Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Mikroprzedsiębiorstwa generują ponad 30% PKB

Autor Ala za Artur z MGBI, Przedsiębiorczość Fair Play 21 Listopada 2023 godz. 23:48
Indywidualni przedsiębiorcy stanowią najliczniejszą grupę wśród wszystkich podmiotów gospodarczych w Polsce. Jest ich ok. 2,6 mln.

Wszystkie przedsiębiorstwa w Polsce wytwarzają ok. 72% Produktu Krajowego Brutto. Warto wiedzieć, że firmy z sektora MSP są odpowiedzialne za prawie połowę PBK (49,1%), a same mikroprzedsiębiorstwa generują ponad 30% PKB.

Przedsiębiorstwa wytwarzają aż 72,3% polskiego produktu krajowego brutto (PKB), przy czym, co warto podkreślić, około połowę PKB wypracowuje sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw[2].

Dbałość o własne przedsiębiorstwa przekłada się między innymi na uzyskiwane przez nie wyniki finansowe. Warto sobie uświadomić, że w 2021 r. przedsiębiorstwa niefinansowe osiągnęły 6 287,7 mld zł przychodów ogółem i wytworzyły 1 448,7 mld zł wartości dodanej, a wartość ich produkcji wyniosła 4 662,0 mld zł. Ponad połowę wartości powyższych kategorii wygenerowały jednostki mikro, małe i średnie. W stosunku do 2020 roku wartość przychodów ogółem przedsiębiorstw niefinansowych zwiększyła się aż o 19,6%[3]. To jest realny wpływ na polską gospodarkę i jak widać, ogromny wkład mają w tym zakresie firmy z kategorii mikro i MŚP.

 

Przedsiębiorcy płacą podatki i inne opłaty

Podatki są jednym z podstawowych dochodów budżetu, które zapewniają pokrycie wydatków państwa. Zgodnie z ordynacją podatkową podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Zależnie od formy, skali oraz rodzaju prowadzonej działalności i sytuacji majątkowej danej firmy przedsiębiorcy są zobowiązani do płacenia m.in. podatku dochodowego (w różnych formach) CIT i PIT, podatku od towarów i usług (VAT), podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od środków transportu, akcyzy, czy też opłaty za korzystanie ze środowiska. Ponadto muszą płacić składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (ZUS), PFRON i wiele, wiele innych, np.: opłatę śmieciową, podatek leśny, opłatę targową, podatek rolny, abonament RTV, opłaty na ZAiKS. Upraszczając więc, im lepiej prosperują przedsiębiorstwa, tym wyższe podatki i opłaty wpływają do budżetu i tym więcej pieniędzy ma rząd na ich rozdysponowanie. Pewnie dla wielu osób jest to oczywiste, ale chyba należy umieścić tutaj jedno zdanie wyjaśnienia – rząd nie ma własnych pieniędzy, a dysponując pieniędzmi z budżetu państwa, dysponuje środkami wpłacanymi przez obywateli i przedsiębiorstwa w ramach podatków i opłat. Dobrze jest o tej zależności pamiętać, jeśli zabraknie przedsiębiorców, wpływy do budżetu znacząco spadną.

 

Przedsiębiorcy tworzą innowacje i inwestują

 

Przedsiębiorcy to aktywni i pomysłowi obserwatorzy rzeczywistości dostrzegający okazje do rozwoju swoich firm. Ryzykanci i wizjonerzy wprowadzający na rynek nowe produkty, usługi oraz rozwiązania w kontaktach z kontrahentami, klientami, pracownikami, a także z pozostałymi interesariuszami firmy. Często prowadzą własne laboratoria badawczo-rozwojowe oraz współpracują z naukowcami z krajowych i zagranicznych uczelni, poszukując najlepszych i nowoczesnych rozwiązań w swoich dziedzinach. Są odkrywcami i innowatorami potrafiącymi elastycznie reagować na nieoczekiwane zdarzenia i oczekiwania rynku. Ich siłą i źródłem sukcesów jest świadomość, co chcą osiągnąć, skłonność do umiarkowanego ryzyka, umiejętne dysponowanie środkami inwestycyjnymi i umiejętność ich wypracowania, odpowiednio dobrany zespół wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników, stworzenie atmosfery sprzyjającej eksperymentowaniu i otwartej komunikacji oraz świadomość, że stanie w miejscu, to tak naprawdę cofanie się. Innowacje wypracowywane w przedsiębiorstwach przede wszystkim nastawione są na efektywność osiąganą w jak najkrótszym czasie, gdyż na rynku liczy się to, kto pierwszy zaprezentuje dane rozwiązanie, gdyż od tego zależy rozwój firmy i wynikające z danej innowacji zyski. I znowu skracając do niezbędnego minimum – sukces rozwojowy i innowacyjny przedsiębiorstw, to również korzyści dla społeczeństwa i planety, gdyż wiele wdrażanych innowacji ma na celu oszczędności w zakresie wykorzystywanych materiałów oraz mediów, a także dbałość o środowisko naturalne.

 

Przedsiębiorcy, testując nowe rozwiązania i pomysły, zakładają nowe firmy, ale także, dysponując doświadczeniem, wiedzą i kapitałem, wspierają start-upy młodych. Umożliwiają w ten sposób sprawdzenie nowatorskich idei, z których część przeradza się w bardzo dobrze prosperujące firmy, co nie byłoby możliwe bez wsparcia „Aniołów biznesu”.

 

A teraz kilka twardych danych. Nakłady na rzeczowe aktywa trwałe przedsiębiorstw niefinansowych w 2021 r. wyniosły 250,2 mld zł, wykazując wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim o 11,3%, z czego ponad połowa przypadała na podmioty duże. Najwięcej, gdyż blisko 50% nakładów na rzeczowe aktywa trwałe, zanotowały firmy prowadzące działalność przemysłową. Natomiast jednostki handlowe, stanowiące najliczniejszą grupę przedsiębiorstw niefinansowych, poniosły 12,1% ogółu nakładów. Biorąc pod uwagę lokalizację przedsiębiorstw, najwyższe nakłady odnotowano wśród firm z województwa mazowieckiego  – 35%. Ponad 90% nakładów na rzeczowe aktywa trwałe przedsiębiorstw niefinansowych stanowiły nakłady inwestycyjne

 

Oznacza to, że jednoosobowych działalności gospodarczych (w skrócie: JDG) jest więcej niż firm w pozostałych formach prawnych razem wziętych.To zdecydowanie najbardziej popularna forma prowadzenia biznesu w naszym kraju. Jednoosobowych działalności gospodarczych (w skrócie: JDG) jest więcej niż firm w pozostałych formach prawnych razem wziętych. Największy odsetek wszystkich JDG stanowią indywidualni przedsiębiorcy o ugruntowanej pozycji na rynku, bo prowadzący swoje biznesy od 10 do 20 lat. To niemal jedna czwarta (a dokładnie – 23%) wszystkich tego typu firm.Informuje na blogu Artur z MGBI <artur@mgbi.pl>