Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
21 Kwietnia 2017 godz. 13:25
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Biedroń na Kongresie Kobiet w Koszalinie

W najbliższą sobotę 22 kwietnia w Centrum Kultury 105 w godzinach od 8.00-16.00 odbędzie się V Regionalny Kongres Kobiet w Koszalinie. Z całej gamy wydarzeń składających się na Kongres największe zainteresowanie wzbudzi zapewne spotkanie z prof. Magdaleną Środą i Robertem Biedroniem. Organizatorzy przygotowali również spory wachlarz imprez towarzyszących.   Poniżej przedstawiamy szczegółowy program wydarzeni i imprez towarzyszących: 08.00 – 09.00 Rejestracja 08.00 – 09.00  Film „Założę czerwone spodnie”- realizacja Stowarzyszenie WAGA 09.00 – 09.10  Powitanie gości – Dorota Róża Chałat i Renata Kim 09.10 – 09.40 Kobieta regionu koszalińskiego 2017 Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród statuetek. 09.40 – 09.45 Hymn Kongresu Kobiet 09.45 – 09.50 Manifest Wolnej Polki – Alicja Magdalena Molenda. 09.50 – 10.00  Prof. Magdalena Środa – pomysłodawczyni i założycielka Stowarzyszenia Kongres Kobiet w Warszawie. Przedstawienie idei Kongresu Kobiet. 10.00 – 10.30 Renata Kim – dziennikarka Newsweeka. Końcówki żeńskie a stereotypy. 10.30 – 11.15 Robert Biedron Prezydent Słupska. Przyszłość w rękach Kobiet. 11.15 – 11.30 Przerwa 11.30 – 12.45 Demokracja jest Kobietą - moderatorka Magdalena Chalat Debata z udziałem gości: Alicja Magdalena Molenda, Anna Karaszewska, Katarzyna Paprocka, Krystyna Kacpura, Jolanta Barbara Jackiewicz,Claudia Rubanowicz. 12.45 – 13.00 Przerwa 13.00 – 13.30 dr Marta Mazurek - pełnomocniczka Prezydenta Miasta Poznania ds. przeciwdziałania wykluczeniom.Poznań przykładem zmian prospołecznych i równościowych. 13.30 – 14.15 Prof. Magdalena Środa - O fundamentach demokracji. Wolność, równość, solidarność. 14.15 – 14.30 Przerwa 14.30 – 15.45 Polityka społeczna a polska rzeczywistość. dr Iwona Chmura- Iwona Chmura-Rutkowska -wprowadzenie w problematykę oraz  moderacja. Debata z udziałem gości: Urszula Borzęcka, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Elżbieta Jachlewska, Magdalena Kochan, Joanna Scheuring-Wielgus , Danuta Dana Wawrowska. 15.45– 16.00 Występ młodzieży z CK 105. 16.00 Zakończenie.   Imprezy towarzyszące:   Park Kobiet ( hol) Rękodzieło: Ajwers Biżuteria, Moya Pracownia , Lukrecja, Stoisko z bursztynami – Amberki, ŚDS Koszalin, Provita  Kwiaciarnia AKANT, Oriflame Warsztat Mody Marta Wołyniec, Kącik ciekawej książki i autorki :  Magdalena Omilianowicz, Stanisława Schreuder,  Joanna Wyrzykowska, Fregata- PlanFit, Slow & Coffee – Kontrast Koszalin MakeUp -Maryna Kotecka, PRO Beauty Koszalin - Parnowo Księgarnia KROPECZKA- w parku kobiet będzie do nabycia książka Roberta Biedronia „Pod prąd”   Wystawa plakatów z czarnego protestu w sali konferencyjnej CK 105 w Koszalinie – organizacja wystawy - Fundacja #KULTURA "Graficy i ilustratorzy w służbie narodu - Strajk Kobiet” / Plakaty z Czarnego Protestu / Październik 2016. Artyści za pośrednictwem sztuki mogą prowadzić dialog ze społeczeństwem, za jej pomocą pytają, szukają i interpretują rzeczywistość. Ich dzieła to czasem pochwała zmian, próba wywołania dyskusji lub manifest sprzeciwu. Kiedy na 3 października 2016 zapowiedziano „Ogólnopolski Strajk Kobiet” - protest przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej - swoje poparcie w walce o prawa kobiet wyraziło Pogotowie Graficzne. Zespół artystów grafików i ilustratorów z różnych zakątków świata, w ekspresowym tempie przygotował ponad 40 tematycznych plakatów, które zostały udostępnione na stronie www.pogotowie.tumblr.com. Różnorodna seria posterów posługująca się poważną i żartobliwą stylistyką, bazująca zarówno na słowie jak i operująca symbolami, trafiła do szerokiego grona odbiorców. Plakaty Pogotowia Graficznego były widoczne wszędzie: nie tylko w social mediach, ale także w rękach tysięcy uczestników „Czarnego Marszu” w kraju, a nawet za granicą, w miastach takich, jak Paryż, Londyn czy Berlin. Kuchnia Społeczna Kuchnia Społeczna - Koszalin  to impreza, której idea polega na dzieleniu się roślinnym jedzeniem. Osoby, które chcą wziąć w niej udział, muszą albo zapłacić symboliczną kwotę, albo przynieść danie w takiej formie, aby mogli spróbować je inni. Wszystkie potrawy są ustawiane na jednym stole, gdzie każdy uczestnik może się nimi częstować. Tym razem Kuchnia Społeczna będzie częstować jedzeniem wegańskim uczestniczki i uczestników Kongresu Kobiet w Koszalinie. Promujemy jedzenia wegańskie, wegetariańskie i zdrowy styl życia, dzielimy się przepisami. Kuchnię Społeczną organizują i przygotowują:   Katarzyna  Czarkowska , Piotr Zaborowski.  
