Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Będzie ciszej! Maszyniści nie będą już obowiązkowo nadawać sygnału „Baczność” przed przejazdami z rogatkami i sygnalizacją

Autor Ala za PKP 20 Kwietnia 2025 godz. 15:27
To długo wyczekiwana zmiana dla mieszkańców okolic przejazdów kolejowo-drogowych. 15 kwietnia 2025 roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Najważniejsza wiadomość? Maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo nadawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją świetlną i dźwiękową.

Ulga dla mieszkańców

Nowelizacja to odpowiedź na liczne skargi mieszkańców, dla których głośne sygnały dźwiękowe były codzienną uciążliwością. Od teraz obowiązek nadawania sygnału Rp1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów i przejść pozbawionych zabezpieczeń. Skala zmiany jest znacząca – np. na trasie Warszawa–Poznań–granica zachodnia, liczącej 470 km, liczba obowiązkowych sygnałów zmniejszy się z 139 do zaledwie 9.

 

Zmiany korzystne nie tylko dla mieszkańców

Nowelizacja przepisów to również szereg ułatwień i usprawnień dla przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury. Wśród najważniejszych zmian znalazły się:

 

Wprowadzenie nowych tablic hamowania

Zniesienie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi

Podwyższenie prędkości jazdy w sytuacjach nadzwyczajnych:

z 40 do 60 km/h bez znajomości szlaku (dla pociągów pasażerskich),

z 20 do 40 km/h po zatrzymaniu przed semaforem z sygnałem „Stój” lub przy wyprawieniu na sygnał zastępczy (Sz),

wydłużenie zakresu obowiązywania prędkości 40 km/h przy sygnale Sz do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym.

Wydłużenie ważności próby hamulca – z 12 do 24 godzin (jeśli urządzenia nie były zasilane powietrzem).

Umożliwienie podawania sygnału odjazdu pociągu przez konduktora, nie tylko przez kierownika pociągu.

Zniesienie obowiązkowych oględzin technicznych na stacjach zwrotnych dla pociągów jadących z prędkością powyżej 120 km/h.

Możliwość stosowania nowych oznaczeń na semaforach:

listwy biało-czerwone lub białe (zamiast malowania masztów),

listwy biało-czarne na tarczach ostrzegawczych.

Wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a – fakultatywnego przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21.

Umożliwienie realizacji projektów pilotażowych dla nowego systemu sygnalizacji.

Zmiana statusu wskaźników W 19 i W 20 – dopuszczenie ich jako tablic na semaforach samoczynnych, co poprawi przepustowość na liniach objętych blokadą samoczynną.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Większość zmian zacznie obowiązywać 14 dni od ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątek stanowią nowe tablice hamowania, które wejdą w życie 14 grudnia 2025 roku, wraz z rozpoczęciem nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/2026.