Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

W obronie S6

Autor Ala, fot. GDDKiA 25 Października 2016 godz. 11:14
Podczas posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6 jego uczestnicy podjęli uchwałę w sprawie wystąpienia do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka, w którym poruszona została kwestia ewentualnych opóźnień dotyczących budowy drogi S6.

Poniżej przedstawiamy treść wspomnianej uchwały.

Uchwała nr 8/2016

Zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6

z dnia 25 października 2016 r.

 

w sprawie wystąpienia 

do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka

 

 

Na podstawie § 18 ust. 1 i 2 Statutu Stowarzyszenia Samorządowego S6, uchwala się co następuje: 

§1. Przyjmuje się wystąpienie Zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6 do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka, stanowiące Załącznik do niniejszej Uchwały.

§2. Upoważnia się Prezesa Zarządu do przekazania wystąpienia, o którym mowa w §1 Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa Panu Andrzejowi Adamczykowi oraz do wiadomości parlamentarzystom województw zachodniopomorskiego i pomorskiego.

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie 

do Uchwały nr 8/2016

Zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6

z dnia 25 października 2016 r.

 

Uchwałą nr 3/2016 z dnia 1 marca 2016 r. Zarząd Stowarzyszenia wystąpił do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przyspieszenia przeciągających się rozstrzygnięć ogłoszonych przez GDDKiA O. Gdańsk we wrześniu i październiku 2015 r. przetargów na projektowanie i budowę trasy ekspresowej S6 w województwie pomorskim.

Na ww. Uchwałę odpowiedział Zastępca Dyrektora GDDKiA O. Gdańsk Pan Waldemar Chejmanowski pismem z dn. 30.03.2016 r. informując, że przygotowanie inwestycji do realizacji przebiega zgodnie z założonym planem i harmonogram oddania do użytku trasy ekspresowej S6 nie jest zagrożony.

Z uwagi na fakt, iż do połowy maja 2016 r. nie nastąpił istotny postęp w przetargach, Walne Zebranie Stowarzyszenia podjęło Uchwałę nr 6/2016 z dnia 16 maja 2016 r. dotyczącą wystąpienia w przedmiotowej sprawie z prośbą o interwencję do Prezes Rady Ministrów Pani Beaty Szydło.

W odpowiedzi z dn. 30 czerwca 2016 r. podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odpowiedzialny za drogi Pan Jerzy Szmit z up. Ministra Infrastruktury i Budownictwa poinformował, że prace związane z realizacją odcinków trasy ekspresowej S6 odbywają się zgodnie z założonymi harmonogramami oraz z poszanowaniem zasad prowadzonego procesu inwestycyjnego.

Jednak z opublikowanego w „Głosie Koszalińskim Dzienniku Pomorza” w dniu 18.10.2016 r. wywiadu z wiceministrem Panem Jerzym Szmitem wynika, że realizacja trasy ekspresowej S6 w województwie pomorskim w zakładanym pierwotnie terminie nie jest pewna i decyzja o realizacji przedmiotowej inwestycji jeszcze nie zapadła.

Wobec powyższego i przy dalszym braku jakiegokolwiek postępu we wspomnianych na wstępie przetargach, zasadne jest skierowanie przez Zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6 wystąpienia do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka z apelem o nie wycofywanie się i nie odkładanie w czasie realizacji pomorskich odcinków trasy ekspresowej S6.

Przedstawiając powyższe wnoszę o przyjęcie przez Zarząd Stowarzyszenia przedmiotowej Uchwały.

 

Wystąpienie Zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6

do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka

 

Zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6 apeluje do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka o nie wycofywanie się i nie odkładanie w czasie realizacji pomorskich odcinków trasy ekspresowej S6, na projektowanie i wykonawstwo których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi jesienią 2015 r.

W ogłoszonych w ubiegłym roku we wrześniu i październiku przetargach na realizację odcinków trasy ekspresowej S6 z Koszalina do Słupska, drugiej nitki obwodnicy Słupska, odcinka Słupsk – Lębork, Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej do dzisiaj procedura nie wykroczyła poza wstępny etap postępowania polegający na weryfikacji potencjału zainteresowanych wykonawców.