19 Kwietnia 2017 godz. 15:09
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Orientalna Noc w Bibliotece

Ósmy raz Koszalińska Biblioteka Publiczna zaprasza w swoje progi wieczorową porą. W najbliższy piątek 21 kwietnia, w godz. 17 – 23, w placówce przy placu Polonii 1 w w scenerii japońskiej oranżerii odbędzie się „Orientalna Noc w Bibliotece”. W trakcie imprezy najmłodsi poznają chińskie legendy o smokach, starsi posłuchają muzyki z kairskiej taksówki. Będzie pokaz tańca w stylu Bollywood w wykonaniu Zespołu Tańca Indyjskiego Chandanis. Klimatu dopełni namiot pełen perskiej poezji, a na warsztatach plastycznych można będzie stworzyć maski teatru chińskiego oraz ryby i lalki z azjatyckich mang.   W Galerii Region można będzie zobaczyć fotografie z wyprawy do Japonii, którą przeżył koszalinianin Michał Jaworski. Arkady Fiedler, wnuk autora słynnej książki „Dywizjon 303”, opowie o podróży Fiatem 126p po Azji, a na zakończenie fireshow w wykonaniu grupy Incendi.   Uczestnicy będą mogli wziąć udział w zbiórce książek dla dzieci samotnych matek, którym pomaga Fundacja „Zdążyć z Miłością”.   Szczegółowy program imprezy: 17:00 – spotkanie z Arkadym Pawłem Fiedlerem, który zwiedził Azję nieśmiertelnym fiatem 126p, sala konferencyjno-kinowa 17:00 – rozstrzygnięcie Powiatowego Konkursu Plastycznego „Moja azjatycka przygoda”, wręczenie nagród, salka edukacyjna za Czytelnią 18:00 – pokaz japońskiej sztuki walki w wykonaniu Pomorskiej Akademii Aikido, sala klubowa 18:30, 20:00 – spotkanie z Aladynem, dwa pokazy filmu, salka edukacyjna za Czytelnią 19:00 – pokaz tańca w stylach orientalnych oraz Bollywood w wykonaniu Zespołu Tańca Indyjskiego Chandni, sala konferencyjno-kinowa 20:00 – spotkanie z Andrzejem Saramowiczem, autorem książki „Mądrość Nasreddina Hodży”, i dr. Błażejem Gałkowskim, współzałożycielem Wydawnictwa Barbelo, którzy przedstawią publiczności postać Nasreddina Hodży, legendarnego mędrca i filozofa z Anatolii. Opowieści o legendarnym Nasreddinie Hodży dają czytelnikom okazję do śmiechu a jednocześnie do zadumy i głębszego spojrzenia na paradoksy ludzkiego życia. Podczas spotkania Andrzej Saramowicz i dr Błażej Gałkowski przybliżą Państwu tradycję i kulturę, w której powstały te niezwykłe opowieści. Na uczestników spotkania czekać też będzie konkurs i niespodzianki, sala konferencyjno-kinowa 22:30 – pokaz ogniowy – Fire Show w wykonaniu zespołu Incendii, plac przed biblioteką.   Ponadto w programie: Galeria Region - wystawa o literaturze Japonii, Chin, Indii, Izraela, Persji Galeria Region - wystawa zdjęć Michała Jaworskiego, pasjonata Japonii Wypożyczalnia Główna - wystawa zdjęć czytelników, którzy odbyli podróże do krajów azjatyckich Wypożyczalnia Główna - perski namiot pełen poezji z Wydawnictwa Barbelo Wypożyczalnia Główna - stoisko lodziarni Świat Lodów Informatorium - warsztaty origami Informatorium - japońska oranżeria Wolna Antresola - warsztaty tworzenia masek teatru chińskiego Czytelnia Czasopism - warsztaty plastyczne - japońskie Święto Dziecka Czytelnia Czasopism - nauka pisma arabskiego Wypożyczalnia Popularnonaukowa - Azjatyckie Atelier Fotograficzne Czytelnia Książek - warsztaty mangi Czytelnia Książek - indyjskie mandale Czytelnia Regionalna - warsztaty plastyczne pod smoczymi skrzydłami Wypożyczalnia Filmów i Książki Mówionej - poznawanie kultury kraju jadeitu wraz z Towarzystwem Przyjaźni Polsko-Chińskiej Hol przy Wypożyczalni Filmów i Książki Mówionej - wystawa prac dzieci biorących udział w Powiatowym Konkursie Plastycznym „Moja azjatycka przygoda” Sala Klubowa - nauka jogi i medytacji z Yoga Life Club
18 Kwietnia 2017 godz. 6:34
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Koszaliński „Muzyk” z nowymi sukcesami

Po raz kolejny nasza perkusistka Aleksandra Nawrocka udowodniła, że perkusja jest jej największą miłością. Paulina Sochaj trzecia w Ogólnopolskim Konkursie Obojowym CEA. Koszalińskie pianistki z międzynarodowym trofeum.  Ucząca się w klasie perkusji prowadzonej przez nauczycieli Łukasza Lewczaka i Roberta Kwiatkowskiego w Zespole Państwowych Szkół Muzyczny im Grażyny Bacewicz w Koszalinie Aleksandra Nawrocka zdobyła II nagrodę na prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym organizowanym po raz pierwszy przez Centrum Edukacji Artystycznej dla uczniów klasy perkusji szkół II stopnia. Celem konkursu jest wyłonienie najwybitniejszych osobowości spośród uczniów szkół muzycznych. W jury konkursu zasiedli najwybitniejsi specjaliści w dziedzinie gry na instrumentach perkusyjnych jak prof. Gert Mortensen (RMC Kopenhaga, Dania), prof. Stanisław Skoczyński (UM Warszawa), prof, Jacek Wota (AM Wrocław), prof. Piotr Sutt (AM Łódź). Przewodniczącym jury był Krzesimir Dębski, którego kompozycję pt."KOŁOMYJKA" napisaną dla potrzeb konkursu wykonali finaliści konkursu wraz z muzykami Filharmonii Świętokrzyskiej. Konkurs odbył się w dniach 6-9 kwietnia Zpsm w Kielcach i złożony był z 3 etapowej rywalizacji podczas której perkusisty prezentowali swoje umiejętnościnna poszczególnych instrumentach. W dniach 10-11 kwietnia na XV Zachodniopomorskim Konkursie Perkusyjnym w Stargardzie Aleksandra również zdobyła II nagrodę w grze na instrumentach perkusyjnych. Jury nie przyznało pierwszego miejsca.   W dniach 4-5 kwietnia 2017 roku w Zespole Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie odbył się Ogólnopolski Konkurs Obojowy Centrum Edukacji Artystycznej, będący częścią Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego CEA, organizowanego od 2016 roku w cyklu 3-letnim dla poszczególnych specjalności i zespołów. Konkurs ten zalicza się do najważniejszych konkursów muzycznych w Polsce. Jego celem jest wyłonienie i promocja szczególnie uzdolnionych młodych muzyków, uczniów szkół muzycznych II stopnia. Ich występy oceniane są przez wybitnych artystów i profesorów akademickich, a program określony szczegółowym regulaminem wymaga umiejętności na najwyższym poziomie. W Częstochowie podczas dwóch etapów zmagań najzdolniejszych młodych oboistów z całej Polski jury pod przewodnictwem dra hab. Arkadiusza Krupy z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zadecydowało o przyznaniu III miejsca Paulinie Sochaj z klasy IV OSM II stopnia w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Jurorzy wyróżnili również jej nauczycielkę Dominikę Kubiak za przygotowanie uczennicy oraz pianistę Tomasza Szymczewskiego za akompaniament.   W dniach 31marca - 2 kwietnia 2017 roku odbył się  IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny "GRAN KLAVIER" Ciudad de Alcala w Hiszpanii, w którym wzięli udział młodzi pianiści z Hiszpanii, Rosji, Ukrainy, Malezji, Polski i Mongolii. Przewodniczącym Jury była wybitna profesor Galina Eguizarova słynnej Akademii Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie. W kategorii Solo w podgupie 12-14 lat  grupy B Gabriela Bortnowska zajęła I miejsce oraz otrzymała nagrodę specjalną konkursu za interpretację muzyki barokowej, w podrupie 15-16 lat grupy B II miejsce zajęła Julia Bortnowska. Siostry również zaprezentowały się w kategorii Duet Fortepianowy, w której wywalczyły GRAND PRIX konkursu.
