Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
27 Marca 2017 godz. 15:04
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Fortepianowe pojedynki

To będzie bitwa na nuty, klawisze i palce, a stoczą ją młodzi pianiści z całej polski. W dniach 28 marca – 1 kwietnia 2017 r. odbędzie się Zachodniopomorski Konkurs Pianistyczny o Zasięgu Ogólnopolskim organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie. To okazja do weryfikacji wyobraźni muzycznej i umiejętności interpretacyjnych młodych muzyków. Blisko 70 startujących, takie grono młodych pianistów gromadziły dotychczasowe edycje konkursu organizowanego od 2009 r., co dwa lata. Uczestnicy Zachodniopomorskiego Konkursu Pianistycznego rywalizują w trzech grupach wiekowych, a ich umiejętności oceniają najwybitniejsi polscy pianiści-pedagodzy. W tym roku będą to m.in. prof. Waldemar Andrzejewski (AM Poznań) – przewodniczący, prof. Jerzy Godziszewski (AM Bydgoszcz), prof. Maria Murawska (AM Bydgoszcz), prof. Grzegorz Kurzyński (AM Wrocław), prof. Bogusław Rottermund (Akademia Sztuki Szczecin), prof. Joanna Marcinkowska (AM Poznań) i prof. M. Szczepański (AM Wrocław).   Szczeciński konkurs to nie tylko rywalizacja. Tuż po zakończeniu przesłuchań młodych pianistów, członkowie konkursowego Jury przeprowadzą warsztaty dla nauczycieli uczestników. Do udziału w Zachodniopomorskim Konkursie Pianistycznym o Zasięgu Ogólnopolskimzgłaszają się uczniowie ze szkół muzycznych z Gniezna, Opola, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Żor, Krakowa, Pyrzyc, Krosna, Gdyni, Suwałk, Tarnowa, Białegostoku, Katowic, Koszalina, Leszna i Szczecina. Decyzją Samorządu Województwa na nagrody Marszałka trafi 4500 zł. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach 28.03 - 1.04.2017 roku w siedzibie szkoły.
17 Marca 2017 godz. 8:34
ekoszalin za Magazyn Sztuki/Ryszard Ziarkiewicz
 

Planeta Ziemia to olbrzymi instrument muzyczny

Ryszard Ziarkiewicz rozmawia z artystą dźwięku Krzysztofem "Arszynem" Topolskim "O dźwiękach, perkusji i hałasach ziemi". Arszyn w sobotę o godz. 20.00 wystąpi z nietypowym koncertem perkusyjnym w koszalińskiej Galerii Scena. Ryszard Ziarkiewicz: Krzysztof Topolski vel Arszyn - Arszyn to dawna rosyjska jednostka długości będąca sumą długości łokcia i stopy, wahająca się w granicach 71,11-81,5 cm. W zaborze rosyjskim w latach 1849–1915 urzędowo 1 arszyn = 0,711167 metra, czyli 1 m = 1,406100 arszyna. Składał się z 16 werszków. 3 arszyny tworzyły sążeń. Skąd taki pseudonim artystyczny? Krzysztof Topolski: Zaczerpnięte z literatury. Czytałem wtedy Czechowa, a tam ciągle arszyn, spodobało mi się. Podobno ten system metryczny wywodził się z obszaru kultury arabskiej. Jesteś artystą dźwięku. Czym jest dźwięk? W sensie fizycznym falą akustyczną, wibracją. Możemy go usłyszeć, czasami nawet poczuć przez skórę. Czyli odebrać zmysłowo. Dźwięki towarzyszą nam już w łonie matki. Jesteśmy ciągle zanurzeni w dźwięku. Słuchamy ciągle i bez przerwy, nawet we śnie. Cisza na Ziemi nie istnieje. Co to jest sztuka dźwięku? Czy to jest kompozycja, czy raczej wyszukiwanie i rejestracja dźwięku? Myślę, że ani jedno ani drugie. Choć sztuka korzystająca z dźwięku może zawierać oba te elementy i praktyki. Na pewno rozwój środków rejestracji dźwięku (oraz obrazu) jest kluczowy w procesie pojawienia się i rozwoju zjawisk określanych mianem sztuki dźwiękowej. Sztuka korzysta z wielu praktyk i mediów, może korzystać też z dźwięku. Chociaż dźwięk jest niewidzialny może być bardzo plastyczny. Ostatnio dużo myślę o pracach Bruce’a Naumana. Jego realizacje z cyklu “skrzypcowych” np. “Playing Violin as fast as I can” mogą być bardzo pomocne w rozważaniech o sztucze dźwięku. Są to działania dźwiękowe ze skrzypcami w roli głownej. Performance dokamerowy, w którym dochodzi do przesunięcia granicy i rozsadzenia muzyki. Skrzypce - klasyczny instrument muzyczny zaczyna pełnieć inną rolę, sprzeczną z system muzycznym.  