Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
Wydarzenia

Nowa droga rowerowa na Starym Kolejowym Szlaku

Autor Ala, fot. FB/ZZDW Koszalin 6 Sierpnia 2025 godz. 5:01
Nowo oddana droga rowerowa to w praktyce dwa niezależne odcinki. Pierwszy, dłuższy – liczy niemal 12 km i biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152, pomiędzy miejscowościami Smardzko a Stary Wardyń. Dzięki trasie poprowadzonej po dawnym nasypie kolejowym rowerzyści mogą cieszyć się wygodną i atrakcyjną krajobrazowo trasą, z dala od ruchliwego ruchu drogowego. Drugi odcinek, o długości blisko 1,2 km, zlokalizowany jest na terenie Białogardu. Ten fragment objął nie tylko budowę nawierzchni, ale również przebudowę i adaptację dwuprzęsłowego mostu, który przebiega nad czynną linią kolejową oraz rzeką Parsętą – istotny i inżynieryjnie wymagający element projektu.

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

Jeżeli nie życzą sobie Państwo, aby Państwa zdjęcie było zamieszczone w naszej galerii, prosimy przesłać informacje na adres email: redakcja@ekoszalin.pl. W tytule prosimy umieścić słowo WIZERUNEK. Po otrzymaniu informacji zdjęcie zostanie usunięte.
Galeria z artykułu: Nieoficjalnie odebrana – nowa droga rowerowa na Starym Kolejowym Szlaku

Czytaj też

Stary Szlak Kolejowy coraz dłuższy. Zakończył się kolejny etap budowy trasy rowerowej

Ala za ZZDW w Koszalinie - 19 Lipca 2023 godz. 10:27
Nowe odcinki Starego Kolejowego Szlaku czekają na turystów. Właśnie zakończył się III etap budowy jednej z głównych regionalnych tras rowerowych. Inwestycje za prawie 7 mln złotych zrealizowano na terenie gmin: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno. Stary Kolejowy Szlak jest ważną częścią Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Biegnie z północy na południe wschodnią częścią województwa. Łączy środkowe Wybrzeże ze strefą zachodniopomorskich Pojezierzy.  Na północy ma dwie odnogi zaczynające się w Mielnie koło Koszalina i w Kołobrzegu. Łączą się one w Białogardzie. Część kołobrzeska w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Dalej na trasie znajduje się uzdrowiskowy Połczyn-Zdrój i Drawski Park Krajobrazowy.    –  To przede wszystkim szlak dla tych cyklistów, którzy w jeździe na rowerze szukają spokoju, odpoczynku i obcowania z naturą. Sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim jest coraz gęstsza i coraz dłuższa. Nowe odcinki oddawane do użytku szybko zyskują popularność i stają się bardzo atrakcyjnym sposobem na aktywne spędzanie wolnego czasu – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.        W III etapie inwestycji powstały i zostały oznakowane odcinki: Mielno - Wronie Gniazdo – Klępino – Karlino. Są to odcinki przebiegające przez gminy: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.       Pierwszy z odcinków inwestycyjnych o długości około 800 metrów i szerokości 2 m powstał wzdłuż drogi gminnej na odcinku od mostu na Radwi w Karlinie, do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112.      Drugi prawie 2,5-kilometrowy odcinek powstał pomiędzy drogami powiatowymi przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Oba nowe odcinki mają nawierzchnię bitumiczną.        Tu na drodze dla rowerów dopuszczony jest ruch pojazdów rolniczych dojeżdżających na pobliskie pola oraz samochodów Lasów Państwowych. Zaprojektowana w tym miejscu droga rowerowa ma szerokość 3 m i utwardzone pobocza.  Oznakowanie trasy pojawiło się na odcinkach o łącznej długości około 30 kilometrów: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo, Pomianowo – Klępino i Karlino.     Zakres robót objął standardowo przygotowanie i oczyszczenie terenu, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne – wykopy i nasypy, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz nasadzenia.    Wykonawcą była firma Domar, która wykonała to zadanie za blisko 6,7 mln zł.     – Powoli finalizujemy projekt pod nazwą Stary Kolejowy Szlak. Zaawansowane prace widać już na odcinku, który łączy się z zakończonym właśnie projektem. Niebawem będzie można wygodną drogą rowerową pokonać dystans pomiędzy Karlinem i Białogardem – mówi wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.   ZZDW jest również po wyborze wykonawcy na II etap inwestycji, czyli realizację odcinka Złocieniec – Wałcz. Jest to kontynuacja projektu, który został zakończony w 2020 r., kiedy to oznakowano i częściowo zbudowano od podstaw odcinak Białogard- Złocieniec.    W ramach tamtej inwestycji na nasypie kolejowym dawnej linii kolejowej Świdwin – Połczyn-Zdrój powstał 5-kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej. Wykonano również oznakowanie na odcinku o długości blisko 63 km - od Białogardu do Złocieńca.    W etapie II, całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi około 33,6 km, a odcinków do oznakowania blisko 17, 7 km.       Kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku realizowane są dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego.