Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Zachodniopomorskie: Dzieje się na budowie dróg

2019-09-16 11:05:00 Ala za GDDKiA
Na terenie województwa zachodniopomorskiego trwa realizacja łącznie 17 inwestycji GDDKiA. To ponad 200 km nowych dróg o łącznej wartości około 6 miliardów złotych. Kolejne inwestycje są w przetargu, to S11 od Koszalina do Bobolic. Na przełomie 2019 i 2020 roku powinny zostać ogłoszone również przetargi na S3 Świnoujście – Troszyn. Łącznie w ramach obecnej perspektywy do 2023 powstać ma 300 km nowych dróg w regionie, na co zabezpieczono finansowanie w kwocie około 9,5 miliarda złotych. Równocześnie cała pozostała do realizacji sieć drogowa jest objęta pracami przygotowawczymi za kwotę około 200 mln złotych. Efekty realizowanych inwestycji są już widoczne w postaci otwartego w maju tego roku odcinka S6 Goleniów-Nowogard, a kolejne odcinki będą oddawane do ruchu wkrótce. Łącznie w tym roku sieć dróg szybkiego ruchu w regionie wzrośnie o ponad 140 km, czyli ulegnie podwojeniu.

Strategiczna oś północ-południe - dwujezdniowa S3 od Świnoujścia

DK 3 jest głównym szlakiem transportowym biegnącym wzdłuż naszej zachodniej granicy, jest to część korytarza łączącego północ i południe Europy. Droga jest w większości już gotowa na całym przebiegu, a do przełomu 2023 i 2024 roku ma być gotowa w całości od Świnoujścia do granicy z Czechami.

Obecnie na odcinku DK nr 3 od obwodnicy Troszyna do obwodnicy Miękowa jest drogą jednojezdniową. Natomiast odcinek od Miękowa do Rzęśnicy to dwujezdniowy odcinek wybudowany w latach 70 ubiegłego wieku. Łącznie to 41,4 km drogi wymagającej budowy i rozbudowy. Roboty rozpoczęły sią na tych odcinkach w maju tego roku i prowadzone są z dużą intensywnością. Budowane są wiadukty i wykonywane prace ziemne. Jeszcze we wrześniu tego roku wykonawca rozpocznie roboty bitumiczne. Inwestycja będzie gotowa w II kwartale 2021 roku.

Od Troszyna do Miękowa zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 22,4 km wraz z obwodnicą Brzozowa. Powstaną trzy nowe węzły drogowe. Na odcinku od obwodnicy Miękowa do węzła Rzęśnica o długości 19 km powstanie węzeł drogowy Kliniska który umożliwi likwidację skrzyżowania wraz z przejściem dla pieszych, co znacząco poprawi bezpieczeństwo w tym meijscu. Przebudowany zostanie również węzeł Rzęśnica, przed którym w okresie wzmożonego ruchu tworzą się korki. Powstaną przejścia dla zwierząt, a cała trasa zostanie wygrodzona. S3 na tym odcinku zyska współczesny standard.

Kończy się proces przygotowawczy dla ostatniego odcinka S3 Świnoujście – Troszyn. Decyzja środowiskowa została wydana w 2018 roku, a obecnie prowadzone są badania geologiczne. Na przełomie 2019 i 2020 roku zostanie ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę tego odcinka. Budowa tego odcinka będzie oznaczała ukończenie S3 w naszym województwie.

 

Ważne połączenie komunikacyjne w regionie zyska nową jakość – S6 do Koszalina w tym roku będzie oddana do ruchu

Największą inwestycją drogową w regionie jest podzielona na siedem fragmentów droga ekspresowa S6 od Goleniowa do Koszalina (łącznie z obwodnicą Koszalina i Sianowa) o długości 140 km. Jest to część łączącej Szczecin z Gdańskiem drogi krajowej nr 6. Droga jest realizowana przez różnych wykonawców, a łączna wartość podpisanych umów na realizację to 2,86 mld złotych.

Droga S6 będzie dwujezdniową drogę ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, na której znajdzie się: 16 węzłów drogowych, 146 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady i przejścia dla zwierząt), 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych i 3 Obwody Utrzymania Drogi Ekspresowej.

W maju tego roku  oddany został do ruchu odcinek Goleniów-Nowogard. Możemy już korzystać z jednej jezdni na odcinku Nowogard-Płoty. Kolejne odcinki będą oddawane do ruchu do końca tego roku.  Wraz z oddaniem tej drogi do ruchu długość dróg ekspresowych w naszym regionie zwiększy się dwukrotnie w stosunku do ich obecnej długości. Czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina skróci się o niemal godzinę. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa do ruchu będzie oddana w tym roku sekcja 1 i 3, łącznie 12 z 20 km obwodnicy. Na fragmencie od węzła Koszalin Wschód do Sianowa wystąpiły problemy z warunkami geologicznymi. W związku z tym jest prowadzona aktualizacja dokumentacji projektowej. Przygotowujemy też ostatni fragment S6 – Koszalin-Słupsk. Minister infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji, dzięki czemu opracujemy projekty budowlane i w 2021 roku pozyskamy nieruchomości pod tę inwestycję.

