Uroczyste podpisanie umowy odbyło się na terenie największej w Polsce fabryki producenta, zlokalizowanej w Chorzowie. To właśnie tutaj powstaną nowoczesne, piętrowe pociągi Coradia Max dla naszego narodowego przewoźnika. Z kolei wózki, jeden z najważniejszych komponentów wpływających na bezpieczeństwo i właściwości pociągów, dostarczy zakład Alstom z podwarszawskiego Nadarzyna.
„Tak jak niegdyś Pendolino odmieniły polską kolej, tak pociągi Coradia Max zrewolucjonizują kursy dalekobieżne. To doskonała wiadomość dla milionów naszych pasażerów, których dosłownie z miesiąca na miesiąc przybywa w rekordowym tempie. Nowy tabor poprawi jakość i komfort podróżowania i skokowo zwiększy przepustowość" - powiedział Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity S.A.
Skład Coradia Max składa się z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących oraz możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Docelowo tymi pociągami PKP Intercity będzie mogło przewieźć od 100 do nawet 160 tys. pasażerów w ciągu jednej doby.
„W nowych pociągach, które rozpędzać się będą do prędkości 200 km/h, znajdą się wszystkie udogodnienia, jakie znamy z naszego obecnego taboru, jak strefa gastronomiczna czy bezpłatne Wi-Fi. Co jednak najistotniejsze, będą one kursowały w kategorii ekonomicznej, co oznacza, że ceny biletów będą bardzo atrakcyjne dla każdego klienta" - wyjaśniał Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity S.A.
Piętrusy InterCity będą nową jakością na polskich torach, łącząc najodleglejsze zakątki naszego kraju. Skorzystają z nich pasażerowie m.in. z: Warszawy, Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.
„Chcemy, aby wygodna, punktualna i dostępna cenowo kolej była pierwszym wyborem transportowym Polek i Polaków. To już się dokonuje na naszych oczach, między innymi dzięki rekordowym inwestycjom w rozwój jej infrastruktury i taboru w ostatnich latach. Warto przypomnieć, że w tym roku PKP Intercity przewiezie 88 mln pasażerów, czyli tyle ile zakładano w optymistycznych szacunkach na 2030 rok. Dodatkowo otwieramy nowe stacje kolejowe (32 w ciągu dwóch lat) i przywracamy zlikwidowane niegdyś połączenia" - podkreślał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Umowa pomiędzy PKP Intercity i Alstom będzie stanowić również istotny impuls rozwojowy dla całej polskiej gospodarki.
„Stawiamy na lokalny łańcuch wartości i dostaw: w realizację tego olbrzymiego kontraktu zaangażowanych będzie około 800 polskich firm i podwykonawców. Oznacza to dodatkowe zamówienia i miejsca pracy - na Śląsku i w całym kraju" - zaznaczyła Beata Rusinowicz, prezes zarządu Alstom Polska.