Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Czy państwa wschodniej flanki NATO powinny wprowadzić obowiązkową służbę wojskową? Pierwsza Wielka Debata Oksfordzka na Politechnice Koszalińskiej

Autor Ala, fot. Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska 19 Listopada 2025 godz. 21:00
W auli kampusu Politechniki Koszalińskiej przy ul. Śniadeckich odbyła się I Wielka Oksfordzka Debata Konstytucyjna, poświęcona jednemu z najbardziej aktualnych i budzących emocje tematów: „Czy państwa wschodniej flanki NATO powinny wprowadzić obowiązkową służbę wojskową?”

Wydarzenie zorganizowano dzięki współpracy Politechniki Koszalińskiej, Stowarzyszenia Sędziów Polskich oraz Fundacji Edukacji Prawnej Iustitia, ze środków finansowych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Celem było zaprezentowanie kultury debaty opartej na argumentach, logice i szacunku dla rozmówcy.

Uroczyste otwarcie i słowa wsparcia dla młodych mówców

Uczestników i publiczność powitał dr Krzysztof Dziadek, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Ekonomicznych. Następnie głos zabrała rektor Politechniki Koszalińskiej, dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK, podkreślając znaczenie takich inicjatyw:

– Jestem dumna i szczęśliwa, że ta debata oksfordzka właśnie u nas się odbywa, bo uczelnia wyższa jest miejscem, gdzie jedną z misji jest kształtowanie krytycznego myślenia, otwartości na argumenty i dyskusje. To fantastyczne akcje edukacji obywatelskiej, prawnej i demokratycznej. Bardzo się cieszę, że Politechnika Koszalińska może to wspierać. – powiedziała prof. Zawadzka.

Do świata zasad debaty oksfordzkiej wprowadziła uczestników Katarzyna Orłowska-Mikołajczak, prezeska Fundacji Edukacji Prawnej „Iustitia”. Przedstawiła marszałka wydarzenia Jakuba Ostrowskiego, sędziego głównego Kamila Jabłońskiego oraz sędziów: Agnieszkę Mroczek z Sądu Rejonowego w Koszalinie i dr. Igora Pogonowskiego z Politechniki Koszalińskiej.

Starcie argumentów – młodzież na najwyższym poziomie

W debacie udział wzięły drużyny z dwóch koszalińskich liceów:

I LO im. Dubois,

II LO im. Broniewskiego.

Każdy mówca miał 5 minut na przemówienie, z czego 30 sekund było czasem chronionym. Drużyny mogły zadawać pytania, korzystać z formuły ad vocem i reagować na argumenty przeciwników.

Dyskusja była intensywna i bogata w dane. Uczniowie poruszali kwestie:

bezpieczeństwa państw NATO,

gotowości obronnej społeczeństwa,

zdrowia psychicznego młodych ludzi,

możliwych reform edukacji obronnej,

alternatywnych modeli szkoleń cywilnych.

Zgodnie z opiniami sędziów – poziom debaty był bardzo wysoki.

Quiz konstytucyjny i ogłoszenie werdyktu

Zanim ogłoszono wyniki, publiczność, nauczyciele i sami debatujący wzięli udział w quizie konstytucyjnym, integrującym całe wydarzenie.

Po naradzie sędziowie ogłosili zwycięzców:

Wielką Debatę Oksfordzką wygrała drużyna propozycji z I LO, która argumentowała za wprowadzeniem obowiązkowej służby wojskowej.

Sędzia główny uzasadniał decyzję wskazując m.in. na konsekwentną linię argumentacyjną i zbyt późne reakcje oponentów. Zwrócił też uwagę na wagę argumentów dotyczących bezpieczeństwa państwa.

Jednocześnie podkreślono, że prawdziwym zwycięzcą jest idea debaty, bo to ona uczy myślenia, słuchania i szacunku dla różnych perspektyw.

Słowa uznania dla odwagi i profesjonalizmu

Na zakończenie sędzia Agnieszka Mroczek skierowała do uczestników poruszające słowa:

– Bardzo szanuję i gratuluję odwagi wszystkim osobom z obu drużyn. Stanąć przed takim audytorium i wypowiadać się na tak trudne tematy – to była ogromna odwaga. Wykonaliście to zadanie świetnie.

Uczestnicy otrzymali dyplomy, bogato ilustrowane egzemplarze Konstytucji oraz „Apteczki Prawne”.

Początek nowej tradycji?

Debata była pierwszym wydarzeniem w tej formule na Politechnice Koszalińskiej, ale – jak zapowiadają organizatorzy – z pewnością nie ostatnim. Misją uczelni i partnerów jest rozwijanie kultury dialogu, kompetencji obywatelskich oraz świadomego uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym.