Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Rusza sieć szpitali - system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ) w województwie zachodniopomorskim

Autor Ala za Zachodniopomorski OW NFZ 29 Września 2017 godz. 7:51
1 października 2017 roku zacznie funkcjonować system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, tzw. sieć szpitali. Łączna wartość umów zachodniopomorskich szpitali w sieci na okres 4-ego kwartału 2017 roku wynosi 458 mln 800 tys. złotych i jest większa od wartości umów w pierwszym lub drugim kwartale 2017 roku o 35 mln 250 tys. złotych. Umowy podpisali wszyscy dyrektorzy szpitali sieciowych.

W województwie zachodniopomorskim do sieci zakwalifikowały się wszystkie szpitale: powiatowe, wojewódzkie, specjalistyczne, kliniczne i resortowe. Razem jest ich 29 (Szpital Wojewódzki w Szczecinie udziela świadczeń przy ul Arkońskiej i w Zdunowie, a Szpital Kliniczny nr 1 - w Szczecinie i Policach - co daje rzeczywistą liczbę 31 placówek).
Bezpośrednio do sieci na podstawie kryteriów ustawowych  zakwalifikowało się 28 szpitali. Udzielają one świadczeń w trybie całodobowym, także w przypadkach nagłych, bowiem dysponują izbami przyjęć lub szpitalnymi oddziałami ratunkowymi. 29-ty -onkologiczny szpital Affidea w Koszalinie został dołączony do sieci na wniosek Dyrektora Oddziału NFZ, za zgodą Ministra Zdrowia

 

Poziomy kwalifikacji do sieci

15 szpitali powiatowych znajduje się na I poziomie zabezpieczenia: w Gryfinie, Białogardzie, Drawsku Pomorskim, Połczynie Zdroju, Nowogardzie, Stargardzie, Choszcznie, Barlinku, Świnoujściu, Pyrzycach, Sławnie, Kamieniu Pomorskim, Goleniowie, Dębnie iSzczecinku; dwa szpitale są na II poziomie: w Kołobrzegu i Gryficach; dwa – na III poziomie: oba szpitale wojewódzkie - w Szczecinie i Koszalinie. W województwie jest jeden szpital pediatryczny - w Szczecinie Zdrojach, jeden pulmonologiczny - Specjalistyczny Zespół Gruźlicy i Chorób Płuc w Koszalinie, dwa  onkologiczne - Zachodniopomorskie Centrum Onkologii w Szczecinie i Affidea Onkoterapia w Koszalinie oraz 6 ogólnopolskich: oba szpitale kliniczne w Szczecinie i 4 resortowe: dwa wojskowe – w Szczecinie i Wałczu oraz dwa MSWiA - w Szczecinie i  Koszalinie.

 

Pozostałe, niesieciowe umowy

Nie wszystkie zakresy świadczeń realizowane przez szpital sieciowy, objęte zostały ryczałtem. Część świadczeń realizowanych w strukturze takiego szpitala, udzielanych jest na podstawie dotychczasowych umów, tak jak w placówkach, które nie należą do sieci.  Umowy na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną oraz leczenie psychiatryczne i terapię uzależnień ważne są do połowy 2018 roku; natomiast na rehabilitację leczniczą, świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze, opiekę paliatywną i hospicyjną oraz leczenie stomatologiczne - do połowy 2019 roku.

 

Finasowanie

Rozliczanie kosztów świadczeń udzielanych na podstawie umów zawartych w ramach sieci szpitali będzie się, co do zasady, odbywać w formie ryczałtowej. Wysokość ryczałtu na kolejny okres rozliczeniowy będzie zależała od liczby i struktury świadczeń udzielonych i sprawozdanych przez świadczeniodawcę w poprzednich okresach.

Ryczałt oznacza, że dany szpital będzie otrzymywać budżet obejmujący znaczną część świadczeń udzielanych w oddziałach szpitalnych, a ponadto świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej realizowane w poradniach przyszpitalnych.

Odrębny ryczałt obejmuje szpitalne oddziały ratunkowe, izby przyjęć oraz nocną i świąteczną opiekę zdrowotną.

