Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Klub Obywatelski "Dokąd zmierza polska edukacja ?"

2016-09-28 13:57:00 Ala
W Koszalinie odbyło się kolejne spotkanie Klubu Obywatelskiego. Tym razem dyskutowano na temat "Dokąd zmierza polska edukacja ?"
Wideo z artykułu: Klub Obywatelski "Dokąd zmierza polska edukacja ?"

Gośćmi spotkania byli Joanna Kluzik-Rostkowska, była minister Edukacji Narodowej i Przemysław Krzyżanowski, także były wiceminister MEN, a obecnie wiceprezydent Koszalina. Spotkanie prowadził Jan Kuriata, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koszalinie. 

Równocześnie prezentujemy stanowisko  Komisji Edukacji Związku Miast Polskich podjęte w Mielnie w sprawie zapowiadanej reformy systemu edukacji.

Komisja Edukacji Związku Miast Polskich przedstawia stanowisko wypracowane podczas posiedzenia zorganizowanego, w dniach od 14 do 16 września br. w Mielnie, skierowane do Ministerstwa Edukacji Narodowej. 
Członkowie Komisji Edukacji, w związku z ogłoszonymi planowanymi zmianami w ustroju polskiej oświaty, po raz kolejny stwierdzają, że deklarowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej szeroki dialog z różnymi środowiskami na temat nowego kształtu systemu oświaty nie ma absolutnie żadnego przełożenia na konsultacje ze środowiskiem samorządowym. Organizowane przez ministerstwo, wiosną tego roku, debaty o przyszłości oświaty w żaden sposób nie przyczyniły się do uwzględnienia w zapowiadanej reformie systemu oświaty głosu uczestniczących w nich przedstawicieli samorządów. Niezmiernie istotne jest także to, że żadna z organizacji samorządowych, w tym Związek Miast Polskich, nie uczestniczyła w konsultacjach na temat planowanych zmian. W związku z powyższym, członkowie Komisji Edukacji, kolejny raz zgłaszają zdecydowany protest przeciwko trybowi ich wprowadzania, który uderza w samorządność i decyzyjność jednostek samorządu terytorialnego, a przede wszystkim nie uwzględnia poważnych skutków organizacyjnych, społecznych i finansowych, które będą ponosić gminy i powiaty. 
Komisja Edukacji zdecydowanie negatywnie opiniuje potwierdzenie przez Minister Edukacji Narodowej zamiaru likwidacji gimnazjów. To działanie, niemające żadnego logicznego, merytorycznego uzasadnienia! Ministerstwo nie przedstawiło żadnych analiz, raportów, ekspertyz, które stanowiłyby kontrargumenty dla badań prowadzonych m.in. przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD, które wskazują na wysoki poziom kształcenia w polskich gimnazjach. Komisja wskazuje także, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podaje nieprawdziwe informacje m.in. w zakresie braku bezpieczeństwa w szkołach gimnazjalnych! Badania dotyczące bezpiecznego pobytu gimnazjalistów w szkołach, prowadzone w latach 2008 - 2013, nie potwierdzają informacji medialnych w tym zakresie, przekazywanych przez ministerstwo.
Członkowie Komisji Edukacji wskazują także, że zapowiedziane zmiany w organizacji systemu szkolnictwa, powinny zostać poprzedzone próbą zmian podstaw programowych. Jeśli, zdaniem ministerstwa, jakość kształcenia polskich gimnazjalistów jest niezadowalająca, czy wręcz słaba, to reformę należało rozpocząć właśnie od zmian programowych, a nie od powrotu do systemu szkolnictwa, który funkcjonował w poprzednim, autorytarnym ustroju!
Ogromne obawy członków Komisji wciąż budzi brak projektów ustaw, przepisów wykonawczych, harmonogramu przeprowadzenia reformy, który stwarza poważne zagrożenie dla realności bezpiecznego wprowadzenia zapowiadanych zmian. Przy czym członkowie Komisji podkreślają, że zgodnie z definicją - „reforma”, to proces ewolucyjnego, stopniowego i zwykle długotrwałego przekształcania elementów określonego systemu. Planowane zmiany nie mają nic wspólnego z przedstawioną definicją! Sposób ich przygotowywania, brak szczegółów na temat ich wdrażania przywołuje zdecydowanie pejoratywne określenia. 
Za chwilę samorządy przystąpią do konstruowania budżetów na kolejny rok. Na czym mają oprzeć prognozowanie finansowania zadań oświatowych, gdy brak rzeczowych wskazań wdrażania zmian??? W taki sposób przygotowywana reforma, rodząca duży chaos organizacyjny, informacyjny jest skierowana przeciwko samorządom!!! 
Inną planowaną zmianą, zdecydowanie negatywnie opiniowaną przez Komisję Edukacji, jest poszerzenie kompetencji kuratora w zakresie opiniowania tworzonej sieci szkół przez samorządy. Niedopuszczalne jest aby decyzje w tym zakresie podejmował organ, który nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności finansowej, za realizację zadań związanych z prowadzeniem szkół.  
Członkowie Komisji Edukacji ponownie wyrażają ogromne obawy co do możliwości zapewnienia miejsc od 1 września 2017 r. wszystkim zgłoszonym dzieciom 3. letnim, którym państwo obiecuje prawo do edukacji przedszkolnej od roku szkolnego 2017/2018.
Nabór do placówek przedszkolnych na rok szkolny 2016/2017 wykazał ewidentny brak oszacowania trudności w realizacji decyzji dotyczącej przywrócenie wieku szkolnego. Wiele gmin wciąż boryka się z problemem nie przyjętych 3. latków, koniecznością poszukiwania i wydatkowania środków na modernizacje obiektów, które i tak pomimo podjętych działań i nakładu środków finansowych nie będą spełniały optymalnych warunków, jakie powinna posiadać placówka wychowania małego dziecka. Nie takie warunki powinny zapewniać osoby odpowiedzialne za kształtowanie edukacji najmłodszych obywateli naszego kraju!!! Członkowie Komisji Edukacji zgłaszają zdecydowany protest przeciwko wymuszaniu na samorządach organizacji gorszych warunków funkcjonowania edukacji przedszkolnej, jak ma to miejsce obecnie!!! Domagają się przesunięcia terminu obowiązywania prawa do edukacji przedszkolnej dla dzieci 3. letnich, nie wcześniej niż od 1 września 2019 r. Samorządy muszą mieć czas na pozyskanie środków umożliwiających stworzenie miejsc w edukacji przedszkolnej dla najmłodszych obywateli, do niej uprawnionych.
Przedstawiciele samorządów, zrzeszeni w Komisji Edukacji Związku Miast Polskich jednogłośnie wnoszą o wydłużenie czasu pozwalającego na przygotowanie się samorządów do zmiany systemu oświaty. Argumentem przemawiającym za wykazaniem się rozwagą w ich wdrażaniu jest staranne przygotowanie aktów prawnych, które z kolei pozwolą racjonalnie zaplanować organizację szkół i budżety samorządów na finansowanie zadań oświatowych. 
Kolejny raz wnoszą o przedstawienie opracowania jednolitej koncepcji funkcjonowania systemu edukacji w Polsce, wypracowanego w toku dyskusji, z dużym uwzględnieniem głosu samorządowców. Tylko takie podejście do zmian jest gwarancją powodzenia w ich wdrażaniu i realizacji.