31 Marca 2017 godz. 10:35
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Laury naszych flecistek- kameralistek

W Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w Szczecinie odbył się II Zachodniopomorski Festiwal Duetów Instrumentów Dętych Szkół Muzycznych I stopnia. Przesłuchania odbywały się w trzech kategoriach: duet z towarzyszeniem fortepianu, duet i duet mieszany. W kategorii duet I miejsce zdobyły uczennice: Zuzanna Felisiak i Antonina Tolas (z klasy p. Natalii Jewłoszewicz- Dziedzic) natomiast III miejsce zdobyły uczennice: Eliza Baranowska i Delfina Chodowska (z klasy p. Agnieszki Bugajskiej i p. Magdy Morus- Fijałkowskiej)   Sukcesy  skrzypków w Ogólnopolskim Konkursie w Szczecinie. W Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. w Szczecinie odbył się VI Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy Sonat dla klas IV, V i VI skrzypiec i altówki SM I st.   Wzięło w nim udział  40 młodych skrzypków z m.in. Szczecina, Zielonej Góry, Warszawy, Gorzowa Wlkp., Żagania, Legnicy. Uczniowie rywalizowali  w trzech grupach wiekowych.  W programie należało wykonać obowiązkową sonatę barokową i utwór dowolny. Konkurs był jednoetapowy.  Jury pod przewodnictwem dr Kariny Gidaszewskiej z AM Łódź przyznało: w grupie I- Martynie Skuzie- II miejsce ( naucz. Natan Dondalski), Zofii Diaczuk - III miejsce ( naucz. Wioleta Śliwińska) oraz wyróżnienia- Ewelinie Harasym ( naucz. Olga Borowska) i Aleksandrze Sztyma ( naucz. Marta Bałdys), w grupie II- II miejsce- Marcelinie Ruczyńskiej ( naucz. Wioleta Śliwińska) i III miejsce- Maciejowi Fijałkowskiemu ( naucz. Olga Borowska), w grupie III- wyróżnienie otrzymała Anna Zarzycka ( naucz. Olga Borowska). Uczniom akompaniowali : mgr Magdalena Bortnowska, mgr Dorota Kuryło, mgr Hanna Wiącek i mgr Paweł Gajdzis.
31 Marca 2017 godz. 6:01
Ala za mat. prasowe
 

Kwiecień z CK 105

Koszalińskie Centrum Kultury 105 kwiecień rozpoczyna od mocnego uderzenia. Już w piątek, 7 kwietnia na godz. 19.00 zaprasza na muzyczny festiwal Bacterya Fest. BACTERYA FEST to festiwal zrzeszający muzykę rockową i dobre nastroje. W ten sposób koszaliński zespół Bacteryazz chce uczcić czwarte urodziny i fakt, że wydali drugą płytę. Do wspólnego grania   Koncert BACTERYA FEST 7.04.2017 r., godz. 19.00 Club 105 bilety: 10 zł/w dniu koncertu 15 zł dostępne w kasie kina Kryterium, recepcji CK 105, www.ck105.koszalin.pl koszalinianie zaprosili zespoły: Linch (Koszalin), Heavyweight (Poznań), Męczenie Owiec (Gostyń). Wybór zespołów zaproszonych na Bacterya Fest jest nieprzypadkowy, ponieważ członkowie obchodzącego urodziny bandu chcieli – w przypadku zespołu Linch – zwrócić uwagę na nową, lokalną kapelę. Z Heavyweight grupę łączy wokalistka, która pojawiła się na nowej płycie Bacteryazz. Z Męczeniem Owiec koszalinianie często koncertują. Koncert BACTERYA FEST 7.04.2017 r., godz. 19.00 Club 105 bilety: 10 zł/w dniu koncertu 15 zł dostępne w kasie kina Kryterium, recepcji CK 105, www.ck105.koszalin.pl   Zespół Bacteryazz powstał w Koszalinie pod koniec stycznia 2013. Jak sami podkreślają ich muzyka to mieszanka: grunge, punk & metal z polskojęzycznymi tekstami. W ciągu zaledwie 4 lat działalności koncertowej zagrali 4 trasy koncertowe, w czasie których odwiedzili ponad 100 miast w Polsce. Pojawiali się ze swoją muzyką w tak odległych rejonach jak Zamość i Tomaszów Lubelski. W pierwszym roku działalności zespół wydał EP „Coś o czymś”. W kolejnym roku dzięki kampanii crowdfundingowej ukazał się LP „Za drzwiami”. W lutym 2017 pojawiła się druga płyta „Nowy stan”.Zespół wystąpił w X edycji programu MBTM. W 2015 otrzymał Nagrodę Specjalną                      w Konkursie Twórczości Grzegorza Ciechowskiego w Tczewie. W 2016 r. Bacteryazz przyznano  Nagrodę Prezydenta Miasta Koszalina za działalność w dziedzinie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury. Pierwsza płyta zespołu „Za drzwiami” została umieszczona na 50 lat w kapsule czasu.   Linch to zespół rockowo - metalowy z Koszalina. Grają i tworzą własną muzykę razem ponad rok. Każdy z członków grupy ma wcześniejsze doświadczenia muzyczne z innych projektów.   Grający muzykę łączącą w sobie takie gatunki jak: rock, metal, crossover, czy pop Heavyweight powstał w 1999r., w Poznaniu. Muzycy dwóch kapel Arathorn i Helter, które powoli kończyły działalność postanowili połączyć siły, dając nowemu tworowi nazwę Heavyweight, a nazwa ta wpadła w oko pierwszemu bębniarzowi grupy, gdy oglądał na ekranie tv walkę Andrzeja Gołoty. Heavyweight to – jak można przeczytać na facebookowym profilu grupy - spotkanie pięciu odrębnych, bardzo różnych osobowości. To pięć różnych punktów widzenia, to pięć sposobów na życie. Ale Heavyweight to jeden zespół, jedna muzyka, jedna energia.   