Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Nowy standard w etyce komunikacji. Prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska przewodniczącą Komisji Etyki Public Relations

Autor Ala za PAP/MediaRoom, fot. FB/Monika Kaczmarek-Śliwińska 14 Maj 2025 godz. 4:07
Środowisko branży komunikacyjnej w Polsce wkracza w nowy etap profesjonalizacji. Związek Firm Public Relations powołał do życia Komisję Etyki Public Relations (KEPR) – niezależny organ ekspercki, który będzie stał na straży standardów etycznych w działaniach PR. Na jej czele stanęła uznana specjalistka w dziedzinie komunikacji i etyki – absolwentka Politechniki Koszalińskiej, prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

 Monika Kaczmarek-Śliwińska przez lata była związana z Koszalinem. Jest absolwentką Politechniki Koszalińskiej (1997), biegłą sądową z zakresu mediów i komunikacji przy Sądzie Okręgowym w Koszalinie (od 2016 r.), a także przewodniczącą Rady Nadzorczej MENTAX S.A. (od 2018 r.). W latach 2011–2016 była członkinią i wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej Rozgłośni Radio Koszalin S.A..Obecnie pracuje w: Polska Akademia Nauk / Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, Mentax S.A.oraz na Uniwersytecie Warszawskim.

Nowopowstała Komisja będzie analizować praktyki komunikacyjne, reagować na zgłoszenia etyczne oraz prowadzić działania edukacyjne w środowisku public relations. KEPR ma być nie tylko ciałem opiniotwórczym, ale realnie wpływać na kulturę komunikacyjną w Polsce – zarówno w sektorze publicznym, jak i komercyjnym.

– Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty – mówi prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska. – To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży – dodaje.

 

Skład KEPR: interdyscyplinarność i autorytety

Komisję tworzą osoby z różnych środowisk – nauki, prawa, biznesu, mediów i praktyki PR. Wszystkie łączy jedno: nieposzlakowana reputacja i głęboka znajomość standardów zawodowych.

W skład prezydium KEPR, poza przewodniczącą, weszli:

dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, Agnieszka Kępińska-Sadowska, Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, Karolina Łuczak, Małgorzata Mejer, dr Eliza Misiecka, Marta Pokutycka-Mądrala, dr Łukasz Przybysz, Ewelina Puławska, Maciej Ślusarek i Hanna Waśko.

Komisja funkcjonować będzie przez dwuletnią kadencję. Jej organy to: przewodnicząca, prezydium, kolegium arbitrów, arbiter-referent oraz zespoły orzekające i odwoławcze.

 

Etyka komunikacji w dobie AI i dezinformacji

KEPR zamierza aktywnie reagować na zmieniające się realia branży – w tym dynamiczny rozwój narzędzi sztucznej inteligencji i zjawisko dezinformacji. Właśnie dlatego działalność edukacyjna będzie jednym z kluczowych filarów jej aktywności.

– Branża public relations ponosi coraz większą odpowiedzialność za jakość komunikacji w przestrzeni publicznej – podkreśla Katarzyna Życińska, prezeska Związku Firm Public Relations. – Powołanie Komisji to ważny krok w kierunku świadomego i odpowiedzialnego rynku PR, opartego na wartościach, profesjonalizmie i transparentności.

Skutki prawne i społeczne decyzji KEPR

Uchwały podejmowane przez Komisję będą mogły mieć konkretne konsekwencje rynkowe. Po uprawomocnieniu prezydium KEPR będzie mogło przekazywać je m.in. do rzecznika konsumentów czy prezesa UOKiK. Komisja może też rekomendować dobrowolne zastosowanie się do jej stanowiska lub – w określonych przypadkach – upubliczniać je w mediach.

Komisja Etyki Public Relations powstaje w kluczowym momencie dla branży komunikacyjnej – w czasie rosnących oczekiwań społecznych wobec uczciwości, przejrzystości i odpowiedzialności w przekazie publicznym. To sygnał, że środowisko PR gotowe jest nie tylko mówić o wartościach, ale również wdrażać je w praktyce.