Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

„Pojęciokształty” Stanisława Dróżdża

Autor Alina Konieczna 26 Sierpnia 2013 godz. 14:13
W środę 4 września o godz. 18 w Galerii na Piętrze odbędzie się wernisaż wystawy „Czasoprzestrzenie OD DO” prezentującej prace Stanisława Drożdża. To jedno z wydarzeń III edycji Festiwalu Koszart.

Monumentalna praca Stanisława Dróżdża „Czasoprzestrzennie / OD DO”  składa się z 82 plansz o wymiarach 30×30 cm wypełnionych wszelkimi możliwymi układami dwóch słów i liter.

 

Praca  była zrealizowana już w 1994 roku we wrocławskim BWA. Już wówczas, w trakcie trwania wystawy, artysta dostrzegł niezwykły potencjał muzyczny – seria plansz wydała mu się zapisem nutowym, który wymagał przekształcenia go w dźwięk. Stanisław Dróżdż wielokrotnie nawiązywał do tej koncepcji i usilnie nalegał na ponowną realizację OD DO wzbogaconą o jej muzyczną wersję.

 

Dopiero pod koniec 2008 roku udało się znaleźć właściwą osobę, która potrafiła przenieść dzieło poezji konkretnej w przestrzeń muzyki. Kompozycji na podstawie tego swoistego libretta podjął się Tadeusz Sudnik – realizator dźwięku i kompozytor muzyki eksperymentalnej. Praca trwała wiele miesięcy, by wreszcie OD DO stało się rodzajem współczesnej opery na dwa głosy.

 

Zmarły w 2009 roku Stanisław Drożdż był jednym z prekursorów, propagatorów i najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej w sztuce polskiej. W latach sześćdziesiątych zadebiutował zarówno jako poeta jak i poprzez wystawy swoich prac w galeriach. Słowa lub cyfry wykorzystywał w niezwykle nowatorski sposób podkreślając, że: „poezja tradycyjna opisuje obraz. Poezja konkretna pisze obrazem”, od początku określając swoje prace terminem „pojęciokształty”. Nazwa ta wywodzi się od kształtów pojęć, które realizują się w momencie ich przestrzennego uformowania.

Stanisław Drożdż był  autorem antologii polskiej poezji konkretnej, inicjatorem wielu sesji teoretycznych oraz wystaw laureatem nagrody Fundacji Nowosielskich (2001). W 2003 roku reprezentował Polskę na 50. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji. Prace artysty znajdują się w licznych kolekcjach muzealnych i prywatnych w kraju i za granicą.

 

Wystawa odbywa się w ramach III edycji Festiwalu Koszart „Punkty styku. Sztuka przeciw wykluczeniu”. Jej organizatorzy to Galeria Scena oraz CK 105. Współpraca: Galeria na Piętrze w Koszalinie, Regionalne Stowarzyszenie Sztuki Zachęta w Szczecinie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja w Koszalinie.