Męczenie Owiec to grający rockowo – metalowe dźwięki, pochodzący z Gostynia zespół założony w 2001 roku (i grający do 2005 r.) przez Piotra Dworaka i Wojciecha Dojcza. Reaktywowany po przerwie w 2010 r. Grupa zagrała do tej pory ponad 60 koncertów. W 2015 roku zespół supportował Turbo na trasie "35th Anniversary Tour", a rok później na trasie "Back To The Past".   Koncert WOLNA GRUPA BUKOWINA        Wolna Grupa Bukowina - polska grupa muzyczna z nurtu poezji śpiewanej powstała na początku lat 70. XX wieku. Zespół zadebiutował w 1971 roku na Giełdzie Piosenki Turystycznej w Szklarskiej Porębie. Koncert WOLNA GRUPA BUKOWINA 8.04.2017 r., godz. 20.00 sala widowiskowa CK 105 bilety: 30 zł/35 zł w dniu koncertu Grupa przyjechała z Buska - Zdroju, a założył ją ówczesny maturzysta Wojciech Bellon. Piosenką Wojtka "Ponidzie" wyśpiewali jedną z głównych nagród. Miała formułę zespołu otwartego, toteż występowało z nią wielu znanych polskich wykonawców i muzyków. Trzon zespołu stanowili: Wojciech Bellon - twórca tekstów większości piosenek, Grażyna Kulawik, Wojciech Jarociński i Wacław Juszczyszyn. Poza sporym dorobkiem fonograficznym zespół ma na swym koncie wielokrotnie nagrodzone występy w licznych polskich festiwalach w tym na Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, udział w studenckich festiwalach FAMA oraz dwukrotny występ dla 150 tysięcznej widowni na Przystanku Woodstock. Zespół ma też za sobą wielokrotne występy zagraniczne w Europie a także dla Polonii w Kanadzie, USA i Irlandii. Wolna Grupa Bukowina stale od 45 lat z nieustającym powodzeniem koncertuje w Polsce zdobywając sobie coraz to nowe pokolenia wiernych słuchaczy. Stała się obecnie na polskiej scenie muzycznej zjawiskiem trwałym i znaczącym. Obecny skład Wolnej Grupy Bukowina to: Grażyna Kulawik - śpiew, Wojciech Jarociński - śpiew, gitara, Wacław Juszczyszyn - śpiew, gitara Wojciech Maziakowski - gitara basowa Marek Zarankiewicz – instrumenty perkusyjne Krzysztof Żesławski – gitara elektryczna   Wydawnictwa   1978 - "Jan Wołek, Wolna Grupa Bukowina" - kaseta 1991 - "Bukowina" - Złota Płyta "Pomaton" 1994 - "Niechaj zabrzmi" - płyta koncertowa 1995 - "Sad" 1999 - "Pieśń Łagodnych" - składanka przebojów 2001 - "Słonecznik, Antologia" (2xCD) 2003 - "Bukowina / Sad" (2xCD) - reedycja dwóch albumów           SPOTKANIE Z LECHEM FABIAŃCZYKIEM         Spotkanie pod tytułem: "Wartość bohaterstwa i uczciwości". Wyświetlone zostaną filmy: "Pułkownik Witold Dzierżykraj Morawski" oraz "Jeden z czterystu tysięcy".         13.04.2017 r., godz. 18.00 Club 105 Wstęp wolny           Impreza plenerowa ROZPOCZĘCIE SEZONU MOTOCYKLOWEGO 2017         Celem akcji jest zwrócenie uwagi kierowców na fakt, że na drogi wyjeżdżają motocykle. W programie przewidziana parada motocykli w asyście Policji, pokaz ratownictwa drogowego i występy zespołów z CK 105 w Koszalinie.           KABARET ŁOWCY.B 23.04.2017 r., 19.00 Sala widowiskowa CK105 bilety: 40 zł dostępne w kasie kina Kryterium, recepcji CK105, na www.ck105.koszalin.pl i na kupbilecik.pl         Łowcy.B to kabaret działający na profesjonalnej scenie od 12 lat. Swoją działalność rozpoczął z przytupem wygrywając w ciągu pierwszych dwóch lat niemal wszystkie liczące się festiwale. 1 nagroda na Pace, Grand Prix Mulatki, Grand Prix na Wyjściu z Cienia oraz Grand Prix Przewałki. Oprócz tego Łowcy.B wygrali festiwal kabaretu w Zielonej Górze i zdobyli kilka koryt na rybnickim Ryjku. Spektakl Łowców to nie zwyczajny występ. To wybuchowa mieszanka spontaniczności i dużej ilości improwizacji. Wszystko to w oparach absurdu, którego nie powstydziłby się Monty Python. Jako jedyni w swoich spektaklach grają muzykę na żywo, w autorskich kompozycjach. Żaden instrument nie pochodzi z kradzieży. Aktualnie kabaret występuje w składzie Bartosz Gajda, Bartosz Góra, Maciej Szczęch, Sławomir Szczęch. Kto raz był na spektaklu Łowców wie, że ilość energii wydzielonej na scenie wystarczy do zasilenia małego miasteczka, a liczba spalonych kalorii jest dla chłopaków lepszym treningiem niż Chodakowska. Podczas występu w CK105 Kabaret zaprezentuje nowy program "Noc Muzeów"!   