Podczas dyskusji na jej temat porusza się wiele zagadnień - od aktywności artystycznej, poprzez środki wyrazu, oczekiwania odbiorców, aż do problemów dotyczących finansowania działalności kulturalnej, nakładów na kulturę, komercjalizacji czy przepisów prawnych. Pierwszy Kongres skupi się nad tym, jaka jest koszalińska kultura oraz jak i co w niej zmienić. Poszukiwanie odpowiedzi na powyższe pytania to najważniejsze zadanie KKK. W swoim założeniu Kongres ma stać się platformą dialogu środowiska ludzi kultury, biznesu i nauki, a także źródłem inspiracji, utwierdzającym w przekonaniu o własnych możliwościach i sile działania.
Koszaliński Kongres Kultury poprzedzą cztery panele przedkongresowe, które zostały przygotowane na bazie diagnozy stanu kultury pn. „DNA Miasta. Koszalin2016". Wnioski i postulaty, które wyłonią się podczas odbywającej się na nich dyskusji będą materiałem wyjściowym do obrad kongresowych.
Tematy i terminy paneli przedkongresowych
Kultura: młodych i młodym, prowadzący - Kuba Grabski
29 września godz. 18.00 Jazzburgercafe, ul. Pileckiego 10
Jego motywem przewodnim będzie udział ludzi młodych w kulturze, sposoby zachęty do uczestnictwa w kulturze i nowatorskie formy współpracy instytucji z młodymi odbiorcami
Uczestnictwo w kulturze, prowadząca - Joanna Wyrzykowska
30 września godz. 18.00 City Box, Rynek Staromiejski 14
Rozmowa o sposobach i praktyce uczestnictwa w kulturze, edukacji i kreatywności w przyciąganiu do kultury oraz metodach walki z wykluczeniem kulturowym
Kultura a biznes, prowadzący - Piotr Pawłowski
3 października godz. 18.00 City Box, Rynek Staromiejski 14
Jak zbudować trwałą i partnerską sieć relacji i współpracy pomiędzy instytucjami kultury i lokalnym biznesem? Jak promować korzyści wynikające z takiego partnerstwa prywatno-instytucjonalnego?
W poszukiwaniu tożsamości miasta, prowadzący - Ryszard Ziarkiewicz
6 października godz. 18.00 City Box, Rynek Staromiejski 14
Jakie są lokalne unikatowe zasoby kultury, czym możemy się pochwalić i czy rozpoznanie zasobów, ich ocena i praktyka wystawiennicza i promocyjna jest właściwa?
Wstęp na panele jest wolny. Przewidziane są pytania publiczności. Każdy może być współtwórcą nowej strategii rozwoju kultury w Koszalinie.