Poza ryczałtem, na dotychczasowych zasadach, finansowane będą: świadczenia zabiegowe w zakresie usunięcia zaćmy, endoprotezoplastyka stawu biodrowego lub kolanowego (pierwotna lub rewizyjna); świadczenia szpitalne związane z porodem i opieką nad noworodkami; brachyterapia; radioterapii, w tym teleradioterapia lub terapia izotopowa; leczenie ostrego zawału serca; przeszczepy; programy lekowe i leki stosowane w chemioterapii

Szpitale wchodzące do sieci mają zapewnione umowy na okres od 1 października 2017 roku do 30 czerwca 2021 roku.

 

Organizacja i zarządzanie

Sieć szpitali tonowe rozwiązanie, które powinno usprawnić organizację szpitalnej opieki zdrowotnej i poprawić dostęp pacjentów do leczenia specjalistycznego. Dzięki niemu zmniejszona zostanie liczba oddziałów szpitalnych, łatwiejszy będzie dostęp do porad specjalistów oraz do rehabilitacji, co powinno się przełożyć  na lepszą jakość opieki nad pacjentem.

Celem utworzenia sieci jest także poprawa relacji pomiędzy płatnikiem, jakim jest NFZ, a  wykonawcami świadczeń szpitalnych; zagwarantowanie ciągłości i stabilności finansowania jednostkom, które są istotne z punktu widzenia ochrony zdrowia i zabezpieczenia świadczeń, przy równoczesnym pozostawieniu możliwości dostępu do środków publicznych pozostałym jednostkom; uelastycznienie zarządzania szpitalem, optymalizacja struktury kosztów leczenia, a także koordynacja świadczeń szpitalnych i ambulatoryjnych. Dzięki nowemu sposobowi finansowania dyrektor szpitala sam będzie mógł zarządzać kontraktem, dokonywać przesunięć środków finansowych, szybciej rozliczy się z Funduszem. Dzięki ryczałtowi  szpitale zyskają większą elastyczność w zarządzaniu pieniędzmi, co pozwoli szybciej reagować na potrzeby  zdrowotne pacjentów i zapewnić im opiekę: od poradni, przez oddział szpitalny do opieki poszpitalnej, a także do rehabilitacji po wypadku, udarze czy zawale - w ośrodkach dziennych i oddziałach stacjonarnych. 

 

Rozwiązania zagwarantują odpowiedni poziom, a także ciągłość i stabilność finansowania placówek sieciowych. Zakwalifikowanie szpitala do PSZ jest gwarancją zawarcia ze nim umowy bez konieczności uczestniczenia przez szpital w postępowaniu konkursowym. Świadczenia opieki zdrowotnej nienależące do PSZ będą nadal kontraktowane w oparciu o postępowania konkursowe, a świadczeniodawcy, którzy nie zostaną zakwalifikowani do PSZ, będą mogli brać udział w postępowaniach konkursowych.

 

Korzyści  dla pacjenta

Dla pacjenta najkorzystniejsza jest  koordynacja leczenia, lepsza dostępność do przyszpitalnych poradni.

Sieć szpitali to również kompleksowa opieka nad pacjentem, u którego wystąpiły powikłania.  Oczekiwaną zmianą powinno być skrócenie kolejek na SOR-ach i w izbach przyjęć, ponieważ  w większości sieciowych szpitali będą funkcjonować przychodnie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W ramach sieci szpitali pacjent powinien otrzymać kompleksowe świadczenia  diagnostyczno-lecznicze, na poziomie ambulatoryjnym i w ramach hospitalizacji, a także rehabilitację w ośrodkach dziennych i w trybie stacjonarnym.

 

Podmioty szpitalne w województwie zachodniopomorskim, które zakwalifikowały się do sieci - systemu podstawowego zabezpieczenia oraz poziomy zabezpieczenia

 

