Lekarz (lub inna osoba uprawniona) może wystawić zlecenie na wyrób medyczny, np. cewniki, pieluchy czy materac przeciwodleżynowy, w ramach teleporady. Pacjent otrzymuje tylko numer zlecenia, który wraz z numerem PESEL wystarczy, by potrzebny wyrób medyczny nabyć w sklepie medycznym lub w aptece.
Taka teleporada możliwa jest wtedy, gdy lekarz, mając dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta, wystawia zlecenie na wyrób medyczny w systemie informatycznym (udostępnionym mu przez NFZ)
To jest nagłówek zlecenia wystawionego w systemie informatycznym, z kodem kreskowym. Pacjentowi wystarczy tylko numer zlecenia, by iść do sklepu medycznego lub apteki. Lekarz nie musi tego wniosku drukować.
Do końca marca br. pacjent nadal może otrzymać papierowe zlecenie. Jest ono wystawiane na zwykłym druku, dlatego nie ma w nagłówku (typowego dla dokumentów cyfrowych) kodu kreskowego. Zlecenie bez kodu kreskowego wymaga potwierdzenia w NFZ, dlatego należy je do Funduszu dostarczyć, np. jako skan lub zdjęcie: na e-mail lub faksem (przedmioty@nfz-szczecin.pl lub koszalin@nfz-szczecin.pl/ lub faxem 91 425 10 85)
Zlecenie bez kodu kreskowego wymaga potwierdzenia w NFZ, dlatego należy je do Funduszu dostarczyć, np. jako skan lub zdjęcie: na e-mail lub faksem (przedmioty@nfz-szczecin.pl lub koszalin@nfz-szczecin.pl/lub faxem 91 425 10 85)
W NFZ zlecenie jest rejestrowane i potwierdzane. Pacjent lub osoba, która wystawiła zlecenie, lub realizator zaopatrzenia w wyroby medyczne, otrzyma z Oddziału Funduszu wygenerowany przez system informatyczny numer zlecenia, np. telefonicznie lub poprzez e-mail.
Realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po podaniu numeru zlecenia i numeru PESEL pacjenta, a w przypadku osób bez numeru PESEL, daty urodzenia.
Wystawianie zleceń na wyroby medyczne w dostarczonym przez NFZ systemie informatycznym możliwe jest od stycznia 2020 roku. Do końca okresu przejściowego, tj. do 31 marca br, lekarze mogą wystawiać zlecenia na dwa sposoby: w systemie informatycznym lub wypełniając papierowy wniosek. Wraz z końcem marca br. wypełnianie papierowego wniosku, wymagającego potwierdzenia w NFZ, przestanie funkcjonować. Od 1 kwietnia zlecenia na wyroby medyczne mają być wystawiane i jednocześnie potwierdzane tylko w systemie informatycznym, przez lekarza lub inną osobę uprawnioną. Lekarz nie musi tego zlecenia drukować! Wystarczy, że przekaże pacjentowi numer zlecenia.
Pacjent, który nie uzyskał w eWUŚ pozytywnego potwierdzenia statusu ubezpieczenia, może złożyć u lekarza pisemne oświadczenie, że jest ubezpieczony/ uprawniony, o ile jest to zgodne ze stanem faktycznym.
Pytania dotyczące statusu ubezpieczenia należy przesyłać do NFZ tradycyjną pocztą lub e-mailem na adres ewus@nfz-szczecin.pl
Przypominamy, że w związku z epidemią koronawirusa, Narodowy Fundusz Zdrowia ograniczył do minimum obsługę bezpośrednią w swoich salach w Szczecinie i Koszalinie. Wyjątkiem są pilne zlecenia na wyroby medyczne. Wszystkie sprawy można załatwiać z NFZ korespondencyjnie: przez Internet lub tradycyjną pocztą.