Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Gospodarka w czasach zarazy. Nowy Zielony Ład lekarstwem na globalny kryzys.

2020-04-02 03:20:00 Mirosław Proppé, prezes Fundacji WWF Polska
Globalna pandemia wirusa jest jak ‘crash test’ dla systemu gospodarczego zachodniego świata. W obliczu niewidzialnego zagrożenia, które za nic ma granice państw, globalna gospodarka okazuje się bezbronna. Choć daleko jeszcze do końca pandemii już widzimy, co nie zadziałało. Jeżeli wyciągniemy wnioski z tej lekcji, lepiej poradzimy sobie z kolejnymi światowymi problemami naszej ‘globalnej wioski’, takimi jak chociażby kryzys klimatyczny, i uchronimy przed wstrząsami naszą gospodarkę.

Jak przetrwać najgorsze

Przy pandemiach, które będą się powtarzać, branżami które najwięcej i najszybciej tracą są hotelarstwo, gastronomia, turystyka, transport pasażerski oraz usługi konferencyjne, fitness, usługi kosmetyczne, czyli wszystkie te sektory, które w jakiś sposób powodują kontakt wielu osób ze sobą. W momencie, gdy tracą przychody, wiele z tych firm ponosi jednak koszty stałe – utrzymania pracowników i infrastruktury (ogrzanie budynku, niezbędne oświetlenie, filtrowanie wody, czynsz, itp.). Zaprzestanie ponoszenia tych kosztów spowoduje bardzo późne uruchomienie działalności (ponowne poszukiwanie, rekrutacja i szkolenie pracowników, odnowa infrastruktury) albo wręcz ją uniemożliwi (zbyt duże nakłady na odbudowanie infrastruktury). Jak w takiej sytuacji państwo może pomóc biznesowi? Przede wszystkim powinno skupić się na wsparciu utrzymania miejsc pracy, czyli pokrycia większej części kosztów wynagrodzeń wraz z narzutami, tworząc w czasach prosperity odpowiednie odpisy na fundusz celowy (w Polsce jest to: Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych). Utrzymanie miejsc pracy, a nie wypłata zasiłków dla bezrobotnych, jest sposobem na szybki restart biznesu.

Dajmy szansę technologii

Dopłacanie do rachunków za prąd i ciepło przez państwo to duże obciążenie dla budżetu, czyli dla podatnika. Z kolei w niektórych branżach jak hotelarstwo rachunki za prąd to duża część kosztów stałych – około 60% tych kosztów pozostaje nawet przy wygaszeniu działalności. Tu z pomocą przychodzą nowe technologie. Fotowoltaika i niewielkie turbiny wiatrowe (np. pionowe), spółdzielnie energetyczne i wspólne magazyny energii dla prosumentów oraz pompy ciepła, to rozwiązania istniejące już komercyjnie. Odpowiednia polityka promowania efektywności energetycznej i wsparcia dla budowania instalacji OZE (fotowoltaika, pompy ciepła, małe farmy wiatrowe), które mogłyby produkować prąd i energię cieplną potrzebną tym firmom w czasie obowiązkowego przestoju, to właśnie dobre rozwiązanie. Gdybyśmy w fotowoltaikę zainwestowali środki z budżetu państwa zgromadzone tam dzięki wpływom z Europejskiego Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji (ETS), odbiorcy dostali by prąd znacznie taniej i zyskali niezależność energetyczną w czasie kryzysu. Tylko w 2018 roku polscy przedsiębiorcy wyprodukowali ponad 30% komponentów do instalacji fotowoltaicznych. Usługi instalatorskie zapewniłyby kilkanaście tysięcy miejsc pracy. Usługi związane z dociepleniem budynków kolejne kilkanaście tysięcy. Także w ciepłownictwie potrzebna nowoczesna technologia, która już u nas jest (pompy ciepła).

 

Nie stać nas na utratę 550-700 tys miejsc pracy w branży hotelarsko-turystycznej, dającej około 6% PKB. Wydaliśmy 11 mld zł na budowę Elektrowni Opole i planujemy wydać kolejne 6 mld zł na budowę Elektrowni Ostrołęka C – w obu przypadkach większość wydatków przeznaczona jest na import urządzeń do tych elektrowni. Zainwestowanie tej samej kwoty 17 mld zł w fotowoltaikę dałoby 4,5 TWh zainstalowanej mocy, czyli instalacje dla około 600 tys. domów jednorodzinnych (ok 12% wszystkich). Środki z handlu uprawnieniami do emisji w polskim budżecie to ponad 33 mld zł.

