Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Premiera hybrydy z superkondensatorem. Pomorze Zachodnie na targach kolejowych w Berlinie

Autor Ala za WZP 22 Września 2022 godz. 13:27
Podczas największych w Europie targów kolejowych InnoTrans w Berlinie został zaprezentowany hybrydowy IMPULS 2 wyposażony w superkondensator. W wydarzeniu uczestniczył Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. Pociąg z innowacyjnym urządzeniem do magazynowania energii został wyprodukowany przez firmę NEWAG i zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie. Będzie kursował na trasie Szczecin - Kołobrzeg, a rozpoznać go można po efektownym malowaniu nawiązującym do barw i symboli Unii Europejskiej.
Impuls z superkondensatorem to jeden z nowoczesnych pociągów zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie. W ramach umowy zawartej z firmą NEWAG do końca tego roku hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim będzie liczyć 12 pojazdów. Ten, który został wyposażony w superkondensatorowy zasobnik energii, to ósma hybryda z serii. W czerwcu br. przyjechała do Szczecina. Ze względu na efektowną malaturę ze złotymi gwiazdami nazywana jest „europejską”.

Uroczysta prezentacja tego pojazdu, dodatkowo wyposażonego w tzw. superkondensator, odbyła się w środę (21 września) podczas targów InnoTrans w Berlinie. W wydarzeniu uczestniczyli Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj oraz Dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego WZ Jadwiga Rajkiewicz.
 
- Ten pojazd doskonale wpisuje się w cały cykl kilkunastoletnich zmian wprowadzanych w Pomorzu Zachodnim. W 2018 zakończyliśmy proces modernizacji zastępując stare pojazdy nowymi. Wiedzieliśmy wtedy, że jesteśmy absolutnym liderem. Zrobiliśmy to jako pierwsi. Mało tego - jako jedyni! - podkreślił wicemarszałek Tomasz Sobieraj. -  Później poszliśmy o krok dalej i zamówiliśmy hybrydy. Cieszę się, że odbywa się to właśnie przy współudziale firmy NEWAG. Do końca roku 2022 dwanaście hybryd znajdzie się na naszych torach. Do tej pory mieliśmy najnowocześniejszy tabor w Polsce, a teraz mamy w Europie.
 
Prezes NEWAG SA Zbigniew Konieczek, przemawiając na terenie berlińskiego centrum targowego, przedstawiał zalety nowego pociągu.

- Mam przyjemność zaprezentować Państwu pierwszy w Europie hybrydowy pojazd pasażerski wyposażony w superkondensator, który jest jedynym tego typu rozwiązaniem, a ponadto jest wysoce ekologiczny oraz ekonomiczny - mówił prezes Zbigniew Konieczek. - Warto też podkreślić, że ten nowoczesny pojazd jest owocem pracy zespołu utalentowanych inżynierów, którzy myślą innowacyjnie, nie zapominając o ochronie środowiska. Dziękuję szczególnie Zarządowi Województwa Zachodniopomorskiego, Pani Dyrektor - Jadwidze Rajkiewicz i całemu zespołowi, za to że podzielają naszą wizję, a przykładem tego że można być innowacyjnym, jest ten pojazd za nami - dodał prezes NEWAG-u.
 
Jak działa superkondensator? Jak ogromna bateria, której ładowanie odbywa się w trakcie hamowania pojazdu.

- Wdrożenie superkondesatora umożliwia w trybie spalinowym rozruch pojazdu do prędkości 50 kilometrów na godzinę i pokonanie dystansu o długości do 500 metrów. Ładowanie superkondensatora odbywa się w trakcie hamowania elektrodynamicznego, co idealnie sprawdza się w aglomeracji podmiejskich, gdzie mamy dużą ilość przystanków - wyjaśnił Tomasz Pancerz, kierownik projektu pojazdów hybrydowych w NEWAG-u.
 
Innowacyjny napęd pozwala znacząco zmniejszyć hałas podczas postoju oraz odjazdu ze stacji, a przede wszystkim zredukować zużycie paliwa i emisję do atmosfery szkodliwych substancji. Z analiz przeprowadzonych dla niezelektryfikowanego odcinka Goleniów - Kołobrzeg (100 km, 18 stacji) wynika, że dzięki superkondensatorowi oszczędność paliwa osiągnie poziom 17 procent (około 45 litrów).

Przyjmując że pojazd hybrydowy 36WEh z superkondensatorowym zasobnikiem energii wykona na tej trasie siedem pełnych obiegów dziennie - zużycie oleju napędowego zmniejszy się o około 115 000 litrów rocznie. A emisja CO2 zostanie zredukowana o 299 ton!
InnoTrans to międzynarodowe targi techniki transportu i mobilności organizowane co dwa lata w Berlinie. Tegoroczna (trzynasta) edycja odbywa się w dniach 20-23 września. Hasłem przewodnim wydarzenia jest „Przyszłość mobilności w dobie zmian klimatycznych”. W targach uczestniczą wystawcy z kilkudziesięciu krajów. Najnowocześniejsze pojazdy i rozwiązania techniczne z dziedziny transportu kolejowego prezentowane są w pięciu segmentach: Railway Technology (Technika Kolejowa), Railway Infrastructure (Infrastruktura Kolejowa), Public Transport (Transport Publiczny), Interiors (Wyposażenie Wnętrz) i Tunnel Construction (Budowa Tuneli). Nowością jest powierzchnia wystawiennicza Mobility+ (Mobilność+) w ramach segmentu Public Transport (Transport Publiczny).