- To będzie piękna trasa! Szlak rowerowy Marianowo – Ińsko jest coraz bliżej. Ruszył przetarg na ponad 22 km trasy rowerowej po starotorzu wąskotorówki, która zaprowadzi nas do malowniczego Ińskiego Parku Krajobrazowego – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Trasa Pojezierzy Zachodnich staje się jedną z najbardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim. Wiedzie z dala od zatłoczonych terenów turystycznych i dróg szybkiego ruchu, w sąsiedztwie dziesiątek jezior polodowcowych układających się w pas, przez który przechodzi trasa. W dużej mierze przy projektowaniu trasy wykorzystywane są nasypy nieczynnych już linii kolejowych. Obniża to koszty budowy rowerowej sieci.
Trasa budowana jest odcinkami, z których większa część jest już gotowa i ma pełne oznakowanie. Przykładem jest odcinek między nadgranicznymi Siekierkami i Trzcińskiem Zdrój.
Projekt, który będzie realizowany w przyszłym roku przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie obejmuje budowę i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach: Marianowo, Dobrzany, Ińsko i Dobra.
Trasa Pojezierzy Zachodnich przebiega tu przez Pojezierze Ińskie. Do wykonania są dwa odcinki o łącznej długości 22,4 km: Marianowo – Mosina i Mosina-Ińsko. Przewidziane jest też oznakowanie 6 km istniejącego szlaku. Jest to miejsce, w którym łączą się dwie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich: północna - biegnąca od strony Szczecina i południowa - wytyczona od przebudowanego mostu przez Odrę w Siekierkach.
Nowa trasa będzie biegła po nasypie nieczynnej linii kolejowej Marianowo – Mosina – Ińsko, należącej niegdyś do Stargardzkiej Kolei Wąskotorowej. Ostatni odcinek tej linii Stargard-Dobra został zamknięty w 2001 r. W ramach inwestycji planowana jest też odbudowa mostu na rzece Dołżnicy.
Zakres prac obejmuje przygotowanie i oczyszczenie terenu, prace rozbiórkowe, roboty ziemne, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch i oznakowanie poziome i pionowe.
Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał 400 dni na zakończenie wszystkich prac.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków z Europejskiego Funduszu dla Pomorza Zachodniego (EFdPZ).