Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Początek końca papierowego awizo. Poczta Polska wdraża e-Doręczenia

Autor Ala za Poczta Polska 2 Stycznia 2025 godz. 5:14
E-Doręczenia to elektroniczna wersja tradycyjnego listu poleconego. To nowoczesne rozwiązanie umożliwia bezpieczne wysyłanie i odbieranie dokumentów z mocą urzędowego potwierdzenia, że wiadomość została wysłana i odebrana. Od 1 stycznia usługa będzie obowiązkowa dla instytucji publicznych oraz zawodów zaufania publicznego. Dla indywidualnych użytkowników to znaczące uproszczenie.

Dzięki e-Doręczeniom nie trzeba będzie już chodzić na pocztę, aby odebrać lub wysłać ważne dokumenty, a cały proces można wykonać online, z każdego miejsca z dostępem do sieci.

 

Dla kogo ten obowiązek?

Od 1 stycznia 2025 roku e-Doręczenia są obowiązkowe dla różnych instytucji publicznych (takich jak samorządy czy urzędy skarbowe) oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, księgowi). To oznacza, że te instytucje i osoby będą musiały korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Nie będą one obowiązkowe dla obywateli.

 

Osoby fizyczne

Obywatele sami zdecydują, czy chcą korzystać z e-Doręczeń. Jeśli ktoś nie chce lub nie może korzystać z tej elektronicznej formy komunikacji, Poczta Polska oferuje alternatywę w postaci Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Dzięki niej, jeśli nadawca wyśle dokument elektronicznie, a odbiorca nie ma skrzynki e-Doręczeń, Poczta Polska wydrukuje ten dokument (w sposób bezpieczny i zautomatyzowany) i dostarczy go do domu, tak jak to miało miejsce dotychczas.

 

Jak zacząć korzystać z e-Doręczeń

Żeby zacząć korzystać z e-Doręczeń, wystarczy założyć cyfrową skrzynkę odbiorczą. To trochę jak założenie nowego konta e-mail, ale z dodatkowymi krokami zabezpieczającymi, żeby wszystko było oficjalne i bezpieczne. Aby mieć taką skrzynkę, trzeba złożyć wniosek o nadanie tzw. Adresu do Doręczeń Elektronicznych (ADE) – można to zrobić na stronie: http://edoreczenia.gov.pl. Gdy użytkownik ma już swój ADE, może aktywować swoją skrzynkę e-Doręczeń i zacząć z niej korzystać. To proste niemal jak korzystanie ze skrzynki e-mail, ale znacznie bezpieczniejsze.

 

Czym są e-Polecone

Za pomocą skrzynki ADE można też aktywować usługę e-Polecony i wysyłać oraz odbierać e-Polecone. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń, e-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwiema osobami fizycznymi). Obie usługi obsługiwać można za pomocą jednej i tej samej skrzynki.

 

Gotowi na e-doręczenia z Pocztą Polską

Wdrożenie e-Doręczeń to znacząca zmiana w polskim systemie komunikacji elektronicznej. Oferując takie same gwarancje prawne, jak tradycyjne listy polecone, e-Doręczenia stają się nowoczesną alternatywą, która z czasem zastąpi konieczność fizycznego odbierania przesyłek. To nie tylko krok naprzód w kierunku pełnej cyfryzacji kraju, ale również odpowiedź na potrzeby cyfrowego społeczeństwa, poszukującego szybkich, bezpiecznych i wygodnych rozwiązań komunikacyjnych. Operatorem wyznaczonym do obsługi e-Doręczeń jest Poczta Polska.