Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Centralny Rejestr Umów – nowe obowiązki samorządów

Autor Ala za Fundacja im. Stefana Batorego 12 Kwietnia 2022 godz. 5:13
Od 1 lipca 2022 roku zacznie funkcjonować Centralny Rejestr Umów, zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki samorządu terytorialnego. Rejestr będzie dostępny w Internecie. Umożliwi to sprawdzenie w jednym miejscu informacji o umowach zawieranych przez samorządy z całej Polski na kwotę powyżej 500 złotych. Obowiązek wprowadzania danych do sytemu to duża zmiana, do której trzeba się przygotować, zwłaszcza, że wprowadzić do niego trzeba będzie dane o umowach zawartych od 1 stycznia 2022 roku. Oznacza to, że samorządy powinny zbierać informacje o zawieranych umowach, aby później wprowadzić je do systemu – już po uruchomieniu rejestru.

Wydatki bez tajemnic

Powołanie Centralnego Rejestru Umów zmieni dostępność informacji o zawieranych umowach. Dzięki niemu urzędy będą mogły porównać wydatki różnych instytucji ponoszone na podobne cele, a mieszkańcy w prosty sposób sprawdzą, ile pieniędzy wydają instytucje publiczne i na co są one przeznaczane.

Wszystkie umowy w jednym miejscu

Informacje zamieszczane w rejestrze dotyczyć będą umów, które podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, np. umowy zlecenia, umowy o pracę, umowy na wykonanie inwestycji, zamówienia pożywienia (jeżeli kwota umowy przekracza 500 zł).

W rejestr umów będą wpisywane następujące dane:

• numer umowy (jeśli go nadano) • datę i miejsce zawarcia umowy • okres obowiązywania umowy

• strony umowy (przedstawiciele) • przedmiot umowy

• wartość przedmiotu umowy;

• informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Dane trzeba będzie aktualizować, jeśli w umowach nastąpią zmiany lub umowy zostaną rozwiązane za zgodą stron, wypowiedziane, wygasną lub strony odstąpią od umowy.

Terminy

W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się też informacje o umowach zawartychod 1 stycznia 2022. Oznacza to, że samorządy powinny od początku 2022 roku zbierać informacje o zawieranych przez nie umowach, aby później wprowadzić do systemu te dane – już po uruchomieniu rejestru przez Ministra Finansów.

Informacje w Centralnym Rejestrze Umów trzeba będzie zamieszczać niezwłocznie, nie później niż 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnienia okoliczności zmiany, wygaśnięcia.

Odpowiedzialność za wprowadzanie danych do rejestru

Zgodnie z przepisami: „Kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów,

o którym mowa w art. 34a ust. 1, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.