Wszystkie prowadzone prace realizowane są ze środków własnych Towarzystwa. Organizacja zachęca mieszkańców regionu i miłośników kolei do wsparcia działań poprzez przekazanie 1,5% podatku. Wystarczy w zeznaniu PIT wpisać numer KRS: 0000244589.
Naprawa zabytkowego wagonu z 1914 roku
Jednym z najważniejszych obecnie prowadzonych projektów jest kompleksowa naprawa główna (P5) zabytkowego wagonu „barowego”, znanego pasażerom z niemal wszystkich kursów kolejki. Wagon ten, zbudowany w 1914 roku jako towarowy, został z czasem przebudowany na letni wagon pasażerski z zapleczem barowym.
Ze względu na wieloletnią, intensywną eksploatację, zakres koniecznych prac jest bardzo szeroki i obejmuje m.in.:
- całkowitą wymianę poszycia i dachu,
- czyszczenie, regenerację i malowanie ramy,
- naprawę wózków i wymianę uszkodzonych resorów,
- regenerację łożysk,
- modernizację układu hamulcowego,
- montaż nowych siedzeń.
Zakończenie prac planowane jest na czerwiec tego roku. Wówczas wagon powróci do służby w nowej odsłonie.
Ożywienie wagonu z ramą z 1908 roku
Końca dobiegają również prace nad przywróceniem do ruchu kolejnego historycznego wagonu, wypożyczonego przez Muzeum Narodowe w Szczecinie. Jego rama pochodzi z 1908 roku, co czyni go jednym z najstarszych wagonów użytkowanych obecnie na kolei wąskotorowej w regionie.
Niestety, nadwozie, które trafiło do Koszalina, nie nadawało się do remontu – zostało wykonane w czasach PRL z przypadkowych materiałów, niespełniających współczesnych wymogów technicznych. Z tego względu zbudowano zupełnie nową stalową konstrukcję, która zachowuje zabytkowy charakter, a jednocześnie spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa. Wszystko wskazuje na to, że wagon będzie gotowy do pierwszych kursów już w majówkę.
Parowóz „Zosia” szykuje się do sezonu
Do intensywnego sezonu przygotowywana jest również lokomotywa parowa Px48-3901, znana pod nazwą „Zosia”. To obecnie jedyna czynna lokomotywa parowa w północnej Polsce. Od momentu przywrócenia jej do stanu czynnego cieszy się ogromnym zainteresowaniem i stanowi nieodłączny element każdego sezonu turystycznego.
Parowóz przechodzi obecnie szczegółowy przegląd, obejmujący wymianę zużytych elementów i konserwację niezbędnych podzespołów.
Wsparcie ma znaczenie
Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej przypomina, że wszystkie prowadzone prace możliwe są dzięki zaangażowaniu społeczników oraz finansowemu wsparciu mieszkańców i sympatyków kolei. Organizacja zachęca do przekazania 1,5% podatku, co może realnie przyczynić się do utrzymania i rozwoju tej wyjątkowej atrakcji turystycznej regionu.