Niejednokrotnie podkreślano, że wszystkie najważniejsze kierunki w ówczesnej sztuce znalazły swoje odzwierciedlenie w dziełach powstałych podczas Spotkań w Osiekach. Zbiory z niemal dwóch dekad trwania Plenerów pozwalają zaobserwować zachodzącą w tym czasie dynamikę zmian tendencji artystycznych i postaw wobec sztuki. Artyści i artystki poszukiwali nowych form działania i stopniowo odchodzili od tworzenia dzieł „materialnych”, podążając w stronę sztuki konceptualnej, efemerycznej, operującej środkami sztuki akcji, a także instalacji i wykorzystania nowych mediów.
Stało to w konflikcie z jednym z założeń organizacyjnych Spotkań w Osiekach, które wymagało od każdego uczestnika przekazania do koszalińskiego muzeum jednej ze swoich prac wykonanych na Plenerze, zasilając tym samym tworzącą się kolekcję sztuki współczesnej. W jaki jednak sposób ofiarować muzeum performans lub happening? Na wystawie prezentujemy kilka prac, które stanowią ironiczną manifestację niezadowolenia z tego faktu, a zarazem krytykę sposobu funkcjonowania instytucji nieprzygotowanej na nadejście nowych form artystycznej wypowiedzi. Sztandarowym przykładem takiej krytyki jest seria obrazów namalowanych przez Józefa Robakowskiego przy użyciu odkurzacza - „Obraz dla Muzeum” oraz praca Zbigniewa Makarewicza „Góra - dół”.
Wśród najważniejszych prac, które można podziwiać w tej sali, znajdziemy dokumentację trzech kluczowych akcji, które odbyły się podczas V Pleneru w 1967 roku: uchwycony na znakomitych fotografiach Eustachego Kossakowskiego „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora (najważniejszy i największy happening w historii sztuki polskiej XX wieku), fotograficzny zapis akcji Andrzeja Matuszewskiego „Ślady” oraz happeningu Włodzimierza Borowskiego „Zdjęcie kapelusza”.
Jak widać, gośćmi Plenerów byli najwybitniejsi przedstawiciele sztuki akcji w Polsce. Znaleźli się wśród nich także: Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, Krzysztof Wodiczko, Zbigniew Warpechowski, Anna Kutera, grupa Łódź Kaliska.
Nie brakuje tutaj również znakomitych prac konceptualnych. Są to między innymi: „Strefa wyobraźni” Jarosława Kozłowskiego, instalacja „IN” Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza”, „List gończy” Natalii LL, „Białe czyste, cienkie, płótno” Zdzisława Jurkiewicza.
W jednej z sekcji tematycznych, wyodrębnionych w przestrzeni wystawowej, prezentujemy zbiór prac, w których przejawia się troska o środowisko naturalne. Należy pamiętać, że Plener w 1972 roku, odbywający się pod hasłem „Nauka i sztuka w procesie ochrony strefy widzenia” stanowił jedną z pierwszych manifestacji sztuki ekologicznej w Polsce.
Osoby, które chciałyby pogłębić swoją wiedzę na temat wyżej wymienionych działań, poznać kontekst ich powstania lub zadać pytania odnośnie poszczególnych prac, zapraszamy do Muzeum w Koszalinie na otwarte oprowadzanie kuratorskie, które odbędzie się już w tę niedzielę 24 marca o godzinie 12.00.
Wystawa będzie czynna do 14 kwietnia.