1.    Barlinek - Szpital Barlinek Sp. z o.o.
2.    Białogard - Centrum Dializa Szpital Białogard "Centrum Dializa" Sp. z o.o.
3.    Choszczno - SP Zakład Opieki Zdrowotnej w Choszcznie
4.    Dębno - Szpital w Dębnie Sp. z o.o.
5.    Drawsko Pomorskie - Drawskie Centrum Specjalistyczne („Szpitale Polskie" Spółka Akcyjna )
6.    Goleniów - Szpitalne Centrum Medyczne w Goleniowie Sp. z o.o.
7.    Gryfice - SP Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach
8.    Gryfino - "Szpital Powiatowy w Gryfinie" Sp. z o.o.
9.    Kamień Pomorski - Szpital Św. Jerzego w Kamieniu Pomorskim (EMC Instytut Medyczny SA)
10.  Kołobrzeg - Regionalny Szpital w Kołobrzegu
11.  Koszalin - Affidea Onkoterapia Sp. z o.o.
12.  Koszalin - Szpital Wojewódzki Im. M. Kopernika w Koszalinie
13.  Koszalin - SP Zakład Opieki Zdrowotnej MSWIA w Koszalinie
14.  Koszalin - Specjalistyczny Zespół Gruźlicy i Chorób Płuc, Koszalin
15.  Nowogard - Samodzielny Publiczny Szpital Rejonowy w Nowogardzie
16.  Połczyn-Zdrój - Przyjazny Szpital w Połczynie - Zdroju Sp. z o.o.
17.  Pyrzyce - Szpital Powiatowy w Pyrzycach
18.  Sławno - Szpital Powiatowy w Sławnie
19.  Stargard - SP Wielospecjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Stargardzie
20.  Szczecin - 109 Szpital Wojskowy Z Przychodnią Samodzielny Publiczny ZOZ
21.  Szczecin - SP Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA w Szczecinie
22.  Szczecin i Police - SP Szpital Kliniczny Nr 1
23.  Szczecin - SP Szpital Kliniczny Nr 2, Pomorzany
24.  Szczecin i Zdunowo - SP Wojewódzki Szpital Zespolony
25.  Szczecin - SP Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej "Zdroje"
26.  Szczecin - Zachodniopomorskie Centrum Onkologii
27.  Szczecinek - Szpital w Szczecinku Sp. z o.o.
28.  Świnoujście - Szpital Miejski Im. Jana Garduły w Świnoujściu Sp. z o.o.
29.  Wałcz - 107 Szpital Wojskowy z Przychodnią SPZOZ w Wałczu

 

Kwalifikacja szpitali do sieci odbyła się na podstawie kryteriów zawartych w ustawie z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów kwalifikacji świadczeniodawców do poszczególnych poziomów systemu szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.

 

Świadczenia objęte siecią szpitali  z mocy ustawy

PROFILE SYSTEMU ZABEZPIECZENIA (oddziały szpitalne), np.: choroby wewnętrzne; diabetologia; dermatologia i wenerologia; anestezjologia i intensywna terapia; anestezjologia i intensywna terapia dla dzieci; położnictwo i ginekologia; chirurgia ogólna; chirurgia plastyczna; izba przyjęć; diabetologia dla dzieci; endokrynologia; endokrynologia dla dzieci; gastroenterologia; hematologia; onkologia i hematologia dziecięca; kardiologia dla dzieci; neurologia; reumatologia; pediatria; chirurgia dziecięca; chirurgia onkologiczna; neurochirurgia; ortopedia i traumatologia narządu ruchu; ortopedia i traumatologia narządu ruchu dla dzieci; otolaryngologia; chirurgia szczękowo – twarzowa; chemioterapia – hospitalizacja; szpitalny oddział ratunkowy  

POZOSTAŁE RODZAJE I ZAKRESY ŚWIADCZEŃ:

  • poradnie przyszpitalne odpowiadające profilom/ oddziałom szpitalnym, np.: poradnie: diabetologii, endokrynologii; dermatologii i wenerologii; położnictwa i ginekologii; chirurgii ogólnej; chorób metabolicznych; diabetologii dla dzieci; endokrynologii dla dzieci; gastroenterologii; gastroenterologii dla dzieci; hematologii; hematologii i onkologii dziecięcej; kardiologii; kardiologii dziecięcej; genetyki; neurologii; onkologii; reumatologii; neonatologii; ginekologii dla dziewcząt; chirurgii dziecięcej; neurochirurgii; ortopedii i traumatologii narządu ruchu; ortopedii i traumatologii narządu ruchu dla dzieci; preluksacji; otolaryngologii; chirurgii szczękowo – twarzowej

·       świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej:

o   tomografia komputerowa; medycyna nuklearna: badania izotopowe, terapia izotopowa; rezonans magnetyczny; badania endoskopowe przewodu pokarmowego: gastroskopia i kolonoskopia; leczenie cukrzycy z zastosowaniem pompy insulinowej u dzieci i dorosłych

·       diagnostyka i leczenie onkologiczne *           

·       świadczenia endoprotezoplastyki stawu biodrowego lub kolanowego (pierwotnej lub rewizyjnej)

·       świadczenia udzielane przez pielęgniarki i położne (kwoty podwyżek)

·       programy lekowe **

·       świadczenia gwarantowane z zakresu leków stosowanych w chemioterapii ***

Czytaj też

Sieć nie wyciągnęła szpitali z długów

Ala za NIK - 19 Sierpnia 2019 godz. 8:05
Sieć szpitali, która miała ułatwić pacjentom dostęp do świadczeń zdrowotnych, a dyrektorom zarządzanie placówkami nie poprawiła ani sytuacji chorych, ani finansów większości badanych szpitali - wynika z kontroli NIK. W sumie spośród 29 badanych przez NIK placówek, na koniec września 2018 r. 23 (79,3%) odnotowały ujemny wynik finansowy, a w porównaniu z wrześniem 2017 r. pogorszyła się sytuacja ekonomiczna 22 szpitali. System podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej działa od 1 października 2017 r. Ministerstwo Zdrowia zapowiadało, że dzięki niemu zmieni się podejście do pacjentów - szpitale zapewnią im kompleksowe świadczenia zdrowotne, obejmujące nie jak wcześniej poszczególne procedury, ale cały skoordynowany cykl leczenia. Jednak już na starcie w sieci znalazły się także takie placówki, które w przypadku części swoich pacjentów nie były w stanie realizować kompleksowych świadczeń ambulatoryjnych. Kontrola NIK pokazała także, że wbrew zapowiedziom włączenie do sieci nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie doprowadziło do zmniejszenia kolejek w szpitalnych oddziałach ratunkowych i w izbach przyjęć. Jednym z głównych celów utworzenia sieci szpitali było poprawienie ich sytuacji finansowej; nowy system miał umożliwić elastyczniejsze gospodarowanie pieniędzmi, a w efekcie stopniowe wychodzenie z długów. Powodem było to, że choć w badanym okresie rosła wartość zawartych przez szpitale umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a co za tym idzie rosły ich przychody z działalności leczniczej, to znacznie szybciej przybywało niezależnych od tych placówek kosztów, na które złożyły się m.in. ustawowe wzrosty wynagrodzeń lekarzy i pielęgniarek.     daniem Izby, tworząc sieć nie brano pod uwagę ani społecznych potrzeb, ani możliwości diagnostycznych i terapeutycznych konkretnego szpitala. Nie uwzględniono jego znaczenia w zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego w regionie - nie kierowano się sytuacją demograficzną i epidemiologiczną na obszarze funkcjonowania placówki, ani stopniem dostosowania jej infrastruktury do obowiązujących przepisów. Nie miała też znaczenia jakość, liczba i wartość udzielanych przez szpital świadczeń, czy stopień wykorzystania łóżek na poszczególnych oddziałach, a to m.in. przekładało się na nieuzasadnione i nadmierne koszty.   Wbrew założeniom, po uruchomieniu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej żadna z kontrolowanych placówek zakwalifikowanych do sieci nie wprowadziła istotnych zmian w swoich strukturach wewnętrznych.       

Koszalin bez pomocy doraźnej

Ala, fot. Rzecznik prasowy SW Koszalin - 26 Października 2017 godz. 15:08
Dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie wypowiedział Narodowemu Funduszowi Zdrowia umowę na świadczenie usług pomocy doraźnej w nocy i święta. Szpitalna pomoc doraźna ma być wykonywana tylko do końca tego miesiąca. - To nie jest tak, że pan dyrektor może wypowiedzieć umowę - wyjaśnia Dariusz Ruczyński, dyrektor szczecińskiego NFZ. - Koszaliński szpital został zakwalifikowany do sieci szpitali w kraju i ma ustawowy obowiązek wykonywania tych usług. Wypowiedzenie tej umowy w konsekwencji powoduje, że rozwiązanie wszystkich innych umów. Na dodatek zgodnie z umową można ją rozwiązać ale za trzymiesięcznym wypowiedzeniem - wyjaśnia dyrektor NFZ. Dlaczego szpital w Koszalinie zdecydował się na taki krok? Braki kadrowe. Od 1 października br. Szpital Wojewódzki rozpoczął świadczenie tych usług i okazało się, że kadrowo nie był do tego przygotowany. Lekarze są przepracowani. W tej sytuacji dyrektor szpitala nie miał innej możliwości. Jak się dowiedzieliśmy obecnie trwają rozmowy, by doraźna pomoc medyczna w nocy i święta była realizowana przez Przychodnię MSWiA.