Organizatorem spotkania są Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Delegatura w Gdańsku oraz Miejski Rzeczniki Konsumentów w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.
Zmiany jakie wprowadza nowelizacja ustawy są korzystne dla konsumenta. Nowe przepisy otoczą ochroną np. klientów banków i tzw. parabanków. Wszelkie instytucje finansowe udzielające pożyczek, będą zobowiązane do sprzedawania swoim klientom takich produktów, które uwzględniają ich rzeczywiste potrzeby. Nie będą mogły oferować takich, które są dla nich nieodpowiednie. - Zgłaszali się do mnie klienci, którzy chcieli np. założyć lokatę w banku. Ulokować pieniądze na określony czas. Natomiast nakłaniano ich do podpisania umowy, które dotyczyły zupełnie czegoś innego niż lokata – wyjaśnia Krystyna Piwońska rzecznik konsumenta z UM w Koszalinie. - Były to np. ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym, czyli tzw. polisolokaty. Teraz takie sytuacje nie będą mogły mieć miejsca.
Rzecznicy omówią wszelkie zagadnienia związane z nowymi przepisami. Wśród poruszanych tematów znajdą się tymczasowe decyzje prezesa UOKiK w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, „tajemniczy klient” jako jeden ze sposobów zbierania dowodów świadczących o naruszeniu praw i interesów konsumenta. Ważnym jest też to, że Urząd będzie mógł emitować komunikaty ostrzegawcze w mediach publicznych bezpłatnie. Umożliwi to skuteczne informowanie klientów o nierzetelnych lub szkodliwych praktykach konkretnych firm.
Omówione zostaną także efekty stosowania ustawy z 2014 roku o prawach konsumenta. Rzecznicy skupią się przede wszystkim na problemach wynikających z rękojmi za wady, gwarancji oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. - Będziemy dyskutować o tym jakie są problemy z interpretacją przepisów tej ustawy – dodaje Piwońska. - Sprzedawcy interpretują je na swoją korzyść. Na przykład nie jest dokładnie określony czas załatwienia reklamacji. Przedsiębiorca ma obowiązek ustosunkować się do żądania w terminie 14 dni, ale nie jest to tożsame z terminem załatwienia reklamacji.
Szkolenie w Urzędzie Miejskim w Koszalinie potrwa od 11:00 do 15:00. O wnioskach końcowych grona rzeczników poinformujemy.