Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Już w lipcu pojedziemy "Berlinką"

Autor Ala za Urząd Marszałkowski, 28 Czerwca 2018 godz. 14:45
Kończy się przebudowa „berlinki” czyli drogi wojewódzkiej nr 142, realizowana przez ZZDW. Główna część inwestycji została wykonana, trwają ostatnie prace porządkowe. Odcinek Szczecin - Krzywnica zostanie otwarty dla ruchu 9 lipca br.

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142, tzw. „Berlinki” lub „Chociwelki” to najdroższe z tegorocznych zadań na drogach wojewódzkich realizowanych przez samorząd województwa. Szacowana na 51 mln zł inwestycja wymagała rozkruszenia betonowych płyt, z jakich wykonana była „berlinka”. Kruszywo powstałe z „rubblizingu” wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na tak przygotowanym podłożu położono nową nawierzchnię bitumiczną. Inwestycja sfinansowana została ze wsparciem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.

 

To niezwykle ważna droga, nie tylko dla szczecińskiego obszaru metropolitalnego, okolicznych miejscowości, ale także kluczowa dla skomunikowania całego Pomorza Zachodniego. Choć była to skomplikowana inwestycja, dotrzymujemy słowa i kończymy ją zgodnie z planem – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

 

„Berlinkę” planowano otworzyć do końca czerwca. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie realizujący inwestycję ukończył ją zgodnie z założeniami – Z naszej strony wszystkie prace zostały planowo wykonane. Teraz czekamy tylko kilka dni, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokończyła pracę na węźle, który pozwoli na przyłączenie drogi do S3. – podkreśla dyrektor ZZDW Michał Żuber. Czasochłonne będzie również uregulowanie organizacji ruchu i zebranie wszystkich tablic, które do tej pory kierowały do objazdów. 

 

Droga wojewódzka nr 142 była przebudowywana od marca 2017 r. na 22-kilometrowym odcinku. Znajduje się tam szereg obiektów inżynierskich: wyremontowano wiadukty oraz dwa mosty - nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad rzeką Iną w pobliżu Sowna.  Dwa nieczynne wiadukty i jedno przęsło mostu zostały rozebrane. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowaniaNa skrzyżowaniach z drogą gminną na Strumiany i drogą gminną do Warchlina odsunięto zjazdy z wiaduktów, tak by przęsła nie przysłaniały kierowcom widoczności w momencie zjazdu na drogę nr 142. 

 

Przypomnijmy, że kończąca się inwestycja jest drugim etapem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142.  W pierwszym etapie realizowanym w ramach RPO WZ na lata 2007-13 przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica-Lisowo. 

 

Droga wojewódzka nr 142  łączy drogę ekspresową S3 z drogą krajową nr 20. Jest najbardziej wysuniętym na wschód zachodnim fragmentem tzw. "berlinki" czyli autostrady, która przed II wojną światową miała połączyć Berlin ze znajdującym się na wschodnich rubieżach Rzeszy Królewcem.

Czytaj też

Berlinka idzie do remontu

Ala za Urząd Marszałkowski - 2 Lutego 2017 godz. 11:58
Jedna z najbardziej znanych i potrzebnych dróg wojewódzkich, nr 142, zwana potocznie „berlinką” przejdzie gruntowną modernizację. Wczoraj w Szczecinie podpisana została warta ponad 42 mln zł umowa pomiędzy ZZDW i wykonawcą - firmą Budimex SA. Podpisy pod umową złożyli dyrektor Zachodniopomorskiego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie Michał Żuber oraz dyrektora kontraktu firmy Budimex SA Andrzej Nohel. Przebudowa blisko 23-kilometrowego odcinka Szczecin – Krzywnica będzie drugim etapem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142. W pierwszym etapie realizowanym w ramach RPO WZ 2007-2013 przebudowano odcinek długości około 13 km. Nowa inwestycja będzie rozpoczynała się za zjazdem z drogi S3 i zakończy się w miejscu, w jakim rozpoczyna się przebudowany w 2011 r. odcinek Krzywnica-Lisowo. Przebudowa będzie prowadzona rzadko stosowaną w Polsce metodą „rubblizingu” czyli rozkruszania na miejscu betonowych płyt i wykorzystywania ich jako podbudowy nowej drogi. – Pozwoli nam to zaoszczędzić wiele czasu i pracy. Mamy już doświadczenie w tej technologii. Używaliśmy jej choćby przy renowacji płyty lotniska w Szymanach – podkreślał Andrzej Nohel z Budimexu. Na tak przygotowanej podbudowie zostanie położona nowa nawierzchnia bitumiczna, przebudowane zostaną dwa mosty, jeden nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka oraz drugi nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Zostaną rozebrane dwa nieczynne wiadukty, a 6 wiaduktów przejdzie remont. - Droga zostanie zamknięta, gdyż użyta technologia nie pozwala na prowadzenie prac przy jednoczesnym ruchu pojazdów. Wykonawca wejdzie na plac budowy w marcu tego roku. Droga będzie miała 7 metrów, plus pobocza. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na czerwiec 2018 rok – tłumaczył dyrektor Michał Żuber. Planowana jest przebudowa skrzyżowań, budowa dwóch rond, przebudowa istniejących zjazdów, zatok autobusowych, przebudowa kanalizacji deszczowej, odtworzenie istniejących oraz wykonanie nowych odcinków rowów przydrożnych, budowa oświetlenia na skrzyżowaniach oraz wykonanie oznakowania pionowego i poziomego. Planowaną wartość projektu oszacowano łącznie na 51,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków RPO WZ stanowić będzie 43,8 mln zł. Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego wyniesie 7,8 mln zł.