicz z Judo Gwardii Koszalin, Andrzej Adamski oraz Norman Łoziński z Judo Samuraj Koszalin.   Zawody odbyły się dzięki wsparciu Wojewódzkiej Federacji Sportu oraz Urzędowi Marszałkowskiemu w Szczecinie....
 

E-sport pilnie poszukuje pracowników

16 Lipca 2019 godz. 14:53 Newseria
Rozwój e-sportu spowodował powstanie wielu profesji, które do tej pory nie istniały i nie ma jeszcze szkół ani studiów, które by takich pracowników przygotowywały – mówi Aleksander Szlachetko, dyrektor ESL Polska. Dlatego zadanie to przejmują pracodawcy z branży. Firmy potrzebują wielu nowych pracowników, ale na rynku brakuje kadr. Praca w e-sporcie może być atrakcyjną ścieżką kariery dla młodych, bo oznacza de facto współtworzenie tego sektora, możliwość łączenia hobby z pracą i częstego podróżowania. – E-sport w znacznym stopniu zmienia rynek pracy. Zatrudniamy ponad setkę pracowników, a jesteśmy tylko jednym z wielu graczy na rynku e-sportowym. Co istotne, pracują u nas ludzie, którzy nie byli do tych zawodów bezpośrednio przygotowywani. W praktyce pozyskujemy z rynku specjalistów różnych dziedzin, np. telewizji, z zakresu projektowania czy programowania, którzy mają solidny warsztat, ale samego rynku e-sportowego, gamingu najczęściej uczą się u nas – mówi agencji Newseria Biznes Aleksander Szlachetko, dyrektor zarządzający ESL Polska.   W raporcie z lutego br. analitycy Newzoo prognozują, że w tym roku globalnie e-sport wygeneruje przychody w wysokości 1,1 mld dol., co będzie oznaczać prawie 27-proc. wzrost rok do roku. Ponad 80 proc. tej kwoty (897,2 mln dol.) będzie pochodzić z inwestycji marek (np. prawa medialne, reklama, umowy sponsorskie). Z kolei liczba widzów e-sportu sięgnie w tym roku już blisko 454 mln, w tym ponad 201 mln entuzjastów i 252,6 mln widzów okazjonalnych (wzrost o 15 proc. rok do roku). Profesjonalni gracze e-sportu z całego świata dziś niczym nie różnią się od najlepiej opłacanych gwiazd tradycyjnego sportu. Polska jest jednym z większych e-sportowych rynków (ponad 1 086 zawodników i 2,8 mln fanów), obok Niemiec, Hiszpanii czy Szwecji. We wrześniu ubiegłego roku powstał oficjalnie Polski Związek Sportów Elektronicznych, który stawia sobie za cel m.in. promowanie e-sportu. Wirtualny sport jest jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku rozrywki, co powoduje duże zapotrzebowanie na nowych pracowników. – Mamy w tej chwili sporą potrzebę, żeby zatrudniać nowych specjalistów i musimy przyznać, że jest ich na rynku niedosyt – mówi Aleksander Szlachetko. – E-sport wytworzył sporo zawodów, które do tej pory nie istniały i nie ma jeszcze szkół, studiów, które by takich pracowników przygotowywały. W tej chwili to zadanie spoczywa w głównej mierze na barkach pracodawców.   Wyszkolenie pracowników jest problemem, bo elektroniczny sport to relatywnie nowa dziedzina, ale już pojawia się coraz więcej edukacyjnych inicjatyw, ukierunkowanych na tę branżę. Dla przykładu AWF Katowice uruchomiła podyplomowe studia na kierunku „zarządzanie e-sportem”, a sieć techników TEB Edukacja od września wprowadzi nowy, autorski program nauczania z zakresu e-sportu, przygotowany w porozumieniu z Esports Association. – Klasy e-sportowe są bardzo fajnym pomysłem. One nie kształcą graczy, ale raczej przygotowują do pracy na rynku e-sportowym, dają podstawy wiedzy o tym, czym jest rynek gamingowy. Są klasy, które dodatkowo mają też zajęcia z projektowania i programowania. Nawet jeżeli ktoś w przyszłości nie chciałby pracować w e-sporcie, to są bardzo przydatne umiejętności, pożądane na rynku pracy – mówi Aleksander Szlachetko.   Jak podkreśla, praca w e-sporcie w dużej mierze wiąże się z organizacją turniejów i eventów, stąd poszukiwani są m.in. project i event managerowie, pracownicy z doświadczeniem w telewizji, którzy dodatkowo znają specyfikę branży e-sportowej, czy specjaliści z zakresu projektowania i programowania. – Wszelakie specjalizacje od projektowania 2D, 3D, wideoedycji, specjalizacje telewizyjne – to jest w naszym wypadku 70 proc. kadry. To są osoby, które produkują i współtworzą te przedsięwzięcia. Trochę inaczej jest w przypadku firm stricte gamingowych – tam jest bardzo dużo zawodów związanych z projektowaniem i programowaniem – mówi Aleksander Szlachetko. – Ścieżka kariery jest dwustopniowa, bo z jednej strony trzeba się nauczyć podstaw danego rzemiosła, jak np. w przypadku operatorów, producentów, wideoedytorów. To są fachowcy, którzy rozwijają swoje specjalizacje w szkołach filmowych. Następnie bezwzględnie potrzebna jest ta wiedza na temat samego rynku e-sportu i gamingu.   Praca w branży e-sportowej to przyszłościowe zajęcie, bo sektor z każdym rokiem lawinowo zyskuje na popularności. Z drugiej strony to także szansa na połączenie pracy z hobby dla osób, które lubią gry komputerowe. Dodatkowym bonusem są częste podróże, których wymaga międzynarodowa specyfika tej branży. – Poza wydarzeniami w Polsce, z których jesteśmy znani, realizujemy też przedsięwzięcia e-sportowe na całym świecie. Nasi pracownicy podróżują pomiędzy wszystkimi kontynentami. W ciągu ostatnich kilku miesięcy byli w Montrealu, São Paulo, Sydney, Nowym Jorku i Kolonii. Ta praca daje dużo dobrej energii i możliwość pracowania w bardzo nowoczesnym środowisku – mówi dyrektor zarządzający ESL Polska....