Interweniujące w maju 2016 r. o przyspieszenie opóźniającej się realizacji inwestycji w województwie pomorskim Walne Zebranie Stowarzyszenia Samorządowego S6, z upoważnienia Ministra Infrastruktury i Budownictwa od Podsekretarza Stanu Pana Jerzego Szmita otrzymało zapewnienie (pismo nr DDP.2.453.3.2016.mz.1 z dn. 30 czerwca 2016 r.), że prace związane z budową ww. odcinków planowanej trasy ekspresowej S6 odbywają się zgodnie z założonymi harmonogramami oraz z poszanowaniem zasad prowadzonego procesu inwestycyjnego.

Tymczasem Pan Minister Jerzy Szmit w wywiadzie dla „Głosu Koszalińskiego Dziennika Pomorza” z dnia 18.10.2016 r. stwierdził publicznie, że w sprawie budowy pomorskich odcinków trasy ekspresowej S6 decyzja jeszcze nie zapadła i nie wiadomo kiedy przedmiotowa inwestycja miałaby być zrealizowana.

Zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6 zwraca się z gorącym apelem do Pana Ministra o pilne rozstrzygnięcie opóźniających się przetargów i niezwłoczną realizację pomorskich odcinków trasy ekspresowej S6, na które od lat czekają mieszkańcy i samorządy Pomorza.

Odłożenie w bliżej nieokreśloną przyszłość realizacji trasy ekspresowej S6 w województwie pomorskim będzie oznaczało dalsze pogłębianie różnic w rozwoju kraju i wewnątrz regionu. To zmniejszenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej nisko uprzemysłowionych obszarów Pomorza, wysokie koszty społeczne związane z częstymi śmiertelnymi wypadkami na drodze krajowej nr 6, liczne problemy komunikacyjne i środowiskowe.

Rezygnacja z pierwotnie planowanych terminów zakończenia przedmiotowej inwestycji byłaby także ogromnym marnotrawstwem środków publicznych, gdyż z czasem wygasną wydane decyzje środowiskowe i zdezaktualizują się posiadane przez GDDKiA koncepcje programowe trasy ekspresowej, na pozyskanie których wydatkowano znaczące środki z budżetu Państwa. 

Dlatego jeszcze raz zwracamy się z prośbą do Pana Ministra by Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie rezygnowało z planowanych pierwotnie terminów oddania do użytku trasy ekspresowej S6 i aby postęp w budowie trasy ekspresowej S6 dotyczył w równym stopniu województwa pomorskiego jak województwa zachodniopomorskiego i droga została zrealizowana w możliwie najkrótszym czasie przynosząc korzyści regionowi i krajowi.

 

Osoby zaproszone na posiedzenie Stowarzyszenia

Zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6:

  1. Piotr Jedliński – prezydent Koszalina, prezes Zarządu.
  2. Barbara Dykier – wójt gminy Słupsk, skarbnik.
  3. Marek Biernacki – pierwszy zastępca prezydenta Słupska, członek Zarządu.
  4. Krzysztof Frankenstein – burmistrz Sławna, członek Zarządu.
  5. Rafał Konon – wicestarosta słupski, członek Zarządu.

 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

W Sejmie powstał zespół w sprawie budowy drogi S6

ekoszalin - 22 Października 2016 godz. 6:20
W sejmie powstał 15-osobowy zespół złożony z posłów i senatorów, którzy zajmować się chcę budową drogi krajowej numer 6. Na czele stanął poseł PO Zbigniew Konwiński. Wiceprzewodniczącymi zespołu zostali: a wiceprzewodniczącymi - Marek Hok z PO z Kołobrzegu. Radosław Lubczyk, poseł Nowoczesnej ze Szczecinka oraz Stefan Romecki, poseł KUKIZ’15 z Koszalina.   

S6 dojedziesz ze Szczecina tylko do Sianowa...