 

S10 w przygotowaniu i realizacji

DK10 łączy Szczecin z Warszawą przez Bydgoszcz i Toruń. Trasa ta ma w przyszłości stać się drogą ekspresową. Obecnie trwa budowa jej dwóch ważnych odcinków, a pozostałe są w przygotowaniu.

Obwodnica Wałcza gotowa jest w około 85 %, wykonawca firma Energopol Szczecin ma problemy finansowe, ale deklaruje dokończenie inwestycji. Ta dwujezdniowa droga ekspresowa wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, ma długość 17, 8 km i omija Wałcz od północnego wschodu. W ramach inwestycji budowane są 4 węzły drogowe, 13 wiaduktów, 2 mosty i 14 przepustów ekologicznych.

W przyszłym roku będzie gotowa II jezdnia obwodnicy Kobylanki w ciągu S10. W ramach zadania zostanie wybudowana II (północna) jezdnia obwodnicy o dł. 6,4 km, powstanie droga wspomagająca Szczecin Zdunowo – Niedźwiedź oraz łącznica na węźle Kobylanka (Motaniec). Prace budowlane trwają i wykonawca zamierza jeszcze w tym roku wykonać w całości nową jezdnię obwodnicy. Droga powinna być gotowa do jesieni przyszłego roku. Wówczas jako droga ekspresowa zostanie oznakowany cały odcinek od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu.

Pozostałe odcinki drogi S10 są w przygotowaniu w ramach około 20 mln złotych przyznanych przez Ministra Infrastruktury w 2017 roku. W tym roku będą uzyskiwane decyzje środowiskowe, które wyznaczą przebieg drogi od węzła Kijewo w Szczecinie do obwodnicy Piły.  Następnie będą prowadzone badania geologiczne i prace nad dalszą dokumentacją, tak aby w 2021 roku być w gotowości do przetargu na zaprojektowanie i budowę.

 

S11 budowa w Szczecinku, przygotowanie do Bobolic i przetargi do Koszalina

DK11 łączy Pomorze Środkowe z południem Polski przez Poznań. W naszym województwie jej realizacja jest dość zaawansowana, odcinek Kołobrzeg-Koszalin powstaje w ramach drogi S6. Kolejne są na różnym etapie realizacji, bądź przygotowania.

Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi S11 ma długość 12 kilometrów. Będzie to również dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstają 2 węzły drogowe i 2 ronda (na początku i na końcu obwodnicy) oraz  8 wiaduktów, most, kładka dla pieszych, estakada i przejście ekologiczne. Roboty budowlane są prowadzone intensywnie, oddawane są do ruchu kolejne wiadukty. W październiku inwestycja będzie zakończona.

Dla odcinków S11 Koszalin – Bobolice o długości 47,7 km prowadzone są postępowania przetargowe. Wykonawcy złożyli oferty i są one weryfikowane i sprawdzane. Przetargi będą rozstrzygane w tym roku, a zakończenie realizacji inwestycji nastąpi w 2023 roku. Na odcinku Bobolice – Szczecinek jest przygotowywana dokumentacja projektowa, która powinna być gotowa w 2021 roku.

 

Przebudowa autostrady A6

Autostrada A6 powstała w drugiej połowie lat 30 ubiegłego wieku. Obecnie trwa przebudowa ostatnich fragmentów pamietających czasy przed II wojną światową. Jest to odcinek od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica o dł. 3,5 km i węzeł drogowy Szczecin Kijewo. Odcinak Dąbie-Rzęśnica jest zaawansowany w 75% i wykonawca powinien zakończyć jego realizację w przyszedłem roku. Również w przyszłym roku zgodnie z zawartą umową powinien być gotowy węzeł Kijewo. Obie inwestycje realizuje firma Energopol Szczecin, które ma problemy finansowe. GDDKiA oczekuje od tego wykonawcy jak najszybszej intensyfikacji prac.

 

Nowe obwodnice  

Budując odcinki dróg ekspresowych nie zapominamy o mniejszych zadaniach. Ruszyła już budowa obwodnicy Węgorzyna w ciągu DK20, która będzie gotowa do jesieni przyszłego roku. W maju powinna zostać podpisana umowa na budowę obwodnicy Myśliborza w ciągu DK26, która wyprowadzi z zabytkowego centrum miasta ruch tranzytowy. Zakończenie tej inwestycji przewidziane jest w 2021 roku.

Zakończyło się projektowanie bardzo ważnej dla Szczecina inwestycji – DK13 wylotu z ronda Hakena do Kołbaskowa, budowa powinna rozpocząć się w IV kwartale tego roku, a zakończyć w 2021 roku.

Przygotowujemy się również do realizacji w obwodnicy Gryfina i odcinka Gryfino-Radziszewo na DK31 oraz obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Inwestycje te mają zatwierdzone przez Ministra Infrastruktury Programy Inwestycji i ich realizacja będzie ruszała w najbliższych latach.

 

Przygotowujemy Zachodnią Obwodnicę Szczecina

Bardzo ważną inwestycją, która jest w przygotowaniu jest Zachodnia obwodnica Szczecina w ciągu S6. Droga ta połączy węzeł Goleniów Północ z węzłem w Kołbaskowie wzdłuż północnych i zachodnich granic Szczecina przechodząc pod Odrą dwururowym tunelem. Inwestycja ta stworzy ring komunikacyjny wokół Szczecina, znacznie poprawiając skomunikowanie całej aglomeracji. Obecnie prowadzone są prace projektowe nad dokumentacją koncepcyjną oraz badania geologiczne na przebiegu inwestycji.

