Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Dworzec PKP: Przetarg z opóźnieniem

Autor Ala za InfoInwest.pl 4 Października 2022 godz. 10:41
O trzy tygodnie przesunięty został termin składania ofert na rozbiórkę i budowę nowego dworca kolejowego w Koszalinie.

Inwestor, Polskie Koleje Państwowe S. A. zmienił termin składania ofert. Oferty można składać do 28.10.2022r. do godz. 12:00. Wadium wynosi 700.000,00 zł.

Przypomnijmy, przedmiotem inwestycji jest rozbiórka i budowa nowego dworca kolejowego Koszalin. Dworzec w Koszalinie został oddany na początku lat 60. XX w. Obecny dworzec jako cały obiekt został wyłączony z gminnej ewidencji zabytków, ale znalazły się w niej usytuowane na ścianach północnej i południowej holu budynku dwie dekoracje ścienne. Do ewidencji zabytków włączone zostały także przejście podziemne, wejścia na perony oraz same perony Wg planów zostanie wybudowany nowy dworzec, który zastąpi dotychczasowy budynek.

Dokumentację projektową przygotowała firma  TBiArchitekci z Gdańska.

 

 

Źródło:  InfoInwest.pl

Czytaj też

Przetarg na dworzec PKP ogłoszony

Ala za PKP S.A., fot. TBi Architekci - 6 Września 2022 godz. 15:54
7 października br. o godz. 12.30 otworzone zostaną przetargowe oferty na "Rozbiórkę i budowę nowego dworca kolejowego Koszalin". PKP SA rozpisały przetarg na rozbiórkę istniejącego dworca i budowę nowego obiektu w Koszalinie. W nowym budynku wyeksponowane zostaną cenne dekoracje ścienne z lat 60. XX w. Roboty potrwają ponad półtora roku. Przewidziano dwukondygnacyjny budynek o wysokości maks. 9,28 m. Na osi tunelu prowadzącego z peronów zaprojektowano otwarty pasaż pieszy, w którym wyeksponowane zostaną zachowane z istniejącego budynku ściany holu zawierające cenne sgrafitto z 1962 r. autorstwa artystów plastyków Zawojskich – tu powstanie tzw. poczekalnia letnia, która będzie dzielić obiekt na dwie części. Całość przykryta będzie ażurowym dachem. Za projekt nowego dworca odpowiada pracownia TBi Architekci. Na parterze zaplanowano hol główny z poczekalnią, toalety, kasy, kilka lokali usługowych, miejską informację turystyczną. Na piętrze – pomieszczenia drużyn konduktorskich, bura PKP SA oraz posterunek SOK. Przewidziano duże przeszklenia zewnętrzne. Ściany w częściach ogólnodostępnych będą miały okładziny betonowe. Na posadzkach przewidziano lastryko. Szacowana wartość zamówienia to 30,5 mln zł. W czasie robót podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego. Link do przetargu  tu.