 

Wsparcie dla gospodarstw domowych

Ochrona miejsc pracy to zapewnienie dochodów pracowników, choć pewnie w mniejszej kwocie, bo bez dodatków i premii. Dlatego ważne są również działania na rzecz obniżenia kosztów prowadzenie gospodarstwa domowego. Nowoczesne technologie mogą też pomóc poradzić sobie z ubóstwem energetycznym. Nowy krajowy program „ciepły dom” mógłby obejmować darmowy audyt energetyczny oraz dofinansowanie do remontów i nowych instalacji, w skali zależnej od dochodów gospodarstwa domowego. Dzięki funkcjonującym już dziś państwowym systemom informatycznym, ustalenie kwoty dochodu na gospodarstwo domowe, wliczając przychody z pracy, dochody majątkowe (wynajem powierzchni, dochody kapitałowe), renty i emerytury oraz wszystkie zasiłki społeczne jest niezwykle proste. Prototyp takiego mechanizmu udało mi się wypracować z jednym z samorządów miejskich kilka lat temu, gdy pracowałem jeszcze w firmie doradczej. Pomysł “ciepły dom” polega na tym, że w pierwszej kolejności audyt przeprowadzano by osobom żyjącym w ubóstwie energetycznym i w 100% finansowano by inwestycje modernizacyjno-energetyczne. Kolejne grupy społeczne dostawały coraz mniejsze dofinansowanie, ale wszyscy byliby zobowiązani do wdrożenia bezemisyjnych źródeł energii elektrycznej i cieplnej do 2040 roku pod karą administracyjną. Zyskuje zdrowie mieszkańców i klimat.

 

Czy to się dzieje? Tak, już w 2019 roku, kolejnym roku wzrostu PKB o 4%, zużycie energii spadło 0,9%. Wzrost gospodarczy, a więc większa aktywność przedsiębiorstw i konsumentów, powinna pociągać za sobą wzrost zużycia energii. Dlaczego zużycie (produkcja+import) spadły? Bo pojawiła się produkcja „poza licznikiem”, czyli prosumencka energetyka (https://www.forum-energii.eu/pl/analizy/transformacja-2020).

 

Finansowanie zielonej energii

Te rozwiązania też już są! To przede wszystkim środki z sprzedaży uprawnień do emisji, które dzięki unijnemu systemowi handlu tymi uprawnieniami (ETS) są dochodem budżetu krajowego i powinny być użyte właśnie do transformacji energetycznej. Po drugie, to szansa na innowacyjne projekty dla polskich państwowych firm energetycznych. Mogłyby w ten sposób pokazać realną zmianę i na tę zmianę wziąć przygotowane środki inwestycyjne w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Po trzecie, to szansa dla polskich producentów i wykonawców usług instalacyjnych i remontowych. Mając takie projekty w planach i właściwe gotowe zamówienia rządowo-samorządowe, mogliby ubiegać się o środki inwestycyjne z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, aby sfinansować inwestycje swoim klientom z ramach mechanizmu ESCO, czyli spłaty z oszczędności kosztów energii. Podsumowując, plan ‘zazieleniania gospodarki’ po koronawirusie można zebrać w kilku punktach:

GRAFIKI Zacielenienie gosopdarki-01 (1)

  • Inwestycje publiczne prowadzące do dekarbonizacji gospodarki powinny być przejściowo nie wliczane do deficytu budżetowego.
  • Wspieranie utrzymania i tworzenia nowych miejsc pracy, a nie wypłacanie zasiłków, powinno być nakierowanie na transformację sektora transportowego w kierunku niskoemisyjnych rozwiązań transportu publicznego, kolejowego, wykorzystującego napędy elektryczne i wodorowe.
  • Powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej, co jest podstawą zdrowego ekosystemu, np. 70% substancji czynnych tych leków pozyskiwane jest bezpośrednio z natury i nie umiemy wyprodukować tych substancji w laboratoriach.
  • Na czasy spowolnienia gospodarczego, inwestycje w rozproszone źródła energii odnawialnej dla zapewnienia taniej, czy wręcz niemal bezpłatnej, energii dla osób tracących pracę, dla osób będących na „postojowym” i zarabiających mniej firm.

Taką widzę strategię odpowiedzialnego rozwoju. Realną, aktywizującą przedsiębiorczość i włączającą potrzebujących w budowanie przyszłości. To nie są mrzonki. To są rozwiązania istniejące techniczne i możliwe do przeprowadzenia z punktu widzenia prawa. Trzeba mieć tylko ambicję do znalezienia tych rozwiązań poprzez zaufanie społeczeństwu i otwarty dialog. Globalna epidemia pokazuje jedno: wdrożenie strategii Nowego Zielonego Ładu oraz inwestycji w nową, zrównoważoną gospodarkę leży w interesie każdej polskiej gminy i całego państwa. Wsparcie publiczne dla gospodarki musi podążać za kierunkami wskazanymi przez WWF w New Deal for Nature and People. Zazwyczaj mówię: albo ambicja albo konsekwencje. Jak widać konsekwencje już mamy. Zróbmy wszystko, aby zbudować bardziej odporną na kryzysy i stabilną gospodarkę.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień przez koszalińską prokurator Ewelinę O.-K. i koszalińskich policjantów i nakłanianie podejrzanego do składania fałszywych zeznań mających obciążyć Krzysztofa Rutkowskiego!

27 Maj 2020 godz. 5:40 Ala za Biuro Rutkowski
Wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień przez koszalińską prokurator Ewelinę O.-K. i koszalińskich policjantów i nakłanianie podejrzanego do składania fałszywych zeznań mających obciążyć Krzysztofa Rutkowskiego! Dodatkowo Prokuratura w Myśliborzu uznała za wiarygodne zeznania, które Krzysztof Rutkowski złożył podczas przesłuchania w dniu 12 maja 2020 r. Po wyjściu z budynku Prokuratury przekazał krótki komunikat, który zamieszczamy w formie video wraz z niniejszym tekstem. Dzień później, 13 maja 2020 r., Prokuratura Rejonowa w Myśliborzu wydała decyzję o wszczęciu śledztwa wobec koszalińskiej prokurator Eweliny O.-K. oraz koszalińskich policjantów. Z informacji, którą otrzymał Krzysztof Rutkowski, wynika, że chodzi o przekroczenie uprawnień oraz nakłanianie zatrzymanego Dawida K. do złożenia fałszywych zeznań obciążających Krzysztofa Rutkowskiego. W zamian za to zatrzymany miał otrzymać złagodzenie sankcji. - "...Areszt dostałem, ponieważ nie chciałem na ciebie zeznawać. Pani Prokurator była wściekła, wstała przy świadkach policjantach i mec. Andrysiaku i zażądała bym na ciebie zeznawał cytuje bo jesteś bandytą i jeżeli na ciebie nie zeznam to składa wniosek o areszt. Ja odmówiłem i dlatego jestem tutaj. Zapytaj mec. To był szantaż..." - napisał w liście do Krzysztofa Rutkowskiego podejrzany Dawid K. - "...Ja na ciebie nie miałbym co zeznać, chyba, że pomagasz ludziom i łapiesz bandziorów więcej niż Prokuratura i Policja. Domniemam, że coś jest nie tak tu z organami ścigania za dużo manipulacji, świadkami itd...." - dodaje w liście wysłanym z koszalińskiego aresztu. Do zdarzenia doszło w lutym br., podczas przesłuchania, w obecności gorzowskiego adwokata Patryka Andrysiaka. Po nagłośnieniu tego skandalu przez naszą redakcję i powiadomieniu Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobro, została wszczęta przez Prokuraturę Krajową kontrola w koszalińskiej Prokuraturze Rejonowej, dotycząca tej sprawy. W jej wyniku sprawa została przekazana do Prokuratury Okręgowej w Szczecinie, która wydelegowała Prokuraturę Rejonową w Myśliborzu do jej prowadzenia. Czekamy na wyniki zarówno tego śledztwa, jak i pozostałych dwóch kontroli, prowadzonych przez Prokuraturę Krajową dotyczących zaniechań, których dopuścili się koszalińscy prokuratorzy. Chodzi o zaniechanie ścigania porywacza dzieci Sebastiana J. oraz Andrzeja B., co do którego złożono zawiadomienie o podejrzeniu usiłowania zabójstwa.  ...
 

