Wyniki badań są punktem wyjścia do szeregu warsztatów i paneli dyskusyjnych, które trwają w różnych częściach centrum, do późnych godzin wieczornych. Według odpowiedzi respondentów Śródmieście najczęściej jest odwiedzane w celu zakupów i nie można uznać, że badani zachęcają do dowiedzenia centrum Koszalina.
Włodarze miasta przygotowali konkurs na koncepcję i szczegółowy projekt przebudowy Śródmieścia. Ogłoszenie konkursu zostało jednak wstrzymane z racji inicjatywy Pracowni Pozarządowej. Członkowie organizacji zaproponowali aktywne poszukiwanie nowej wizji zmian w centrum miasta, tak aby najbardziej odpowiadała mieszkańcom.
- Ankieta naszego sondażu konsultacyjnego była zamieszczona na stronie internetowej Urzędu Miejskiego www.obywatelski.koszalin.pl. Oprócz tego były też badania naukowe, gdzie telefonowaliśmy do mieszkańców. A sondaż konsultacyjny był ich uzupełnieniem – wyjaśnia Monika Widocka z Pracowni Pozarządowej. - Pojawiły się tam pytania ogólne o ostatnie inwestycje, czy mieszkańcy są z nich zadowoleni. Pytaliśmy jakie obszary funkcjonowania miasta w przeciągu ostatnich lat się poprawiły, a jakie pogorszyły. Najważniejsze jednak było to, aby poznać obecnie największy nierozwiązany problem w Śródmieściu. Najczęściej koszalinianie wskazywali na brak bark miejsc do spędzania czasu w centrum
naszego miasta. To, że ono nie tętni życiem, że nie ma ogródków kawiarnianych, czy wydarzeń kulturalnych.
Mieszkańcy narzekali także na trudności z parkowaniem i zbyt duży ruch samochodowy. Także niedostatecznie rozwinięta infrastruktura rowerowa zajmuje wysokie miejsce na liście słabo ocenianych stron Śródmieścia. Mieszkańcy wskazują na znaczne pogorszenie funkcjonowania Miejskiej Komunikacji Publicznej. Natomiast niemal połowa ankietowanych pozytywnie ocenia obserwowane zmiany.
- Ta konferencja jest bardzo ważnym wydarzeniem, bo śródmieście to serce miasta, niestety w Koszalinie przecięte czteropasmową „autostradą” - mówi Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. - Nowe centrum ma być przyjazne dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Otwarte dla komunikacji publicznej. Centrum, w którym będą miejsca parkingowe, które mamy wyznaczone w planie m.in. przy ul Grunwaldzkiej. Pogodzenie interesów kierowców pieszych i rowerzystów nie jest sprawą łatwą. Możliwy jest jednak kompromis. Na pewno jest to lepsze rozwiązanie niż całkowite zamknięcie śródmieścia dla ruchu samochodowego. Nawet ul. Piotrkowską, o której mówi się, że jest największym deptakiem, też można przejechać samochodem w określonych godzinach.
Konkurs na nową koncepcję śródmieścia ma być ogłoszony po zakończeniu badań Pracowni Pozarządowej. Jak zapewnił prezydent w gronie tzw. sądu konkursowego, mają zasiąść znani polscy architekci. Do finału zakwalifikowane zostanie pięć projektów, które będą szeroko dyskutowane z mieszkańcami miasta. Natomiast środki na rewitalizację Śródmieścia mają pochodzić z Warszawy, gdyż tak zakłada prawo unijne.
Atrakcje konferencji są nadal otwarte dla chętnych. Szczegółowy program można znaleźć w naszym kalendarzu ( LINK ) lub na stronie internetowej Pracowni Pozarządowej .