Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Drogi lokalne bez należytego wsparcia ze strony rządu

Autor Ala za Urząd Marszałkowski Szczecin 11 Marca 2019 godz. 5:41
Podział pieniędzy w ramach Funduszu Dróg Samorządowych jest krzywdzący dla województwa zachodniopomorskiego – taki wniosek płynie z analizy zasad zawartych w rządowym rozporządzeniu. Interpelację w tej sprawie zgłosił radny województwa Wojciech Dorżynkiewicz. Marszałek Olgierd Geblewicz zwrócił się z apelem do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie specyfiki naszego regionu w planowaniu wydatków. Zdaniem marszałka w obecnym systemie podziału środków pominięto zachodniopomorską specyfikę, co odbije się niekorzystnie na dostępności komunikacyjnej w regionie.

Stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą, inwestycyjną oraz konkurencyjność regionów i poszczególnych ośrodków gospodarczych” – czytamy w informacji na temat Funduszu Dróg Samorządowych umieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Wszystko wskazuje na to, że w naszym województwie zmiany na lepsze nie będzie. Pod względem wysokości przyznanych środków plasujemy się „w ogonie” – dopiero na 14 miejscu w kraju.

Powodem jest sposób podziału pieniędzy, opisany w Rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2018 r., w którym głównym parametrem decydującym o dofinansowaniu dla danego regionu jest czynnik drogowy – czyli stosunek powierzchni dróg gminnych i powiatowych w województwie do wskaźników krajowych. Tymczasem na Pomorzu Zachodnim problem tkwi gdzie indziej: Zachodniopomorskie charakteryzuje się jednym z najniższych w kraju stosunkiem dróg o nawierzchni twardej do dróg o nawierzchni gruntowej, wynoszącym wg danych GUS na dzień 31grudnia 2017r. 61,2 %, przy średniej ogólnej 71%. Drogi nieutwardzone, to właśnie drogi gminne i powiatowe. Rozwiązania przyjęte przez rząd w ogóle nie uwzględniają takich danych. 

 

W moim przekonaniu w rozporządzeniu przyjęto wskaźniki preferujące regiony, w których rządzi Prawo i Sprawiedliwość. Znowu wschód Polski jest faworyzowany. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że północne regiony należą do najbardziej transportowo wykluczonych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W środkowej części województwa zachodniopomorskiego drogi powiatowe stanowią znaczną część sieci komunikacyjnej. Ich stan jest więc jednym z najistotniejszych warunków zrównoważonego rozwoju Pomorza Zachodniego- mówi marszałek Olgierd Geblewicz

 

 „Powyższy podział jest z naszego punktu widzenia nie tylko nielogiczny 
i niezrozumiały, ale po prostu niesprawiedliwy. Oceniamy go jako kolejny krok w kierunku marginalizacji Pomorza Zachodniego i przekazujemy nasz stanowczy sprzeciw dla powyższych poczynań. – czytamy w piśmie skierowanym do Ministra Andrzeja Adamczyka. - Oczekujemy podjęcia przez Pana Ministra skutecznych działań, które przyniosą w swoim efekcie zwiększenie środków dla województwa zachodniopomorskiego do poziomu odpowiadającego sprawiedliwemu podziałowi.”