Rzecznik MŚP interweniuje do Inspektora Sanitarnego w Koszalinie

21 Maj 2020 godz. 5:45 Ala za Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Rzecznik MŚP interweniuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie w związku z budzącą wątpliwości co do zgodności z prawem praktyką wydawania decyzji nakładających bardzo wysokie kary pieniężne za rzekome naruszenie przez mikroprzedsiębiorcę ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Zgodnie z podstawowymi zasadami Konstytucji Biznesu, organ prowadzący postępowanie względem przedsiębiorcy powinien kierować się zasadą proporcjonalności, zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa on zgodnie z prawem oraz zasadą działania w sposób budzący zaufanie do władz publicznych. Przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa, mając na uwadze zasadę przyjaznej interpretacji przepisów. Część z tych fundamentalnych zasad znajduje również oparcie w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego.   Tym niemniej, do Rzecznika MŚP wpłynęła skarga od mikroprzedsiębiorcy, który został ukarany karą w wysokości 10.000 zł za rzekome naruszenie ograniczenia prowadzenia działalności w zakresie usług kosmetycznych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697, ze zm.). Co istotne, z treści decyzji administracyjnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie wynikało, że organ oparł się w swym rozstrzygnięciu na podstawie notatki policyjnej, z której w dodatku wynikało, że przedsiębiorca kwestionował fakt wykonywania działalności podlegającej ograniczeniom. Pomimo tego, organ całkowicie pominął udział przedsiębiorcy tym postępowaniu, uniemożliwiając wyjaśnienie wątpliwości i nadając karze rygor natychmiastowej wykonalności.   Mając powyższe na uwadze, pismem z dnia 19 maja 2020 r., Rzecznik MŚP wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie, wnosząc odwołanie od tej budzącej wątpliwości decyzji. W ocenie Rzecznika MŚP, nawet w sytuacji zagrożenia epidemicznego czy stanu epidemii organy władzy publicznej winny przestrzegać podstawowych zasad Konstytucji Biznesu, a przy podejmowaniu decyzji, w szczególności o charakterze represyjnym, gwarantować przedsiębiorcom przestrzeganie ich praw, w tym prawa do czynnego udziału w postępowaniu.  ...
 

WZPN: III ligi zakończyła rozgrywki

14 Maj 2020 godz. 13:20 Ala za WZPN
Zarząd Wielkopolskiego Związku Piłki Nożnej, na mocy uprawnień określonych Statutem, przepisami związkowymi i regulaminem rozgrywek, podjął decyzję o zakończeniu rozgrywek III ligi grupy 2 z zachowaniem kolejności ustalonej po 18 rozegranych kolejkach. Największą liczbę punktów w rywalizacji boiskowej zdobył zespół KKS 1925 Kalisz, zyskując tym samym tytuł mistrza III ligi i prawo do gry w II lidze w sezonie 2020/21. Z uwagi na wcześniejsze zakończenie rozgrywek Zarząd Wielkopolskiego ZPN podjął zarazem decyzję o rezygnacji z przeprowadzenia spadków. Tym samym liczba uprawnionych do gry w III lidze w przyszłym sezonie wynosi 21 zespołów i może ulec zwiększeniu w przypadku spadku drużyn z makroregionu z rozgrywek II ligi. Nie ma wątpliwości, że obowiązujące na dzień 14 maja decyzje administracyjne nie pozwalają na prowadzenie rozgrywek piłkarskich w Polsce poniżej szczebla centralnego. Nie jest też znana termin przyzwolenia na organizację współzawodnictwa sportowego i przede wszystkim warunki, na jakich ewentualnie mogłoby to się odbyć. Sytuacja pozwala mieć nadzieję, że stanie się to na początku czerwca. Przyjmując krótki okres na przygotowanie organizacyjne klubów do gry, przy tym optymistycznym wariancie, pierwsze mecze mogłyby zostać rozegrane 13 czerwca. Tym samym, mając na uwadze konieczność zakończenia sezonu do 31 lipca, kluby musiałyby rozegrać 16 ligowych spotkań w ciągu 48 dni. Tak duża intensywność gier na szczeblu półprofesjonalnym, przy obecności klubów złożonych z zawodników łączących grę w piłkę z pracą zawodową, jest niemożliwa do realizacji. Tym samym nie ma możliwości dokończenia w pierwotnym kształcie sezonu ligowego 2019/20. Wielkopolski ZPN do końca rozważał wstrzymanie się z ostatecznymi rozstrzygnięciami przynajmniej do końca maja. Uznano jednak, że odwlekanie decyzji nie zmieni stanu obecnego. Nie da się wyeliminować ryzyka wystąpienia sytuacji, w której po rozegraniu choćby jednego spotkania, choroba COVID-19 dosięgnie któregoś z uczestników rozgrywek i doprowadzi do kwarantanny całych drużyn. Wobec braku możliwości wprowadzenia protokołu medycznego na wzór lig zawodowych, jedynym racjonalnym rozwiązaniem wówczas byłoby i tak zakończenie rozgrywek.   Sytuacja epidemiczna jest różna w zależności od miejsca. W większości ośrodków uczestniczących w rozgrywkach grupy 2 III ligi skala zagrożenia może być niezauważalna, co potwierdzają liczby*. Dla 8 z 16 powiatów będących siedzibami zainteresowanych klubów, liczba zakażeń odnotowanych od początku stanu zagrożenia nie przekroczyła 10. Wielkopolski ZPN, podejmując decyzję, musi brać jednak pod uwagę wszystkie lokalizacje klubów, w tym te, gdzie przypadki zakażeń liczone są w setkach. Miasto Kalisz pod względem liczby chorych na COVID-19 w podziale na powiaty, jest na szóstym miejscu w kraju, będąc zarazem zdecydowanie mniejszym od wyżej klasyfikowanych Warszawy, Radomia, Wrocławia oraz powiatów tarnogórskiego i rybnickiego. W ocenie Związku ryzyko udokumentowane powyższymi liczbami nie pozwala na bezpieczne wznowienie rozgrywek we wszystkich miejscach, a nieuczciwym byłoby pozbawianie wybranych drużyn atutu własnego boiska w niezawinionych przez nie sytuacjach. Podejmując przedmiotowe decyzje zdajemy sobie sprawę, że może ona budzić sprzeczne odczucia. Nie ma jednak rozwiązania, które zadowoliłoby wszystkich zainteresowanych. W trakcie procesu decyzyjnego wielokrotnie podejmowano konsultacje z włodarzami poszczególnych klubów. Z informacji pozyskanych przez  związki wojewódzkie, którym dane kluby podlegają - bezwzględna większość włodarzy opowiadała się za formułą ostatecznie uchwaloną przez Wielkopolski ZPN.   *Opracowanie własne na podstawie danych wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych  i urzędów wojewódzkich na dzień 12/13 maja....
 

Nextbike złożył wniosek o upadłość. Co z Koszalińskim Rowerem Miejskim?

21 Maj 2020 godz. 6:03 Ala za Nextbike
W związku z obecną sytuacją wywołaną pandemią wirusa SARS-CoV-2 Zarząd Nextbike Polska S.A. podjął decyzję o złożeniu wniosku o przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce. Dla użytkowników systemu Koszaliński Rower Miejski nic się nie zmienia. System publicznego roweru miejskiego będzie funkcjonowały normalnie. Mieszkańcy miasta dalej będą mogli korzystać z rowerów na takich samych zasadach jak do tej pory. Zarząd Nextbike Polska podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania rowerów miejskich w Polsce – poinformowała we wtorek spółka. Dodano, że firmie zagraża niewypłacalność, co jest efektem koronawirusa. Firma w komunikacie podała, że pandemia spowodowała, że boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich. – Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać – przekazała Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska....
 

