Przed tegorocznym Międzynarodowym Dniem Psa - przypada 1 lipca - sprawdzamy, jak posiadanie w domu psiaka obciąża nasze domowe budżety i czy „psie” zakupy przenoszą się do sieci.
Nie zapominamy też o bezdomnych podopiecznych schronisk dla zwierząt – ich liczba wciąż niestety wzrasta lawinowo w wakacyjnym okresie. Wraz z nią rosną potrzeby i wydatki, które częściowo pomoże zabezpieczyć akcja #rekordowamiska. Bijemy rekord Guinnessa dla polskich schronisk!
Wydatki związane z opieką nad psem stanowią istotną comiesięczną pozycję w domowych budżetach ich właścicieli. 38% przeznacza na ten cel nawet 300 zł co miesiąc, 6% regularnie przekracza tę sumę. Kolejna duża grupa - 41% - mieści się w 100 zł. Co szósty opiekun czworonoga nie wydaje na niego miesięcznie więcej niż 50 zł.
Na co potrzebujemy najwięcej pieniędzy? Na jedzenie (46%) oraz wizyty u weterynarza (48% - zarówno szczepienia, jak i leczenie). Psie akcesoria (smycze, obroże, kojce) stanowią według ankietowanych niewielki ułamek budżetu – jednak należy pamiętać, że to wydatki które ponosimy jednorazowo, lub w dłuższych odstępach czasu, nie obciążają więc regularnie domowych portfeli.
Prezentujemy pakiet startowy:
|
|
Najpopularniejszy produkt na Ceneo.pl – czerwiec 2016 |
Cena od |
|
Karma - worek 15 kg |
Brit Premium Adult |
81 zł |
|
Legowisko |
Tatrapet Legowisko- Buda |
74 zł |
|
Smycz |
Flexi Vario L 8m |
89 zł |
|
Obroża |
Bayer Insecto obroża insektobójcza |
78 zł |
|
Kaganiec |
Baskerville Ultra Muzzle |
67 zł |
|
Komplet misek |
Trixie Eat on Feet |
37 zł |
|
Zabawka |
Rogz Classic Kong |
45 zł |
|
RAZEM |
|
471 zł |
Niemal połowa (47%) posiadaczy psów karmi je wyłącznie gotową karmą. 41% wybiera sposób mieszany – wsypując do miski zarówno gotowe mieszanki, jak i samodzielnie ugotowane jedzenie. Co szósty opiekun przygotowuje posiłki wyłącznie we własnej kuchni, nie korzystając z gotowych rozwiązań.
Czy karma musi być droga i markowa? Tu rozkład głosów jest pół na pół, z niewielką przewagą na rzecz droższych produktów: 51% ceni lepsze marki, 49% wybiera te ekonomiczne. Najczęściej wymieniane marki psiej karmy to: Pedigree, Purina i Royal Canin.
Sklepy zoologiczne przenoszą się do sieci – to wyraźny trend. W ankiecie Ceneo.pl aż 1/3 właścicieli psów wskazała, że właśnie tam najczęściej kupuje karmę i potrzebne akcesoria. Przewaga nad stacjonarnymi sklepami i supermarketami jest na razie niewielka, ale trend jest wyraźnie rosnący – dowodzą tego analizy statystyk serwisu Ceneo.pl.

W ciągu ostatnich 4 lat w serwisie Ceneo.pl popularność kategorii „Karma i akcesoria dla zwierząt” wzrosła aż 7-krotnie! Popyt jest pochodną podaży - liczba sklepów posiadających w swoim stałym asortymencie karmy i akcesoria dla psów też z roku na rok rośnie (w latach 2011-2015 niemal 2,5-krotnie). Klienci mają do wyboru coraz bogatszy i zróżnicowany asortyment: w 2011 roku oferowano 12 tys. unikatowych „psich” produktów, w 2015 ich liczba urosła do 32 tys. (wzrost o ponad 158%). Na jeden produkt przypadają średnio 2 sklepowe oferty. Najpopularniejsze kategorie produktowe to karma, obroże, szelki i kagańce oraz artykuły higieniczne i „psie kosmetyki”
Większość produktów dla psów sprzedaje się przez cały rok na jednakowym poziomie - tak jest z karmą, witaminami, odżywkami, akcesoriami typu smycze, obroże czy kojce. Wyjątkiem są produkty kosmetyczne – tu sprzedaż wyraźnie rośnie wiosną w marcu i kwietniu nawet 4-krotnie! Na pewno wpływ na to ma wyższe sezonowe zapotrzebowanie na produkty insektobójcze: przeciw komarom i kleszczom.
Jesteśmy coraz bardziej wyczuleni na problemy psów. Modna staje się adopcja ze schronisk – na takie pochodzenie swojego pupila wskazał co piąty ankietowany.
Największe problemy związane z psami uznajemy porzucanie psów przed urlopami (63%) i znęcanie się nad nimi (69%). Nie dziwi więc popularność kampanii społecznych i edukacyjnych, których celem jest pomoc bezdomnym psiakom.
Pomoc niesiemy w różny sposób – przede wszystkim przez wsparcie finansowe (24%)i rzeczowe (31%), rzadziej wolontariat (6%). Co piąty ankietowany włącza się w zorganizowane akcje na rzecz schronisk – takie jak #rekordowamiska.