 

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu

Trwa realizacja w formule projektuj i buduj Tunelu w Świnoujściu, który trwale połączy wyspę Uznam z wyspą Wolin. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym około 1,44 kilometra jednorurowego tunelu w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Obecnie prowadzona jest procedura uzyskiwania decyzji ZRID, która umożliwi jeszcze w tym roku rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych. Będzie to oznaczało możliwość rozpoczęcia pierwszych prac budowlanych. Tunel powinien być gotowy we wrześniu 2022 roku.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Gocha zmienia klub. Tartan do naprawy

14 Lutego 2020 godz. 5:21 Art za KL Bałtyk Koszalin
Klub Lekkoatletyczny Bałtyk Koszalin wydał następujące oświadczenie: Z dniem 6.02.2020 r. Pani Małgorzata Hołub-Kowalik, po 14 latach trenowania w Klubie Lekkoatletycznym Bałtyk Koszalin zmieniła barwy klubowe i rozpoczęła dalszy rozwój kariery jako zawodniczka AZS UMCS Lublin. Powodem zmiany klubu była zdecydowanie lepsza infrastruktura Klubu w Lublinie oraz zaproponowane warunki finansowe, które ułatwią zawodniczce przygotowania do Igrzysk Olimpijskich w Tokio.W pełni rozumiemy decyzję Małgosi, bo dobrze wiemy, że kariera sportowca trwa krótko i musi ją wykorzystać jak najlepiej z myślą o swojej przyszłości.Nasze oświadczenie jest wyrazem bezsilności i wyczerpaniem wszelkich możliwości Zarządu KL Bałtyk w sprawie problemów, z jakimi borykamy się od kilku lat, czyli zwiększeniem dotacji dla Klubu oraz beznadziejnym stanem nawierzchni tartanu na obiekcie ZOS Bałtyk w Koszalinie. Roczna dotacja dla naszego Klubu od lat wynosi 50 tys. zł i nie wystarcza na pokrycie podstawowych opłat za: szkolenie młodzieży, wyjazdy na turnieje i obozy oraz utrzymanie sprzętu sportowego. Tylko dzięki sponsorom udaje nam się w bardzo skromnych warunkach zamykać budżet roczny, za co im bardzo dziękujemy. Najpoważniejszy jednak problem stanowi wcześniej wspomniana nawierzchnia tartanowa, o której Władze Miasta są informowane od 2 lat przez Zarząd Klubu i Zarząd Obiektów Sportowych. W dniu 10.02.2020 roku została przeprowadzona coroczna kontrola stanu jej nawierzchni przez przedstawicieli PZLA w obecności przedstawicieli ZOS i KL Bałtyk. Kałuże wody i dziury na bieżni, to tylko część, którą można ocenić wizualnie. Zatrważające są jednak badania tartanu, które wykazały w wielu miejscach jego grubość od 4 do 8 mm i w żadnym z pomiarów nie zbliżyła się do wymaganych normą 15 mm. Wyniki badań, które zostaną przedstawione w najbliższym czasie przez PLZA wskazują jednoznacznie, że organizowanie zawodów i trenowanie w kolcach do biegania zagraża bezpieczeństwu użytkowników! Ciężko tutaj o jakikolwiek komentarz. Życząc dużo zdrowia i szczęścia Małgosi, w dalszym ciągu będziemy jej kibicować, niestety już nie jako zawodniczce naszego Klubu.Bardzo żałujemy, że władze Miasta Koszalina nie zrobiły wystarczająco dużo, aby zatrzymać ją w naszym mieście.                      ...
 