Ja sam poszukuję czasami takiego miejsca w sztuce dla perkusji, ale jeszcze nie wpadłem na to, jak miałoby to zadziałać. Czasami nazywam to trochę przekornie “perkusją w polu sztuki”. Instrument muzyczny to ciekawy fenomen, jest zazdrosny, wymaga ćwiczeń, ale jednocześnie dzięki praktyce zapewnia ciągły rozwój. Oczywiście rozwinął się cały nurt tzw. instalacji, gdzie dźwięk zaczął pełnić rolę przestrzenną, tak jak to ma miejsce w pracach Maxa Nuhausa, który wąże muzykę z miejscem. Artysta umieszcza w wybranych lokalizacjach specjalnie zaprojektowany dźwięk, który zmienia nasze postrzeganie tej przestrzeni. Tworzy miejsca dźwiękowe. Być może to sztuka pochłaniając muzykę i dźwięk poszerzyła swój aresenał środków. Moim zdaniem większość soundartowych prac nadal posiada większość parametrów utworu muzycznego. Również Neuhaus swoje instalacje nazywał muzyką, którą można słuchać-doświadczać w wybranym przez siebie czasie, a nie w czasie, kiedy odbywa się akurat koncert. Skąd wzięło się wykorzystanie dźwięków otoczenia w muzyce współczesnej (field recording, ekologia akustyczna)? Myślę, że rozwój fonografii stworzył nowe instrumenty. Pierwsze były eksperymenty z tzw. “muzyką konkretną” w latach jeszcze 50. Dziś studio nagrań, w szerokim sensie, to główny instrument produkcji i kreakcji muzycznej. Poza tym otoczenie akustyczne to moim zdaniem “nieskończony dźwięk”, a nagrywanie to proces słuchania. Słuchnie jako praktyka – w tym również kształcenia słuchu – jest kluczowe w tej pracy. Źródłem twojej twórczości jest land art? Jaka jest zbieżność pomiędzy sztuką ziemi i dźwiękiem? Nigdy nie myślałem o tym w ten sposób. Ale jeśli krajobraz akustyczny (soundscape) wywodzimy od słowa landscape (krajobraz), to rzeczywiście pozostajemy w swerze krajobrazu i naszego otoczenia. W zasadzie każdy utwór muzyczny stanowi jakiś soundscape (krajobraz akustyczny). Istnieją takie badania, które dowodzą, że przyroda działa jak doskonała orkiesta. Każdy dźwięk ma nie tylko swoje miejsca w spektrum częstotliowści, czyli wysokości dźwięku, ale także czas występowania w ciągu doby oraz natężenie. Każdy akustyczny element biotopu ma swoje miejsce w czasie i przestrzeni dźwiękowej, podobnie jak w dobrze zaaranżowanej muzyce. Oczywiście żyjemy w czasach hałasu, więc i muzyka czy sztuka to często bardziej “noise”. Co wynika z badania relacji dźwięku i przestrzeni dla lokalnej społeczności? To samo co z badań nad relacją jakości powietrza czy wody i jakości życia tej społeczności. Chociaż różnica jest taka, że dźwięk posiada może bardziej rozpoznawalny parametr estetyczny. Tą realcją zajmuje się właśnie akustyczna ekologia. Każde większe miasto posiada mapę hałasu. Jest to diagram pokazujący, gdzie przekroczono normy hałasu wyrażone w decybelach. Ale głośność to tylko jeden z parametrów dźwięku. Takie mapy całkowicie zaniedbują estetyczny chrakter audiosfery. Akustyczna ekologia natomiast, próbuje zbadać jaki chrakter otoczenia akustycznego byłby najbardziej porządany w danej przestrzeni i nie chodzi tu tylko o hałas, choć zapewne również. Bardzej o jakość estetyczną i kulturową, która nas otacza. Dźwięk ma bardzo bogatą warstwę znaczeniową. Dzwony kościołów do dzisiaj w Polsce bardzo mocno biją, każdego dnia i ten parametr akustyczny dużo mówi o naszej społeczności.  Luigi Rusollo w swoim manifescie Art of Noise z roku 1913 pisze mniej więcej tak - “Życie dawne było ciszą. Dopiero w wieku dziewiętnastym wraz z wynalezieniem maszyn narodził się hałas” Wszystkie aspekty sztuki dźwięku skupiają się chyba najlepiej w warsztatach. Czy możesz opisać charakterystyczne zajęcia, które prowadzisz w ich ramach? (np. na wyspie Sobieszewskiej) Czego one uczą? Na Wyspie Sobieszewskie prowadzimy zajęcia, które określam mianem edukacji akustycznej. Uczymy słuchać dźwięków, które nas otaczają. Uczymy rozumieć otoczenie akustyczne. Prowadzimy warsztaty akustycznej ekologii. Próbujemy przez zabawę pokazywać jak ważny jest dźwięk w kulturze i w przyrodzie. W Koszalinie w Galerii Scena nie jesteś pierwszy raz. Parę lat temu prowadziłeś tu również warsztaty dźwiękowe. Pamiętasz, coś z tego pobytu? Co się od tamtego czasu zmieniło w Twojej sztuce? Prowadziłem wtedy warsztaty o podobnej tematyce. To był początęk. Na pewno mam większe doświadczenie w pracy warsztatowej. Może też trochę więcej słyszę? Arszyn, Stena Line Gdynia - Karlskorona, projekt "Balitic Sounds Good?", 2011 Twój styl ma wiele wspólnego z ekologią. Sam zresztą używasz