11 września, a nie jak podały część mediów 16 bm. (bo ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia) zacznie obowiązywać ustawa krajobrazowa, która ma pomóc samorządom w uporządkowaniu m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu. Ustawa wprowadza kary za nielegalne reklamy, które będą wynosić czterdziestokrotność opłat reklamowych ustalanych przez gminy. Ponadto ustawa daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania m.in. nośników reklam.
Ustawa ta daje niezwykle mocne narzędzie samorządom. W myśl jej zapisów w razie popełnienia wykroczenia można orzec przepadek przedmiotów służących lub przeznaczonych dopopełnienia wykroczenia, choćby nie stanowiły własności sprawcy, lub obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego. Rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury,tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Samorządy powinny być zdeterminowane, bo wpływy z kar popłyną do samorządowej kasy.