Nowe dokumenty posiadają więcej zabezpieczeń, które podniosły poziom ich bezpieczeństwa. Legitymacje będą ważne przez 4 lata, czyli do 31 grudnia 2018 roku. Dokumenty, którymi aktualnie posługują się policjanci straciły ważność 31 grudnia ubr.
Nowe legitymacje zachowały obecnie obowiązujące wymiary i format karty identyfikacyjnej. W odróżnieniu od dotychczasowych dokumentów, nowe legitymacje zawierają nazwę jednostki organizacyjnej policji, w której funkcjonariusz pełni służbę. Z tym, że w przypadku gdy:
policjant pełni służbę w komisariacie policji na legitymacji jest wskazana nazwa komendy powiatowej policji, komendy miejskiej policji lub komendy rejonowej policji, na obszarze działania której znajduje się komisariat
policjant pełni służbę w komisariacie specjalistycznym to na legitymacji jest umieszczona nazwa komendy wojewódzkiej (Stołecznej) policji, na terenie której znajduje się komisariat specjalistyczny;
policjant pełni służbę w ośrodku szkolenia policji na legitymacji jest umieszczona nazwa komendy wojewódzkiej (Stołecznej) policji, na obszarze działania, której znajduje się ośrodek szkolenia.
Wprowadzone zmiany pozwolą obywatelom, wobec których policjant podejmowałby interwencję, na precyzyjniejszą identyfikację jednostki policji, w której ten funkcjonariusz pełni służbę.