Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalin: Od 1 września wsiądziemy do pociągów z nowych przystanków

Autor Ala za PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 22 Sierpnia 2024 godz. 5:11
Mieszkańcy Koszalina od 1 września zyskają lepszy dostęp do kolei. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, wybudowaliśmy nowe przystanki: Koszalin Politechnika oraz Koszalin Wschodni. Efektem inwestycji będą wygodniejsze podróże pociągiem w kierunku Szczecina, Kołobrzegu, Słupska i Białogardu.

Przystanek Koszalin Politechnika powstał w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego przy ulicy Batalionów Chłopskich, a przystanek Koszalin Wschodni w sąsiedztwie wiaduktu drogowego, przy ulicy Władysława IV. Perony na nowych obiektach mają odpowiednią wysokość, ułatwiającą podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowane zostały wiaty, ławki i stojaki rowerowe. Energooszczędne oświetlenie LED umożliwia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, mogą korzystać z pochylni i ścieżek naprowadzających. Budowa dwóch przystanków w Koszalinie kosztowała ponad 8,6 mln zł.

Obok nowych przystanków, wybudujemy również parkingi przy ul. Na Skwierzynkę oraz ul. Na Skarpie, z których mieszkańcy wygodnie przesiądą się do pociągów. Będą one posiadały odpowiednio 30 i 60 stanowisk postojowych. Zakończenie prac planowane do końca 2024 r.

Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 207 przystanków kolejowych. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to ponad 74 mln zł.

Program przystankowy w województwie zachodniopomorskim

W województwie zachodniopomorskim projekt przystankowy na liście podstawowej obejmuje 10 lokalizacji: Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec i Radziszewo. Podróżni wsiadają już do pociągów na nowych przystankach w Świdwinie, Szczecinku oraz w Kołobrzegu, a także korzystają ze zmodernizowanych peronów na stacji w Łubowie, Złocieńcu oraz na przystanku Recz Pomorski.

 

Czytaj też

Parkingi przy nowych przystankach kolejowych w Koszalinie: Strategia zrównoważonej mobilności

Ala - 27 Marca 2025 godz. 7:51
Wraz z budową nowych przystanków kolejowych Koszalin Politechnika i Koszalin Wschodni, miasto stawia na nowoczesną i zrównoważoną mobilność miejską. Integralną częścią tej inwestycji są parkingi w systemie Park & Ride, które mają zachęcić mieszkańców do rezygnacji z codziennego korzystania z samochodów na rzecz transportu kolejowego. To krok milowy w polityce transportowej Koszalina, który może znacząco poprawić jakość życia w mieście. Czym jest Park & Ride i dlaczego to ważne? System Park & Ride (P+R) to nowoczesna odpowiedź na problemy komunikacyjne miast. Jego celem jest integracja transportu indywidualnego z publicznym – kierowcy zostawiają swoje pojazdy na parkingach zlokalizowanych przy węzłach przesiadkowych i kontynuują podróż pociągiem. W Koszalinie ten system ma szczególne znaczenie, ponieważ pozwala zmniejszyć natężenie ruchu w śródmieściu nawet o kilkaset pojazdów dziennie. Prace, których inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.prowadzone są w formule „Projektuj i buduj”. Zakończenie prac w obu lokalizacjach planowane jest w II kwartale br. "Po zakończeniu prac, parkingi przekażemy samorządowi, który będzie odpowiedzialny za ich zarządzanie i utrzymanie" - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.   Parking przy ul. Na Skwierzynkę 30 miejsc postojowych Powierzchnia: 1 200 m² Typ: Kiss-and-Ride – do krótkich postojów (do 15 minut) Infrastruktura: 4 stacje ładowania aut elektrycznych Monitoring CCTV System liczenia wolnych miejsc Parking przy ul. Na Skarpie 60 miejsc postojowych Powierzchnia: 2 500 m² Typ: Długoterminowy – do 72 godzin Infrastruktura: Wiata solarna z oświetleniem LED 16 stojaków rowerowych Publiczna toaleta z dostępem dla osób z niepełnosprawnościami Co ważne, teren parkingów zaprojektowano z zachowaniem naturalnego ukształtowania terenu, co pozwoliło zminimalizować ingerencję w krajobraz. Nowe parkingi to nie tylko miejsca postojowe – to inteligentna infrastruktura: Dynamiczne Systemy Informacji Pasażerskiej (DSIP): Rozkłady jazdy, opóźnienia i dostępność miejsc w czasie rzeczywistym. Zintegrowany System Biletowy: Jeden automat – jeden bilet na pociąg i parking. Inteligentne oświetlenie: Dostosowane do aktywności użytkowników, energooszczędne. Pełna integracja z komunikacją miejską Wraz z rozbudową kolei i parkingów uruchomione zostaną trzy nowe linie autobusowe: Linia 15: Os. Przylesie – Na Skarpie – CH Panorama Linia 22: Strefa przemysłowa – Koszalin Politechnika Linia N3: Nocna, godz. 23:00–04:00 Rozkłady zostały zsynchronizowane z pociągami – czas przesiadki to maksymalnie 7–10 minut. Efekt? Podróż do Szczecina może być aż o 25% szybsza niż autem!   Całkowity koszt projektu to 4,2 mln zł, z czego: 60% pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 25% z budżetu państwa 15% z budżetu Koszalina Symulacje wykazały, że przy pełnym wykorzystaniu parkingi: Zredukują emisję CO₂ o 142 tony rocznie Zmniejszą ruch na ul. Słowiańskiej o 18% w godzinach szczytu Zwiększą liczbę pasażerów kolei o 1 200 osób dziennie Dodatkowo, dzięki zielonym ścianom z bluszczu parkingi będą nie tylko funkcjonalne, ale i ekologiczne – z każdej powierzchni pochłoną aż 6,5 kg pyłów PM2.5 rocznie. Nowe parkingi P+R w Koszalinie to coś więcej niż infrastruktura – to strategiczna inwestycja w przyszłość miasta. Ich sukces zależeć będzie od dobrej koordynacji z transportem publicznym i aktywnej promocji  To model, który może być inspiracją dla innych miast średniej wielkości w Polsce.