Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Stary Szlak Kolejowy coraz dłuższy. Zakończył się kolejny etap budowy trasy rowerowej

Autor Ala za ZZDW w Koszalinie 19 Lipca 2023 godz. 10:27
Nowe odcinki Starego Kolejowego Szlaku czekają na turystów. Właśnie zakończył się III etap budowy jednej z głównych regionalnych tras rowerowych. Inwestycje za prawie 7 mln złotych zrealizowano na terenie gmin: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.

Stary Kolejowy Szlak jest ważną częścią Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Biegnie z północy na południe wschodnią częścią województwa. Łączy środkowe Wybrzeże ze strefą zachodniopomorskich Pojezierzy.  Na północy ma dwie odnogi zaczynające się w Mielnie koło Koszalina i w Kołobrzegu. Łączą się one w Białogardzie. Część kołobrzeska w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Dalej na trasie znajduje się uzdrowiskowy Połczyn-Zdrój i Drawski Park Krajobrazowy. 

 

–  To przede wszystkim szlak dla tych cyklistów, którzy w jeździe na rowerze szukają spokoju, odpoczynku i obcowania z naturą. Sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim jest coraz gęstsza i coraz dłuższa. Nowe odcinki oddawane do użytku szybko zyskują popularność i stają się bardzo atrakcyjnym sposobem na aktywne spędzanie wolnego czasu – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz

 

 

 

W III etapie inwestycji powstały i zostały oznakowane odcinkiMielno - Wronie Gniazdo – Klępino – Karlino. Są to odcinki przebiegające przez gminy: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.  

 

 

Pierwszy z odcinków inwestycyjnych o długości około 800 metrów i szerokości 2 m powstał wzdłuż drogi gminnej na odcinku od mostu na Radwi w Karlinie, do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112. 

 

 

Drugi prawie 2,5-kilometrowy odcinek powstał pomiędzy drogami powiatowymi przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Oba nowe odcinki mają nawierzchnię bitumiczną. 

 

 

 

Tu na drodze dla rowerów dopuszczony jest ruch pojazdów rolniczych dojeżdżających na pobliskie pola oraz samochodów Lasów Państwowych. Zaprojektowana w tym miejscu droga rowerowa ma szerokość 3 m i utwardzone pobocza. 

Oznakowanie trasy pojawiło się na odcinkach o łącznej długości około 30 kilometrów: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo, Pomianowo – Klępino i Karlino.  

 

Zakres robót objął standardowo przygotowanie i oczyszczenie terenu, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne – wykopy i nasypy, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz nasadzenia. 

 

Wykonawcą była firma Domar, która wykonała to zadanie za blisko 6,7 mln zł.  

 

– Powoli finalizujemy projekt pod nazwą Stary Kolejowy Szlak. Zaawansowane prace widać już na odcinku, który łączy się z zakończonym właśnie projektem. Niebawem będzie można wygodną drogą rowerową pokonać dystans pomiędzy Karlinem i Białogardem – mówi wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.

 

ZZDW jest również po wyborze wykonawcy na II etap inwestycji, czyli realizację odcinka Złocieniec – Wałcz. Jest to kontynuacja projektu, który został zakończony w 2020 r., kiedy to oznakowano i częściowo zbudowano od podstaw odcinak Białogard- Złocieniec. 

 

W ramach tamtej inwestycji na nasypie kolejowym dawnej linii kolejowej Świdwin – Połczyn-Zdrój powstał 5-kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej. Wykonano również oznakowanie na odcinku o długości blisko 63 km - od Białogardu do Złocieńca. 

 

W etapie II, całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi około 33,6 km, a odcinków do oznakowania blisko 17, 7 km.  

 

 

Kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku realizowane są dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. 

 

 

Czytaj też

Rowerowa trasa na Starym Kolejowym Szlaku coraz dłuższa

Ala za ZZDW Koszalin - 2 Lipca 2024 godz. 12:13
Trwają prace na rowerowym Starym Kolejowym Szlaku, a ściślej mówiąc na etapie V tej inwestycji. Jest to odcinek biegnący ze Świdwina i łączący się z główną osią SKS w miejscowości Wardyń Górny w gminie Połczyn Zdrój. Powstający tu blisko 12-kilometrowa trasa, przebiega w dużej części po nieczynnym nasypie kolejowym, zlokalizowanym wzdłuż przebudowywanej aktualnie drogi wojewódzkiej nr 152. Prace jak widzicie są na różnych poziomach zaawansowania. Prowadzone są też roboty przy budowie niewielkiego obiektu mostowego, który kiedyś pełnił funkcję mostu kolejowego, a w przyszłości będzie służył rowerzystom. V etap SKS to również budowa 1,2 kilometrowego odcinka w granicach Białogardu. Trasa prowadzi tu również po nasypie kolejowym. Projekt przewidziany jest do współfinansowania przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniopomorskiego 2021 – 2027.