Z powodu niewłaściwych warunków sanitarnych w 2015 roku Inspekcja wydała 9 166 decyzji administracyjnych nakazujących zapewnienie właściwych warunków higieniczno-sanitarnych jednocześnie nałożono 813 mandatów karnych na łączną kwotę ponad 150 tysięcy złotych . W utrzymaniu i egzekwowaniu właściwego poziomu czystości w placówkach edukacyjnych pomocna jest norma K-12, która określa standardy oraz sposoby kontroli placówek edukacyjnych.
„Dzieci są bardziej podatne na choroby zakaźne i infekcje niż dorośli, dodatkowo szybkiemu przenoszeniu zarazków sprzyja duże skupisko osób. Liczby zaprezentowane przez Państwową Inspekcję Sanitarną w raporcie o stanie sanitarnym wskazują, że jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia w kwestii zapewnienia właściwych warunków sanitarnych w placówkach, w których przebywają dzieci i młodzież. Należy też zawrócić uwagę, że czystość w tak wrażliwych miejscach jak budynki publiczne, gdzie przebywają dzieci jest ważna z epidemiologicznego, ale także ekonomicznego punktu widzenia.
Niewłaściwe standardy, to nie tylko chore dzieci, ale także chorzy nauczyciele, którzy będą generować koszty dla placówki przez zwolnienia lekarskie. Dodatkowo chore dzieci to także zwolnienia lekarskie rodziców na opiekę nad dzieckiem. A co najważniejsze chore dziecko zaraża kolejne, a samo traci cenne godziny nauki w szkole” – mówi Jolanta Sergot-Kowalska, ekspert w dziedzinie profesjonalnego utrzymania czystości, biegły sądowy, dyrektor w Cleaning Consulting.
Norma K-12 została stworzona z myślą o poprawie bezpieczeństwa higienicznego w szkołach. Dzięki niej można obiektywnie ocenić skuteczność procesu, a tym samym przyczynić się do poprawy jakości sanitarnej wnętrz z korzyścią dla wszystkich uczniów i pracowników. Norma K-12 koncentruje się na:
Norma K-12 opiera się zarówno obiektywnych, jak i subiektywnych elementach wyznaczając metodologię pomiaru efektywności sprzątania opartą m.in. na testach ATP, jak i wrażeniach sensorycznych (wzrok, węch, dotyk). Jej ostatecznym celem jest zapewnienie maksymalnego poziomu czystości, a tym samym bezpieczeństwa epidemiologicznego w szkołach zarówno dla uczniów, jak i pracowników. Utrzymanie odpowiednich norm nie tylko pozytywnie wpływa na zdrowie dzieci i ich rzadsze opuszczanie zajęć lekcyjnych. To także oszczędności dla samych placówek z powodu zmniejszenia absencji nauczycieli w związku ze zwolnieniami lekarskimi.
„Warto zastanowić się nad powierzeniem zachowania czystości firmom zewnętrznym, które się w tym specjalizują, więc zapewniają najwyższe standardy, a jednocześnie mogą pomóc wygenerować oszczędności dla placówki. Jest zrozumiałym, że placówki edukacyjne mogą mieć trudności z właściwym zarządzaniem tą kwestią, ponieważ ich podstawową funkcją jest edukacja.
Warto więc z jednej strony, żeby placówką edukacyjną zarządzała wykwalifikowana kadra znająca obowiązujące przepisy, z drugiej strony umiejąca tak zarządzać wszystkimi procesami w placówce, żeby były one efektywne zarówno pod względem kosztów, jak i osiąganych rezultatów. Tu z pomocą przychodzi norma K-12, która wytycza ścieżkę działań, jakie należy podjąć oraz jak kontrolować stan czystości w placówkach. Jeśli jest dodatkowo wspierana przez profesjonalną firmę sprzątającą, to maksymalizujemy poziom bezpieczeństwa epidemiologicznego w budynku przy jednoczesnej optymalizacji kosztowej” – dodaje Jolanta Sergot-Kowalska.