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów POLREGIO od 17 maja

15 Maj 2020 godz. 3:57 Ala za Polregio
Informujemy, że ze wzgledu na poluźnienie restrykcji w związku z panującą epidemią oraz rosnącą frekwencją wybrane pociągi zostaną przywrócone.   1.   Pociągi których kursowanie zostaje wznowione od 17 maja 2020 r.   88562 Szczecin Główny (22:47) – Chojna (23:37), kursuje codziennie oprócz sobót 80232 Szczecin Główny (20:35) – Koszalin (22:58), kursuje codziennie 88249 Szczecinek (18:31) – Szczecin Główny (21:08), kursuje w niedziele   2.   Pociągi których kursowanie zostaje wznowione od 18 maja 2020 r.   88581 Chojna (04:03) – Szczecin Główny (04:51), kursuje oprócz niedziel 80241 Białogard (03:44) – Szczecin Główny (06:00), kursuje w dni robocze 80285 Koszalin (17:25) – Białogard (17:45), kursuje codziennie 78404/5 Poznań Główny (13:27) – Świnoujście (19:24), przywrócony na całej trasie, kursuje codziennie oprócz sobót 80324 Szczecin Główny (17:19) – Choszczno (18:38), kursuje w dni robocze   3.   Pociągi odwołane – kontynuacja z poprzednich komunikatów   Linia kolejowa Kołobrzeg – Białogard – Poznań    88962 Kołobrzeg (6:17) - Białogard (6:50) odwołany do 24 maja 88964 Kołobrzeg (14:08) - Białogard (14:40) odwołany do 24 maja 87460/87340 Szczecinek (14:38) – Poznań Główny (17:35) do odwołania 88964 Kołobrzeg (15:04) - Białogard (15:48) odwołany do 24 maja 88202 Kołobrzeg (19:20) – Białogard (20:03) odwołany do 13 czerwca 88966 Kołobrzeg (19:36) - Białogard (20:18) odwołany do 13 czerwca  88926 Białogard (20:34) – Szczecinek (21:42) odwołany do 13 czerwca 88981 Białogard (6:01) - Kołobrzeg (6:42) odwołany do 24 maja 88983 Białogard (7:09) - Kołobrzeg (7:43) odwołany do 24 maja 88985 Białogard (16:05) - Kołobrzeg (16:39) odwołany do 24 maja 88201 Białogard (10:05) – Kołobrzeg (10:39) odwołany do 13 czerwca 78461 Poznań Główny (10:41) – Szczecinek (13:37) do odwołania 78451 Poznań Główny (06:42) – Koszalin (11:17) do odwołania         Linia kolejowa Szczecin Główny – Gryfice – Kołobrzeg    88628/9 Szczecin Główny (13:24) - Kołobrzeg (16:03) odwołany do 24 maja 88636/7 Szczecin Główny (21:43) - Kołobrzeg (23:46) odwołany do 13 czerwca 88649/8 Kołobrzeg (12:01) - Szczecin Główny (14:33) odwołany do 24 maja  88655/4 Kołobrzeg (18:33) - Szczecin Główny (20:52) odwołany do 13 czerwca   Linia kolejowa Szczecin Główny – Piła Główna    88322 Szczecin Główny (07:04) – Piła Główna (10:06) odwołany do 24 maja  88332 Wałcz (15:07) – Piła Główna (15:36) do odwołania 88326 Szczecin Główny (15:08) – Piła Główna (18:34) odwołany w soboty, niedziele i święta do 24 maja 88313 Piła Główna (11:45) - Szczecin Główny (14:51) odwołany do 24 maja  88331 Piła Główna (14:31) - Wałcz (15:00) do odwołania 88317 Piła Główna (20:20) – Szczecin (23:13) odwołany dni robocze na odcinku Stargard – Szczecin Główny do 24 maja a w dni wolne od pracy odwołany na całej trasie do 24 maja    Linia kolejowa Szczecin Główny – Słupsk    80220 Szczecin Główny (05:06) – Koszalin (07:25) pociąg odwołany w soboty do 13 czerwca 80266 Koszalin (14:39) – Słupsk (15:39) do 13 czerwca 80224 Szczecin Główny (13:08) – Słupsk (16:29) pociąg odwołany