Koncert LUXTORPEDA 29.04.2017 r., godz. 20.00 Sala widowiskowa CK105 bilety: 150 sztuk po 35 zł dostępne w kasie kina Kryterium, recepcji CK 105, na www.ck105.koszalin.pl/ 50 zł (po wyczerpaniu puli za 35 zł) dostępne w kasie kina Kryterium, recepcji CK 105, na www.ck105.koszalin.pl i kupbilecik.pl   Zespół Luxtorpeda powstał w 2010 roku z inicjatywy Roberta Friedricha gitarzysty i wokalisty znanego z takich formacji jak Acid Drinkers, Turbo, Flapjack, Arka Noego, 2Tm2,3 i KNŻ. Do współpracy muzyk zaprosił gitarzystę Roberta Drężka, basistę Krzysztofa Kmiecika, związanych wcześniej z Armią oraz z formacją 2Tm2,3 oraz perkusistę Tomasza Krzyżaniaka, znanego wcześniej z Turbo i Armii. W 2011 roku w trakcie nagrywania albumu skład uzupełnił wokalista Przemysław Frencel, raper znany z hip-hopowego duetu 52 Dębiec. Debiutancki album zatytułowany Luxtorpeda ukazał się 9 maja 2011 roku i jest połączeniem brzmień garażowo-punkowo-rockowych, teksty mówią o życiu każdego człowieka, o walkach, upadkach, powstaniach, ciemnościach i nadziei. Zarówno w warstwie tekstowej, jak i w muzycznej Litza i spółka są absolutnie bezkompromisowi. Płytę promują teledyski zrealizowane do utworów "Niezalogowany", "Autystyczny" i "Za wolność". Zespół dał się poznać szerszej publiczności podczas Jarocin Festiwal 2011 oraz podczas 17 edycji Przystanku Woodstock 2011 a utwór "Autystyczny" wspiął się na pierwsze miejsca wielu list przebojów, między innymi w radiowej Trójce, Eska Rock i Antyradiu. W wielu rankingach i podsumowaniach muzycznych 2011 roku Luxtorpeda uplasowała się w ścisłej czołówce niejednokrotnie zajmując 1 miejsce, chociażby wśród czytelników pism "Metal Hammer" i "Teraz Rock", gdzie została uznana za najlepszy zespół roku. Luxtorpeda otrzymała również 4 nominacje do nagrody "Fryderyk" za 2011r., otrzymując statuetkę w kategorii Najlepsza Płyta Rockowa. 9 maja 2012r. ukazała się druga płyta Luxtorpedy zatytułowana "Robaki",  szybko zdobywając tak samo jak pierwsza status "złotej płyty". Drugi krążek promują teledyski do utworów "Hymn" i "Wilki dwa", ten drugi zagościł na liście Trójki PR, 6 tygodni z rzędu zajmując pierwszą pozycję, a dziesięciokrotnie będąc na pierwszym miejscu w ogólnym rozrachunku. Rok 2012 przyniósł Luxtorpedzie występy na największych festiwalach w Polsce, u boku takich wykonawców jak Slayer, Metallica czy Machine Head, POD, Motorhead, Limp Bizkit, Sabbaton itp.  Zespół otrzymał również "złotego bączka"- nagrodę publiczności największego z festiwali – Przystanku Woodstock. W roku 2013 Luxtorpeda otrzymała 3 nominacje do nagrody Fryderyki 2012 i po raz kolejny został doceniony w wielu rankingach między innymi "Teraz Rock" i "Metal Hammer". Pierwszego kwietnia 2014 roku ukazał się 3 album zespołu pod tytułem "A Morał Tej Historii Mógłby Być Taki, Mimo Że Cukrowe To Jednak 3uraki". W czerwcu 2015 roku zespół wydał 3-utworową "EPkę". 1 kwietnia 2016 “światło dzienne” ujrzy 4 album zespołu „MYWASWYNAS”.                Skład : Tomasz "Krzyżyk" Krzyżaniak – perkusja, głos Krzysztof "Kmieta" Kmiecik - gitara basowa, głos Przemysław "Hans" Frencel – głos, Robert "Litza" Friedrich - głos, gitara, Robert "Drężmak" Drężek – gitara, głos       
27 Marca 2017 godz. 15:04
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Fortepianowe pojedynki

To będzie bitwa na nuty, klawisze i palce, a stoczą ją młodzi pianiści z całej polski. W dniach 28 marca – 1 kwietnia 2017 r. odbędzie się Zachodniopomorski Konkurs Pianistyczny o Zasięgu Ogólnopolskim organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie. To okazja do weryfikacji wyobraźni muzycznej i umiejętności interpretacyjnych młodych muzyków. Blisko 70 startujących, takie grono młodych pianistów gromadziły dotychczasowe edycje konkursu organizowanego od 2009 r., co dwa lata. Uczestnicy Zachodniopomorskiego Konkursu Pianistycznego rywalizują w trzech grupach wiekowych, a ich umiejętności oceniają najwybitniejsi polscy pianiści-pedagodzy. W tym roku będą to m.in. prof. Waldemar Andrzejewski (AM Poznań) – przewodniczący, prof. Jerzy Godziszewski (AM Bydgoszcz), prof. Maria Murawska (AM Bydgoszcz), prof. Grzegorz Kurzyński (AM Wrocław), prof. Bogusław Rottermund (Akademia Sztuki Szczecin), prof. Joanna Marcinkowska (AM Poznań) i prof. M. Szczepański (AM Wrocław).   Szczeciński konkurs to nie tylko rywalizacja. Tuż po zakończeniu przesłuchań młodych pianistów, członkowie konkursowego Jury przeprowadzą warsztaty dla nauczycieli uczestników. Do udziału w Zachodniopomorskim Konkursie Pianistycznym o Zasięgu Ogólnopolskimzgłaszają się uczniowie ze szkół muzycznych z Gniezna, Opola, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Żor, Krakowa, Pyrzyc, Krosna, Gdyni, Suwałk, Tarnowa, Białegostoku, Katowic, Koszalina, Leszna i Szczecina. Decyzją Samorządu Województwa na nagrody Marszałka trafi 4500 zł. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach 28.03 - 1.04.2017 roku w siedzibie szkoły.