ekoszalin - 18 Października 2016 godz. 5:22
Powołanie na najbliższym posiedzeniu Sejmu składającego się z przedstawicieli wszystkich klubów prawdziwie zainteresowanych budową drogi zespołu parlamentarnego oraz podjęcie uchwał przez lokalne samorządy i stowarzyszenia to działania, które zdaniem posła Stanisława Gawłowskiego (PO) mają pomóc w skutecznym monitorowaniu realizacji największej na Pomorzu inwestycji drogowej – budowie drogi S6.   -       Dziś pod znakiem zapytania stoi budowa S6 na odcinku od Sianowa do Trójmiasta – alarmował podczas poniedziałkowej konferencji poseł Gawłowski. Poseł PO stwierdził także, że podczas niedawnego sejmowego spotkania Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa nie podał żadnej precyzyjnej daty realizacji tego odcinka. -        Już od ponad roku rząd PiS nic nie robi w tej sprawie – dodał. – A przecież droga ekspresowa według badań ma poztywne oddziaływanie na gospodarkę w obszarze co najmniej 50 kilometrów. To dla turystyki na Pomorzu kluczowa inwestycja. Potrzebna jest duża aktywność różnych instytucji. Postanowiłem zwrócić się do wszystkich samorzadowców, by na poziomie rad gmin, czy sejmików podjąć stosowne uchwały. Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przewiduje wydanie ponad 107 mld złotych. W tych planach znajduje sie budowa nie tylko drogi S6, ale i S11. – Przypomniałem panu ministrowi, że S11 na  zachodniopomorskim odcinku, czyli od Koszalin do granicy województwa z wielkopolską ma ważną decyzję środowiskową i  jeśli w ciągu dwóch lat nie ruszy ta inwestycja to straci ona ważność, a co za tym idzie milionowe wydatki poniesione na wydanie tej decyzji zostaną zmarnowane – dodał Gawłowski.Na konferencji poseł Gawłowski odniósł się także do sytuacji lotnictwa ratownictwa morskiego: Więcej o tym problemie przeczytasz  tu.  

