Podobnie jak w przypadku raportu wstępnego (wnioski WWF Polska tu: www.wwf.pl/jak-odratowac-odre ), dokument robi wrażenie niepełnego. Zabrakło kompleksowego wyjaśnienia przyczyny katastrofy odrzańskiej. W niektórych miejscach raportu wskazano kopalnie węgla jako główne źródło zasolenia oraz presje hydromorfologiczne jako czynnik dodatkowy, ale nie opisano szczegółowo tego mechanizmu i nie wskazano rozwiązania problemu. Można odnieść wrażenie, że przekaz jest następujący: sytuacja jest, jaka jest, trwa to od dawna i nic się nie zmieni.
Brak kompleksowej i rzetelnej analizy przyczyn katastrofy odrzańskiej skutecznie uniemożliwia wskazanie konkretnych rozwiązań w celu zapobiegania podobnej sytuacji w przyszłości lub ograniczenia jej skutków.
Szczegółowe uwagi i wnioski do rządowego raportu.
Monitoring i procedury kryzysowe
- Objęto Odrę stałym monitoringiem interwencyjnym dopiero od stycznia 2023, czyli prawie pół roku po katastrofie.
- Pomiary prowadzone będą w określonych, stałych dniach, co może być wykorzystane przez nieuczciwe zakłady przemysłowe do manipulowania czasem zrzutów ścieków.
- dlaczego błędnie ustalono limity zrzutu zanieczyszczeń i wydano pozwolenia wodno-prawne na zrzuty wód zasolonych i zanieczyszczeń w skali, która prowadzi do stałego ponadnormatywnego zanieczyszczenia i zasolenia wód Odry, oraz dlaczego tolerowano zrzuty wód zasolonych wbrew przepisom prawa;
- dlaczego nie realizowano celów Ramowej Dyrektywy Wodnej, dotyczących osiągnięcia dobrego stanu i dobrego potencjału ekologicznego jednolitych części wód w Odrze i jej dopływach do 2021 r.;
- czy doszło do pogorszenia stanu wód i dopuszczalności tego zjawiska w świetle art. 4.6 Ramowej Dyrektywy Wodnej;
- dlaczego aktualny system monitoringu wód płynących jest nieefektywny;
- dlaczego nie wykorzystano modelowania do przewidywania czasu i zakresu przemieszczania się zanieczyszczeń;
- dlaczego instytucje publiczne nie dysponują planami reagowania na wypadek awarii lub ich nie wykorzystują, w tym tych ustalonych z krajami sąsiedzkimi w ramach Międzynarodowej Komisji Ochrony Odry;
- dlaczego nie informowano strony niemieckiej o rozwoju sytuacji po stronie polskiej i przemieszczaniu zanieczyszczenia;
- dlaczego nie wykorzystano istniejących systemów komunikacji i ostrzeżeń dla informowania i ostrzegania mieszkańców na wypadek zagrożeń;
- dot. braku działania lub opóźnień w działaniu innych organów państwowych, w tym odpowiedzialnych za ochronę środowiska.
Walka z Prymnesium Parvum
- Stwierdzono, że spośród minerałów ilastych „najwięcej pozytywnych opinii zyskuje glinka bentonitowa z dodatkiem lantanu”, ale nie przytoczono żadnej cytacji czy potwierdzenia tego stwierdzenia.
- Najnowsze badania z roku 2022 podają sygnały o toksyczności preparatu Phoslock, co budzi uzasadnioną wątpliwość co do jego stosowania.
- Zacytowana publikacja z 2020 roku stwierdza, że używanie Phoslock w wodzie nie jest toksyczne dla ssaków. Raport nie mówi, jak stosowanie tego preparatu wpłynie na organizmy słodkowodne, takie jak ryby czy bezkręgowce wodne.
Zasolenie Odry
Dane o zrzutach zasolonych wód
- Analiza miała dotyczyć dorzecza Odry, ale podano też zrzuty w woj. świętokrzyskim i małopolskim (w całości poza dorzeczem Odry), co może sztucznie zaniżać % zrzutów w województwach odrzańskich.
- Podano liczbę zakładów mających pozwolenia na zrzuty do Odry, a nie do jej dopływów. Jednak większość wód kopalnianych jest zrzucana do małych rzek – dopływów Odry.
- Utworzono kategorię „Wodociągi”, której przypisano największą objętość zrzucanych ścieków, ale wodociągi nie zrzucają ścieków. Nie wiadomo, jakie zakłady znajdują się w tej kategorii (prawdopodobnie oczyszczalnie ścieków, ale czy tylko komunalnych, czy również przemysłowych?).
- Nie wiadomo, co zawiera kategoria „Komunalny”.
- Energetyka została rozbita na 3 oddzielne kategorie bez wyraźnej przyczyny.
- Górnictwo zostało rozbite na 3 oddzielne kategorie bez wyraźnej demarkacji.
Odtworzenie ekosystemu Odry, presje hydromorfologiczne i renaturyzacja
- Podkreślono, że intensywny zakwit P. parvum w wodach Odry miał prawdopodobnie charakter wieloczynnikowy, a wśród tych czynników są również przekształcenia antropogeniczne koryta Odry.
- Zgodnie z Raportem szczególnie wysoka śmiertelność organizmów wodnych wystąpiła w polach międzyostrogowych, które przy niskim stanie wody są rodzajem pułapki środowiskowej, szczególnie dla gatunków chronionych: kozy pospolitej i różanki.
- zrezygnować ze wszystkich inwestycji nakierowanych na regulacje rzek i budowę na rzekach zbiorników zaporowych;
- wykorzystać środki z PROW wyłącznie na przedsięwzięcia spełniające kryteria zielono-niebieskiej infrastruktury, sprzyjające ograniczeniu dopływu biogenów do wód powierzchniowych w zlewni Odry i zwiększaniu zasobów wodnych zlewni, takie jak odtwarzanie (lub tworzenie) stref buforowych, mokradeł, renaturyzacja małych rzek, przebudowa sieci melioracji wodnych.
Pełny tekst z przypisami do pobrania poniżej w PDF.
Fundacja WWF Polska wraz z ekspertami przygotowała rekomendacje działań, które pomogą zapobiegać kolejnym katastrofom. Nasze rekomendacje znajdziesz TU: www.manifest.wwf.pl.