Miliony dla szpitali. Złotówki trafią też do Koszalina

14 Lutego 2020 godz. 5:42 ALA ZA URZąd Marszałkowski Szczecin
Marszałkowskie jednostki ochrony zdrowia nie ustają w podnoszeniu standardów leczenia. Każdego roku prowadzą modernizacje medycznych przestrzeni bądź zakupują nowoczesny sprzęt. Wszystko po to, by jeszcze skuteczniej nieść pomoc. Od lat szpitalne inwestycje dotowane są nie tylko funduszami unijnymi, ale także środkami budżetu województwa. To właśnie z tego drugiego źródła – w 2020 roku – do wysokospecjalistycznych placówek trafi ponad 5 mln zł. Z pomocy skorzysta w sumie 6 placówek. To jednostki ze: Szczecina, Koszalina i Kołobrzegu. Decyzję o przyznaniu dotacji podjął Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego przychylając się do wniosków złożonych przez dyrektorów szpitali, którzy wskazywali na potrzebę przeprowadzenia inwestycji w swoich lecznicach. Dofinansowanie musi zostać wykorzystane w bieżącym roku.  – Ludzkie życie i zdrowie jest najważniejsze, dlatego zależy nam, aby marszałkowskie szpitale stale podnosiły jakość leczenia, aby inwestowały w najlepszą infrastrukturę i w sprzęt. Od lat finansowo wspieramy je w tym zakresie, aby standard opieki oraz pobytu w naszych placówkach był jak najwyższy – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.  Szpital Wojewódzki w Szczecinie otrzyma dotację w wysokości blisko 2,3 mln zł. Środki przeznaczy na dwie inwestycje w dwóch swoich lokalizacjach. Przy ul. Arkońskiej - na potrzeby pracowni leku cytostatycznego – przebudowana i doposażona w dwie loże laminarne zostanie część budynku apteki. Z kolei przy ul. Sokołowskiego w Zdunowie wsparcie pomoże w przebudowie Oddziału Chirurgii Klatki Piersiowej i Transplantacji. Koszt całkowity pierwszego przedsięwzięcia oszacowano na 1,1 mln zł, drugiego na prawie 9,1 mln zł. Dofinansowanie samorządu województwa wniesie odpowiednio 1 mln zł oraz ponad 1,2 mln zł.  Szpital Wojewódzki w Koszalinie zaplanował również dwie inwestycje. Otrzyma na nie w sumie 1 mln zł. Wsparcie Marszałka Województwa umożliwi wyposażenie modernizowanego wcześniej i z roku na rok coraz bardziej obleganego przez pacjentów Oddziału Chirurgii Urazowej i Ortopedycznej (2017 rok – 1655 pacjentów, 2018 rok – 2102 pacjentów). Koszt tych działań to 600 tys. zł, a dofinansowanie wyniesie 550 tys. zł. Placówka zamierza za pół mln zł także zmodernizować Pracownię Mammograficzną, tym bardziej, że otrzymała z resortu zdrowia środki na nabycie aparatu cyfrowego do badań. Na remont pomieszczeń i zakup np. drukarki do cyfrowych zdjęć mammograficznych wykorzysta dotację w wysokości 450 tys. zł.    Do szpitala w Zdrojach z budżetu województwa trafi z kolei prawie 700 tys. zł. Jednostka przyznaną dotację przeznaczy na modernizację powstałej w latach 80. i 90. instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz remont części pomieszczeń placówki, które wymagają poprawy działań w aspekcie epidemiologicznym oraz higieny pracy. Z pół mln zł skorzysta Regionalny Szpital w Kołobrzegu. Środki pomogą jednostce w przebudowie i wyposażeniu Oddziału Psychiatrii i Oddziału Kardiologii. Prace w placówce, które kosztować będą w sumie 570 tys. zł, obejmują m.in. wymianę drzwi wejściowych, wydzielenie strefy dla odwiedzających czy utworzenie sali zabiegowej na czwartym piętrze budynku.    Specjalistyczny Zespół Gruźlicy i Chorób Płuc w Koszalinie otrzyma 400 tys. zł. Dzięki finansowej pomocy Urzędu Marszałkowskiego wzbogaci się o nowy bronchoskop EBUS, który w sposób małoinwazyjny daje możliwość oceny powiększonych węzłów w diagnostyce raka płuc, gruźlicy czy chłoniaków. Urządzenie kosztować będzie placówkę 500 tys. zł.  Działania inwestycyjne kontynuować będzie Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Szczecinie. Placówka otrzyma 400 tys. zł, które pomogą jej w rozpoczętych w 2019 roku pracach termomodernizacyjnych budynku Przychodni Rehabilitacji Leczniczej i Zawodowej przy ul. Kopernika 18. ...
 

Sukces Gminy Mielno w sprawie drogi S6

24 Lutego 2020 godz. 11:43 Ala za Urząd Miejski w Mielnie
Starania samorządu o zmianę oznaczeń na nowo powstałej drodze S6 przyniosły rezultat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się uwzględnić głos Gminy Mielno i wprowadzi dodatkowe oznakowania drogowskazowe do obiektów turystycznych i wypoczynkowych w formie znaku E-8 na najbliżej zlokalizowanych węzłach prowadzących do miejscowości, gdzie oznakowanie kierunkowe ma kontynuację na drodze krajowej nr 11: • węzeł Dobre i węzeł Koszalin Północ – drogowskaz E-8 z nazwą m. Mielno, • węzeł Borkowice – drogowskaz E-8 z nazwą m. Sarbinowo. Przypomnijmy, że tuż po otwarciu odcinka drogi S6 Goleniów-Koszalin, władze Mielna zdecydowały się wystąpić do GDDKiA o doznakowanie dojazdu do m. Mielno, m. Sarbinowo oraz m. Gąski w ciągu drogi S6/S11. Jak przyznaje Burmistrz Mielna Olga Roszak-Pezała, głównym argumentem do podjęcia tematu była kwestia troski o turystów. – Nowa droga S6 zdecydowanie polepszy komfort dojazdu do naszej gminy, co wpłynie na zwiększanie lokalnego potencjału. Jednak już na ten moment Gminę Mielno odwiedzają setki tysięcy turystów, dlatego dla dużej części podróżnych w wakacje na odcinku S6 Kołobrzeg-Koszalin głównym celem jazdy będzie właśnie Gmina Mielno. Chcemy ułatwić im dojazd w taki sposób, by mogli korzystać z alternatywnych zjazdów i dróg, dzięki czemu zmniejszą się letnie zatory drogowe. Zareagowaliśmy natychmiast, ponieważ pragniemy, aby oznakowanie pojawiło się na S6 jeszcze przed wakacjami – dodaje Olga Roszak-Pezała. Co prawda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie uwzględniła wszystkich postulatów zgłoszonych przez Mielno, ale instytucja argumentuje to faktem nieprzystosowania pewnych dróg do przyjęcia znacznie zwiększonego ruchu w sezonie letnim. – Rozpoczynając rozmowy z GDDKiA, zdawaliśmy sobie sprawę, że nie każdy nasz pomysł może zostać przyjęty przez niezależne od nas uwarunkowania infrastrukturalne, ale najważniejsze, że główne cele zostały zrealizowane – przyznaje Burmistrz Mielna. Władze Mielna zapewniają też, że przy okazji wystąpiły o stworzenie oznaczeń zjazdowych na niepowstałym jeszcze odcinku S6 Koszalin-Sianów....
 

