Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

S3 – od Bałtyku po Sudety. Polska ma już kompletną trasę północ–południe

Autor Ala za GDDKiA 22 Października 2025 godz. 13:09
Od Świnoujścia na północy po Lubawkę na południu – cała droga ekspresowa S3 jest już przejezdna! Od wczoraj kierowcy mogą bez przeszkód pokonać trasę biegnącą od Bałtyku aż po granicę z Czechami. To historyczny moment, kończący trwającą blisko dwie dekady inwestycję, która na zawsze zmieniła komunikacyjny kręgosłup zachodniej Polski.

Od krajówki do ekspresówki

Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku od odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski. Wcześniej biegnąca tą trasą droga krajowa nr 3 (DK3) była w większości jednojezdniowa i prowadziła przez dziesiątki miejscowości, powodując korki i zwiększając ryzyko wypadków.

Kolejne etapy realizacji przekształcały ją w nowoczesną, dwujezdniową trasę ekspresową o wysokim standardzie bezpieczeństwa, komfortu i przepustowości.

Dziś S3 stanowi kluczową oś transportową zachodniej Polski, łączącą porty w Świnoujściu i Szczecinie z Dolnym Śląskiem i siecią autostrad w Czechach.

Tunel pod górami – technologiczny przełom

Najtrudniejszym etapem inwestycji był południowy odcinek S3, biegnący przez górzyste tereny Dolnego Śląska. Jego budowa wymagała stworzenia dwóch tuneli drogowych – w tym najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce, o długości aż 2,3 km.

To właśnie ten fragment połączył Polskę z czeską autostradą D11, tworząc nowoczesne połączenie transgraniczne, które w przyszłości stanie się częścią paneuropejskiego korytarza transportowego.

S3 w liczbach

Długość: 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z A6)

Lata realizacji: 2007–2025

Łączny koszt: ponad 15 mld zł

Dofinansowanie z funduszy UE: ok. 7,7 mld zł

Korzyści dla regionów i gospodarki

Droga ekspresowa S3 to nie tylko infrastruktura – to impuls rozwojowy dla całego zachodniego pasa Polski.

Dzięki niej:

skrócono czas przejazdu między regionami o ponad 2 godziny,

poprawiło się bezpieczeństwo i komfort podróży,

zwiększyła się atrakcyjność inwestycyjna miast takich jak Gorzów, Zielona Góra, Legnica czy Świnoujście,

porty nad Bałtykiem zyskały lepszy dostęp do zaplecza logistycznego.

Nowoczesna Polska na europejskiej mapie transportowej

Dzięki ukończeniu S3 Polska zyskała pełnowartościowe połączenie północ–południe, stanowiące część europejskiej sieci TEN-T. Trasa ułatwi przewóz towarów z portów do granicy, wesprze turystykę i wzmocni współpracę gospodarczą z Czechami.

To jedna z największych i najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat – symbol konsekwencji, współpracy i skutecznego wykorzystania środków unijnych.

„Od Bałtyku po Sudety – Polska połączyła się nowoczesną trasą. S3 to inwestycja, która buduje przyszłość mobilnej i zrównoważonej Polski.”