Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Circle K[1], Polacy coraz bardziej dbają o swoje samochody w okresie zimowym. Aż 83% zmienia opony z letnich na zimowe, 74% stosuje zimowy płyn do spryskiwaczy, a połowa badanych – zimowy płyn do chłodnic. To oczywiście prawidłowe zabiegi, które z pewnością przekładają się na bezpieczeństwo podróżnych, poprawę wydajności auta oraz jego odpowiednią konserwację. Dlaczego więc, pomimo tylu podjętych kroków, problem z uruchomieniem samochodu w dalszym ciągu spotyka ponad połowę polskich kierowców?
Samochód znowu nie odpalił
Trudności z uruchomieniem pojazdu to jeden z najczęstszych problemów, które spotykają kierowców z silnikiem diesla. W ubiegłym roku miała je połowa właścicieli samochodów z tego typu silnikiem, a 6% z nich za każdym razem, gdy próbowali odpalić auto. Jednocześnie, 61% badanych podaje, że nawet jeśli pojazd odpalał, trwało to dłużej niż zwykle, ponieważ auto udawało się uruchomić dopiero po kilku próbach. Do najczęściej wskazywanych przyczyn trudności z odpaleniem silnika należą: słaby akumulator (35,3%) oraz trudne warunki atmosferyczne – mróz (28,6%). Jedynie 11,4% wskazuje jako przyczynę niską jakość paliwa, a zaledwie 5,5% – zanieczyszczenie filtra.
Jakość paliwa ma znaczenie
Nawet najlepiej przygotowany pojazd nie wygra walki z niskimi temperaturami bez odpowiedniego paliwa w baku. Klasa oleju napędowego ma istotne znaczenie nie tylko dla jakości jazdy, ale wpływa również na rozruch silnika. Od 16 listopada stacje paliw w Polsce mają obowiązek wprowadzenia paliw zimowych. Charakteryzują się one obniżoną Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra, która wynosi maks. -20°C. Jednak w oleju napędowym występuje jeszcze jeden bardzo istotny parametr, jakim jest Temperatura Mętnienia. Określa on moment krystalizowania się parafin w oleju napędowym, które blokują swobodny przepływ paliwa przez filtr. W wyniku utrudnionego ruchu paliwa, auto może mieć problem z odpaleniem, nawet jeśli zatankowano zimowy olej napędowy, a temperatura na zewnątrz sięga zaledwie kilku stopni poniżej zera. Zgodnie z obowiązującymi przepisami temperatura mętnienia nie jest gwarantowana w standardowych zimowych olejach napędowych.
Co tankować w zimie?
Odpowiedzią na bardzo niskie temperatury jest milesPLUSdiesel arktyczny, który charakteryzuje się gwarantowaną Temperaturą Mętnienia maks. -22°C oraz obniżoną do -32°C Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie silnika samochodu nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Dodatkowo diesel arktyczny nie zawiera biokomponentów pogarszających właściwości niskotemperaturowe paliwa oraz posiada dodatek uszlachetniający, który oczyszcza silnik z osadów, właściwie go zabezpiecza i pozwala dojechać nawet do 3% dalej. Paliwo milesPLUSdiesel arktycznyjest dostępne wyłącznie na stacjach Circle K.