Stypendia marszałka nie dla koszalińskich sportowców

18 Lutego 2020 godz. 16:43 Art za UM Szczecin
Zachodniopomorski marszałek przyznał stypendia dla sportowców. Olgierd Geblewicz zdecydował o uhonorowaniu za osiągnięcia w 2019 roku 43 utalentowane zawodniczki i zawodników. Wsparcie pomoże im w dalszym rozwoju pasji i karier. Urząd Marszałkowski przeznaczył na ten cel w 2020 roku ponad 120 tys. zł. Dokumenty o stypendium można było składać do 31 stycznia br. W imieniu zawodniczek  zawodników wnioski składały kluby, związki oraz stowarzyszenia sportowe. Granty przyznane zostały w kategoriach wiekowych: młodzieżowiec i junior, a w przypadku osób niepełnosprawnych zawodnikom, którzy nie ukończyli 25 roku życia. Do jego uzyskania uprawnieni byli sportowcy uprawiający dyscyplinę objętą programem igrzysk olimpijskich (paraolimpijskich) lub systemem współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo, prowadzonym przez ministerstwo sportu i turystyki. Kandydaci musieli legitymować się wybitnymi osiągnięciami sportowymi na arenie krajowej, europejskiej oraz światowej.    W 2020 roku wsparcie trafi do 43 osób. To sportowcy ze: Szczecina, Białogardu, Pyrzyc, Karlina, Darłowa, Wałcza, Goleniowa, Szczecinka, Stargardu i Chojny, którzy uprawiają: zapasy, sumo, kolarstwo torowe, boks, pływanie, wioślarstwo, lekkoatletykę, kajakarstwo, gimnastykę sportową, żeglarstwo i karate WKF. Zabrakło wśród nich choćby jednego sportowca z Koszalina. Dla tegorocznych stypendystów w dziedzinie kultury fizycznej zaplanowano w budżecie województwa 121 tys. zł. Świadczenia w wysokości od 2 do 4 tys. zł w skali roku wypłacane zostaną w dziesięciu miesięcznych ratach.    Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego przyznaje stypendia w zakresie kultury fizycznej od 2014 roku. Dotąd dla młodych i utalentowanych zawodniczek oraz zawodników z Pomorza Zachodniego przeznaczono już blisko 1 mln zł. Wsparciem objęto ponad 300 zdolnych sportowców z regionu.    Lista stypendystów sportowych Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za osiągnięcia w 2019 roku:  ...
 