27 Marca 2017 godz. 13:03
Ekoszalin z mat. informacyjnych KBP
 

Żywa Biblioteka w KBP

W Koszalińskiej Bibliotece Publicznej już po raz 5-ty odbyła się Żywa Biblioteka. Żywa Biblioteka to wydarzenie organizowane w celu zmniejszenia przejawów uprzedzeń i dyskryminacji w naszym społeczeństwie. Projekt pozwala Czytelnikom na kontakt z przedstawicielami grup obarczanych stereotypami, narażonych na wykluczenie i gorsze traktowanie. Żywa Biblioteka polega na osobistej rozmowie z reprezentantem czy reprezentantką grupy doświadczającej stygmatyzacji. Rozmowa z Żywą Książką ma swobodny charakter i odbywa się w przyjaznej atmosferze. Warto jednak podkreślić, że Żywa Biblioteka ma być narzędziem zmiany społecznej. Założeniem przedsięwzięcia jest edukacja o prawach człowieka.   Wydarzenie było zorganizowane w konwencji biblioteki – były Żywe Książki (czyli przedstawiciele grup traktowanych stereotypowo), byli Czytelnicy (czyli goście – osoby, które bibliotekę odwiedzają i rozmawiają z Żywymi Książkami), byli także Bibliotekarze – gospodarze, którzy czuwają nad przebiegiem wydarzenia i „wypożyczają” Książki.   Książka w Żywej Bibliotece ma wyjątkowe znaczenie. Jej rola polega na szczerej rozmowie z Czytelnikiem. To szczególne spotkanie „twarzą w twarz” ma przede wszystkim wpłynąć na uprzedzenia względem konkretnej grupy - mniejszości, którą Książka reprezentuje. Rolą Książki nie jest jednak promocja swojego stylu życia czy światopoglądu. Rozmowa z Czytelnikiem jest dialogiem, próbą zrozumienia, oswojenia z innością. Wierzymy, że wpłynie to znacząco na zmianę postaw, przyczyni się do wzajemnego poznania, szacunku i tolerancji.   Tytuły Żywych Książek, z którymi można było porozmawiać w tym roku: Alkoholiczka Ateista Feministka Gej Kobieta, która nie chce mieć dzieci Osoba po kryzysie psychicznym Osoba transpłciowa Osoba z niepełnosprawnością Osoba żyjąca z wirusem HIV Pozarządowiec Ukrainka Weganka. W sali kinowej KBP miała miejsce dyskusja o przejawach dyskryminacji w Polsce, którą poprowadził trener antydyskryminacyjny Radosław Bednarski. Do wieczora trwały rozmowy z Żywymi Książkami.
25 Marca 2017 godz. 6:00
Dominik Wasilewski
 

Kultura została nagrodzona

W piątkowy wieczór w Filharmonii koszalińskiej odbyła się IX Gala Koszalińskiej. Prezydent Piotr Jedliński wręczył 31 nagród za osiągnięcia w dziedzinie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury. Uroczystość rozpoczęła się koncertem – z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej wystąpił ubiegłoroczny laureat Nagrody Prezydenta - zespół Bakteryazz, pod dyrekcją Klemensa Starybrata. W tym roku kapituła rozpatrywała wnioski na podstawie nowych zasad. Do prezydenta wpłynęły 103 wnioski o przyznanie nagród. Kapituła zaopiniowała pozytywnie 31 kandydatur.     Nagrody za całokształt wieloletniej pracy artystycznej, twórczej oraz działania na rzecz upowszechniania i promocji kultury otrzymali: Zofia Rudecka Maria Ulicka Zygmunt Wujek Czesław Kuriata     Nagrody za osiągnięcia w dziedzinie kultury (dorośli) otrzymali: Kamil Piotrowicz Alicja Magdalena Omilianowicz Piotr Grelowski Grupa Top-Toys Zespół Pampeluna i 4P – Projekt Patryoci     Nagrody II stopnia za osiągnięcia w dziedzinie kultury (dzieci i młodzież) otrzymali: Małgorzata Duszyńska Kwintet Gitarowy GIPEMY Mikołaj Gajdzis Maja Jodłowska Maria Weronika Kowal Wiktor Kazubiński Julia Popławska Krzysztof Zielinski Jakub Wianecki Julia Goska Oliwia Czyżak Zespół Top-Toys Young Radosław Mikołajek Martyna Ćwik Maja Anna Popiołek Para taneczna Wiktoria Pastwa i Jędrzej Kasprzak Para taneczna Karina Kujawa i Bartosz Kozub   Nagrody I stopnia w dziedzinie kultury (dzieci i młodzież) Wiktoria Dziedzic Aleksandra Nawrocka Krzysztof Wikowicz Konstancja Śmietańska   Wydarzeniem Kulturalnym roku 2016  ogłoszony został koncert Świętujmy razem 750-lecie Koszalin, zorganizowany w maju 2016 z okazji jubileuszu miasta.
