Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142, tzw. „Berlinki” lub „Chociwelki” to najdroższe z tegorocznych zadań na drogach wojewódzkich realizowanych przez samorząd województwa. Szacowana na 51 mln zł inwestycja wymagała rozkruszenia betonowych płyt, z jakich wykonana była „berlinka”. Kruszywo powstałe z „rubblizingu” wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na tak przygotowanym podłożu położono nową nawierzchnię bitumiczną. Inwestycja sfinansowana została ze wsparciem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
- To niezwykle ważna droga, nie tylko dla szczecińskiego obszaru metropolitalnego, okolicznych miejscowości, ale także kluczowa dla skomunikowania całego Pomorza Zachodniego. Choć była to skomplikowana inwestycja, dotrzymujemy słowa i kończymy ją zgodnie z planem – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
„Berlinkę” planowano otworzyć do końca czerwca. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie realizujący inwestycję ukończył ją zgodnie z założeniami – Z naszej strony wszystkie prace zostały planowo wykonane. Teraz czekamy tylko kilka dni, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokończyła pracę na węźle, który pozwoli na przyłączenie drogi do S3. – podkreśla dyrektor ZZDW Michał Żuber. Czasochłonne będzie również uregulowanie organizacji ruchu i zebranie wszystkich tablic, które do tej pory kierowały do objazdów.
Droga wojewódzka nr 142 była przebudowywana od marca 2017 r. na 22-kilometrowym odcinku. Znajduje się tam szereg obiektów inżynierskich: wyremontowano wiadukty oraz dwa mosty - nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Dwa nieczynne wiadukty i jedno przęsło mostu zostały rozebrane. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania. Na skrzyżowaniach z drogą gminną na Strumiany i drogą gminną do Warchlina odsunięto zjazdy z wiaduktów, tak by przęsła nie przysłaniały kierowcom widoczności w momencie zjazdu na drogę nr 142.
Przypomnijmy, że kończąca się inwestycja jest drugim etapem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142. W pierwszym etapie realizowanym w ramach RPO WZ na lata 2007-13 przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica-Lisowo.
Droga wojewódzka nr 142 łączy drogę ekspresową S3 z drogą krajową nr 20. Jest najbardziej wysuniętym na wschód zachodnim fragmentem tzw. "berlinki" czyli autostrady, która przed II wojną światową miała połączyć Berlin ze znajdującym się na wschodnich rubieżach Rzeszy Królewcem.