Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Szynobusem, tramwajem wodnym i wąskotorówką

Autor Ala, fot. Piotr Walendziak i archiwum 16 Września 2016 godz. 5:14
W tym roku szynobusem na trasie Koszalin – Mielno przejechało o 5569 osób mniej niż przed rokiem. Lepszy wynik niż przed rokiem osiągnął za to pływacjący po Jamnie Koszałek, a wręcz rewelacyjną frekwencję zanotowała koszalińska wąskotorówka.

Wraz z końcem lata zakończył się tegoroczny  sezon wakacyjny  szynobusu kursującego na trasie Koszalin – Mielno. Od 25.06 do 28.08 tym klimatyzowanym autobusem na szynach przejachało 48.283 osób (w 2015 było to 53.852). – Mniej sza liczba pasażerów to efekt kapryśnego

tegorocznego lata – wyjaśniają urzędnicy. Ich zdaniem pasażerowie decydują się na jazdę szynobusem do, i z Mielno najczęściej wówczas, gdy jest pogoda. Szynobusem do Mielna dotrzemy w kwadrans, a samochodem gdy natężenie rychu jest olbrzymie bywa, że godzinę, a nawet dłużej.

Nadzorujący budżet Koszalina prezydent Piotr Jedliński może jednak spać spokojnie. Nie dopłacimy bowiem więcej niż przed rokiem do tej alternatywnej komunikacji z tym letnim kurortem. A to dlatego, że już od jakiegoś czasu przy jego rozliczaniu nie bierze się pod uwagę liczby pasażerów i dopłat do ich biletów, a jedynie pociągokilometr. Trzeba wiedzieć, że pociągokilometr to jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra. Dlatego w tym roku ta letnia atrakcja  koszalinian kosztować będzie co najwyżej  210 tysięcy złotych, a mieszkańców Mielna 20 tysięcy złotych. Kwota ta może ulec jedynie zmniejszeniu ze wzgledu na rozliczenie, czyli obliczenie faktycznej liczby kilometrów, które pokonał szynobus. Wiadomo, że ze wzgledów technicznych zdarzało się, że kursy bywały czasami odwoływane.

Przypomnijmy, że pierwszy pociąg na trasę Koszalin - Mielno wyruszył 15 sierpnia 1905 roku. Niestety po kilku latach ze względów ekonomicznych nie udało się dłużej utrzymać połączenia kolejowego. Kilka lat później w Koszalińskich Zakładach Przemysłowych zaprojektowano komunikację tramwajową dla Koszalina, którą uruchomiono w Koszalinie 15 grudnia 1911 roku, a 1 lipca 1913 roku otwarto połączenie tramwajowe z Koszalina przez Mielno do Unieścia, które na odcinku od okolic Mścic do Mielna miało wspólne torowisko z koleją, tak więc po jednym torze kursowały tramwaje i pociągi towarowe. Odcinek ten w tym czasie był zelektryfikowany siecią trakcji tramwajowej. Tramwaje na tej trasie zlikwidowano 30 września 1938 roku. W 1989 roku linię zelektryfikowano, w 1994 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego, a w 2001 także dla ruchu towarowego. Trakcja elektryczna została skradziona w roku 2002. Po 14 latach od zamknięcia linii w koszalińskim Ratuszu zrodził się pomysł przywrócenia ruchu kolejowego. Było to możliwe ze względu na to, że Koszalin zgodził się na przejęcie liczącej 5 km linii kolejowej  427 Mścice – Mielno Koszalińskie. Linia ta jest odgałęzieniem linii 402 łączącej Koszalin z Kołobrzegiem. Dzięki temu  19 lipca 2008 o godzinie 5:52 z koszalińskiego Dworca kolejowego wyruszył pierwszy letni pociąg do Mielna Koszalińskiego.  Od tego dnia aż do dziś dzięki dobrej współpracy miasta, urzędu marszałkowskiego, przewoźnika, operatora infrastruktury spoza PKP, ale też PKP PLK szynobus każdego roku wyrusza w trasę.

 

W tym sezonie lubiliśmy korzystać z usług “Koszałka”. Statek wykonując w weekend po 5 kursów,

a od poniedziałku do piątku 4 pętle dziennie  od 18 czerwca do 28 sierpnia  zabrał na pokład 22.386 osób. To lepszy wynik niż przed rokiem i to uzyskany mimo mniejszej liczby  rejsów i krótszego okresu pływania. W 2015 roku Koszałek pływając po Jamnie od 4 czerwca do 30 sierpnia wykonując po 5 rejsów dziennie przez cały tydzień zdołal przewieźć

22.082 osoby.

 

Duże powody do zadowolenia mają członkowie Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Z kursów kolejką skorzystało bowiem aż 3.200 osób, czyli prawie dwa razy więcej niż rok temu.