Wydarzenie zorganizowano dzięki współpracy Politechniki Koszalińskiej, Stowarzyszenia Sędziów Polskich oraz Fundacji Edukacji Prawnej Iustitia, ze środków finansowych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Celem było zaprezentowanie kultury debaty opartej na argumentach, logice i szacunku dla rozmówcy.
Uroczyste otwarcie i słowa wsparcia dla młodych mówców
Uczestników i publiczność powitał dr Krzysztof Dziadek, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Ekonomicznych. Następnie głos zabrała rektor Politechniki Koszalińskiej, dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK, podkreślając znaczenie takich inicjatyw:
– Jestem dumna i szczęśliwa, że ta debata oksfordzka właśnie u nas się odbywa, bo uczelnia wyższa jest miejscem, gdzie jedną z misji jest kształtowanie krytycznego myślenia, otwartości na argumenty i dyskusje. To fantastyczne akcje edukacji obywatelskiej, prawnej i demokratycznej. Bardzo się cieszę, że Politechnika Koszalińska może to wspierać. – powiedziała prof. Zawadzka.
Do świata zasad debaty oksfordzkiej wprowadziła uczestników Katarzyna Orłowska-Mikołajczak, prezeska Fundacji Edukacji Prawnej „Iustitia”. Przedstawiła marszałka wydarzenia Jakuba Ostrowskiego, sędziego głównego Kamila Jabłońskiego oraz sędziów: Agnieszkę Mroczek z Sądu Rejonowego w Koszalinie i dr. Igora Pogonowskiego z Politechniki Koszalińskiej.
Starcie argumentów – młodzież na najwyższym poziomie
W debacie udział wzięły drużyny z dwóch koszalińskich liceów:
I LO im. Dubois,
II LO im. Broniewskiego.
Każdy mówca miał 5 minut na przemówienie, z czego 30 sekund było czasem chronionym. Drużyny mogły zadawać pytania, korzystać z formuły ad vocem i reagować na argumenty przeciwników.
Dyskusja była intensywna i bogata w dane. Uczniowie poruszali kwestie:
bezpieczeństwa państw NATO,
gotowości obronnej społeczeństwa,
zdrowia psychicznego młodych ludzi,
możliwych reform edukacji obronnej,
alternatywnych modeli szkoleń cywilnych.
Zgodnie z opiniami sędziów – poziom debaty był bardzo wysoki.
Quiz konstytucyjny i ogłoszenie werdyktu
Zanim ogłoszono wyniki, publiczność, nauczyciele i sami debatujący wzięli udział w quizie konstytucyjnym, integrującym całe wydarzenie.
Po naradzie sędziowie ogłosili zwycięzców:
Wielką Debatę Oksfordzką wygrała drużyna propozycji z I LO, która argumentowała za wprowadzeniem obowiązkowej służby wojskowej.
Sędzia główny uzasadniał decyzję wskazując m.in. na konsekwentną linię argumentacyjną i zbyt późne reakcje oponentów. Zwrócił też uwagę na wagę argumentów dotyczących bezpieczeństwa państwa.
Jednocześnie podkreślono, że prawdziwym zwycięzcą jest idea debaty, bo to ona uczy myślenia, słuchania i szacunku dla różnych perspektyw.
Słowa uznania dla odwagi i profesjonalizmu
Na zakończenie sędzia Agnieszka Mroczek skierowała do uczestników poruszające słowa:
– Bardzo szanuję i gratuluję odwagi wszystkim osobom z obu drużyn. Stanąć przed takim audytorium i wypowiadać się na tak trudne tematy – to była ogromna odwaga. Wykonaliście to zadanie świetnie.
Uczestnicy otrzymali dyplomy, bogato ilustrowane egzemplarze Konstytucji oraz „Apteczki Prawne”.
Początek nowej tradycji?
Debata była pierwszym wydarzeniem w tej formule na Politechnice Koszalińskiej, ale – jak zapowiadają organizatorzy – z pewnością nie ostatnim. Misją uczelni i partnerów jest rozwijanie kultury dialogu, kompetencji obywatelskich oraz świadomego uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym.