Ulga dla mieszkańców
Nowelizacja to odpowiedź na liczne skargi mieszkańców, dla których głośne sygnały dźwiękowe były codzienną uciążliwością. Od teraz obowiązek nadawania sygnału Rp1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów i przejść pozbawionych zabezpieczeń. Skala zmiany jest znacząca – np. na trasie Warszawa–Poznań–granica zachodnia, liczącej 470 km, liczba obowiązkowych sygnałów zmniejszy się z 139 do zaledwie 9.
Zmiany korzystne nie tylko dla mieszkańców
Nowelizacja przepisów to również szereg ułatwień i usprawnień dla przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury. Wśród najważniejszych zmian znalazły się:
Wprowadzenie nowych tablic hamowania
Zniesienie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi
Podwyższenie prędkości jazdy w sytuacjach nadzwyczajnych:
z 40 do 60 km/h bez znajomości szlaku (dla pociągów pasażerskich),
z 20 do 40 km/h po zatrzymaniu przed semaforem z sygnałem „Stój” lub przy wyprawieniu na sygnał zastępczy (Sz),
wydłużenie zakresu obowiązywania prędkości 40 km/h przy sygnale Sz do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym.
Wydłużenie ważności próby hamulca – z 12 do 24 godzin (jeśli urządzenia nie były zasilane powietrzem).
Umożliwienie podawania sygnału odjazdu pociągu przez konduktora, nie tylko przez kierownika pociągu.
Zniesienie obowiązkowych oględzin technicznych na stacjach zwrotnych dla pociągów jadących z prędkością powyżej 120 km/h.
Możliwość stosowania nowych oznaczeń na semaforach:
listwy biało-czerwone lub białe (zamiast malowania masztów),
listwy biało-czarne na tarczach ostrzegawczych.
Wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a – fakultatywnego przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21.
Umożliwienie realizacji projektów pilotażowych dla nowego systemu sygnalizacji.
Zmiana statusu wskaźników W 19 i W 20 – dopuszczenie ich jako tablic na semaforach samoczynnych, co poprawi przepustowość na liniach objętych blokadą samoczynną.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Większość zmian zacznie obowiązywać 14 dni od ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątek stanowią nowe tablice hamowania, które wejdą w życie 14 grudnia 2025 roku, wraz z rozpoczęciem nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/2026.