17 Marca 2017 godz. 8:34
ekoszalin za Magazyn Sztuki/Ryszard Ziarkiewicz
 

Planeta Ziemia to olbrzymi instrument muzyczny

Ryszard Ziarkiewicz rozmawia z artystą dźwięku Krzysztofem "Arszynem" Topolskim "O dźwiękach, perkusji i hałasach ziemi". Arszyn w sobotę o godz. 20.00 wystąpi z nietypowym koncertem perkusyjnym w koszalińskiej Galerii Scena. Ryszard Ziarkiewicz: Krzysztof Topolski vel Arszyn - Arszyn to dawna rosyjska jednostka długości będąca sumą długości łokcia i stopy, wahająca się w granicach 71,11-81,5 cm. W zaborze rosyjskim w latach 1849–1915 urzędowo 1 arszyn = 0,711167 metra, czyli 1 m = 1,406100 arszyna. Składał się z 16 werszków. 3 arszyny tworzyły sążeń. Skąd taki pseudonim artystyczny? Krzysztof Topolski: Zaczerpnięte z literatury. Czytałem wtedy Czechowa, a tam ciągle arszyn, spodobało mi się. Podobno ten system metryczny wywodził się z obszaru kultury arabskiej. Jesteś artystą dźwięku. Czym jest dźwięk? W sensie fizycznym falą akustyczną, wibracją. Możemy go usłyszeć, czasami nawet poczuć przez skórę. Czyli odebrać zmysłowo. Dźwięki towarzyszą nam już w łonie matki. Jesteśmy ciągle zanurzeni w dźwięku. Słuchamy ciągle i bez przerwy, nawet we śnie. Cisza na Ziemi nie istnieje. Co to jest sztuka dźwięku? Czy to jest kompozycja, czy raczej wyszukiwanie i rejestracja dźwięku? Myślę, że ani jedno ani drugie. Choć sztuka korzystająca z dźwięku może zawierać oba te elementy i praktyki. Na pewno rozwój środków rejestracji dźwięku (oraz obrazu) jest kluczowy w procesie pojawienia się i rozwoju zjawisk określanych mianem sztuki dźwiękowej. Sztuka korzysta z wielu praktyk i mediów, może korzystać też z dźwięku. Chociaż dźwięk jest niewidzialny może być bardzo plastyczny. Ostatnio dużo myślę o pracach Bruce’a Naumana. Jego realizacje z cyklu “skrzypcowych” np. “Playing Violin as fast as I can” mogą być bardzo pomocne w rozważaniech o sztucze dźwięku. Są to działania dźwiękowe ze skrzypcami w roli głownej. Performance dokamerowy, w którym dochodzi do przesunięcia granicy i rozsadzenia muzyki. Skrzypce - klasyczny instrument muzyczny zaczyna pełnieć inną rolę, sprzeczną z system muzycznym.  Ja sam poszukuję czasami takiego miejsca w sztuce dla perkusji, ale jeszcze nie wpadłem na to, jak miałoby to zadziałać. Czasami nazywam to trochę przekornie “perkusją w polu sztuki”. Instrument muzyczny to ciekawy fenomen, jest zazdrosny, wymaga ćwiczeń, ale jednocześnie dzięki praktyce zapewnia ciągły rozwój. Oczywiście rozwinął się cały nurt tzw. instalacji, gdzie dźwięk zaczął pełnić rolę przestrzenną, tak jak to ma miejsce w pracach Maxa Nuhausa, który wąże muzykę z miejscem. Artysta umieszcza w wybranych lokalizacjach specjalnie zaprojektowany dźwięk, który zmienia nasze postrzeganie tej przestrzeni. Tworzy miejsca dźwiękowe. Być może to sztuka pochłaniając muzykę i dźwięk poszerzyła swój aresenał środków. Moim zdaniem większość soundartowych prac nadal posiada większość parametrów utworu muzycznego. Również Neuhaus swoje instalacje nazywał muzyką, którą można słuchać-doświadczać w wybranym przez siebie czasie, a nie w czasie, kiedy odbywa się akurat koncert. Skąd wzięło się wykorzystanie dźwięków otoczenia w muzyce współczesnej (field recording, ekologia akustyczna)? Myślę, że rozwój fonografii stworzył nowe instrumenty. Pierwsze były eksperymenty z tzw. “muzyką konkretną” w latach jeszcze 50. Dziś studio nagrań, w szerokim sensie, to główny instrument produkcji i kreakcji muzycznej. Poza tym otoczenie akustyczne to moim zdaniem “nieskończony dźwięk”, a nagrywanie to proces słuchania. Słuchnie jako praktyka – w tym również kształcenia słuchu – jest kluczowe w tej pracy. Źródłem twojej twórczości jest land art? Jaka jest zbieżność pomiędzy sztuką ziemi i dźwiękiem? Nigdy nie myślałem o tym w ten sposób. Ale jeśli krajobraz akustyczny (soundscape) wywodzimy od słowa landscape (krajobraz), to rzeczywiście pozostajemy w swerze krajobrazu i naszego otoczenia. W zasadzie każdy utwór muzyczny stanowi jakiś soundscape (krajobraz akustyczny). Istnieją takie badania, które dowodzą, że przyroda działa jak doskonała orkiesta. Każdy dźwięk ma nie tylko swoje miejsca w spektrum częstotliowści, czyli wysokości dźwięku, ale także czas występowania w ciągu doby oraz natężenie. Każdy akustyczny element biotopu ma swoje miejsce w czasie i przestrzeni dźwiękowej, podobnie jak w dobrze zaaranżowanej muzyce. Oczywiście żyjemy w czasach hałasu, więc i muzyka czy sztuka to często bardziej “noise”. Co wynika z badania relacji dźwięku i przestrzeni dla lokalnej społeczności? To samo co z badań nad relacją jakości powietrza czy wody i jakości życia tej społeczności. Chociaż różnica jest taka, że dźwięk posiada może bardziej rozpoznawalny parametr estetyczny. Tą realcją zajmuje się właśnie akustyczna ekologia. Każde większe miasto posiada mapę hałasu. Jest to diagram pokazujący, gdzie przekroczono normy hałasu wyrażone w decybelach. Ale głośność to tylko jeden z parametrów dźwięku. Takie mapy całkowicie zaniedbują estetyczny chrakter audiosfery. Akustyczna ekologia natomiast, próbuje zbadać jaki chrakter otoczenia akustycznego byłby najbardziej porządany w danej przestrzeni i nie chodzi tu tylko o hałas, choć zapewne również. Bardzej o jakość estetyczną i kulturową, która nas otacza. Dźwięk ma bardzo bogatą warstwę znaczeniową. Dzwony kościołów do dzisiaj w Polsce bardzo mocno biją, każdego dnia i ten parametr akustyczny dużo mówi o naszej społeczności.  