Koszalin: Do szpitala trafił pacjent z podejrzeniem koronawirusa

25 Lutego 2020 godz. 5:47 Ala za SWK i GIS
Do Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie trafił pacjent z podejrzeniem infekcji wywołanej koronawirusem. Wywiad epidemiologiczny jest ujemny, a stan pacjenta dobry Zgodnie z rekomendacjami wydanymi przez Ministerstwo Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego pobrano od chorego próbki do badań dotyczących obecności koronowirusa. Ze względów bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego, do czasu otrzymania wyników badań i ustalenia przyczyn wywołania infekcji, pacjent został otoczony opieką w szpitalu, w warunkach izolacyjnych.  - O zaistniałem sytuacji powiadomiliśmy niezwłocznie instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo sanitarno-epidemiologiczne i zarządzanie kryzysowe - mówi Cezary Sołowiej, rzecznik koszalińskiego szpitala.  Zasady postępowania z osobami podejrzanymi o zakażenie nowym koronawirusem 2019-nCoV SAMOLOTY I LOTNISKA (Aktualizacja nr 1, z dnia 30.01.2020 r.) Zasady  postępowania z osobami podejrzanymi o zakażenie nowym koronawirusem 2019-nCoV W PODRÓŻY LOTNICZEJ  Główny Inspektorat Sanitarny, Warszawa, 30 stycznia 2020 r. (Aktualizacja nr 1)   I. Wstępna klasyfikacja przypadków 2019-nCoV dla celów dochodzenia epidemiologicznego Obecnie epidemiologia zakażeń 2019-nCoV i wywołanej nim niewydolności oddechowej nie jest jeszcze dobrze znana. Jednak opracowane zostały wstępne definicje oraz zasady postępowania, które z uwagi na dynamicznie rozwijającą się sytuację epidemiologiczną będą ulegać zmianom. Przypadek podejrzany: Za przypadki podejrzane o zakażenie lub zachorowanie wywołane 2019-nCoV należy uznać przypadki, które charakteryzują się: Objawami infekcji dróg oddechowych, tj.: temperatura ciała obecnie lub w wywiadzie >380C (i) występowanie jednego lub więcej objawów choroby układu oddechowego (np. kaszel, trudności w oddychaniu, duszność, radiologiczne cechy obustronnego zapalenia płuc i/lub zespołu ostrej niewydolności oddechowej (ang. acute respiratory distress syndrome (ARDS)) bez innej znanej etiologii całkowicie wyjaśniającej wyżej wymienione objawy kliniczne choroby (i) związkiem z odbytą podróżą lub zamieszkiwaniem w mieście Wuhan i prowincji Hubei, Chiny, w ciągu ostatnich 14 dni przed wystąpieniem objawów klinicznych choroby. Wystąpieniem objawów klinicznych choroby u pracowników medycznych, którzy sprawowali opiekę nad pacjentami zakażonymi 2019-nCoV. Objawami ostrej infekcji dróg oddechowych, bez względu na ich zawansowanie, u osób które w ostatnich 14 dniach przed wystąpieniem tych objawów były narażone na: bliski kontakt z osobą z potwierdzonym zakażeniem 2019-nCoV LUB sprawowały opiekę medyczną w ośrodkach, w których byli hospitalizowani pacjenci z potwierdzonym zakażeniem 2019-nCoV LUB odwiedzały lub pracowały na targu w mieście Wuhan, prowincja Hubei, Chiny LUB miały bezpośredni kontakt ze zwierzętami w krajach, w których 2019-nCoV występuje wśród zwierząt lub doszło do przeniesienia zakażenia 2019-nCoV ze zwierzęcia na człowieka (w chwili obecnej zwierzęcy rezerwuar 2019-nCoV nie jest znany). Bliski kontakt jest definiowany jako: ekspozycja pracowników medycznych sprawujących bezpośrednią opiekę nad pacjentami z zakażeniem 2019-nCoV, przebywanie w bliskim otoczeniu pacjenta z zakażeniem 2019-nCoV.   II. Zasady ogólne Pacjent manifestujący objawy i spełniający kryteria przypadku podejrzanego powinien być hospitalizowany w oddziale zakaźnym (obserwacyjno-zakaźnym), z zapewnieniem warunków izolacji oddechowej i ścisłego reżimu sanitarnego. Jeśli w mieście, w którym znajduje się lotnisko międzynarodowe i nie ma oddziału zakaźnego, należy skontaktować się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego lub wojewódzkim wydziałem zarządzania kryzysowego i ustalić docelowe miejsce transportu pacjenta. W razie potrzeby konsultowania podejrzanych przypadków należy przede wszystkim wzywać telefonicznie, jako konsultantów, doświadczonych lekarzy chorób zakaźnych lub pulmonologów. Lekarz lub lekarz konsultant ustala następujący tryb postępowania: – w przypadku nie budzącym wątpliwości, że przypadek nie jest podejrzany o zespół niewydolności oddechowej odwołuje zastosowane zalecenia i ustala inny odpowiadający sytuacji tryb postępowania, – w przypadku budzącym podejrzenie decyduje o natychmiastowym transporcie do wytypowanego oddziału zakaźnego, celem hospitalizacji w warunkach izolacji oddechowej. Każdą informację o przypadku podejrzanym o zakażenie 2019-nCoV należy w trybie natychmiastowym zgłosić do właściwego, ze względu na miejsce podejrzenia, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego lub innego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Personel medyczny mający bezpośrednią styczność z osobą podejrzaną, w tym lekarze konsultujący, powinni być zabezpieczeni w środki ochrony indywidualnej jednorazowego użycia. Zalecane działania należy stosować odpowiednio w stosunku do osób przekraczających granicę RP, także na przejściach granicznych lądowych i morskich, jeśli z oceny ryzyka będzie wynikać, że mogą je przekraczać osoby powracające z krajów Azji, np. lądujący w portach lotniczych krajów ościennych.   III. Zasady postępowania na pokładzie samolotu i w portach lotniczych i innych przejściach granicznych Personel pokładowy samolotów oraz personel międzynarodowych portów lotniczych powinien zwracać szczególną uwagę na obecność na pokładzie samolotu oraz na terenie lotnisk osób gorączkujących i z dolegliwościami ze strony układu oddechowego, szczególnie, jeśli podróżują z Chin. Rekomenduje się, aby odpowiednie zapasy masek osłaniających nos i usta znajdowały się do ew. użycia na pokładach samolotów i w portach lotniczych,z przeznaczeniem dla pasażerów (w pierwszej kolejności podejrzanycho zachorowanie) oraz personelu pokładowego i lotniskowego, w razie podejrzenia, że na pokładzie lub na terenie lotniska może przebywać pasażer zakażony. Założenie maseczki przez osobę podejrzaną o zachorowanie ma na celu ograniczenie lub zniesienie aerolizacji (rozprzestrzeniania w powietrzu) potencjalnych patogenów podczas kaszlu, kichania lub rozmowy. Tym samym może zabezpieczyć innych pasażerów przed potencjalnym zakażeniem. W przypadku złego stanu zdrowia pasażera, którzy w ciągu ostatnich 14 dni przebywał w Chinach, personel przekazuje pacjentowi maseczkę do założenia na twarz. Maseczka powinna być zmienia minimum raz na 2 godziny. Maseczkęz twarzy pasażera zdejmuje personel pokładowy, po wcześniejszym założeniu rękawiczek ochronnych. Po zdjęciu maseczka a potem rękawiczki powinny zostać wyrzucone do worka przeznaczonego i opisanego jako „odpady medyczne zakaźne”. Po zdjęciu pasażerowi maseczki należy przekazać mu kolejną maseczkę, którą nałoży sobie na