W liście będzie informacja, jakie wpłaty zostały zapłacone na indywidualny numer składkowy NRS i w jaki sposób zostały podzielone, rozliczone oraz jaka jest zaległość. Płatnicy muszą mieć świadomość, że nie tylko zmienił się sposób opłacania składek, ale również sposób ich rozliczania – na najstarsze zaległości.
W pierwszej kolejności wyślemy informację do opłacających składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, których wpłaty w nowym systemie rozliczyły się na najstarsze zobowiązania. Dla prowadzących działalność gospodarczą to ważna informacja, gdyż ma wpływ na prawo do zasiłku z tego ubezpieczenia. Potrącenie zaległości z ich bieżących składek powoduje utratę zasiłku z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
Wysyłka korespondencji potrwa do końca maja. Co istotne w listach będzie bieżący stan rozliczeń. Jeżeli ktoś otrzyma pismo na przykład na początku maja, to będzie tam informacja o rozliczeniach od stycznia do kwietnia włącznie. Kolejne grupy płatników będą ustalane po powiadomieniu tych z zadłużeniem. Najprawdopodobniej jako drudzy korespondencję otrzymają klienci z nadpłatą.