określenia „ekologia akustyczna”. Co to właściwie znaczy? Ekologia akustyczna to termin zaczerpniety z prac kanadyjskiego kompozytora Raymonda Murray'a Schafera. Tak jak wszelka ekologia bada stan danego biotopu czy ekosystemu. W tym przypadku zajmuje się stanem jego audiosfery, z wszystkimi konsekwencjami. Planeta Ziemia to olbrzymi instrument muzyczny. Jesli tak o tym pomyślimy, zaczynamy słuchać. Trochę w sprzeczności z ekologiczną postawą stoi Twoje zamiłowanie do perkusji, która jest dość „hałaśliwa”. Czy gary to twój ulubiony instrument? Myślę, że nie ma tu jednak sprzeczności. To, że perkusja potrwafi być głośnia raczej potwierdza charakter współczesnej kultury, nie tylko muzycznej. Miejski krajobraz akustyczny to w większości wielopostaciowy szum o róznym natężeniu, podobnie jak gros dobrej muzyki współczesnej :-) Dopiero po doświadczeniach ze słuchaniem krajobrazów akustycznych rozumiem, dlaczego perkusja może być i jest głośna. Jest dzieckiem swoich czasów. Tzw. jazzowy zestaw perkusyjny liczy sobie około 100 lat. Powstał na potrzeby muzyki tanecznej i jest ciekawym przykładem kulturowej hybrydy, która powstała w USA na przecięciu różnych tradycji muzycznych. Niektóre bębny zestawu i talerze wywodzą się z Chin. Inne talerze to tradycja turecka. Do tego marszowo-militarna perkusyjna tradycja europejska. Połaczenie tych kilku tradycji na potrzeby nowej muzyki, która powstała jako emenacja kultury afroamerykańskiej w USA, to jest właśnie współczesna perkusja. To już były głośnie czasy. Świat stawał się coraz głosniejszy. To czasy intensywnego rozwoju przemysłu, transportu, koleji żelaznej i rozrywki. Potrzebowano głośnego istrumentu, w dodatku odsługiwanego przez jednego muzyka. To moment narodzin popkultury. Jaka jest Twoja historia muzyka, perkusisty i artysty dźwięku? Muzykowanie zaczęło się od perkusji, ona mnie "prześladuje" i zajmuje raz mniej raz bardziej, to się zawsze zmieniało, ale ja to akceptuję. Ostatnio znowu bardziej. Grałem w wielu zespołach rockowych. Potem pojawiło się zainteresowanie muzyką elektroniczną. Najpierw ciekawą klubową, a potem awangardową elektroakustyczną. Byłem chyba w roku 1998 na koncercie poświęconym 45-leciu muzyki elektroakustycznej w Polsce w Studio im. Witolda Lutosławskiego podczas Warszawskiej Jesieni. Wytrzymałem do końca wraz chyba 5 osobami. Koncert trwał 12 godzin i zawierał tylko utwory na tzw. taśmę, czyli grane tylko z głośników. Powoli zaczynałem sam tworzyć muzykę z sampli przy pomocy komputera. W 2000 akurat mieszkałem w Londynie i załapałem się na wystawę Sonic Boom w Hayword Gallery. Podobno pierwszą i największą prezentację sound artu na Wyspach. W Londynie sporo się działo i pobyt tam był dobrą edukacją muzyczną. Od tego czasu zacząłem współpracować z międzynarodowym środowiskiem. Jednocześnie zainteresowałem się akustyczną ekologią, field recording i prowadzeniem warsztatów. Trzeba też wspomnieć, że lata 90. w Gdańsku, głównie Scena Yassowa, mocno otworzyła mnie na improwizację i eksperymenty. Pojawiło się przyzwolenie na totalny eksperyment muzyczny i to jest bardzo ważne. Równolegle pojawiło się zainteresowanie sound artem i instalacją dźwiękową, które to zdarza mi się co jakiś czas realizować, no i tak się te wątki przeplatają do dziś. Grasz kompozycje Waltera de Marii – jakie znaczenia ma ten artysta, i jakie znaczenie ma szczególne dla Ciebie? Walter de Maria również był jazzowym perkusistą. Zafrapował mnie jego życiorys oraz nieliczne kompozycje. Myślę, że zapowiadały one późniejsze realizacje de Marii w przestrzeni publicznej czy krajobrazie. Dzisiaj może już nie jestem tak mocno zafascynowany awangardą, wyczuwam jakiś prywatny kryzys w tym obszarze. Bardziej chyba zaczyna mnie interesować tradycja. Ale tradycja i awangarda to chyba dobre połączenie.. Najbliższe plany? Jak zwykle sporo się dzieje, choć nie wszystko udaje się tak, jak planujemy. W najbliższym czasie ukaże się płyta „Woda”, którą nagrałem w duecie z Adamem Witkowskim (znany m.in. z formacji „Nagrobki”). Będą też warsztaty w Berlinie oraz instalacja i koncert w Samarze w Rosji. Dziękujemy Ryszardowi Ziarkiewiczowi za zgodę na publikację wywiady, który znajduje się Magazyn Sztuki.  