twarz. Niezwłocznie zdezynfekować ręce lub umyć je wodąz mydłem. W miarę możliwości, chorego pacjenta powinno się odizolować od reszty podróżnych (najlepiej w odległości 2 metrów). Personel pokładowy nie powinien mieć utrudnionego dostępu do chorego (pacjent powinien siedzieć od strony korytarza). Jeśli jest taka możliwość, miejsce uprzednio zajmowane przez chorego pasażera powinno pozostawać puste. Z personelu pokładowego, w miarę możliwości, powinna zostać wyznaczona osoba, która będzie się zajmować wyłącznie chorym pasażerem.Podczas obsługi chorego, kontaktu z jego wydzielinami, dotykania powierzchni,z którymi miał kontakt chory, personel pokładowy powinien używać rękawiczek ochronnych. Rękawiczki powinny być zmieniane po zakończeniu każdej z wyżej wymienionych czynności i wyrzucane do worka na odpady medyczne zakaźne (worek czerwony, albo dedykowany do tego rodzaju odpadów). W przypadku gdy chory wraca z regionu objętego epidemią, ma gorączkę, uporczywy kaszel lub problemy z oddychaniem, obsługa może rozważyć dodatkowe środki ochrony osobistej w postaci maseczki, ochrony oczu i fartucha zabezpieczającego ubranie. W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych/ złego/ pogorszonego stanu zdrowia u pasażera przed wejściem na pokład, powinno się dokonać konsultacji medycznej (nawet ponownej), a w przypadku wątpliwości co do stanu zdrowia wycofać pasażera z rejsu i przekazać służbie medycznej lotniska. O obecności osoby podejrzanej o zakażenie 2019-nCoV na pokładzie samolotu załoga ma obowiązek zawiadomić lotniskowy organ kontroli ruchu lotniczego oraz centrum operacyjne przewoźnika (OCC), które przekażą informacje odpowiednim władzom portowym, które to zawiadomią służby medyczne portu lotniczego, m.in. w celu ew. wezwania transportu medycznego i natychmiastowego powiadomienia odpowiedniej stacji sanitarno-epidemiologicznej, sprawującej nadzór nad portem lotniczym. Podczas lotu z pasażerem podejrzanym o zakażenie 2019-nCoV/ chorym/ z objawami chorobowymi, należy wyznaczyć toaletę dedykowaną tylko dla niego i w miarę możliwości dokonywać jej bieżącej dezynfekcji, pamiętając o wszystkich powierzchniach, których mógł dotykać pasażer, również klamek. W przypadku lotów BEZPOŚREDNICH z Chin: Wszyscy pasażerowie samolotu – otrzymują od personelu pokładowego ULOTKĘ informacyjną ORAZ – wypełniają czytelnie KARTĘ LOKALIZACJI PASAŻERA (podającw szczególności imię, nazwisko, numer telefonu kontaktowego oraz adres miejsca przebywania oraz numer miejsca zajmowanego w samolocie). Personel pokładowy powinien pouczyć pasażerów o konieczności czytelnego wypełnienia karty lokalizacji pasażera. Wypełnione Karty Lokalizacji Pasażera są zbierane, sprawdzane pod kątem czytelności i przeliczane przez personel pokładowy, a następnie przekazywane służbom lotniskowym razem z wypełnioną Ogólną Deklaracją Zdrowia, w której wskazuje się liczbę kart zebranych od pasażerów. W przypadku pozostałych, POŚREDNICH lotów (podczas których podróżować mogą osoby rozpoczynające swą podróż w Chinach): Podczas lotu międzynarodowego na lotnisko w Polsce personel prosi pasażerów, którzy w ciągu ostatnich 14 dni przebywali w Chinach o zgłoszenie im tego faktu. W przypadku zgłoszenia przez pasażera pobytu w Chinach, personel pokładowy pyta pasażera o stan zdrowia. W przypadku zgłoszenia przez jednego lub więcej pasażerów pobytu w Chinach, WSZYSCY pasażerowie samolotu otrzymują ulotki oraz Kartę Lokalizacji Pasażera, którą czytelnie wypełniają (podając w szczególności imię, nazwisko, numer telefonu kontaktowego oraz adres miejsca przebywania oraz numer miejsca zajmowanego w samolocie). Personel pokładowy powinien pouczyć pasażerów o konieczności czytelnego wypełnienia Karty Lokalizacji Pasażera. Wypełnione Karty Lokalizacji Pasażera są zbierane, sprawdzane pod kątem czytelności, przeliczane przez personel pokładowy, a następnie przekazywane służbom lotniskowym razem z wypełnioną Ogólną Deklaracją Zdrowia, w której wskazuje się liczbę kart zebranych od pasażerów. Przed opuszczeniem samolotu przez pasażerów, osoba podejrzana o zakażenie 2019-nCoV powinna mieć założoną maseczkę ochronną na twarz i zostać poproszona o przejście do pomieszczenia na lotnisku zapewniającego izolację od innych osób, nie związanych ze zdarzeniem. Tam należy poddać ją badaniu przez personel medyczny, który podejmie decyzję co do dalszego postępowania. Zasada ta dotyczy także osób, które podczas pobytu zagranicą miały kontakt z osobami podejrzanymi o 2019-nCoV. Personel kontaktujący się z chorym, powinien być zabezpieczony w środki ochrony indywidualnej jednorazowego użycia, przynajmniej rękawiczki i maseczki na twarz). Pozostali pasażerowie bez objawów chorobowych, w przypadku niemożności wypełnienia karty lokalizacji pasażera w samolocie, powinni zostać skierowani do osobnego pomieszczenia lub obszaru wydzielonego przez służby lotniskowe, gdzie będą mogli wypełnić deklaracje i udzielić informacji o aktualnym stanie zdrowia. Pasażer podejrzany o zakażenie/chory opuszcza pokład samolotu w pierwszej kolejności i poddawany jest weryfikacji medycznej. O poddaniu pasażerów nadzorowi epidemiologicznemu lub wprowadzeniu obowiązku kwarantanny decyduje właściwy dla portu lotniczego Państwowy Inspektor Sanitarny. Samolot w którym przebywała osoba z podejrzeniem 2019-nCoV powinien zostać być zdezynfekowany zgodnie z procedurami agentów obsługi naziemnej. Wyjątek stanowią przedmioty zanieczyszczone wydzielinami dróg oddechowych lub płynami ustrojowymi osoby podejrzanej o 2019-nCoV. Takie przedmioty i powierzchnie wymagają gruntownego czyszczenia i dezynfekcji środkami wirusobójczymi. Pomieszczenia lotniskowe, w których przebywał pacjent z podejrzeniem 2019 nCoV, powinny być poddane dezynfekcji zgodnie z procedurami sprzątania i dezynfekcji pomieszczeń podmiotów wykonujących działalność leczniczą danego lotniska. Pasażerom przyjeżdżającym z Chin i krajów Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, którzy w trakcie pobytu, w tych krajach nie mieli kontaktu z osobami podejrzanymi o 2019-nCoV i u których nie występują objawy chorobowe w trakcie odprawy paszportowej należy wręczyć ulotkę informacyjną o treści: INFORMACJA DLA OSÓB POWRACAJĄCYCH Z CHIN W ostatnich kilku tygodniach w Chinach oraz innych krajach (aktualna lista krajów dostępna na stronach: www.who.int, www.ecdc.europa.eu, www.gis.gov.pl ) wystąpiły zachorowania z objawami: wysokiej temperatury ciała powyżej 380C, kaszlu, duszności i problemów z oddychaniem. Jeśli byłeś w Chinach w ciągu ostatnich 14 dni, w przypadku zaobserwowania tych objawów u siebie bezzwłocznie powiadom stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłoś się do szpitala z oddziałem zakaźnym, gdzie określony zostanie dalszy tryb postępowania medycznego.    Główny Inspektor Sanitarny ...
 