Koszalin: Dworzec coraz bliżej

Ala za UM Koszalin - 11 Lutego 2021 godz. 5:46
- Dworzec kolejowy w Koszalinie to niezwykle istotna dla miasta inwestycja, brama, przez którą turyści wchodzą do naszego miasta. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, więc cieszę się, że już wkrótce to pierwsze wrażenie przestanie być naszą wstydliwą wizytówką. Ta radość jest podwójna, bo współpraca z PKP jest na dobrym poziomie i nasze uwagi dotyczące nowych rozwiązań na koszalińskim dworcu są traktowane z odpowiednią uwagą oraz powagą – mówi prezydent Piotr Jedliński 9 lutego odbyło się spotkanie koordynacyjne on-line, w którym wzięli udział przedstawicieli PKP S. A. i Gminy Miasto Koszalin. Spotkanie dotyczyło projektów technicznych budynku nowego dworca kolejowego w Koszalinie. W spotkaniu brali udział przedstawiciele PKP S. A. Centrala Biuro Inwestycji (Inwestor), PKP S. A. Nieruchomości Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Poznań (Zarządca obiektu) oraz Projektant – TBiArchitekci z Gdańska. Miasto było reprezentowane przez Prezydenta i Zastępców, przedstawicieli Rady Miejskiej w Koszalinie oraz komórki merytoryczne m.in. Zarząd Dróg i Transportu, Wydział Inwestycji, Wydział Architektury i Urbanistyki, Wydział Rozwoju i Współpracy Terytorialnej.  Celem spotkania było poznanie opinii Miasta nt. dwóch rozpatrywanych wariantów połączenia przyszłego budynku dworca z miejskim przejściem podziemnym: chodnikiem zadaszonym nowoczesną wiatą lub tunelem.  Projektanci przedstawili plusy i minusy każdego z rozwiązań: wariant przejścia naziemnego z wiatą jest łatwiejszy do wykonania, szybszy, tańszy w budowie oraz późniejszej eksploatacji. Stąd bardziej przychylnie są do niego nastawione Spółki PKP. Budowa tunelu łączącego bezpośrednio przejście podziemne z hallem dworca byłaby bardziej uciążliwa dla otoczenia, droższa i skomplikowana z uwagi na konieczność przebudowy licznych sieci technicznych, niezbędne byłoby również wykonanie dodatkowych ekspertyz (np. związanych posadowieniem obecnych fundamentów), prac projektowych i budowlanych. Wariant tunelu preferuje Miasto, argumentując, że dworzec jest budowany na dekady, dlatego też rozwiązania komunikacyjne wokół niego muszą być docelowe i trwałe. Miejskie przejście podziemne od początku powinno doprowadzać pasażerów bezpośrednio do dworca, obecnie kończy się przedwcześnie. Przedłużenie przejścia podziemnego tunelem do dworca zapewniłoby zintegrowany i funkcjonalny układ komunikacyjny dla całego węzła transportowego, podobnie jak to ma miejsce w większych ośrodkach miejskich.  Kwestia wyboru jednego z ww. wymienionych wariantów będzie przedmiotem dalszych uzgodnień Miasta i PKP, po bardziej szczegółowych analizach.  Ponadto rozmawiano m.in. o możliwości wynajęcia przez samorząd lokali użytkowych w nowym budynku dworca. Jednym z pomysłów jest możliwość przeniesienia tam miejskiego centrum informacji turystycznej.  Stan faktyczny: Gmina Miasto Koszalin od wielu lat podejmowała starania w PKP S. A. o modernizację lub budowę nowego dworca PKP w Koszalinie, który od bardzo dawna nie przeszedł kompleksowej rewitalizacji i nie jest dobrą wizytówką nowoczesnego i sprawnego komunikacyjnie miasta. W 2018 r. doszło do przełomu i wpisania projektu modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 r."  W październiku 2018 r. odbyły się zorganizowane przez PKP S. A. konsultacje społeczne z mieszkańcami, radnymi, przedstawicielami organizacji pozarządowych, działaczami i aktywistami społecznymi w sprawie modernizacji dworca kolejowego, podczas których dyskutowano o potrzebach i oczekiwaniach mieszkańców związanych z obiektem oraz przedstawiano przykłady wybranych realizacji z kraju.  W chwili obecnej wybrana we wrześniu 2020 r. w przetargu firma TBiArchitekci z Gdańska opracowuje na zlecenie Centrali PKP S. A.  koncepcję i projekt techniczny nowego dworca kolejowego w Koszalinie. Zgodnie z planowanym harmonogramem, do końca bieżącego roku miałby zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 r. ma nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 r.  

Koszalin: Jaki dworzec PKP?

Ala, fot. FB/PKP SA.A. - 26 Października 2018 godz. 4:32
- Dworzec powinien być dostępny dla wszystkich. W czasie tych konsultacji chcemy uzyskać odpowiedź na pytanie: , jak koszaliński dworzec widzą mieszkańcy miasta - mówił podczas spotkania konsultacyjnego Paweł Wróblewski - główny specjalista z Biura Inwestycji PKP S. A. -  PKP. PKP SA nie ma planów przebudowy, budowy naszego dworca. Według mnie to zwyczajna gra na zwłokę. Ale doprowadzimy do budowy nowego dworca, który będzie wizytówką naszego pięknego miasta powiedział z kolei Tomasz Bernacki, koszaliński radny.  W czwartek w koszalińskim ratuszu odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne w sprawie dworca PKP. To pierwsze z serii takich spotkań, w których wezmą udział  m.in. przedstawiciele spółek z grupy PKP, wydziałów i jednostek organizacyjnych samorządu Koszalina, grup interesariuszy, m.in. PKS, najemcy nieruchomości, a także przedstawiciele strony społecznej: radni, organizacje pozarządowe, komitety, społecznicy i aktywiści budżetu obywatelskiego, przedstawiciele środowisk gospodarczych, naukowych i technicznych.    Warsztaty kreatywne są wzorowane na metodologii urbanistycznej i jest to pierwszy etap konsultacji społecznych, realizowany jeszcze przed przystąpieniem do prac projektowych. Zadaniem spotkania jest wypracowanie określonych ram funkcjonalno-użytkowych inwestycji, a takżeoraz przedstawienie oczekiwań uczestników warsztatów.