14 Marca 2017 godz. 5:41
Ala za inf. prasowa
 

II Festiwal-konkurs "Dzieci Planety"

II Festiwal-konkurs "Dzieci Planety" zaprasza do miasta Brześć, w południowo-zachodniej części Białorusi, tuż przy granicy z Polską. Brześć — miasto z bogatą i długą historię. Teraz jest na samym skrzyżowaniu Unii Europejskiej i Wspólnoty Niepodległych Państw, w pobliżu miejsca, gdzie zbiegają się granice trzech państw — Białorusi, Ukrainy i Polski. Uczestników i gości festiwalu czeka nie tylko święto pieśni, wokalnej i choreograficznej umiejętności, teatralno-estradowej sztuki, ale i bogaty kulturowo-poznawczy program. Oprócz konkursowych występów gości festiwalu mogą odwiedzić liczne zabytki miasta. Festiwal-konkurs "Dzieci Planety" – to okazja, aby pokazać swoją kreatywność, podzielić się swoimi osiągnięciami i zdobyć nowych przyjaciół. Jesteśmy przekonani, że udział twórczych dzieci i młodzieży z Polski w zbliżającym się festiwalu-konkursie przyczyni się do wzajemnego wzbogacania się kultur, a także wzmocnienia współpracy kulturalnej. Występy młodych artystów z Polski, z pewnością ozdobią nasze święto, a tym samym – pozwolą poszerzyć krąg kontaktów wśród rówieśników z innych krajów, zapewnią szerokie możliwości dla dalszego twórczego rozwoju i wzrostu. Prosimy Państwa szeroko poinformować twórcze zespoły dzieci i młodzieży regionu о możliwości uczestnictwa w II Międzynarodowym festiwalu-konkursie twórczości dzieci i młodzieży "Dzieci Planety". CELE FESTIWALU:  • wymiana doświadczeń i osiągnień uczestników z różnych krajów świata;  popularyzacja twórczości młodych talentów;  • ochrona i rozwój kultury narodowej; • współpraca poprzez kulturę i twórczość;  • podniesienie profesjonalnego mistrzostwa i kwalifikacji kierowników zespołów twórczych.  • nawiązywanie kontaktów twórczych między zespołami i ich kierownikami, wzmocnienie współpracy międzynarodowej. KATEGORIE FESTIWALU-KONKURSU:  • choreografia –pop, klasyczna, ludowa, współczesna, balowa (soliści, duety, zespoły);  • śpiew - ludowy, pop, akademicki, (soliści, duety, zespoły, chóry);  • muzyka instrumentalna - fortepian, instrumenty strunowe, instrumenty ludowe, instrumenty perkusyjne i dęte (soliści, duety, trio, zespoły, orkiestry);  • teatralne mistrzostwo - artystyczne czytanie, teatralna miniatura, teatr mody; ·   sztuka piękna - grafika, malarstwo, rzeźba, sztuka użytkowa. Warunki uczestnictwa w II FESTIWALU-KONKURSIE "DZIECI PLANETY" w załączonym Regulaminie Festiwalu i na stronie internetowej www.chtoch.org Czekamy wypełnionych wniosków DO 30 MARCA 2017 ROKU i mamy nadzieję na owocną współpracę.  Yury Pauliuchyk tel. +375 29 388 77 71 e-mail: chtoch.by@gmail.com   Telefon kom: +375 33 388-87-73www.atir.by E-mail: atir@brest.byOnline wniosek   www.facebook.comwww.instagram.com      
14 Marca 2017 godz. 1:46
Ala za inf. prasowa
 

Kolejne laury skrzypków z Koszalina. 

