Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

O nowych prawach konsumenta

Autor Robert Kuliński/ fot. arch.ekoszlain.pl 11 Marca 2016 godz. 12:56
Miejscy i Powiatowi Rzecznicy Konsumentów z województwa zachodniopomorskiego i pomorskiego 17 marca spotkają się w Koszalinie. Zaplanowane jest szkolenie poświęcone nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która wejdzie w życie z dniem 17 kwietnia.

Organizatorem spotkania są Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Delegatura w Gdańsku oraz Miejski Rzeczniki Konsumentów w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

Zmiany jakie wprowadza nowelizacja ustawy są korzystne dla konsumenta. Nowe przepisy otoczą ochroną np. klientów banków i  tzw. parabanków. Wszelkie instytucje finansowe udzielające pożyczek, będą zobowiązane do sprzedawania swoim klientom takich produktów, które uwzględniają ich rzeczywiste potrzeby. Nie będą mogły oferować takich, które są dla nich nieodpowiednie. - Zgłaszali się do mnie klienci, którzy chcieli np. założyć lokatę w banku. Ulokować pieniądze na określony czas. Natomiast nakłaniano ich do podpisania umowy, które dotyczyły zupełnie czegoś innego niż lokata – wyjaśnia Krystyna Piwońska rzecznik konsumenta z UM w Koszalinie. - Były to np. ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym, czyli tzw. polisolokaty. Teraz takie sytuacje nie będą mogły mieć miejsca.

Rzecznicy omówią wszelkie zagadnienia związane z nowymi przepisami. Wśród poruszanych tematów znajdą się tymczasowe decyzje prezesa UOKiK w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, „tajemniczy klient” jako jeden ze sposobów zbierania dowodów świadczących o naruszeniu praw i interesów konsumenta. Ważnym jest też to, że Urząd będzie mógł emitować komunikaty ostrzegawcze w mediach publicznych bezpłatnie. Umożliwi to skuteczne informowanie klientów o nierzetelnych lub szkodliwych praktykach konkretnych firm.

Omówione zostaną także efekty stosowania ustawy z 2014 roku o prawach konsumenta. Rzecznicy skupią się przede wszystkim na problemach wynikających z rękojmi za wady, gwarancji oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.  - Będziemy dyskutować  o tym jakie są problemy z interpretacją przepisów tej ustawy – dodaje Piwońska. - Sprzedawcy interpretują je na swoją korzyść. Na przykład nie jest dokładnie określony czas załatwienia reklamacji. Przedsiębiorca ma obowiązek ustosunkować się do żądania w terminie 14 dni, ale nie jest to tożsame z terminem załatwienia reklamacji.

Szkolenie w Urzędzie Miejskim w Koszalinie potrwa od 11:00 do 15:00. O wnioskach końcowych grona rzeczników poinformujemy.