Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Rozbudowa Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów

Autor ekoszalin za Izba Administracji Skarbowej w Szczecinie 31 Lipca 2018 godz. 7:23
Już w połowie przyszłego roku ma być oddany do użytku nowy Terminal Cargo w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów.

Lotnisko w Goleniowie zbudowano w latach 1953-1956, jako lotnisko wojskowe.  W 1967 r. wydzielono w nim cześć cywilną,  tworząc Port Lotniczy Szczecin-Goleniów. Następnie w 1998 r. całość lotniska została przejęta przez władze cywilne. Od tej pory port stał się  lotniskiem w pełni cywilnym. W ostatnich latach lotnisko przeszło szereg inwestycji, między innymi  wyremontowano i zmodernizowano drogę startową o długości 2,5 km, drogi kołowania oraz płyty postojowe dla statków powietrznych. Unowocześniono także całą infrastrukturę związaną z systemami informatycznymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo lotów (nowoczesna wieża kontroli lotów,  system naprowadzania ILS).

Aktualnie, trwają prace projektowe związane z rozpoczęciem na przełomie września i października bieżącego roku, budowy nowego Terminalu Cargo.

Terminal będzie działał w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego i przejmie całość obsługi towarów przewożonych drogą lotniczą, a obecny terminal pozostanie tylko do obsługi pasażerskiej. Planowana powierzchnia nowego obiektu to 3000 m2, w tym 1000 m ma być wykorzystywana, jako powierzchnia biurowa, w której znajdą swoje siedziby spedycje,  agencje celne, agent holdingowy, Służba Celno-Skarbowa oraz Straż Graniczna. W nowej lokalizacji znajdzie się również hangar typu E, tj. dla samolotów do rozpiętości skrzydeł Boeninga 747. Terminal przewidziany jest do obsługi wszystkich rodzajów towarów, w tym  towarów niebezpiecznych oraz łatwopsujących się i będzie wyposażony w urządzenia RTG do prześwietlania całych palet, bramki kontroli radiometrycznej oraz chłodnie. W części magazynowej planowany jest magazyn czasowego składowania, skąd po odprawie celnej, będzie odbywać się dystrybucja przesyłek w głąb kraju oraz do państw UE.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Lotnisko w Goleniowie na krawędzi bankructwa

Ala za WZP - 12 Sierpnia 2020 godz. 9:04
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz alarmuje, że Port Lotniczy Szczecin Goleniów jest o włos od ogłoszenia upadłości. Po raz kolejny zwraca się do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz największego wspólnika portu – Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze o podjęcie natychmiastowych działań w tej sprawie, w przeciwnym razie będą odpowiedzialni za upadek lotniska w Goleniowie. - Do tej pory, pomimo czerwcowych zapowiedzi prominentnych przedstawicieli Rządu PiS Marcina Horały i Jacka Sasina, gdy obiecywali wielomilionowe wsparcie, na konto lotniska nie wpłynęła ani jedna złotówka z budżetu państwa. Czas pokazał, że były to puste obietnice dla potrzeb kampanii wyborczej – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. Dotychczas do lotniska w Goleniowie trafiła jedynie pożyczka płynnościowa udzielona z rekomendacji Zarządu Województwa przez Zachodniopomorską Agencję Rozwoju Regionalnego w ramach Zachodniopomorskiego Funduszu Rozwoju, w wysokości 2,5 mln zł. Gdyby nie te pieniądze, pracownicy lotniska nie dostawaliby pensji od maja. Lotnisko najprawdopodobniej nie byłoby w stanie od 1 czerwca wznowić operacji w ruchu pasażerskim.   - Obecnie ta jedyna pomoc doraźna, jaką uzyskała spółka, jest na wyczerpaniu. Politycy PiS tymczasem chowają głowę w piasek i w żaden sposób nie walczą o lotnisko. Według mojego stanu wiedzy zagrożone są sierpniowe wypłaty dla pracowników. Lotnisko pozbawione obiecanej pomocy nieuchronnie straci płynność finansową i będzie zmuszone do ogłoszenia upadłości – mówi Olgierd Geblewicz.    Marszałek wzywa do umożliwienia dokapitalizowania spółki, niezbędnego do obsługi zaciągniętych kredytów inwestycyjnych na już zrealizowane zadania, ale także na inwestycje planowane w przyszłości, niezbędne do dalszego funkcjonowania portu.     - Politycy PiS zapewniali wprawdzie, że PPL będzie inwestowało w Port Lotniczy Szczecin Goleniów, tym niemniej kluczowy w tym zakresie wniosek o notyfikację pomocy nie trafił jeszcze do Komisji Europejskiej. Podejrzewam obstrukcję ze strony udziałowca PPL, który to wraz ze swoim Doradcą nie są w stanie przygotować i złożyć wniosku do UOKiK, wynajdując co chwila przeszkody związane z wnioskiem, nie szukając w jakikolwiek sposób ich rozwiązania – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Apeluję o natychmiastowe działanie ministra i PPL, bo jeśli dojdzie do upadłości spółki, będzie to w pełni ich odpowiedzialność. To nie pierwszy apel marszałka w sprawie sytuacji spółki. Port Lotniczy Szczecin - Goleniów odgrywa niezwykle ważną rolę dla rozwoju Pomorza Zachodniego, a jego upadek zmarginalizuje region pod względem komunikacyjnym. Od 2013 r. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego jako udziałowiec Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów zainwestował w przedsiębiorstwo ponad 31,9 mln zł. Do 2028 r. planowane jest kolejne wsparcie w wysokości 40 mln zł. Miasto Szczecin zainwestowała ponad 21,5 mln zł. Pomimo obietnic ze strony premiera, strona rządowa do tej pory nie wywiązała się ze wsparcia inwestycyjnego.