Już po raz siódmy w Płocku miały miejsce Międzynarodowe Spotkania Młodych Skrzypków. Konkurs imienia prof. Mirosława Ławrynowicza odbywa się co dwa lata i rywalizują w nim młodzi wirtuozi skrzypiec z Polski i zagranicy. Międzynarodowe spotkania objęte są patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Centrum Edukacji Artystycznej.  Przesłuchania są dwuetapowe i obejmują dwie grupy wiekowe: urodzonych po 2003r i urodzonych po 2000r.  Wykonania konkursowe oceniało 9-osobowe międzynarodowego jury, do którego zaproszono najwybitniejszych skrzypków z: Polski, Luxemburga, Rosji, Austrii.   Przewodniczącą była jak co roku prof. Krystyna Makowska- Ławrynowicz z Warszawy. Po wysłuchaniu uczestników, werdyktem jury przyznano w grupie młodszej tytuł laureata i IV nagrodę-statuetkę Grafitowy Bemol- Julii Chojnackiej z klasy skrzypiec mgr Olgi Borowskiej oraz w grupie starszej tytuł laureata i II nagrodę- statuetkę Srebrny Bemol dla Wiktora Dziedzica z klasy skrzypiec mgr Natana Dondalskiego. Ponadto Wiktor Dziedzic otrzymał nagrody specjalne : występy z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko - Mazurskiej , orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej oraz udział w Międzynarodowym Kursie Skrzypcowym im. Zenona Brzeskiego w Łańcucie. Naszym uczniom w zmaganiach konkursowych towarzyszyli pianiści: mgr Magdalena Bortnowska i mgr Paweł Gajdzis.   Ponadto Julia Chojnacka została laureatką II miejsca w najmłodszej grupie IV Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego dla Szkół Muzycznych I i II stopnia w Toruniu ( 10- 12.03.17r.). Konkurs również był objęty patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jury przewodniczył wybitny skrzypek i profesor Akademii Muzycznej z Poznania Bartosz Bryła.   Jury XIII Makroregionalnych Spotkań Zespołów Kameralnych, które odbyły się 11.03.17r. w Gdańsku pod przewodnictwem prof. Galiny Niekrasowej (z Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej) stwierdzając wysoki poziom przygotowania zespołów kameralnych przyznał I miejsce -Rebelia Quintet. W zespole wystąpili: Wiktor Jary-skrzypce, Julia Wach-skrzypce, Nel Zmuda Trzebiatowska-altówka, Adrianna Ciemińska-wiolonczela, Marianna Kowal-gitara. Do konkursu przygotowała ich mgr Wioleta Śliwińska.   Dodajmy, że w Zamku Królewskim w Warszawie odbył się koncert zorganizowany przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci, w którym wziął udział Wiktor Kazubiński, uczeń  koszalińskiej szkoły muzycznej z klasy fortepianu mgr Katarzyny Szymczewskiej.  Jest  on uczestnikiem Programu Pomocy Wybitnie Zdolnym KFnrD .  W koncercie  „Młodzi Wirtuozi w Zamku Królewskim”, objętym honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy, wystąpiło czterech podopiecznych programu. Wiktor  Kazubiński wykonał utwory J. S. Bacha, F. Chopina i P. Sancana.        
11 Marca 2017 godz. 8:31
Ala za Akademia Fonoggraficzna, fot. FB/Kamil Piotrowicz
 

Fryderyki 2017: Kamil Piotrowicz nominowany

Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do 23. edycji nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk. W tegorocznej edycji zarejestrowano łącznie 1038 zgłoszeń albumów, singli i teledysków. W tym gronie znalazł się koszaliński pianista, Kamil Piotrowicz.   W dwudziestu kategoriach Fryderyków 2017 konkurowało: 277 albumów z polską muzyką rozrywkową 90 albumów jazzowych 121 albumów z muzyką poważną 277 utworów muzycznych 273 teledyski 59 debiutujących artystów łącznie w muzyce rozrywkowej i jazzowej  Fryderyki 2017 w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzowej zostaną wręczone 26 kwietnia 2017 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. Transmisję z Gali wyemituje TVP2 (tego samego dnia, o godz. 22.20). Wręczenie nagród w kategoriach muzyki poważnej odbędzie się 24 kwietnia 2017 roku – podczas uroczystości w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Jak co roku, obu uroczystościom towarzyszyć będą występy czołowych polskich artystów. Po raz 11. partnerem ZPAV przy organizacji gali wręczenia statuetek jest Agencja STX Jamboree. KATEGORIE Statuetki Fryderyk 2017 zostaną przyznane w dziewięciu kategoriach muzyki rozrywkowej, ośmiu kategoriach muzyki poważnej i trzech kategoriach jazzowych. Tak jak w poprzednich edycjach, statuetkę dla zwycięskich albumów muzyki rozrywkowej oraz jazzowej otrzymają zarówno wykonawcy, jak i producenci. W kategorii Utwór Roku statuetki trafią do wykonawcy, autora tekstu oraz kompozytora muzyki nagrodzonego utworu.   