Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Muzeum: Wystawa „Otwieranie” - sala nr 3 „Sztuka akcji”

Autor Ala za Muzeum Koszalin 22 Marca 2024 godz. 9:33
Trzecia przestrzeń ekspozycyjna wystawy „Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach 1963-1981 ” zatytułowana jest „Sztuka akcji”.

 Niejednokrotnie podkreślano, że wszystkie najważniejsze kierunki w ówczesnej sztuce znalazły swoje odzwierciedlenie w dziełach powstałych podczas Spotkań w Osiekach. Zbiory z niemal dwóch dekad trwania Plenerów pozwalają zaobserwować zachodzącą w tym czasie dynamikę zmian tendencji artystycznych i postaw wobec sztuki. Artyści i artystki poszukiwali nowych form działania i stopniowo odchodzili od tworzenia dzieł „materialnych”, podążając w stronę sztuki konceptualnej, efemerycznej, operującej środkami sztuki akcji, a także instalacji i wykorzystania nowych mediów. 

Stało to w konflikcie z jednym z założeń organizacyjnych Spotkań w Osiekach, które wymagało od każdego uczestnika przekazania do koszalińskiego muzeum jednej ze swoich prac wykonanych na Plenerze, zasilając tym samym tworzącą się kolekcję sztuki współczesnej. W jaki jednak sposób ofiarować muzeum performans lub happening? Na wystawie prezentujemy kilka prac, które stanowią ironiczną manifestację niezadowolenia z tego faktu, a zarazem krytykę sposobu funkcjonowania instytucji nieprzygotowanej na nadejście nowych form artystycznej wypowiedzi. Sztandarowym przykładem takiej krytyki jest seria obrazów namalowanych przez Józefa Robakowskiego przy użyciu odkurzacza - „Obraz dla Muzeum” oraz praca Zbigniewa Makarewicza „Góra - dół”.

Wśród najważniejszych prac, które można podziwiać w tej sali, znajdziemy dokumentację trzech kluczowych akcji, które odbyły się podczas V Pleneru w 1967 roku: uchwycony na znakomitych fotografiach Eustachego Kossakowskiego „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora (najważniejszy i największy happening w historii sztuki polskiej XX wieku), fotograficzny zapis akcji Andrzeja Matuszewskiego „Ślady” oraz happeningu Włodzimierza Borowskiego „Zdjęcie kapelusza”.

Jak widać, gośćmi Plenerów byli najwybitniejsi przedstawiciele sztuki akcji w Polsce. Znaleźli się wśród nich także: Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, Krzysztof Wodiczko, Zbigniew Warpechowski, Anna Kutera, grupa Łódź Kaliska.

Nie brakuje tutaj również znakomitych prac konceptualnych. Są to między innymi: „Strefa wyobraźni” Jarosława Kozłowskiego, instalacja „IN” Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza”, „List gończy” Natalii LL, „Białe czyste, cienkie, płótno” Zdzisława Jurkiewicza.

W jednej z sekcji tematycznych, wyodrębnionych w przestrzeni wystawowej, prezentujemy zbiór prac, w których przejawia się troska o środowisko naturalne. Należy pamiętać, że Plener w 1972 roku, odbywający się pod hasłem „Nauka i sztuka w procesie ochrony strefy widzenia” stanowił jedną z pierwszych manifestacji sztuki ekologicznej w Polsce. 

 

Osoby, które chciałyby pogłębić swoją wiedzę na temat wyżej wymienionych działań, poznać kontekst ich powstania lub zadać pytania odnośnie poszczególnych prac, zapraszamy do Muzeum w Koszalinie na otwarte oprowadzanie kuratorskie, które odbędzie się już w tę niedzielę 24 marca o godzinie 12.00.

 

Wystawa będzie czynna do 14 kwietnia.