Prezydent Koszalina, Piotr Jedliński podpisał właśnie zarządzenie Nr 227/793/16 w sprawie ustalenia szczegółowych zasad realizowania przez Gminę Miasto Koszalin w 2016 roku zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu elementów i materiałów zawierających azbest z terenu miasta Koszalina oraz w sprawie powołania zespołu zadaniowego do spraw rozpatrywania wniosków o realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu elementów i materiałów zawierających azbest.
Zgodnie z nim na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu
elementów i materiałów zawierających azbest z terenu miasta Koszalina, finansowanego ze środków
budżetu miasta Koszalina z dofinansowaniem do kwoty 800,00 zł (brutto) za demontaż, transport
i unieszkodliwienie 1 tony wyrobów azbestowych oraz do kwoty 500,00 zł (brutto) za transport
i unieszkodliwienie 1 tony wyrobów azbestowych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przypadku gdy cena jednostkowa za powyższe usługi przekroczy kwoty podane powyżej Beneficjent pokryje nadwyżkę z własnych środków.
Wnioski na realizację zadania będą przyjmowane do dnia 9 maja 2016 r.
O realizację zadania mogą ubiegać się:
1) osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami, posiadające tytuł prawny do obiektu budowlanego zlokalizowanego na terenie Koszalina, np. budynku mieszkalnego, gospodarczego, garażu,
2) wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe,
3) jednostki sektora finansów publicznych,
4) kościoły i związki wyznaniowe.
Więcej informacji uzyskać można w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Koszalinie, ul. Mickiewicza 26, pokój nr 32, tel. 94-348-86-82.
Musimy wiedzieć, że zgodnie rozporządzeniem ministra gospodarki materiały zawierające azbest muszą zostać usunięte na koszt właściciela budynku i zastąpione innymi wyrobami, nie zawierającymi azbestu. Prace polegające na usuwaniu lub naprawie starych pokryć azbestowych mogą być wykonywane wyłą cznie przez firmy posiadające odpowiednie wyposażenie techniczne oraz zatrudniające odpowiednio przeszkolonych pracowników. Wykonawca musi posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności, w wyniku której powstają niebezpieczne odpady. Prace należy prowadzić w taki sposób, by w możliwie największym stopniu ograniczyć uwalnianie się azbestu. Pomoże w tym nawilżanie wyrobów azbestowych wodą (lepiej stosować specjalne środki "unieszkodliwiające" azbest podczas jego usuwania, wnikające w głąb materiału, impregnujące i wiążące włókna, a tym samym uniemożliwiające ich uwalnianie). Tam, gdzie jest to możliwe, powinno się demontować całe wyroby (płyty, rury), starając się ich przy tym nie uszkodzić. Miejsce, w którym prowadzi się prace polegające na naprawie lub usuwaniu azbestu, należy odizolować od otoczenia specjalnymi osłonami. Powinny również znaleźć się tam tablice ostrzegawcze o treści: "Uwaga! Zagrożenie azbestem", "Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony". Wszystkie zdemontowane wyroby muszą być składowane w opakowaniach z folii polietylenowej (grubszej niż 0,2 mm), w pomieszczeniach zabezpieczonych przed dostępem osób niepowołanych. Po zakończeniu prac polegających na usunięciu azbestu (o łącznej powierzchni nie przekraczającej 500 m2) ich wykonawca ma obowiązek złożyć właścicielowi budynku pisemne oświadczenie, że przeprowadził prace z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych oraz oczyścił cały teren z azbestu. Oświadczenie takie musimy przechowywać przez co najmniej 5 lat.
W 2002 r. oszacowano, że na terenie Polski znajduje się 15,5 mln Mg wyrobów azbestowych. Z całą pewnością można przyjąć, że od 2002 r. nie wzrastała ilość wyrobów zawierających azbest. Tabela przedstawia ilość składowanych odpadów azbestowych w latach 2009-2014 w ujęciu wojewódzkim. Dane te pozyskano ze składowisk odpadów.
Na początku 2011 r. weszła w życie zmiana ustawy – Prawo ochrony środowiska, która przywróciła samorządom możliwość udzielania dotacji swoim mieszkańcom z budżetów gmin i powiatów na usuwanie wyrobów azbestowych, co przyczyniło się do wzrostu tempa usuwania azbestu na terenie kraju. Dodatkową zachętą do usuwania z użytku wyrobów azbestowych była współpraca Ministerstwa Gospodarki z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która zaowocowała uruchomieniem trzyletniego programu priorytetowego, w ramach którego każdy z 16 Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał środki na usuwanie azbestu. W roku 2014 uruchomiono kolejny program priorytetowy NFOŚiGW na lata 2015-2020 pn. „SYSTEM – wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW”, z budżetem w wysokości 80 mln zł. Jednym z warunków skutecznego przyspieszenia tempa usuwania wyrobów zawierających azbest jest przede wszystkim opracowywanie gminnych programów usuwania azbestu i zgromadzenie rzetelnych informacji na temat ilości i rozmieszczenia tych wyrobów.