Podczas gali wręczenia nagród Fryderyk 2017 poznamy zwycięzców w następujących kategoriach: MUZYKA ROZRYWKOWA Album Roku Alternatywa Album Roku Elektronika Album Roku Hip Hop Album Roku Muzyka Korzeni (w tym blues, country, folk, muzyka świata, reggae) Album Roku Pop Album Roku Rock (w tym hard, metal, punk) Fonograficzny Debiut Roku Teledysk Roku Utwór Roku JAZZ Jazzowy Album Roku Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku Jazzowy Artysta Roku MUZYKA POWAŻNA Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa Album Roku Muzyka Dawna Album Roku Muzyka Kameralna Album Roku Recital Solowy Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca Album Roku Muzyka Współczesna Najlepszy Album Polski Zagranicą Najwybitniejsze Nagranie Muzyki PolskiejZASADY Edycja 2017 obejmuje wydawnictwa, które zostały wprowadzone do obrotu między 1 stycznia a 31 grudnia 2016 roku. W konkursie FRYDERYK biorą udział nagrania, które zostały zgłoszone przez wytwórnię fonograficzną, samego artystę lub jego managera. Zarówno tryb zgłaszania wydawnictw, jak i obie tury głosowania odbywają się drogą elektroniczną. Zgłaszający mają możliwość dołączenia do zgłoszenia opisu albumu, zdjęcia okładki oraz materiału muzycznego w postaci plików mp3, co w znaczący sposób ułatwia głosującym zapoznanie się z propozycjami i podjęcie decyzji przy typowaniu. W pierwszej turze głosowania (od 22 lutego do 6 marca 2017 roku) jury – ponad 1200 członków Akademii Fonograficznej – oddawało głosy na wszystkie zgłoszone do konkursu pozycje. W ten sposób zostały wyłonione ogłaszane dziś nominacje do nagrody Fryderyk 2017. W tegorocznej edycji w dwóch kategoriach liczba zgłoszonych pozycji nie przekroczyła 10 – zgodnie z regulaminem nagród, w takiej sytuacji liczba nominacji zmniejszona zostaje do trzech (z pięciu). I tak, w edycji 2017 tylko trzy płyty uzyskały nominacje w kategoriach Album roku muzyka dawna oraz Najlepszy album polski za granicą. W drugiej turze głosowania członkowie Akademii Fonograficznej oddadzą głos na jedną z nominacji w każdej kategorii. Laureatów w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzowej poznamy 26 kwietnia 2017 roku podczas uroczystej Gali w Teatrze Polskim w Warszawie, a zwycięzców w muzyce poważnej – 24 kwietnia 2017 roku podczas uroczystości w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. LAUREACI NAGRODY ZŁOTY FRYDERYK Jak co roku Akademia Fonograficzna honoruje muzyków i twórców szczególnie zasłużonych dla polskiej kultury. W edycji 2017 laureatami tych szczególnych wyróżnień – nagród ZŁOTY FRYDERYK za całokształt osiągnięć artystycznych – zostali: MUZYKA ROZRYWKOWA Zespół DŻEM – legendarna grupa bluesrockowa, nieprzerwanie na scenie muzycznej od niemal czterdziestu lat. MUZYKA JAZZOWA Urszula Dudziak – światowej sławy wokalistka jazzowa o niezwykłej skali głosu, swobodzie i perfekcji intonacji oraz oryginalnej technice wokalnej. MUZYKA POWAŻNA Piotr Paleczny – jeden z najwybitniejszych polskich pianistów, pedagog muzyczny, juror wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych. W historii Fryderyków nagrodę Złoty Fryderyk otrzymali: Muzyka Rozrywkowa: Ewa Demarczyk, Marek Grechuta, Marek Jackowski, Lech Janerka, Jacek Kaczmarski, Marek Karewicz, Olga „Kora” Sipowicz, Wojciech Młynarski, Tadeusz Nalepa, Czesław Niemen, Jerzy Połomski, Irena Santor, Józef Skrzek. Muzyka Jazzowa: Wojciech Karolak, Andrzej Kurylewicz, Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Janusz Muniak, Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Tomasz Szukalski, Jarek Śmietana, Michał Urbaniak, Jan „Ptaszyn” Wróblewski. Muzyka Poważna: Jan Ekier, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Kazimierz Kord, Konstanty Andrzej Kulka, Bernard Ładysz, Jerzy Maksymiuk, Ewa Michnik, Krzysztof Penderecki, Władysław Szpilman, Antoni Wit, Krystian Zimerman. AKADEMIA FONOGRAFICZNA Akademia Fonograficzna, zrzeszająca dziś ponad 1200 artystów, twórców, producentów, wydawców i innych profesjonalistów z branży fonograficznej oraz dziennikarzy muzycznych, powstała w grudniu 1999 r. Każdego roku do członkostwa w Akademii Fonograficznej zapraszani są nominowani w kolejnych edycjach nagród Fryderyk. Nad stroną merytoryczną nagród Fryderyk w każdej edycji czuwają Rady Akademii Fonograficznej trzech sekcji (muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej), których zadaniem jest m.in. analiza nadesłanych zgłoszeń pod względem zgodności z regulaminem oraz zawartymi w nim definicjami poszczególnych kategorii. Członkami Rad Akademii w edycjach 2017–2018 są:   
7 Marca 2017 godz. 13:25
Ekoszalin za Biurem Prasowym Urzędu Marszałkowski ego Województwa Zachodniopomorskiego / fot. malyindywidualista.com
 

57 tys. wsparcia dla najmłodszych muzyków

