Dwa nowe odcinki
Nowo oddana droga rowerowa to w praktyce dwa niezależne odcinki:
Pierwszy, dłuższy – liczy niemal 12 km i biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152, pomiędzy miejscowościami Smardzko a Stary Wardyń. Dzięki trasie poprowadzonej po dawnym nasypie kolejowym rowerzyści mogą cieszyć się wygodną i atrakcyjną krajobrazowo trasą, z dala od ruchliwego ruchu drogowego.
Drugi odcinek, o długości blisko 1,2 km, zlokalizowany jest na terenie Białogardu. Ten fragment objął nie tylko budowę nawierzchni, ale również przebudowę i adaptację dwuprzęsłowego mostu, który przebiega nad czynną linią kolejową oraz rzeką Parsętą – istotny i inżynieryjnie wymagający element projektu.
Inwestycja z europejskim wsparciem
Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 25,2 mln zł. W ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021–2027, inwestycja otrzymała znaczące wsparcie finansowe. Udział środków unijnych wyniósł 85% kosztów, czyli 21,39 mln zł. Pozostała część – 3,87 mln zł – została pokryta z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.
Szlak z przyszłością
Nowa trasa jest częścią szerszego projektu zagospodarowania Starego Kolejowego Szlaku – jednej z najbardziej malowniczych i funkcjonalnych tras rowerowych w regionie, biegnącej śladami dawnych linii kolejowych. Dzięki kolejnym inwestycjom, szlak zyskuje nową jakość, łącząc turystykę, bezpieczeństwo i lokalną historię.
Zobacz efekty metamorfozy – szczególnie widoczne na porównawczych zdjęciach. Nowa nawierzchnia, odrestaurowany most i przyjazna przestrzeń dla rowerzystów robią wrażenie.