Strach przed odwiedzinami w przychodni w czasach szalejącej pandemii, jest oczywiście zrozumiały. Jednak, pomimo zagrożenia, pacjenci wciąż potrzebują porad medycznych i leczenia. Jak się okazuje, coraz częściej swoje problemy zdrowotne decydują się powierzyć farmaceutom. Zachęcają do tego również wprowadzone 1 kwietnia 2020 roku zmiany dotyczące recepty farmaceutycznej. Farmaceuta z pełnymi uprawnieniami, podobnie jak pielęgniarka, ma bowiem prawo wystawić receptę w sprawach nagłych, zagrażających życiu i niezbędnych do kontynuacji leczenia - z pewnymi ograniczeniami odnośnie środków psychoaktywnych.
Wielu pacjentów pytało o możliwość skorzystania z recepty farmaceutycznej podczas akcji #porozmawiajmy otwarcie. Widać, że wprowadzona w ustawie zmiana okazała się dla wielu osób wybawieniem, zwłaszcza w okresie izolacji.
– mówi Agnieszka Stankiewicz, farmaceutka i edukatorka, która wzięła udział w akcji #porozmawiajmyotwarcie
Nie w każdy przypadku da się uniknąć kontaktu z lekarzem. Jednak dostępne obecnie rozwiązania z zakresu szeroko rozumianej telemedycyny, pozwalają w wielu sytuacjach na uniknięcie wizyty stacjonarnej.
Myślę, że wszystkich przeciwników e-recepty epidemia przekonała, że jest to znakomite rozwiązanie, które okazuje się zbawienne w tym trudnym okresie.
– mówi Agnieszka Stankiewicz
Jak e-recepta ułatwia życie pacjentom?
E-porady medyczne w połączeniu z e-receptą pozwalają w wielu przypadkach na uniknięcie wizyty w przychodni, a to w obecnej sytuacji, zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo chorych. E-recepta to również duże ułatwienie dla farmaceutów, ponieważ nie dość, że jest bardziej czytelna i zawiera zdecydowanie mniej błędów, to nawet jeśli się one pojawią, dane znajdujące się na dokumencie pozwalają nam na natychmiastowy kontakt z lekarzem i weryfikację wątpliwości. Pacjenci nie muszą zatem udawać się do przychodni za każdym razem, kiedy recepta nie jest prawidłowo wystawiona.
– tłumaczy Agnieszka Stankiewicz
Oczywiście, nie wszystko wygląda tak kolorowo. Apteka jest specyficznym miejscem, do którego najczęściej trafiają ludzie szukający pomocy i wsparcia. Jeśli do tego dołożymy permanentny stres wynikający z pandemii, znużenie i irytację związaną z izolacją, długie kolejki i inne utrudnienia, okazuje się, że rola farmaceuty nie ogranicza się jedynie do wydawania leków, a wymaga wyjątkowej cierpliwości, empatii i wiedzy psychologicznej w zakresie komunikacji.
Maseczki, przyłbice, wygrodzenia, czyli wszystkie środki, które mają nam zapewnić ochronę, niestety wpływają na komunikację z pacjentami i wymagają dużo większej uwagi, cierpliwości i obustronnego zrozumienia .
– zwraca uwagę Agnieszka Stankiewicz
Pacjenci, którzy skorzystali z bezpłatnych konsultacji online w ramach akcji #porozmawiajmyotwarcie, pokazali, jak ogromne jest zainteresowanie tematami związanymi z prewencją dotyczącą wirusa COVID-19. Bez względu na wiek i ogólny stan zdrowia, jest wśród pacjentów ogromna potrzeba uchronienia się przed zachorowaniem. Można sobie pomóc, stosując w tym okresie zdrową, zbilansowana dietę i higieniczny tryb życia. Szczególnie warto zadbać o jakość snu, który ma ogromne znaczenie w budowaniu ogólnej odporności organizmu. Osobom z chorobami przewlekłymi polecam dodatkowo skorzystanie ze środków wzmacniających. Ważne, aby były to leki, których skuteczność została potwierdzona badaniami klinicznymi – opowiada Agnieszka Stankiewicz
Obostrzenia sanitarne związane z pandemią wirusa COVID-19, oczywiście dotyczą również aptek. Mają one jednak na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim, którzy z ich usług korzystają. Wydaje się jednak, że zalety z wprowadzonych e-rozwiązań mogą zrekompensować pacjentom takie niedogodności, jak dłuższe kolejki i utrudniony dostęp do produktów, które wcześniej były na wyciągnięcie ręki.