Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

2016 był czasem inwestycji w drogi

Autor Ekoszalin z mat. informacyjnych / fot. ZDW 10 Stycznia 2017 godz. 10:56
Blisko 70 mln zł kosztowały inwestycje prowadzone przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie w 2016 r. Najwięcej, bo prawie 39 mln zł. pochłonęły inwestycje realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.

- Poprawa stanu infrastruktury drogowej Pomorza Zachodniego, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców, a także zwiększenie dostępności zachodniopomorskich miejscowości dla ruchu turystycznego to nasze priorytety. Świadczy o tym szeroki zakres prac, które udało się wykonać, bądź rozpocząć w 2016 roku, ale także proinwestycyjny budżet województwa na rok 2017, w którym główną pozycją wydatków jest transport i łączność. To w sumie 560 mln zł - ponad połowa uchwalonego budżetu. Ćwierć miliarda złotych trafi na przebudowę i utrzymanie dróg wojewódzkich. Również kształt RPO WZ wyraźnie pokazuje, jak duży nacisk kładziemy na inwestycje infrastrukturalne  – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

 

W Regionalnym Programie Operacyjnym WZ na lata 2014-20 znalazło się 16 zadań dotyczących przebudowy dróg wojewódzkich. W minionym roku ZZDW rozpoczął 5 z nich. Dwa zostały już ukończone - obejście miasta Dobra w ciągu DW nr 144 i przebudowa przejścia DW nr 205 przez Sławno.

 

Sławieńska inwestycja obejmowała przebudowę dwukilometrowego miejskiego odcinka drogi wojewódzkiej nr 205. Wymieniono tu całą konstrukcję drogi, położono nową nawierzchnię, zbudowano trzy nowe ronda, nowe oświetlenie, ciągi pieszo-rowerowe i kanalizację deszczową. Łącznie przebudowanych zostało 12 skrzyżowań, powstały azyle dla pieszych i elementy uspokojenia ruchu, a także nowe zatoki autobusowe i miejsca parkingowe. 

 

Wykonawcą robót instalacyjnych była firma Blejkan, natomiast roboty drogowe  realizowała firma Infrabud z Koszalina. Inwestycja kosztowała około 11,5 mln zł, z czego 10,9 mln zł to dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W szybkim tempie, bo w ciągu 9 miesięcy powstała też w minionym roku obwodnica miejscowości Dobra w powiecie łobeskim. Obejście połączyło od strony południowo-zachodniej drogi wojewódzkie nr 146 i 144, pozwalając częściowo na ominięcie centrum miejscowości.

Na odcinku 1,26 km powstała jednojezdniowa  droga. Na trasie zbudowano dwa nowe ronda oraz przebudowano jedno istniejące. Całkowita wartość projektu to blisko 9,95 mln zł, same roboty budowlane kosztowały ponad 7,23 mln zł. Dofinansowanie unijne ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 8,6 mln zł. Inwestycja była również dofinansowana przez gminę Dobra, która wykonała nowy wodociąg o wartości 16,2 tys. zł. 

 

Pozostałe rozpoczęte w 2016 roku inwestycje RPO WZ, to przebudowa DW nr 203 na odcinku Dąbki-Darłowo,  przebudowa DW nr 109 na odcinku Trzebusz – Trzebiatów i przebudowa mostu w Łobzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151.

 

Przebudowa 8,5-kilometrowego odcinka DW nr 203 od Dąbek do Darłowa to III etap przebudowy najkrótszej trasy łączącej Koszalin z Darłowem. Latem droga  należydo najbardziej zatłoczonych szlaków turystycznych w województwie. Zakres prac przewiduje poszerzenie jezdni, budowę ciągów pieszo-rowerowych i budowę 4 nowych mostów. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm - Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego SA z Torunia i spółki WANT z Tczewa. Inwestycja ma zostać zakończona w połowie czerwca 2017 roku.

 

Przebudowa DW nr 109 na odcinku Trzebusz - Trzebiatów to z kolei IIetap inwestycji zakładającej modernizację połączenia nadmorskiego Mrzeżyna z Trzebiatowem. Podobnie jak DW nr 203, wojewódzka 109-ka latem obciążona jest dużym ruchem turystycznym, dlatego ważna jest poprawa bezpieczeństwa polegająca na segregacji ruchu i budowie ścieżek rowerowych oraz elementów spowalniających ruch. Na niespełna 3-kilometrowym odcinku, pomiędzy Trzebuszem a Trzebiatowem, zaplanowano roboty rozbiórkowe, budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę sieci energetycznej i gazowej, poszerzenie jezdni i nową nawierzchnię. Projekt przewiduje też przebudowę obiektu mostowego i kładki dla pieszych nad rzeką Sarnia. Przebudowa prowadzona jest przez firmę Colas Polska Sp z o.o. Koniec robót zaplanowano na koniec maja 2017 r.

 

W minionym roku przekazano również plac budowy spółce MOST z Sopotu, która wygrała przetarg na przebudowę mostu na Redze w Łobzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151. Przebudowa obiektu jest pierwszym etapem przebudowy DW nr 151 na odcinku Świdwin- Łobez. Zakres prac oprócz rozebrania całej konstrukcji starego mostu i budowy nowego, będzie obejmował również umocnienie brzegów rzeki (od górnej wody), odmulenie i pogłębienie koryta rzeki przed i pod mostem oraz przebudowę ulic na dojazdach. Przebudowa ma zostać zakończona do końca sierpnia 2017 r.

 

W minionym roku zakończono natomiast przebudowę mostu na Radwi w ciągu drogi wojewódzkiej nr 166. Nowy obiekt jest konstrukcją trójprzęsłową, gdzie ustrój nośny stanowią dźwigary stalowe zespolone z żelbetową płytą pomostu, wspartą na odnowionych żelbetowych przyczółkach i dwóch monolitycznych filarach. Most, tak jak jego poprzednik, ma 41,8 m długości i 8,95 m szerokości. Przebudowa tego obiektu była jednym z kilku zadań mostowych, które w minionym roku realizowane były z budżetu własnego ZZDW. Zadanie uzyskało też dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej. Koszt przebudowy obiektu wraz z ponad 5,5-kilometrowym odcinkiem drogi w kierunku Białogardu wyniósł 4,4 mln złotych.

 

Ponad milion złotych kosztowała natomiast rozbiórka starego wiaduktu i budowa tunelu pieszo-rowerowego  w Starym Objezierzu w powiecie gryfińskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 125. Obiekt powstał w miejscu zlikwidowanego 77-letniego wiaduktu drogowego, pod którym znajdowało się torowisko nieczynnej linii kolejowej.

 

W 2016 roku przebudowano również szereg przepustów. Nowe obiekty tego typu powstały Chwarszczanach w pow. myśliborskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 127, w Mołstowie w pow. łobeskim w ciągu drogi nr 152, w miejscowości Żółte w powiecie drawskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 162, w Radaczu w powiecie szczecineckim w ciągu dr. woj. nr 172 oraz w miejscowościach Gostomia i Chwiram w powiecie wałeckim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178.

 

W minionym roku przebudowano też 25 odcinków dróg w ramach tzw. zadań jednorocznych. Ich koszt wyniósł łącznie 28,7 mln zł. W ramach tych przebudów, zakończyła się między innymi rozłożona na 4 lata przebudowa ulic Polnej i Szczecineckiej (DW nr 163) w Czaplinku.

 

Kolejne 2,4 mln zł ZZDW wydał na zadania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. W wielu miejscowościach zbudowano w ten sposób chodniki, zatoki autobusowe czy tak jak w Maszewie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 113 – sygnalizację świetlną.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł