MZK przedstawiło koncepcję zmian rozkładów jazdy i przebiegu tras linii komunikacji miejskie w Koszalinie. Termin wprowadzenia zmian: do końca 2015 roku. Od razu dodajmy, że żadnych zmian w trasach nie przewidziano dla linii nr: 2, 10, 11, 14, 15, 16 i 18.
W marcu br. w autobusach koszalińskiej komunikacji miejskiej zbadana została w sposób kompleksowy wielkość popytu. Na podstawie analizy uzyskanych wyników, zespół niezależnych ekspertów (firma PTC Marcin Gromadzki z Redy) stworzył koncepcję optymalizacji podaży usług świadczonych przez Spółkę.
W koncepcji jasno określono, że sposobem wyjścia naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców jest pełna koordynacja rozkładów jazdy wszystkich linii w skali sieci komunikacyjnej – w oparciu o wspólną częstotliwość modułową. Zasadzie tej często przeciwstawiana jest konieczność dopasowywania kursów do indywidualnych oczekiwań mieszkańców, zgłaszanych władzom publicznym (prezydentowi miasta, radnym) lub bezpośrednio Spółce jako organowi odpowiedzialnemu za konstrukcję rozkładów jazdy dla koszalińskiej sieci komunikacyjnej. Warto dodać, że w każdym przypadku zasadność wniosku i skutki jego realizacji powinny być poddane szczegółowej analizie, po to by przewidzieć konsekwencje takiego działania.
Dla przykładu: W warunkach konieczności dowiezienia na określoną godzinę kilkoma pojazdami pracowników dużego zakładu, cel ten ma pierwszeństwo nad koordynacją odjazdów na danym ciągu komunikacyjnym. W sytuacji, gdy w danym zakładzie są pewne możliwości elastycznych godzin rozpoczynania pracy, nie jest to już tak jednoznaczne
Proponujemy zmianę częstotliwości kursów i przebiegu tras linii określonych w poniższej tabeli (kolor czerwony) w celu zapewnienia możliwości przesiadek pomiędzy kursami poszczególnych linii na wspólnych odcinkach tras z wykorzystaniem biletów czasowych i okresowych obowiązujących już od 01.09.2015 r.
W wyniku realizacji przedstawionej propozycji, oferowane kursy przesuną się na trasy i pory doby o najwyższym zapotrzebowaniu. Na czterech liniach: 6, 11, 14 i 16 wprowadzona zostanie wysoka – 15 minutowa, rytmiczna częstotliwość kursów obowiązującą przez większą część dnia powszedniego – w godzinach od 6:15 do 17. Na linii 2 częstotliwość taka będzie zapewniana w porach tradycyjnych szczytów przewozowych. Pewnym novum, wynikającym ze specyfiki wykorzystania linii 16, łączącej największe osiedla mieszkaniowe i łączącej ze sobą poprzez Dworzec PKP dwa największe centra handlowe, jest propozycja utrzymania częstotliwości 15-minutowej (tylko na tej linii) także w sobotę – w godzinach 9-19 i w niedzielę – w godzinach 11-17.
Bezsporną korzyścią z wprowadzenia proponowanych zmian jest wzrost intensywności obsługi linii: 4, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 15 i 16 oraz os. Raduszka (nowa trasa linii 8) w godzinach międzyszczytowych w dniu powszednim, który zostanie zrealizowany wskutek redukcji liczby kursów w godzinach 5:00-6:15 oraz 19:00-21:00 i 21:00- 23:00. W obydwu szczytach przewozowych częstotliwość kursowania pojazdów na liniach 8 i 10 została podniesiona z 40 do 30 minut. Za korzyść należy także uznać obsługę Nowego Cmentarza linią 8 oraz zapewnienie bezpośredniego połączenia os. Raduszka z większą liczbą celów ruchu w mieście, w tym z obiektami użyteczności publicznej przy ul. Chałubińskiego.
Projektowane trasy linii koszalińskiej komunikacji miejskiej
Nr linii |
Przebieg trasy |
2 |
(wybrane kursy: STREFOWA ZAKŁAD KARNY – Łukasiewicza – Bojowników o Wolność i Demokrację) BOJOWNIKÓW O WOLNOŚĆ I DEMOKRACJĘ – Mieszka I – Szczecińska – Zwycięstwa – ZWYCIĘSTWA/CHEŁMONIEWO (wybrane kursy: Zwycięstwa – Zdobywców Wału Pomorskiego – SIANOWSKA – Westerplatte – Zdobywców Wału Pomorskiego – Zwycięstwa lub Zwycięstwa – Lubiatowska – Dzierżęcińska – Łąkowa – LUBIATOWSKA/ŁĄKOWA lub Zwycięstwa – Lubiatowska – Jeziorna – LUBIATOWSKA/JEZIORNA) |
3 |
WŁADYSŁAWA IV – Wąwozowa – Władysława IV – al. Monte Cassino – al. Armii Krajowej – Krakusa i Wandy – Lechicka (z powrotem: Lechicka – Powstańców Wielkopolskich – Zwycięstwa) – NIEKŁONICE DZIAŁKI (wybrane kursy: NIEKŁONICE WIEŚ), wycofanie z Jamna i Łabusza |
4 |
WŁADYSŁAWA IV – Wąwozowa – Władysława IV – Jana Pawła II – Orląt Lwowskich – Traugutta – 4 Marca – Sybiraków – Paderewskiego – Gnieźnieńska – Krakusa i Wandy – Lechicka – Lutyków – Wenedów – Słowiańska – Lechicka – Powstańców Wielkopolskich – Zwycięstwa /z powrotem: Krakusa i Wandy – Lechicka/ – al. Armii Krajowej – DWORZEC PKP (sezonowo wybrane kursy: Lechicka – NIEKŁONICE DZIAŁKI), likwidacja kursów skróconych do C.H. Atrium |
6 |
(wybrane kursy: ŁABUSZ – Starowiejska – Północna – Koszalińska – Władysława IV lub |
JAMNEŃSKA/SZKOŁA – Koszalińska – Władysława IV – Wąwozowa lub |
|
HOLENDERSKA/MALTAŃSKA – Holenderska – Władysława IV – Wąwozowa) |
|
WŁADYSŁAWA IV – Wąwozowa – Władysława IV – al. Monte Cassino – Kościuszki – Waryńskiego /z powrotem: Pileckiego/ – Zwycięstwa (wybrane kursy: Stawisińskiego – Krakusa i Wandy lub (i) al.Armii Krajowej – ARMII KRAJOWEJ/BANK) – SZCZECIŃSKA |
|
8 |
CHAŁUBIŃSKIEGO/CENTRUM EDUKACJI – Chałubińskiego – Piłsudskiego /z powrotem: Waryńskiego – Piłsudskiego/ – Zwycięstwa – Krakusa i Wandy – Gnieźnieńska – GNIEŹNIEŃSKA/KAMIENIARSKA (wybrane kursy: Gnieźnieńska – KRETOMINO: Koszalińska – Kretomińska – KOSZALIN: Paproci – PAPROCI/GOŹDZIKÓW lub Kaczeńców – Paproci – KRETOMINO: Kretomińska – Koszalińska – BONIN) |
9 |
OSKARA LANGE – Gdańska – Fałata – Młyńska – 1 Maja – Połczyńska – Seminaryjna – SEMINARIUM DUCHOWNE, wycofanie kursów z os. Raduszka, po wybudowaniu pętli na os. Sarzyno skrócenie do niej części kursów |
10 |
CHAŁUBIŃSKIEGO/CENTRUM EDUKACJI – Chałubińskiego – Piłsudskiego – Traugutta – Zwycięstwa – al.Armii Krajowej (wybrane kursy: ARMII KRAJOWEJ/BANK) – Bohaterów Warszawy – Morska – Przemysłowa – BOJOWNIKÓW O WOLNOŚĆ I DEMOKRACJĘ |
11 |
OSKARA LANGE – Śniadeckich – Jana Pawła II – Orląt Lwowskich – Piłsudskiego – Kościuszki – Pileckiego /z powrotem: Waryńskiego – Piłsudskiego/ – Zwycięstwa – Krakusa iWandy – Lechicka – Lutyków – Wenedów – Słowiańska – Lechicka – LECHICKA/ŁUŻYCKA /z powrotem: Lechicka – Powstańców Wielkopolskich – Zwycięstwa/ |
12 |
SZCZECIŃSKA – Mieszka I – Bojowników o Wolność i Demokrację – Przemysłowa – Morska – Rybacka – Spokojna – Franciszkańska – al. Monte Cassino – al. Armii Krajowej (wybrane kursy: ARMII KRAJOWEJ/DWORZEC PKP) – al. Monte Cassino /z powrotem: al. Armii Krajowej – Morska – Energetyków – Franciszkańska/ – Władysława IV – Jana Pawła II – Orląt Lwowskich – Traugutta – Zwycięstwa – św. Wojciecha – Wojska Polskiego – ZAGÓRZYNO (wybrane kursy: Wojska Polskiego – Dzierżęcińska – DZIERŻĘCINO) |
13 |
Likwidacja (zastąpienie przez wybrane kursy linii 8) |
14 |
OSKARA LANGE – Śniadeckich – Jana Pawła II – Orląt Lwowskich – Traugutta – Zwycięstwa – al. Armii Krajowej – Morska – Energetyków – FRANCISZKAŃSKA /z powrotem: Franciszkańska – Krańcowa – Morska/ |
15 |
CHAŁUBIŃSKIEGO/CENTRUM EDUKACJI – Chałubińskiego – Piłsudskiego – Orląt Lwowskich – Jana Pawła II – Władysława IV – al. Monte Cassino – al. Armii Krajowej /z powrotem: al. Armii Krajowej – Dworzec PKP – al. Armii Krajowej/ – Morska – Przemysłowa – BOJOWNIKÓW OWOLNOŚĆ I DEMOKRACJĘ (wybrane kursy: Bojowników o Wolność i Demokrację – Łukasiewicza – NORDGLASS) |
16 |
OSKARA LANGE – Śniadeckich – Jana Pawła II – Władysława IV – al. Monte Cassino – al. Armii Krajowej – Krakusa i Wandy – Gnieźnieńska – GNIEŹNIEŃSKA/KAMIENIARSKA |
17 |
OSKARA LANGE – Śniadeckich – Jana Pawła II – Władysława IV – al. Monte Cassino – al. Armii Krajowej – Zwycięstwa – Szczecińska – Mieszka I – Bohaterów Warszawy – Łukasiewicza – NORDGLASS – Łukasiewicza – Bohaterów Warszawy – al. Armii Krajowej – Dworzec PKP – al. Armii Krajowej – al. Monte Cassino – Władysława IV – Jana Pawła II – Śniadeckich – OSKARA LANGE |
18 |
OSKARA LANGE – Śniadeckich – Jana Pawła II – Władysława IV – Mazowieckiego – Kresowian – Morska – Przemysłowa – Bojowników o Wolność i Demokrację – Mieszka I – Strefowa – Łukasiewicza – Bohaterów Warszawy – SYRENKI |