Pierwszy etap modernizacji SG-311 zakończony został pod koniec 2014 roku przez gdyński Zakład Remontowy Urządzeń Okrętowych Sp. z o.o. Do najważniejszych przeprowadzonych wówczas prac remontowo – modernizacyjnych należały konserwacja podwodnej części kadłuba wraz z urządzeniami znajdującymi się poniżej linii wodnej (śruby, trzony sterowe, wały śrubowe), remont systemów i instalacji znajdujących się na jednostce, w tym m.in. chłodzenia silników oraz instalacji ppoż., przegląd urządzeń nawigacyjnych i podzespołów silników. W znaczącym stopniu zadbano o komfort dla załogi pełniącej służby na tej jednostce. Zmodernizowane zostały pomieszczenia, w tym sterówka i kabina kapitańska, ciągi komunikacyjne, magazyn prowiantowy, kambuz i mesa, które zyskały nowy wygląd i funkcjonalność. Istotna zmiana dotyczyła sterówki. Poprzez likwidację ścian działowych wyznaczających między innymi pomieszczenia radia i radaru zwiększyła się jej powierzchnia. Na SG-311 zdecydowanie poprawiono widoczność. To dzięki nowym powiększonym i dodatkowym oknom w tylnej ścianie sterówki. Odtąd załoga ma możliwość prowadzenia obserwacji w obszarze 360 stopni, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort manewrowania jednostką.
Końcówka ubiegłego roku to zakończenie przeprowadzonych przez Stocznię ALKOR Sp. z o.o. z Gdańska prac związanych z drugim etapem modernizacji SG-311. Najważniejszymi zmianami był montaż zdalnie sterowanego dźwigu oraz wyposażenie patrolowca w elastyczną zaporę przeciwrozlewową wraz z systemem wydawania i wybierania zapory „Roto-pack”. SG-311 ma też system zbierania zanieczyszczeń z powierzchni wody i przechowywania ich w zbiornikach w dodatkowo zamontowanych w ładowni.
Nowy dźwig ma hydrauliczny napęd, ponad dziesięciometrowy wysięg, może obracać się o 360 stopni, jest sterowany bezpośrednio z konsoli lub mobilnego bezprzewodowego pilota. Dźwig pozwala na transport z ładowni na pokład oraz za burtę elementów systemu zapory i zbierania zanieczyszczeń z powierzchni wody (Skimmer), a także prowadzić na jednostce różne prace bosmańskie (np. transport ładunków). Służy również do opuszczania z pokładu SG-311 łodzi wykorzystywanej przez funkcjonariuszy z grup kontrolnych Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Będący na wyposażeniu SG-311 ponton SŁP-5400 został wyposażony w hak Henriksena pozwalający na bezpieczne opuszczanie i podnoszenie łodzi. Hak Henriksena umożliwia ponadto automatyczne wypięcie łodzi z zawiesia w chwili zetknięcia się jej z lustrem wody. Konieczne przy tym było przeprowadzenie zmian konstrukcyjnych kadłuba pontonu.
W przejściach i kabinach SG-311 wymieniono wysłużone instalacje, w tym elektryczną, zamontowano nowe oświetlenie, podłogi i sufity, zużyte meble wymieniono na nowe. Modernizacja pochłonęła blisko milion złotych, środki pozyskano z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Remont podstawowy kosztował prawie 450 tys. zł, pieniądze na ten cel pochodziły z budżetu Straży Granicznej.
W Morskim Oddziale Straży Granicznej konsekwentnie realizowany jest program modernizacji floty Straży Granicznej zapoczątkowany „Koncepcją ochrony morskiego odcinka granicy państwowej i sprawowania nadzoru nad polskimi obszarami morskimi”. Dokument zatwierdzony 25 czerwca 1999 roku przez Komendanta Głównego Straży Granicznej był podstawą realizowanych inwestycji oraz modernizacji floty. Dzięki pełnemu wdrożeniu wieloletniej koncepcji Morski Oddział Straży Granicznej stał się nowoczesny, z jednostkami pływającymi wyposażonymi w najnowsze urządzenia techniki. Nowa i zmodernizowana flota pozwala skutecznie ochraniać morską granicę państwową i zewnętrzną Unii Europejskiej.