Od krajówki do ekspresówki
Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku od odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski. Wcześniej biegnąca tą trasą droga krajowa nr 3 (DK3) była w większości jednojezdniowa i prowadziła przez dziesiątki miejscowości, powodując korki i zwiększając ryzyko wypadków.

Kolejne etapy realizacji przekształcały ją w nowoczesną, dwujezdniową trasę ekspresową o wysokim standardzie bezpieczeństwa, komfortu i przepustowości.
Dziś S3 stanowi kluczową oś transportową zachodniej Polski, łączącą porty w Świnoujściu i Szczecinie z Dolnym Śląskiem i siecią autostrad w Czechach.

Tunel pod górami – technologiczny przełom
Najtrudniejszym etapem inwestycji był południowy odcinek S3, biegnący przez górzyste tereny Dolnego Śląska. Jego budowa wymagała stworzenia dwóch tuneli drogowych – w tym najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce, o długości aż 2,3 km.
To właśnie ten fragment połączył Polskę z czeską autostradą D11, tworząc nowoczesne połączenie transgraniczne, które w przyszłości stanie się częścią paneuropejskiego korytarza transportowego.

S3 w liczbach
Długość: 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z A6)
Lata realizacji: 2007–2025
Łączny koszt: ponad 15 mld zł
Dofinansowanie z funduszy UE: ok. 7,7 mld zł
Korzyści dla regionów i gospodarki
Droga ekspresowa S3 to nie tylko infrastruktura – to impuls rozwojowy dla całego zachodniego pasa Polski.

Dzięki niej:
skrócono czas przejazdu między regionami o ponad 2 godziny,
poprawiło się bezpieczeństwo i komfort podróży,
zwiększyła się atrakcyjność inwestycyjna miast takich jak Gorzów, Zielona Góra, Legnica czy Świnoujście,
porty nad Bałtykiem zyskały lepszy dostęp do zaplecza logistycznego.
Nowoczesna Polska na europejskiej mapie transportowej
Dzięki ukończeniu S3 Polska zyskała pełnowartościowe połączenie północ–południe, stanowiące część europejskiej sieci TEN-T. Trasa ułatwi przewóz towarów z portów do granicy, wesprze turystykę i wzmocni współpracę gospodarczą z Czechami.
To jedna z największych i najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat – symbol konsekwencji, współpracy i skutecznego wykorzystania środków unijnych.
„Od Bałtyku po Sudety – Polska połączyła się nowoczesną trasą. S3 to inwestycja, która buduje przyszłość mobilnej i zrównoważonej Polski.”