Będą mogli rozwijać swoje muzyczne zainteresowania, doskonalić warsztat czy po prostu kupić upragniony instrument do ćwiczeń. Ruszyła piąta edycja programu stypendialnego Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego „Janko Muzykant”, skierowanego do uzdolnionych, potrzebujących wsparcia dzieci. Wnioski można składać do 28 kwietnia br. - Trudna sytuacja życiowa może hamować rozwijanie pasji. Już od pierwszej edycji „Janko Muzykanta” widzimy, że po wsparcie zgłaszają się młodzi artyści prezentujące bardzo wysoki poziom umiejętności – często doceniany w regionalnych, ogólnopolskich czy międzynarodowych konkursach. Zależy nam by pomagać umuzykalnionym dzieciom i młodzieży z Pomorza Zachodniego dlatego dokładamy małą nutkę do pisanej przez nich muzyki. - powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.   Tegoroczna pula to 57 tys. zł. Zgodnie z regulaminem, każdy z uczestników może ubiegać się maksymalnie o 5 tys. zł wsparcia. Poprzednie edycje pokazały, że potrzeby są bardzo różne – kursy śpiewu, warsztaty doskonalenia gry oraz zakup instrumentów i akcesoriów (gitary, instrumenty dęte, klawiszowe). Różnorodność zakupionego w ramach „Janka Muzykanta” sprzętu dobrze pokazuje, jak szerokie są zainteresowania zachodniopomorskich najmłodszych muzyków.   Do ubiegania się o stypendium uprawnione są dzieci i młodzież w wieku szkolnym, tzn. pomiędzy pierwszą klasą szkoły podstawowej a klasą maturalną. Wnioski mogą składać sami zainteresowani z pomocą opiekunów, jak też przedstawiciele szkół lub środowisk twórczych. Od czterech lat dzięki temu stypendium udało się wesprzeć 69młodych artystówz terenu całego Pomorza Zachodniego, na łączną kwotę ponad 180 tys. zł   Szczegółowe informacje o naborze znajdują się na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, pod linkiem: http://www.kultura.wzp.pl/index.php/biuro-ds-kultury/stypendia-i-nagrody/642-stypendia-janko-muzykant-2017.    
6 Marca 2017 godz. 14:02
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Stypendia dla artystów. Ruszył nabór wniosków

Spektakl, wydanie płyty, a może mural? Jakie projekty zostaną w tym roku zrealizowane w ramach stypendium marszałka województwa? Do 3 kwietnia br. osoby profesjonalnie zajmujące się twórczością artystyczną mogą składać wnioski o przyznanie stypendiów Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Artystka wizualna Małgorzata Goliszewska, aktorka teatralna Adrianna Janowska - Moniuszko oraz pianista jazowy Kamil Piotrowicz, to ubiegłoroczni stypendyści marszałka. Wsparcie zaowocowało m.in. spektaklem inspirowanym życiem i twórczością Wirginii Woolf, filmem „Lekcja miłości” opowiadającym o dancingach seniorów oraz wydaniem płyty z autorskimi kompozycjami. Co czeka nas w tym roku? To zależy głównie od młodych artystów.   O stypendia mogą ubiegać się osoby, które zajmują się profesjonalnie twórczością artystyczną na terenie województwa zachodniopomorskiego i jednocześnie nie ukończyły 35 roku życia, są studentami ostatniego roku lub absolwentami uczelni artystycznej. Wyłonionych zostanie trójka stypendystów. Każdy otrzyma 12 tys. zł na realizację projektu artystycznego. Stypendia Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego dla osób zajmujących się profesjonalnie twórczością artystyczną przyznawane są od 2006 r. W tym roku na ten cel przeznaczonych zostanie łącznie 36 tys. zł.   Szczegółowych informacji dotyczących konkursu należy szukać na stronach Urzędu Marszałkowskiego: http://www.kultura.wzp.pl/index.php/biuro-ds-kultury/stypendia-i-nagrody/640-stypendia-marszalka-wojewodztwa-zachodniopomorskiego-w-dziedzinie-kultury-2017.
28 Lutego 2017 godz. 15:10
Ekoszalin z mat. informacyjnych CK105
 

Rusza druga edycja „Start-Up Kultura”

„Start-Up Kultura” to konkurs na projekt wydarzenia kulturalnego, przy realizacji którego CK 105 w Koszalinie sfinansuje koszty w wysokości do 2 tys. zł. Pula finansowa, jaką instytucja dysponuje na realizację projektów w ramach konkursu inicjatyw lokalnych, to łącznie 20 tys. zł. Do konkursu można zgłaszać projekty, które mają charakter wydarzenia kulturalnego rozgrywającego się na terenie Koszalina, umożliwiają korzystanie z efektów realizacji projektu ogółowi mieszkańców lecz nie mogą mieć charakteru inwestycyjnego. O tym m.in. jak długo trwa konkurs, kiedy można spodziewać się jego wyników, jaki jest czas realizacji projektu można dowiedzieć się poniżej z regulaminu, który zawiera też formularz zgłoszeniowy.      REGULAMIN KONKURSU INICJATYW LOKALNYCH „START-UP KULTURA” NA ROK 2017             Rozdział I Postanowienia ogólne  1.      Organizatorem konkursu inicjatyw lokalnych „Start-up kultura” jest Centrum Kultury 105 w Koszalinie, zwane dalej CK105. 2.      