Luigi Rusollo w swoim manifescie Art of Noise z roku 1913 pisze mniej więcej tak - “Życie dawne było ciszą. Dopiero w wieku dziewiętnastym wraz z wynalezieniem maszyn narodził się hałas” Wszystkie aspekty sztuki dźwięku skupiają się chyba najlepiej w warsztatach. Czy możesz opisać charakterystyczne zajęcia, które prowadzisz w ich ramach? (np. na wyspie Sobieszewskiej) Czego one uczą? Na Wyspie Sobieszewskie prowadzimy zajęcia, które określam mianem edukacji akustycznej. Uczymy słuchać dźwięków, które nas otaczają. Uczymy rozumieć otoczenie akustyczne. Prowadzimy warsztaty akustycznej ekologii. Próbujemy przez zabawę pokazywać jak ważny jest dźwięk w kulturze i w przyrodzie. W Koszalinie w Galerii Scena nie jesteś pierwszy raz. Parę lat temu prowadziłeś tu również warsztaty dźwiękowe. Pamiętasz, coś z tego pobytu? Co się od tamtego czasu zmieniło w Twojej sztuce? Prowadziłem wtedy warsztaty o podobnej tematyce. To był początęk. Na pewno mam większe doświadczenie w pracy warsztatowej. Może też trochę więcej słyszę? Arszyn, Stena Line Gdynia - Karlskorona, projekt "Balitic Sounds Good?", 2011 Twój styl ma wiele wspólnego z ekologią. Sam zresztą używasz określenia „ekologia akustyczna”. Co to właściwie znaczy? Ekologia akustyczna to termin zaczerpniety z prac kanadyjskiego kompozytora Raymonda Murray'a Schafera. Tak jak wszelka ekologia bada stan danego biotopu czy ekosystemu. W tym przypadku zajmuje się stanem jego audiosfery, z wszystkimi konsekwencjami. Planeta Ziemia to olbrzymi instrument muzyczny. Jesli tak o tym pomyślimy, zaczynamy słuchać. Trochę w sprzeczności z ekologiczną postawą stoi Twoje zamiłowanie do perkusji, która jest dość „hałaśliwa”. Czy gary to twój ulubiony instrument? Myślę, że nie ma tu jednak sprzeczności. To, że perkusja potrwafi być głośnia raczej potwierdza charakter współczesnej kultury, nie tylko muzycznej. Miejski krajobraz akustyczny to w większości wielopostaciowy szum o róznym natężeniu, podobnie jak gros dobrej muzyki współczesnej :-) Dopiero po doświadczeniach ze słuchaniem krajobrazów akustycznych rozumiem, dlaczego perkusja może być i jest głośna. Jest dzieckiem swoich czasów. Tzw. jazzowy zestaw perkusyjny liczy sobie około 100 lat. Powstał na potrzeby muzyki tanecznej i jest ciekawym przykładem kulturowej hybrydy, która powstała w USA na przecięciu różnych tradycji muzycznych. Niektóre bębny zestawu i talerze wywodzą się z Chin. Inne talerze to tradycja turecka. Do tego marszowo-militarna perkusyjna tradycja europejska. Połaczenie tych kilku tradycji na potrzeby nowej muzyki, która powstała jako emenacja kultury afroamerykańskiej w USA, to jest właśnie współczesna perkusja. To już były głośnie czasy. Świat stawał się coraz głosniejszy. To czasy intensywnego rozwoju przemysłu, transportu, koleji żelaznej i rozrywki. Potrzebowano głośnego istrumentu, w dodatku odsługiwanego przez jednego muzyka. To moment narodzin popkultury. Jaka jest Twoja historia muzyka, perkusisty i artysty dźwięku? Muzykowanie zaczęło się od perkusji, ona mnie "prześladuje" i zajmuje raz mniej raz bardziej, to się zawsze zmieniało, ale ja to akceptuję. Ostatnio znowu bardziej. Grałem w wielu zespołach rockowych. Potem pojawiło się zainteresowanie muzyką elektroniczną. Najpierw ciekawą klubową, a potem awangardową elektroakustyczną. Byłem chyba w roku 1998 na koncercie poświęconym 45-leciu muzyki elektroakustycznej w Polsce w Studio im. Witolda Lutosławskiego podczas Warszawskiej Jesieni. Wytrzymałem do końca wraz chyba 5 osobami. Koncert trwał 12 godzin i zawierał tylko utwory na tzw. taśmę, czyli grane tylko z głośników. Powoli zaczynałem sam tworzyć muzykę z sampli przy pomocy komputera. W 2000 akurat mieszkałem w Londynie i załapałem się na wystawę Sonic Boom w Hayword Gallery. Podobno pierwszą i największą prezentację sound artu na Wyspach. W Londynie sporo się działo i pobyt tam był dobrą edukacją muzyczną. Od tego czasu zacząłem współpracować z międzynarodowym środowiskiem. Jednocześnie zainteresowałem się akustyczną ekologią, field recording i prowadzeniem warsztatów. Trzeba też wspomnieć, że lata 90. w Gdańsku, głównie Scena Yassowa, mocno otworzyła mnie na improwizację i eksperymenty. Pojawiło się przyzwolenie na totalny eksperyment muzyczny i to jest bardzo ważne. Równolegle pojawiło się zainteresowanie sound artem i instalacją dźwiękową, które to zdarza mi się co jakiś czas realizować, no i tak się te wątki przeplatają do dziś. Grasz kompozycje Waltera de Marii – jakie znaczenia ma ten artysta, i jakie znaczenie ma szczególne dla Ciebie? Walter de Maria również był jazzowym perkusistą. Zafrapował mnie jego życiorys oraz nieliczne kompozycje. Myślę, że zapowiadały one późniejsze realizacje de Marii w przestrzeni publicznej czy krajobrazie. Dzisiaj może już nie jestem tak mocno zafascynowany awangardą, wyczuwam jakiś prywatny kryzys w tym obszarze. Bardziej chyba zaczyna mnie interesować tradycja. Ale tradycja i awangarda to chyba dobre połączenie.. Najbliższe plany? Jak zwykle sporo się dzieje, choć nie wszystko udaje się tak, jak planujemy. W najbliższym czasie ukaże się płyta „Woda”, którą nagrałem w duecie z Adamem Witkowskim (znany m.in. z formacji „Nagrobki”). Będą też warsztaty w Berlinie oraz instalacja i koncert w Samarze w Rosji. Dziękujemy Ryszardowi Ziarkiewiczowi za zgodę na publikację wywiady, który znajduje się Magazyn Sztuki.