Koszalińska grupa „SPEED” w akcji

21 Lutego 2020 godz. 12:36 Ala za KMP Koszalin
 

Oferty cenowe w przetargu na opracowanie dokumentacji dla DK22 otwarte

19 Lutego 2020 godz. 5:46 Aa za GDDKiA
Poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy i budowy obwodnic na DK22 w województwie zachodniopomorskim o łącznej długości 57,4 km. Wśród 6 zadań dokumentacyjnych są 4 obwodnice, które są przewidziane do realizacji w ramach przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury programu budowy 100 obwodnic – są to obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy. Łącznie w zależności od zdania wpłynęło od 5 do 10 ofert projektantów. Wraz ze złożeniem ofert rozpoczyna się ich sprawdzanie, po to aby wybrać oferty najkorzystniejsze. Zadania w ramach rozbudowy DK22: • odcinek granica z województwem lubuskim - Człopa • obwodnica Człopy • odcinek Człopa - Wałcz wraz z obwodnicą Rusinowa • obwodnica Wałcza (na DK 22) • odcinek Ostrowiec - Szwecja • obwodnica Szwecji   Dokumentacja dla inwestycji Proces przygotowawczy dla tych inwestycji rozpoczyna się od początku, także wykonawcy będą musieli opracować dokumentację studialną z uzyskaniem koniecznych decyzji środowiskowych. Następnie będą wykonywane elementy Koncepcji Programowych wraz z badaniami geologicznymi. W przypadku odcinków bez obwodnic projektant będzie musiał również przygotować szczegółową dokumentację techniczną.   DK22 w lepszym standardzie DK22 będzie projektowana jako droga jednojezdniowa dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra. Skrzyżowania i zjazdy będą ograniczone, a tam gdzie będzie to konieczne będą przewidziane wiadukty. Nawierzchnia drogi będzie miała nośność podniesioną do 11,5 ton na oś, co przełoży się na jej większą trwałość i wytrzymałość. Celem podniesienia bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu przewidziano również ciągi pieszo-rowerowe.  ...