Określając w rozporządzeniu szczegółowe warunki przechodzenia ucznia z:
- zasadniczej szkoły zawodowej do technikum lub liceum ogólnokształcącego,
- technikum do liceum ogólnokształcącego lub zasadniczej szkoły zawodowej
kierowano się obowiązującymi w tych typach szkół podstawami programowymi – kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach.Rozporządzenie zawiera także zapisy dotyczące przyjęcia do szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej – ucznia przechodzącego ze szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne odpowiednio w zakresie szkoły podstawowej, gimnazjum lub liceum ogólnokształcącego.W rozporządzeniu określono również szczegółowe warunki przyjmowania ucznia do klasy programowo wyższej niż wynika to z ostatniego świadectwa szkolnego.Dodatkowo, przyjęte regulacje dotyczą:
- uzupełniania różnic programowych z poszczególnych przedmiotów,
- możliwości kontynuowania nauki języka obcego nowożytnego, nauczanego w szkole, z której uczeń przechodzi.
Należy pamiętać, że nadrzędna zasada dotycząca przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły publicznej do innego typu szkoły publicznej określona w art. 20zh ustawy o systemie oświaty stanowi, że o przyjęciu ucznia decyduje dyrektor szkoły, do której uczeń przechodzi.
Minister edukacji narodowej jest zainteresowana na ile przyjęte w rozporządzeniu rozwiązania będą pomocne dyrektorom szkół przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu ucznia przechodzącego ze szkoły innego typu.
Uwagi w tym zakresie można zgłaszać bezpośrednio do Ministerstwa Edukacji Narodowej.