w soboty, niedziele i święta do 13 czerwca 80228 Szczecin Główny (16:20) – Słupsk (19:59) pociąg odwołany na odcinku  Koszalin – Słupsk  do 13 czerwca 80245 Słupsk (05:00) – Szczecin Główny (08:25) pociąg odwołany na odcinku Słupsk – Koszalin do 13 czerwca 80251 Słupsk (14:38) – Szczecin Główny (18:27) pociąg odwołany w soboty, niedziele I święta do 13 czerwca   Linia kolejowa Szczecin Główny – Świnoujście    88726/7 Szczecin Główny (15:57) – Świnoujście (17:39) odwołany do 24 maja 87406/7 Świnoujście (16:48) – Szczecin Główny (18:38) odwołany do 24 maja   Linia kolejowa Szczecin Główny – Gryfino – Chojna – Zielona Góra Główna   88520 Szczecin Główny (07:00) – Kostrzyn (08:28)  odwołany do 24 maja  80522 Szczecin Główny (09:15) – Gryfino (09:38) odwołany do 13 czerwca 80524 Szczecin Główny (11:22) – Gryfino (11:42) odwołany do 13 czerwca 88560 Szczecin Główny (13:59) – Chojna (14:50) odwołany do 24 maja 80540 Szczecin Główny (13:59) – Gryfino (14:22) odwołany do 13 czerwca 80534 Szczecin Główny (18:40) – Gryfino (19:01) odwołany do 13 czerwca 80536 Szczecin Główny (19:31) – Gryfino (19:51) odwołany do 13 czerwca 80567 Gryfino (10:15) – Szczecin Główny (10:37) odwołany do 13 czerwca 80569 Gryfino (12:38) – Szczecin Główny (12:59) odwołany do 13 czerwca 88545 Kostrzyn (13:15) – Szczecin Główny (14:46) odwołany do 24 maja 88583 Chojna (15:56) – Szczecin Główny (16:47), odwołany na odcinku Chojna – Gryfino do 24 maja 88585 Chojna (17:05) – Szczecin Główny (17:56)  do 13 czerwca 80577 Gryfino (20:05) – Szczecin Główny (21:00) do 13 czerwca   Linia kolejowa Szczecin Główny – Szczecinek    88224 Szczecinek (11:40) – Szczecin Główny (14:35) odwołany do 24 maja  88251 Szczecinek (19:38) – Runowo Pomorskie (21:10) odwołany do 24 maja  88245 Szczecin Główny (09:37) – Szczecinek (12:43) odwołany do 24 maja 88228 Szczecin Główny (18:04) – Szczecinek (20:59) pociąg odwołany w niedziele do 24 maja 88220 Runowo Pomorskie (04:33) – Szczecinek (06:03) odwołany do 24 maja     Linia kolejowa Kamień Pomorski – Wysoka Kamieńska    88863 Wysoka Kamieńska (07:00) – Kamień Pomorski (07:19) odwołany do 13 czerwca 88865 Wysoka Kamieńska (08:55) – Kamień Pomorski (09:14) odwołany do 13 czerwca  88869 Wysoka Kamieńska (12:42) - Kamień Pomorski (13:01) odwołany do 13 czerwca 88873 Wysoka Kamieńska (17:02) – Kamień Pomorski (17:21) pociąg odwołany w weekend do 13 czerwca 88875 Wysoka Kamieńska (19:01) – Kamień Pomorski (19:20) odwołany do 13 czerwca 88880 Kamień Pomorski (08:16) – Wysoka Kamieńska (08:36) odwołany do 13 czerwca 88882 Kamień Pomorski (10:33) – Wysoka Kamieńska (10:53)  pociąg odwołany w soboty, niedziele I święta do 13 czerwca 88892 Kamień Pomorski (19:57) – Wysoka Kamieńska (20:17) odwołany do 13 czerwca  88884 Kamień Pomorski (11:58) - Wysoka Kamieńska (12:17) odwołany do 13 czerwca  88888 Kamień Pomorski (16:18) –Wysoka Kamieńska (16:38)  pociąg odwołany w soboty niedziela I święta do 13 czerwca    Oraz wszystkie pociągi na trasie Szczecin – Berlin, Szczecin – Lübeck i Sławno – Darłowo   O kolejnych zmianach w kursowaniu pociągów POLREGIO na terenie Pomorza Zachodniego będziemy informować w następnych komunikatach. ...