Inicjatywy lokalne „Start-up kultura” to konkurs na projekt wydarzenia kulturalnego, przy realizacji którego CK105 sfinansuje koszty w wysokości do 2 tys. zł. 3.      Pula finansowa, jaką CK105 dysponuje na realizację projektów w ramach konkursu inicjatyw lokalnych, to łącznie 20 tys. zł. 4.       Kwota 2 tys. zł, którą CK105 przyzna wyłonionym w konkursie projektom, może stanowić do 100 proc. budżetu projektu.                 Rozdział II Postanowienia dotyczące zgłaszanych projektów W ramach budżetu inicjatyw lokalnych mogą być zgłaszane projekty, które: Mają charakter wydarzenia kulturalnego rozgrywającego się na terenie Koszalina. Umożliwiają korzystanie z efektów realizacji projektu ogółowi mieszkańców. Są zgłaszane do konkursu po raz pierwszy, tzn. ani ich nazwa, ani zakres merytoryczny nie powielają projektów zgłoszonych do konkursu w I edycji. W ramach konkursu inicjatyw lokalnych nie mogą być zgłaszane projekty, które: a)      mają charakter inwestycyjny (np.: zakładają wykonanie dokumentacji projektowej, remontu). b)     mają charakter wydarzenia cyklicznego, objętego już budżetem np. miejskim. Postanowienia dodatkowe: Czas realizacji projektów musi się zawrzeć w okresie od 11.04.2017r. do 31.12.2017r. Projekty mogą zgłaszać wyłącznie osoby pełnoletnie. Zgłaszający nie muszą być mieszkańcami Koszalina; dozwolone jest zgłoszenie więcej niż jednego projektu. Wnioskujący podczas realizacji projektów mogą liczyć na wsparcie techniczne CK 105 (nieodpłatne nagłośnienie i oświetlenie wraz z obsługą oraz udostępnienie sal należących do CK105 - do dyspozycji są Club 105, sala widowiskowa i baletowa)                      i wsparcie promocyjne mediów, których przedstawiciele wchodzą w skład komisji konkursowej.   Rozdział III Terminy i tryb wyboru projektów Wnioski przygotowane na wzorze będącym załącznikiem nr 1 do niniejszego regulaminu należy składać osobiście lub pocztą w terminie od 1.03.2017r.                        do 31.03.2017r. w sekretariacie CK105 (ul. Zwycięstwa 105, 75-001 Koszalin) lub pocztą mailową na adres: radoslaw.czerwinski@ck105.koszalin.pl. Wyborem najlepszych projektów zajmie się Komisja, w skład której wejdą przedstawiciele koszalińskich mediów oraz CK105. Ogłoszenie listy wybranych projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach „Start-Up 2017” nastąpi 10.04.2017r. - wszyscy projektodawcy zostaną powiadomieni o przyznaniu lub nieprzyznaniu dofinansowania drogą mailową bądź telefoniczną najpóźniej do dnia 10.04.2017 r. - informacje o projektach, które otrzymały dofinansowanie ogłoszone będą                           w lokalnych mediach i za pomocą stron internetowych obsługiwanych przez CK 105 Komisja przy wyborze wniosków weźmie pod uwagę: - walory kulturotwórcze projektu - możliwość skorzystania z efektów projektu przez jak największą liczbę koszalinian - innowacyjność, kreatywność projektu Komisja ma do dyspozycji 20 tys. zł, które może podzielić na dowolnie wybraną liczbę projektów. Maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi 2 tys. zł, nie ma limitu                        na minimalne dofinansowanie. W sytuacji niedostatecznej liczby zgłoszonych projektów lub ich niskiej wartości komisja może odstąpić od rozdysponowania całości kwoty przeznaczonej na realizację budżetu inicjatyw lokalnych. W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje komisja.   Rozdział IV Realizacja projektów 1.      Po ogłoszeniu wyników konkursu jego zwycięzcy w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników zobowiązani są potwierdzić wolę i możliwość zrealizowania projektu. 2.      Każda osoba będąca autorem zwycięskiego projektu jest zobowiązana podpisać umowę               z CK105 na realizację swojego projektu. 3.      W przypadku przyznania kwoty niższej od założonej we wniosku, wnioskodawca                         w terminie 7 dni od potwierdzenia udziału w projekcie, przygotuje nowy budżet                            i kosztorys wydarzenia.  4.      Sfinansowanie całości lub części projektu przez CK105 oznacza składanie zamówień przez CK105, a następnie pokrycie płatności z faktur związanych z zadaniem (do wysokości wskazanej przez komisję konkursu). 5.      Pokrycie przez CK105 płatności z faktur związanych z zadaniem udokumentowane będzie każdorazowo adekwatną umową lub zleceniem. 6.      Koszty realizacji projektu przekraczające kwotę przyznaną przez Komisję pokrywa wnioskodawca. 7.      Za realizację projektów wyłonionych w konkursie odpowiada koordynator projektu inicjatyw lokalnych – Radosław Czerwiński z CK105, tel. 607-882-605, email: radoslaw.czerwinski@ck105.koszalin.pl.   Załącznik nr 1 do regulaminu konkursu inicjatyw lokalnych „Start-up kultura”  -formularz zgłoszeniowy.