W Urzędzie Miejskim w Koszalinie przyznawano instytucjom kultury dotacje celowe wyłącznie na działalność inwestycyjną. By sfinansować wskazane zadania i programy zwiększano dotację podmiotową, czyli przeznaczoną na bieżącą działalność, określając cel na jaki publiczne środki miały zostać przeznaczone. NIK zwraca uwagę także na to, że wbrew ustawie o finansach publicznych w przypadku dwóch dotacji celowych (z czterech badanych) nie zawarto umów na finannsowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji. Dotyczyło to modernizacji amfiteatru w 2021 r. na kwotę ponad 7,2 mln zł oraz modernizacji biblioteki w ramach projektu Nasz wspólny park, na co urząd miasta przeznaczył w sumie ponad 112 tys. zł.
W okresie objętym badaniem najmniejsze środki na samorządowe instytucje kultury Koszalin przeznaczył w 2022 r. - prawie 27,3 mln zł, największe w 2024 r. – niemal 36,5 mln zł.
Kontrola przeprowadzona przez NIK pokazała także, że choć miasto Szczecin było organizatorem lub współorganizatorem działalności największej liczby instytucji kultury w mieście (14) nie opracowano tam dokumentu o charakterze strategicznym dotyczącym kultury. Urząd Miejski w Koszalinie taką dokumentację przygotował, jednak połowa założonych w niej celów nie została zrealizowana w terminie.
Podczas kontroli prowadzonej w Szczecinie i w Koszalinie NIK stwierdziła także, że działalność samorządowych instytucji kultury nie gwarantowała prawidłowej realizacji zadań w kwestiach: organizacji tych instytucji, zamówień publicznych czy gospodarki finansowej. Wykryte nieprawidłowości dotyczyły, m.in:
niewyceniania i niewprowadzania do ewidencji księgowej nabywanych przez instytucje kultury autorskich praw majątkowych, praw pokrewnych i licencji (we wszystkich skontrolowanych instytucjach),
sporządzania umów przeniesienia autorskich praw majątkowych w sposób nierzetelny i niezgodny z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, co niedostatecznie zabezpieczało interesy kontrolowanych instytucji (nieprawidłowość dotyczyła niemal wszystkich instytucji, z wyjątkiem Wilii Lentza),
niepublikowania w BIP informacji o naborze kandydatów do zatrudnienia (we wszystkich instytucjach),
zawierania umów cywilnoprawnych z własnymi pracownikami na wykonywanie zadań, które mieli już w zakresie swoich obowiązków (Szczecińska Agencja Artystyczna i Centrum Kultury 105 w Koszalinie),
powierzania głównym księgowym zadań zarządzania instytucją kultury (Teatr Polski w Szczecinie i Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie),
niepełnego przygotowania instytucji kultury do obsługi osób z niepełnosprawnościami (Centrum Kultury 105 i Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie oraz Willa Lentza w Szczecinie).
Mając na uwadze wyniki kontroli, w tym stwierdzone nieprawidłowości, NIK wnioskowała do skontrolowanych samorządów m.in. o zwiększenie nadzoru nad prawidłowym rozliczaniem i wykorzystywaniem przekazywanych instytucjom kultury dotacji, a w przypadku Szczecina także o opracowanie strategii organizowania, prowadzenia i rozwoju działalności kulturalnej w mieście. Wnioski zostały przyjęte, a skontrolowane urzędy podjęły już działania by je zrealizować.
Pełen raport TU.