Koszalin, Poland
wydarzenia

Ile kosztuje pies?

Autor Ekoszalin za Martą Pacuła / fot. pixabay.com 1 Lipca 2016 godz. 6:58
Dzisiaj – Międzynarodowy Dzień Psa! Czy wiecie ile „kosztuje” pies? Karma, kojec, smycz, kaganiec i obroża, szczepienia, zabawki… - lista zakupów dla naszych domowych pupili jest długa. Ile zatem wydajemy na nasze domowe czworonogi i gdzie najczęściej się zaopatrujemy?

Przed tegorocznym Międzynarodowym Dniem Psa - przypada 1 lipca - sprawdzamy, jak posiadanie w domu psiaka obciąża nasze domowe budżety i czy „psie” zakupy przenoszą się do sieci.

 

Nie zapominamy też o bezdomnych podopiecznych schronisk dla zwierząt – ich liczba wciąż niestety wzrasta lawinowo w wakacyjnym okresie. Wraz z nią rosną potrzeby i wydatki, które częściowo pomoże zabezpieczyć akcja #rekordowamiska. Bijemy rekord Guinnessa dla polskich schronisk!

 

Wydatki związane z opieką nad psem stanowią istotną comiesięczną pozycję w domowych budżetach ich właścicieli. 38% przeznacza na ten cel nawet 300 zł co miesiąc, 6% regularnie przekracza tę sumę. Kolejna duża grupa - 41% - mieści się w 100 zł. Co szósty opiekun czworonoga nie wydaje na niego miesięcznie więcej niż 50 zł.  

 

 

 

Na co potrzebujemy najwięcej pieniędzy? Na jedzenie (46%) oraz wizyty u weterynarza (48% -  zarówno szczepienia, jak i leczenie). Psie akcesoria (smycze, obroże, kojce) stanowią według ankietowanych niewielki ułamek budżetu – jednak należy pamiętać, że to wydatki które ponosimy jednorazowo, lub w dłuższych odstępach czasu, nie obciążają więc regularnie domowych portfeli.

 

 

 

 

 

Ile zatem „kosztuje” pies?

Prezentujemy pakiet startowy:

 

Najpopularniejszy produkt na Ceneo.pl – czerwiec 2016

Cena od

Karma  - worek 15 kg

Brit Premium Adult

81 zł

Legowisko

Tatrapet Legowisko- Buda

74 zł

Smycz

Flexi Vario L 8m

89 zł

Obroża

Bayer Insecto obroża insektobójcza

78 zł

Kaganiec

Baskerville Ultra Muzzle

67 zł

Komplet misek

Trixie Eat on Feet

37 zł

Zabawka

Rogz Classic Kong

45 zł

RAZEM

 

471 zł

 

Niemal połowa (47%) posiadaczy psów karmi je wyłącznie gotową karmą. 41% wybiera sposób mieszany – wsypując do miski zarówno gotowe mieszanki, jak i samodzielnie ugotowane jedzenie. Co szósty opiekun przygotowuje posiłki wyłącznie we własnej kuchni, nie korzystając z gotowych rozwiązań.

 

 

Czy karma musi być droga i markowa? Tu rozkład głosów jest pół na pół, z niewielką przewagą na rzecz droższych produktów: 51% ceni lepsze marki, 49% wybiera te ekonomiczne. Najczęściej  wymieniane marki psiej karmy to: Pedigree, Purina i Royal Canin.

 

Realne potrzeby – wirtualne zakupy

Sklepy zoologiczne przenoszą się do sieci – to wyraźny trend. W ankiecie Ceneo.pl aż 1/3 właścicieli  psów wskazała, że właśnie tam najczęściej kupuje karmę i potrzebne akcesoria. Przewaga nad stacjonarnymi sklepami i supermarketami jest na razie niewielka, ale trend jest wyraźnie rosnący – dowodzą tego analizy statystyk serwisu Ceneo.pl.

 

 W ciągu ostatnich 4 lat w serwisie Ceneo.pl popularność kategorii „Karma i akcesoria dla zwierząt” wzrosła aż 7-krotnie! Popyt jest pochodną podaży - liczba sklepów posiadających w swoim stałym asortymencie karmy i akcesoria dla psów też z roku na rok rośnie (w latach 2011-2015 niemal 2,5-krotnie). Klienci mają do wyboru coraz bogatszy i zróżnicowany asortyment: w 2011 roku oferowano 12 tys. unikatowych „psich” produktów, w 2015 ich liczba urosła do 32 tys. (wzrost o ponad 158%). Na jeden produkt przypadają średnio 2 sklepowe oferty. Najpopularniejsze kategorie produktowe to karma, obroże, szelki i kagańce oraz artykuły higieniczne i „psie kosmetyki”

 

 Większość produktów dla psów sprzedaje się przez cały rok na jednakowym poziomie - tak jest z karmą, witaminami, odżywkami, akcesoriami typu smycze, obroże  czy kojce. Wyjątkiem są produkty kosmetyczne – tu sprzedaż wyraźnie rośnie wiosną  w marcu i kwietniu nawet 4-krotnie! Na pewno wpływ na to ma wyższe sezonowe zapotrzebowanie na produkty insektobójcze: przeciw komarom i kleszczom.

 

Polacy pomagają i adoptują!

Jesteśmy coraz bardziej wyczuleni na problemy psów. Modna staje się adopcja ze schronisk – na takie pochodzenie swojego pupila wskazał co piąty ankietowany.

 

Największe problemy związane z psami uznajemy porzucanie psów przed urlopami (63%) i znęcanie się nad nimi (69%). Nie dziwi więc popularność kampanii społecznych i edukacyjnych, których celem jest pomoc bezdomnym psiakom.

 

Pomoc niesiemy w różny sposób – przede wszystkim przez wsparcie finansowe (24%)i rzeczowe (31%), rzadziej wolontariat (6%). Co piąty ankietowany  włącza się w zorganizowane akcje na rzecz schronisk – takie jak #rekordowamiska.