Opony są jedynym elementem łączącym auto z drogą, a ich jakość oraz stan techniczny mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze jak i innych uczestników ruchu drogowego. Niestety, wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy i wyrusza w drogę autem wyposażonym w nieodpowiednie opony. Jak podaje Komenda Główna Policji, niewłaściwy stan ogumienia stanowi aż 25,6 proc.wśród wszystkich usterek technicznych stwierdzanych w autach, które brały udział w wypadkach spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdu.
Zużyty bieżnik to jedna z najczęściej spotykanych wad w oponach. Prawo jest jasne – głębokość rzeźby bieżnika, w przypadku braku tzw. wskaźników zużycia na oponie, nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Lekceważąc ten przepis ryzykujemy zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję i otrzymaniem mandatu w wysokości nawet 500 zł, ale co ważniejsze – narażamy siebie oraz innych na niebezpieczeństwo. Starty bieżnik sprawia, że znacznie pogarsza się przyczepność pojazdu, przez co łatwiej wpaść poślizg, a podczas jazdy w deszczu może pojawić się zjawisko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności po wjechaniu w wodę.
Innym przewinieniem, za które podczas kontroli drogowej można stracić dowód rejestracyjny i otrzymać mandat, jest brak identycznego ogumienia na jednej osi. Zgodnie z przepisami, pojazd powinien być wyposażony w takie same opony na kołach jednej osi. Oznacza to jednakową markę, model i rozmiar, ale także głębokość bieżnika.
Kolejnym istotnym elementem jest dbanie o jakość opon zamontowanych w naszym samochodzie. Jeśli dostrzegamy na nich spękania, przecięcia albo wybrzuszenia – warto udać się na kontrolę do wulkanizatora, gdyż jazda na nich może być niebezpieczna.
– Opony prawidłowo dobrane do danego pojazdu, sposobu jazdy kierowcy oraz do temperatury otoczenia to inwestycja w bezpieczeństwo na drodze i niższe koszty eksploatacji. Przynajmniej raz w miesiącu należy skontrolować bieżnik, ocenić ogólny stan ogumienia i sprawdzić ciśnienie w oponach – zmiana ciśnienia nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości optymalnej wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i znacznie pogarsza własności jezdne. Bez względu na obowiązujące w danym państwie przepisy, zawsze warto dbać o dobry stan techniczny naszego samochodu, w tym także o stan opon – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.