S6: Mandaty zamiast donosów

Art, fot FB/Leszek Doliński - 13 Września 2016 godz. 4:57
Wykonawca S6 świadomie i z premedytacją niszczy powiatowe drogi - twierdzą urzędnicy Starostwa Powiatowego w Koszalinie. Kategorycznie zaprzeczamy, że nasze pojazdy przewożą cięższe ładunki niż dopuszczalne. Postępujemy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – odpowiada wykonawca. Wykonawca budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód niszczy drogi, a „inwestorGDDKiA świadomie i z premedytacją pozwala na to wyrządzając szkody rzędu setek tysięcy złotych na rzecz Skarbu Państwa“ – uważają urzędnicy Starostwa Powiatowego w Koszalinie i skarżą się do ministra Infrastruktury i Budownictwa. „Z dróg publicznych może korzystać każdy zgodnie z ich przeznaczeniem“ – odpowiada  wykonawca konsorcjum firm PORR Polska  Infrastructure i Polbud Pomorze i inwestor Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Urzędniczy ping-pong trwa w najlepsze.    „Wzrost natężenia ruchu drogowego tego typu pojazdów doprowadza do sukcesywnego niszczenia dróg powiatowych, których stan techniczny pogorszył się już po krótkim czasie eksploatowania przez Wykonawcę – napisali m.in. w skardze do ministra Infrastruktury i Budownictwa powiatowi urzędnicy. „Zgromadzona dokumentacja ukazuje liczne zniszczenia pasa drogowego, na które między innymi składają się świadome ingerencje polegające na podkopywaniu nawierzchni jezdni stwarzając ogromne niebezpieczeństwo ruchu drogowego i kompletne zniszczenie nawierzchni i podbudowy wraz z naruszeniem całej konstrukcji jak i liczne: spękania poprzeczne i podłużne, ubytki, obłamane krawędzie jezdni, zapadnięcia nawierzchni jezdni, zniszczenia ciągów pieszych, przełomy, spękania przepustów, rozjeżdżone odcinki dróg o nawierzchni nieulepszonej powodujące brak przejezdności dla pojazdów osobowych oraz lokalizacja zjazdów bez zezwolenia zarządcy i wymaganych uzgodnień. Wykorzystywane drogi powiatowe są nadmiernie zanieczyszczane materiałem transportowanym do placu budowy wraz z zanieczyszczaniem oznakowania pionowego czyniąc go nieczytelnym“ - uważają. Natomiast GDDKiA O. Szczecin odpowiada: „Wykonawca będzie stosować się do ustawowych ograniczeń nacisków osi na drogach publicznych przy transporcie materiałów i wyposażenia na i z terenu Robót. Wykonawca uzyska wszelkie niezbędne zezwolenia i uzgodnienia od właściwych władz co do przewozu nietypowo wagowo ładunków (ponadnormatywnych) i o każdym takim przewozie będzie powiadamiał Inżyniera. Inżynier może polecić, aby pojazdy nie spełniające tych warunków zostały usunięte z Terenu Budowy. Wykonawca poniesie wszelkie koszty związane z naprawami dróg publicznych, które zostały uszkodzone przez transport Wykonawcy. Wykonawca będzie usuwać na bieżąco, na własny koszt, wszelkie zanieczyszczenia, uszkodzenia spowodowane jego pojazdami na drogach publicznych oraz dojazdach do Terenu Budowy”. Dodatkowo w Szczególnych Warunkach Kontraktu zapisano: ”Wykonawca przed rozpoczęciem robót budowlanych na własny koszt, dokona inwentaryzacji fotograficznej i opisowej obiektów budowlanych na terenach przyległych oraz dróg, tras dostępu i urządzeń  na Placu Budowy, jak i w jego otoczeniu, których stan może ulec pogorszeniu w wyniku prowadzenia robót budowlanych. O terminie przeprowadzenia inwentaryzacji Wykonawca powiadomi Inżyniera i gestorów lub zarządców takich dróg lub urządzeń obcych lub obiektów budowlanych. Z czynności inwentaryzacyjnych sporządza protokół. Inżynier dokona weryfikacji protokołu, a w przypadku braku zastrzeżeń co do jego treści zatwierdzi taka inwentaryzacje. Podmiotom i osobom zawiadomionym a nieobecnym przy wykonaniu inwentaryzacji Wykonawca przesyła kopię protokołu. Wykonawca jest zobowiązany na własny koszt utrzymać istniejący stały dostęp do wszystkich nieruchomości położonych na terenach przyległych do Placu Budowy przez cały okres trwania robót. Wykonawca nie będzie uprawniony do żadnych roszczeń o przedłużenie Czasu na Ukończenie lub dodatkowego Kosztu z tego tytułu.” W związku z przytoczonymi warunkami realizacji Kontraktu Zamawiający uważa, że przy przestrzeganiu powyższych zapisów, a także przy czynnym udziale zarządców dróg w ich egzekwowaniu, interesy wszystkich stron związanych z inwestycją są należycie zabezpieczone“ Wykonawca twierdzi podobnie:  “Podpisany przez nas kontrakt z GDDKiA na budowę trasy o znaczeniu ogólnokrajowym, mającej poprawić tranzyt w regionie oraz odciążyć drogi powiatowe oraz trasy lokalne, tym samym – zwiększyć bezpieczeństwo na drogach – wymaga od Wykonawcy dużej mobilizacji na placu budowy. Ta mobilizacja i efektywne dążenie do możliwie szybkiego zakończenia budowy wiąże się z ruchem pojazdów budowy na drogach lokalnych, znajdujących się w jej okolicach. Infrastruktura ta jest w ramach obowiązującego prawa wykorzystywaną przez nas na potrzeby dojazdu do budowy. Kategorycznie zaprzeczamy, że pojazdy Wykonawcy przewożą cięższe ładunki niż dopuszczalne. Na przekazanym przez Zamawiającego terenie stanowiącym plac budowy gromadzimy materiały,  odbywa się to również w miejscach, które sąsiadują z drogami publicznymi, w tym drogami powiatowymi. Roboty budowlane prowadzone są przez Wykonawcę na podstawie Umowy zawartej ze Skarbem Państwa –Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, na terenie objętym Decyzją ZRID Nr 8/2015 wydaną przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, w oparciu o przekazaną przez Zamawiającego dokumentację projektową. Korzystanie z dróg publicznych, w tym, o ile istnieje taka potrzeba również z dróg powiatowych, będących w zarządzie ZDP w Koszalinie odbywa się na podstawie art. 1 Ustawy o drogach publicznych  z dnia 21.03.1985 r. w dopuszczalnym Ustawą zakresie: art. 1 „Drogą publiczną jest droga zaliczana na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem (…). Zgodnie z Kontraktem została wykonana dokumentacja inwentaryzacyjna tras dostępu do placu budowy, w tym dróg publicznych i to te drogi stanowią główne dojazdy do placu budowy. Czy zatem w takiej sytuacji można mówić o „dzikich” dojazdach do placu budowy?       Od redakcji: Urzędnicy jedno, inwestor i wykonawca drugie. Każda ze stron ma swoje argumenty i przekonuje, że “moja racja jest najmojsza”. A w  tle tego konfliktu pieniądze. Duże pieniądze. Cierpi na tym tempo prac.  Naszym zdaniem policja oraz Inspektorat Transportu Drogowego powinny zwiększyć kontrole wykonawcy i traktować go jak zwykłego użytkownika dróg, który gdy łamie prawo zostaje ukarany mandatem.